nrps keurings klaar maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

nrps keurings klaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 21:03

Ik heb een nrps hengstje die in mei 2 jaar word. Ik hoor van verschillende mensen dat hij geweldig kan lopen en goed papier heeft. En dat ik echt met hem naar de keuring moet.

Ik heb er de ballen verstand niet van. Ik heb hem gekocht omdat ik verliefd werd op het koppie. Als hij geen papier gehad had had ik hem ook gekocht.

Maar nu wil ik dan toch met hem naar de keuring.

Maar wat komt er dan allemaal bij kijken?
Wat heb je nodig?
Waar begin je mee?

Zijn er cursussen, boeken, video's enz voort van?

Zijn er ook stallen waar je je paardje naar toe kan brengen om keurings klaar te maken en dat hun hem ook voor brengen?

ArabStables

Re: nrps keurings klaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 09:11

Ik hou zelf Arabieren, maar je kan niet aan keuringen meedoen als je niet ingeschreven staat bij het stamboek zelf (bij het AVS werkt het in ieder geval zo)
Zodra je ingeschreven staat, kun je via het stamboek meer info opvragen over de keuring, regels over toiletteren, scheren - noem maar op (en uiteraard dus ook meedoen!) en zij weten misschien ook wel trainingsstallen (bij de Arabieren heb je die wel).

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 09:18

Trouwens, ik weet wel een trainingsstal - wij hebben van de zomer onze Arabische hengst 2 maanden in training gehad voor een show in Exloo en toen stond er ook een NRPS merrie met veulen die keuringsklaar gemaakt was.
We hebben toen nog even gesproken met die mensen die hun merrie en veulen (netjes ingevlochten) inlaadden en keuring hadden in Ermelo. Er ging geloof ik ook iemand mee om ze voor te brengen, ze hoefden het in ieder geval zelf niet te doen.
Kijk even bij Arabian Fantasie (Rijssen).

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 09:26

Ja hij is wel ingeschreven. Volgens de kenners heeft hij heel goed papier. En zijn zijn bewegingen ook heel mooi. Zo als i al zei heb ik er de ballen verstand niet van. Ik weet niks over afstammelingen en keuringen. Ik heb hem gekocht puur omdat ik het een leuk veulen vind.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 09:41

Je hebt hem ook echt op jouw naam laten zetten bij het stamboek? (dus dan ben jij ook lid)
Ik kocht toendertijd ook voor het eerst een Arabische hengst met AVS papier en alles erbij, maar dan sta jijzelf nog niet automatisch ingeschreven bij het stamboek. Papier kan hij wel hebben, maar lid ben je dan nog niet.
Ik heb mij toen aangemeld als eigenaar van hem bij het stamboek (betaal je ook per jaar een lidmaatschap), toen was ik dus officieel lid van de 'club' en kon ik meedoen aan keuringen en evenementen die het stamboek organiseerde.

Maar als je al aangemeld bent bij je stamboek zou je hen eens moeten bellen (ik weet niet of je een nieuwsblad krijgt van je stamboek, neem aan dat iedere stamboek wel eens in de zoveel tijd haar leden info stuurt over keuringen, aanmeldingsformulieren, info over dekhengsten of noem maar op; AVS heeft wel zo'n clubblad)
Misschien heeft het stamboek wel een site waar je info vanaf kan halen of andere fokkers kan ontmoeten?
Als ik iets wil weten aangaande keuringen, data, voorschriften, noem maar op dan bel ik altijd even het stamboek, wel zo duidelijk

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 09:44

Ja ik ben ook lid en betaal ook contribitie. Ik krijg elke maand (geloof ik) het tijdschrift binnen. Met nieuwtjes en wanneer er keuringen zijn. Hij staat ook op mijn naam.
ZOver was ik maar dan.
Hoeveel tijd voor de keuring moet je beginnnen? Wat moet er gedaan worden? Enz enz enz enz

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:00

Poe, heb je even...?

Nou ga ik even uit van Arabieren hé?, maar dit zal voor ieder paard wel hetzelfde zijn.
Ga uit van 2 maanden in training. Na 4 weken ga je echt verschil zien en na die 2 maanden ken je je paard niet weer.
Wij brengen onze paarden altijd weg; het kost (veel) geld - niet schrikken - ga uit van zo'n 800-900 euro per paard (voor een Arabier, maar een paard is een paard, dus..)

Wij vinden het altijd prettig om het paard weg te brengen, want de trainers zijn mensen die er écht verstand van hebben, echte professionals die weten wat ze doen, ze kijken naar een paard met jury-ogen en kunnen goede dingen in het paard naar voren halen en mindere dingen verdoezelen. Ook een voordeel vind ik dat ze het paard goed leren kennen en hem het beste kunnen voorstellen op de keuring, als je zelf de training doet en je zoekt op de keuring zelf een mannetje om het paard voor te laten brengen dan krijg je vaak het probleem dat hij het paard niet kent en het daardoor dus fout gaat.

Bovendien hebben wij niet altijd de tijd om het paard te trainen en als je echt goed op een keuring wil verschijnen moet je er toch iedere dag mee aan de gang en zo'n trainingsstal is daarop gericht.

Het paard krijgt een heel trainings- en voerschema, helemaal opgebouwd en aangepast naar hem.
Ook leert het paard het opstellen voor de jury, aan de hand draven etc. Verdere extra's zoals hoefsmid zit hier ook allemaal bij, net als het toiletteren (wassen, scheren, knippen, make-uppen) en dat is bij ieder ras weer anders. Showhalster krijg je ook voor de dag van de keuring mee en de meeste stallen hebben keuringsmannetjes die meegaan om je paard voor te brengen en het beste uit hem of haar te halen!
Informeer anders eens bij je stamboek naar keuringsstallen en neem contact met hun op. Ik weet dus dat Arabian Fantasie ook NRPS-ers doet.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 10:08

Klinkt heel interesant. Ik dacht dat ik ook ergens gezien had dat ze cursussen ervoor geven. Ik vind het namelijk ook heel leuk om erbij betrokken te raken hoe het allemaal in zijn werk gaat.
Zou ik je misschien mogen toevoegen op msn?

nano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:09

waarom mag je je paard niet zelf voor brengen dan? je hebt hem tenslotte ook zelf getraint.en waarom mag iemand van een trainings stal het wel doen?

nano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:10

felicity schreef:
Klinkt heel interesant. Ik dacht dat ik ook ergens gezien had dat ze cursussen ervoor geven. Ik vind het namelijk ook heel leuk om erbij betrokken te raken hoe het allemaal in zijn werk gaat.
Zou ik je misschien mogen toevoegen op msn?

klopt van die cursusen heb ik ook gezien en gehoord..toevalig word er 1 gegeven bij mij in de buurt als het keuringstijd word maar dat is dan wel voor arabieren.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 10:15

maakt dat niet uit? Het principe is toch hetzelfde?

nano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:22

geen idee ik ben ook maar een leek op dat gebied
ik denk dat het principe het zelfde is ja, bij die cursus werden de paarden (moet eigen paard mee brengen) getiolateerd en werd er geleerd op mee lopen en paard goed neer zetten voor de jury ect

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 10:28

ja dat lijkt me heel interesant om aan mee te doen.
Kan ik de kunst een beetje onder de knie krijgen. Ik beschik over 2 paarden dat is het probleem niet.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:39

kijk even in het nieuwste nummer van het NRPS blad, daar staat een heel artikel in over het keuringsklaar maken van hengsten.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 11:56

Bij de Arabieren organiseren ze ook amateurkeuringen; voor mensen die het zelf eens willen ervaren hoe het voelt om een paard zelf voor te brengen. Heel erg leuk en leerzaam, maar vooral: het is moeilijk!!
Bij het AVS worden ook cursussen gegeven waarbij je leert hoe je een paard moet laten draven, opstellen, puntensysteem en je tips krijgt over make-up en smink.

Je mag gerust je paard zelf voorbrengen op de keuring, maar wij doen dat liever niet zelf omdat we willen dat het goed gebeurt
De keuringen bij de Arabieren zijn toch wel van zo'n aard dat je een behoorlijke flater slaat als je niet behoorlijk je paard aan de jury kan laten zien; ga maar eens kijken op een (Arabische) keuring, maar het is moeilijker dan het lijkt en verreist heel veel oefening, zowel van voorbrenger als van paard en beiden moeten goed op elkaar ingespeeld zijn.
Dat willen we dan liever aan de profs overlaten, eigenlijk doen die het ook alleen maar op de officiele keuringen. Bovendien heb je als bijkomend voordeel dat als je je paard laat voorbrengen je lekker (alhoewel lekker, toch wel zenuwen...) achter een tafeltje met wat drinken voor je neus en met je programmaboekje in de hand naar je paard kan kijken (en de concurrentie!) zonder dat je zelf loopt te stressen omdat je je paard zelf aan de jury moet presenteren.

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 14:59

ik heb ook een nrps veulen en heb nu 2 keuringen gelopen bij dat stamboek. 1 keer met mn veulen en 1 keer met een ander paard. Voor een proffesioneel paarden houder is t leuk om een trainer in te huren maar voor jan doedel uit de polder zoals ik, zal ik maar zeggen , kan je het ook zelf wel doen hoor. Ik heb er voor gezorgd dat mijn dier in goede conditie was, in geval van veulen dus goed gezond en goed op gewicht, mooi schoon en glanzend, maantjes mooi gevlochten, net halstertje om en netjes leren stilstaan en op commando stappen en draven (veulen ging met de moeder mee, moeder heeft de commando's geleerd ). Ik had eerst een 2e premie en laatst een 3e voor mn veulen omdat de moeder een haflinger is en ze bij het nrps meer 'bloed' wilden zien, jury zei wel dat ik door moest fokken met mn veulen als ze oud genoeg was want ze was wel mooi.
Ik huur ter plekke een voorbrenger in, kost ongeveer 15 euro. Die mensen lopen daar gewoon rond en die kan je dan vragen of ze jouw paard ook willen doen. Verder is de beste tip : gewoon plezier hebben van de dag, niet te veel verwachten en weten dat je veulen er een hele hoop van leert, of je nou wel of niet een lint krijgt ! Veel plezier !

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 15:13

Maar zo keuringsklaar maken wat kost zoiets dergelijks. Op de site van KWPN staat ook iets over keuringsklaar maken of ja wat je moet doen op een keuring maar dan wel meer voor 3jarige!! Maar ja ter plekke een voorbrenger in huren ik wens ze veel succes met wisper dan. Maar ja zou voor mij wel fijner zijn ben al een stresskip maar ik wist niet dat dat koN!!

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 15:16

De voorbrengers die ik had bij het nrps waren echte profs, kregen zelfs mn luie haf aant lopen . Bij het shetstamboek loop ik ook keuring maar dan breng ik ze zelf voor.
Hier nog een kiekje van mn nrps veulen met haf moeder op de keuring in Tolbert dit jaar (helaas is Saskia mn haf ongeveer een maand er na overleden aan koliek ) :
Afbeelding

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 16:07

*rent naar de auto om de nieuwe NRPS te pakken* . En ik hou dit topic ook maar even in de gaten

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 16:27

Hebben jullie de nieuwe nrps van deze maand al?? Ik nl nog niet!!

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 16:38

Whisperse: Kosten voor training staan hierboven.
Felicity: tuurlijk mag je me toevoegen op de MSN, zit er alleen weinig op. Emailen heeft meer zin, als je wat wilt weten

Veulens gaan bij ons ook niet in training, valt weinig aan te trainen
Wij doen dan ook zelf hier thuis het exterieurwerk, dus scheren, wassen, sminken voor de show, mams natuurlijk ook.
Ik heb voor de show contact met een voorbrenger die op de dag zelf (box huren is erg makkelijk! rustiger voor jezelf en paard) het paard of veulen voorbrengt. Ik doe het in geen geval zelf, maar in showtraining gaan onze veulens dus niet.
En dit jaar met succes; ons veulen werd op de internationale B-show Exloo Champion Fillyfoals 2005!

Afbeelding

Afbeelding

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 16:40

Whisperke schreef:
Hebben jullie de nieuwe nrps van deze maand al?? Ik nl nog niet!!

Ik had hem een paar dagen terug al maar nog geen tijd gehad om te lezen.

Zelf verwachten wij een veulen van Basgier uit onze Paint. Bas is niet NRPS goedgekeurd (geloof dat ze de verrichtingen niet gedaan hebben met hem). Mamma is een appi.

Hmm, mag ik dan eigenlijk wel meedoen aan de keuring?

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 17:06

Ik dacht niet officieel, omdat het geen pure NRPS-er is.