schimmel bont????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

schimmel bont????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-02 21:38

Ik zag op marktplaats een paard te koop staan (zonder foto) en volgens de adventeerder was ie schimmel bont????
Daar heb ik dus nog nooit van gehoord.... bestaat dat wel en hoe ziet dat er dan uit Verward Lijkt me een beetje vreemd Party!!


Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 21:40

bestaat hoor, gewoon een paard met schimmelvlekken.
somt zie je dat niet zo goed dat die dan bont is want sommige schimmels zijn redleijk licht, maardeze paarden worden later heelmaal wit en dan zie je jammergengoeg niet meer dat ze bont zijn.
ik ken zon schimmelbonte

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 21:47

Deze schimmelbonten vallen onder de naam
Sabino"s. Men spreekt dan wel van bont maar officieel zijn het Sabino's Ik heb even het boek van J.K. Wiersema HET PAARD IN ZIJN KLEURENRIJKDOM er bij gehaald.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 21:56

yep, schimmelbont bestaat wel degelijk, en is net zo bont als zwart, vos of bruin bont (snap het verhaal van greetje dus niet erg Verward

Dit is de bekende Bokkers Lucky. Hier ziet ie er nog niet zo geweldig uit, maar op deze foto komt zijn kleur het beste uit:
Afbeelding

ps, hij is hier wel geschoren

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 22:27

Toen ik de titel las, moest ik meteen denken aan een tinker van een fotocollage;

Afbeelding

Ik vind wel dat je de vlekken bij dit paard heel goed ziet, er staat bij dat ze schimmelbont is, maar het ziet er wel heel anders uit, als die pony op die foto van stef..

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 22:54

Mazzel-meid schreef:
Toen ik de titel las, moest ik meteen denken aan een tinker van een fotocollage;


Ik vind wel dat je de vlekken bij dit paard heel goed ziet, er staat bij dat ze schimmelbont is, maar het ziet er wel heel anders uit, als die pony op die foto van stef..


Aan die tinker moest ik inderdaad ook denken toen ik deze vraag zag.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 10:31

Om de manege in Leeuwarden hadden ze ook altijd een schimmel-bonte...die was niet heel erg knap, ik geloof dat ze dat beestje Gorby noemden...maar volgens de lessers was hij leuk om op te rijden. Dikke kans dus dat hij er nog staat.....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 11:19

Mazzel-meid schreef:
Toen ik de titel las, moest ik meteen denken aan een tinker van een fotocollage;

Afbeelding

Ik vind wel dat je de vlekken bij dit paard heel goed ziet, er staat bij dat ze schimmelbont is, maar het ziet er wel heel anders uit, als die pony op die foto van stef..


Wauw gaaaaffffff!!!!!!!! Dit vindt ik een stoere kleur! Fjordje van een kennisje van me is 2 jaar gelden gedekt door een apaloosa hengst (een oepsje), daar is een heel dottig veulentje uitgekomen en nu maar hopen dat ze vlekjes krijgt (fjapaloosa), zou me wel gaaf lijken, een fjord met stippen ipv een streep, hihihii.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 18:16

ik moest ook denken aan deze tinker (zie foto) bij de vraag schimmelbont.

(ff offtopic, deze tinker is in het echt zo stoer, schimmeltinkers zijn er niet zo veel in nederland)

liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen!

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 18:49

Deze schimmelbonten vallen officieel onder de baan Sabino

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 18:51

haha dan heb je je kans gemist om zo een te kopen Tong uitsteken
bij Tiggi stond er eentje in pensioen stalling en die stond te koop...
Hij is al verkocht...
bij mijn vriendin hun kennis (hebben manege) die hebben ook (is eigenaresse's wedstrijdpaard) een appelschimmelbonte (zoals die tinker)

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 20:22

Mazzel-meid schreef:
Toen ik de titel las, moest ik meteen denken aan een tinker van een fotocollage;

*knip*

Ik vind wel dat je de vlekken bij dit paard heel goed ziet, er staat bij dat ze schimmelbont is, maar het ziet er wel heel anders uit, als die pony op die foto van stef..


Er zijn heel veel verschillende kleuren schimmel, dus ook heel veel verschillende kleuren schimmel bont.
Op de manege reed ik een appelschimmelbonte, zoals die tinker dus

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 17:54

Greetje:

Afbeelding

Afbeelding

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 17:57

stef schreef:
yep, schimmelbont bestaat wel degelijk, en is net zo bont als zwart, vos of bruin bont (snap het verhaal van greetje dus niet erg Verward

Dit is de bekende Bokkers Lucky. Hier ziet ie er nog niet zo geweldig uit, maar op deze foto komt zijn kleur het beste uit:
Afbeelding

ps, hij is hier wel geschoren


Had ik mijn huis werk niet goed gemaakt Stef. Geloof dat het nu wat beter overkomt.Bedank Sundancer voor het scannen van de foto's
Laatst bijgewerkt door greetje op 22-03-02 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 18:24

Gray en Sabino zijn twee verschillende genen die aan het werk kunnen zijn, maar die voor het oog hetzelfde resultaat geven.

De Schimmelkleur (veroorzaakt door het gen: Gray) is een vervroegd verlies van pigment in het haar van het paard (net als bij mensen die vroeg grijs worden) en is dominant. Als het paard het van een van zijn ouders heeft geerfd en het dus in zich draagt, wordt het 100% een schimmel. Maar als de schimmel niet homozygoot is voor het schimmelgen, kan het dus zijn dat hij het niet schimmelgen doorgeeft. In dit geval wordt het paard niet wit. Uit twee niet homozygote schimmels kan dus een veulen komen die later niet wit wordt.

Het Sabinogen zorgt net als het Tobiano en Overogen voor vlekkenpatronen op de huid. Soms zo erg dat je geen onderscheid meer kunt maken of het paard schimmel is of Sabino of bont.

Komen beide genen bij een paard voor (dus Sabino en Gray), zie je het paard als veulen als een mooi bont veulen. Maar als het wit gen (grijsgen) ook in het veulen aanwezig is, zal het pigment op de plekken waar de vlekken ook aanwezig waren langzaam verdwijnen (het paard wordt grijs) de witte plekken hebben geen pigment, dus kunnen ze dat ook niet verliezen.

Het Sabinogen is ook een gen dat pas op latere leeftijd opkomt en voor hoge witte benen, veel wit op het hoofd en vlekken op de buik kan zorgen. Het is een onderdeel van de overogen familie, en kan ook, net als het grijsgen, voor stekelharen in de vlekken zorgen.

Je kunt een platenbonte schimmel herkennen als hij nat is en de huid doorschijnt. Op de oude plekken waar nooit pigment heeft gezeten (waar het als veulen wit was) zie je roze huid. Op de plekken waar het paard de donkere vlekken had die later licht zijn geworden is de huid donker.
Welk gen er precies aan het werk is geweest is moeilijk te zeggen als je een paard ziet. Je kunt alleen op grond van afstammingsonderzoek uitsluiten dat het het grijsgen is geweest. Dus in dat geval moet het wel het Sabinogen zijn.

Voor meer info zie:

http://www.geocities.com/Baja/Outback/2936/Sabino.html

http://www.coloredhorses.com/PPnew.html

http://www.coloredhorses.com/PP2new.html

Afbeelding

Je suis Charlie.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-02 20:20

Haha! Lekkere vreemde kleuren! Maar niet lelijk! Kwijl
Leuke sites trouwens! Party!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Veldbloem en 86 bezoekers