voor het eerst ijzers eronderheen en bekapt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

voor het eerst ijzers eronderheen en bekapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 23:00

my way liep altijd voor op ijzers,maar ben zaterdag naar de smid geweest om te bekappen en de voorijzers er onderuit te doen..hij loopt nou erg moeilijk en struikeld veel..vooral toen ik vandaag na zaterdag weer ben wezen rijden in het bos..het gin gewoon niet hij liep erg moeilijk en struikelde veel net of hijkreupel was..maar in de bak gereden dat ging wel goed..wie weet wat ik nou doen moet..gewoon zo laten zonder ijzers of er weer onder..en hoelang duurt het meestal voordat ze gewend zijn zonder? moe tik nou gewoon doorrijden in het bos of niet..draven ging vandaag niet lukken alleen stap en dan heel ongelukkig..wie herkent dit..gr emaartje

meikie

Re: voor het eerst ijzers eronderheen en bekapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 23:03

Een paard moet wennen aan het rijden zonder ijzers, de hoef moet sterker worden, dus mijn advies zou zijn om veel over verharde weg te stappen en even de hoef laten harden.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 23:06

meikie schreef:
Een paard moet wennen aan het rijden zonder ijzers, de hoef moet sterker worden, dus mijn advies zou zijn om veel over verharde weg te stappen en even de hoef laten harden.

wat ik wel moest doen van de smid is 1 keer per week teren,wat hij zaterdag ook even gedaan heeft,en hij zei juist niet over het verharde gaan,dan gaan ze juist brokkelen..ik weet ook niet..

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 23:25

nog meer tips welkom!!!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 07:01

Ik heb mijn merrie 3 maanden geleden ook van de voorijzers afgehaald, maar die heeft werkelijk geen centje pijn gehad. Alleen slijten de hoeven in het begin heel snel!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 08:11

De hoef moet er idd aan wennen. Afhankelijk van de groei van de hoef kan de gevoeligheid een paar maanden duren, maar als je geluk hebt, is ie er zo vanaf. Overweeg anders om hoefschoenen te kopen, dan kun je ook in de overgangsperiode lekker op de straat rijden, zonder dat je paard er last van heeft..de easyboots zijn geloof ik de goedkoopste.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 10:18

angela88 schreef:
De hoef moet er idd aan wennen. Afhankelijk van de groei van de hoef kan de gevoeligheid een paar maanden duren, maar als je geluk hebt, is ie er zo vanaf. Overweeg anders om hoefschoenen te kopen, dan kun je ook in de overgangsperiode lekker op de straat rijden, zonder dat je paard er last van heeft..de easyboots zijn geloof ik de goedkoopste.

waar koop je deze hoefschoenen??en is dat niet wennen voor een paard dan als je die eronder doet..wat koste ze??

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:57

Je kunt ze kopen via: www.agradi.nl , ze kosten 49,95 per stuk.

Het wennen gaat eigenlijk vanzelf door je paard zonder ijzers te laten lopen. Door de hoefschoenen slijten de hoeven van je paard niet, zodat z'n hoeven dus ook niet te kort kunnen worden.

Wil je meer lezen over het laten wennen en hoefschoenen, kijk dan eens op www.hoefnatuurlijk.nl

Veel succes!!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:57

En de meeste paarden lopen er trouwens mee weg alsof ze nooit iets anders gedaan hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:02

Vergelijk het even met jezelf : als jij zonder schoenen het asvalt opgaat , hoe lekker loop je dan ?

En op het strand ?

Voeten moeten wennen aan het onbeschermd op harde / ruwe / ongelijke ondergrond lopen. Langzaam opbouwen dus.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 14:38

Teren zou ik niet doen. Dat heeft de hoeven van mijn paard meer slecht dan goed gedaan. De straal ging helemaal 'krimpen'.
De hoeven moeten sterker worden, net als dat mensenhanden eelt moeten krijgen als ze zonder bescherming zwaarder werk gaan doen.
Dat krijg je door steeds iets langer over de harde weg te lopen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 15:48

oke bedankt allemaal alvast..hij loopt nog erg gevoelig zowel in de wie als harde ondergrond..heb er vandaag niet op gereden..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 15:56

Als hij er zoveel moeite mee heeft, zou ik voorlopig niet rijden maar wel met hem wandelen. Afhankelijk van hoe hij reageert kun je verschillende ondergronden proberen (geen grint!).
Houdt heel goed in de gaten of hij scheef gaat lopen of iets dergelijks, dan moet je namelijk maatregelen gaan nemen.
Je paard moet in ieder geval binnen een week redelijk kunnen lopen op een zachte bodem, bijvoorbeeld in een rijbak.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 23:04

Waratje schreef:
Als hij er zoveel moeite mee heeft, zou ik voorlopig niet rijden maar wel met hem wandelen. Afhankelijk van hoe hij reageert kun je verschillende ondergronden proberen (geen grint!).
Houdt heel goed in de gaten of hij scheef gaat lopen of iets dergelijks, dan moet je namelijk maatregelen gaan nemen.
Je paard moet in ieder geval binnen een week redelijk kunnen lopen op een zachte bodem, bijvoorbeeld in een rijbak.

ik heb hem vanavond in de bak gereden ging redelijk goed..maar toch nog gevoelig enzo..dus ook wel op zachte ondergrond of in de weide zie je het af en toe..maar baal er erg van dat ik het bos nu kan vergeten.wanneer zou ik dat weer kunnen proberen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 23:06

Kijk naar je paard: als jij erg gevoelig loopt doe je hem met een buitenrit geen plezier.

Ik zou het een maand of twee aankijken, als je dan geen duidelijke verbetering ziet, er toch weer een ijzertje onder laten slaan.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 23:07

Cassidy schreef:
Kijk naar je paard: als jij erg gevoelig loopt doe je hem met een buitenrit geen plezier.

Ik zou het een maand of twee aankijken, als je dan geen duidelijke verbetering ziet, er toch weer een ijzertje onder laten slaan.

oke dat doe ik!!!maar kan dat zo lang duren dan een maand of twee!!heb jij er ervaring mee dan?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 07:34

Heeft je paard lang op ijzers gestaan?
De hoefen worden helemaal zacht door hoefzijzers. Met name de zool. Als je zonder ijzers gaat moet die zool eerst weer stevig worden.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 11:15

Anouar15 schreef:
Heeft je paard lang op ijzers gestaan?
De hoefen worden helemaal zacht door hoefzijzers. Met name de zool. Als je zonder ijzers gaat moet die zool eerst weer stevig worden.

ja hij heeft behoorlijk lang op ijzers gestaan voor!!!ik heb hem zelf nou 4 maanden..maar bij de vorige eigenaar volgens mij altijd op ijzers..maar hoe krijg je de zool weer stevig?? de smid zei teren klopt dat..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 11:43

Teren zou ik niet doen. Mijn vroegere smid heeft me ingeprent dat dingen smeren bijna altijd meer schade dan goed doet
En op zich, als de hoeven in opzet goed zijn, hoef je ook niets te smeren en is het slechts een kwestie van afharden/wennen of hoe je het wilt noemen.
Zolang een paard gevoelig loopt zonder ruiter, ga je er zeker niet opzitten. Als het paard onbelast een ondergrond verdraagt, kun je voorzichtig aan gaan denken aan er op zitten. Dus elke ondergrond eerst aan de hand testen.
En ja, het kan lang duren, het kan ook wel sneller gaan als je geluk hebt en het kan ook heel snel mis gaan als je pech hebt. Bij mijn paard zaten er bij de eerste poging tot blote voeten binnen drie weken weer ijzers onder. Bij de tweede poging liep ze echter zo weg op de blote voeten (grint uitgezonderd, uiteraard).

Birta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 12:17

Mijn paard stond al meer dan 10 jaar op ijzers. De eerste keer dat ik zonder ijzers probeerde, was mijn ervaring vergelijkbaar met die van jou. Dus ijzers er weer onder....
Een half jaar later heb ik het weer geprobeerd, nu met een andere bekapper, en toen had ze vanaf dag 1 GEEN problemen. Echt niets geen gevoeligheid, asfalt was ook geen probleem.
Zo hoort het ook vind ik, het is niet normaal dat een paard zelfs in de wei pijn heeft!!!

Wat het verschil maakte bij mijn paard tussen pijn en geen pijn was: niet in de zool snijden, en de hoefwand kort en afgerond.

Misschien kun je eens goed bekijken hoe de hoef van je paard bekapt is? Mijn ervaring is dat een uiterlijk klein verschil (hoefwand iets korter, netjes afgerond) voor het paard een enorm verschil kan maken.

Zolang je paard nog pijn heeft, zou ik in ieder geval niet op die ondergronden lopen die pijnlijk zijn voor je paard. Steeds een beetje opbouwen met wat wel nog lekker gaat.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 15:44

Je zou idd een natuurlijk bekapper kunnen laten langskomen. Die halen veel paarden van de ijzers af, en weten hoe ze de gevoeligheid zo min mogelijk kunnen houden. Adressen zijn te vinden op www.hoefnatuurlijk.nl

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:43

De hoeven kan je alleen maar sterker maken door ze te trainen. Dat doe je door iedere keer iets langer over de harde ondergrond lopen.
Teren zou ik echt niet doen. Dat moest ik ook altijd doen, maar het heeft meer kwaad dan goed gedaan. De stralen 'krompen' daardoor helemaal. En de hoef wordt er niks steviger door.
De enige menier is de hoeven trainen.

Birta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 17:23

Citaat:
De hoeven kan je alleen maar sterker maken door ze te trainen. Dat doe je door iedere keer iets langer over de harde ondergrond (te) lopen.

Alleen gaat het hier niet om het STERKER maken van de hoeven, maar het PIJNVRIJ maken.
De overgang van ijzers naar zonder ijzers hoeft helemaal niet pijnlijk te zijn! Naar mijn idee is dit dan ook niet puur een kwestie van ongetrainde hoeven. De hoeven van mijn paard waren ook ongetraind, maar ze kon wel meteen zonder pijn lopen.
Als er geen sprake meer is van pijn (haal er misschien een andere smid/bekapper bij, die openstaat voor en meer ervaring heeft met 'blote voeten'), kun je pas gaan trainen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 17:25

Ik zie het zo dat pijnvrije hoeven sterke hoeven zijn

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 10:14

mijn pony loopt op steentjes ook heel erg gevoelig (lees: kreupel) maar op het asfalt is er niks aan de hand... bij mij komt zaterdag een natuurlijk bekapper om te kijken of hij er iets aan kan doen