Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
meikie schreef:Een paard moet wennen aan het rijden zonder ijzers, de hoef moet sterker worden, dus mijn advies zou zijn om veel over verharde weg te stappen en even de hoef laten harden.
angela88 schreef:De hoef moet er idd aan wennen. Afhankelijk van de groei van de hoef kan de gevoeligheid een paar maanden duren, maar als je geluk hebt, is ie er zo vanaf. Overweeg anders om hoefschoenen te kopen, dan kun je ook in de overgangsperiode lekker op de straat rijden, zonder dat je paard er last van heeft..de easyboots zijn geloof ik de goedkoopste.

Waratje schreef:Als hij er zoveel moeite mee heeft, zou ik voorlopig niet rijden maar wel met hem wandelen. Afhankelijk van hoe hij reageert kun je verschillende ondergronden proberen (geen grint!).
Houdt heel goed in de gaten of hij scheef gaat lopen of iets dergelijks, dan moet je namelijk maatregelen gaan nemen.
Je paard moet in ieder geval binnen een week redelijk kunnen lopen op een zachte bodem, bijvoorbeeld in een rijbak.

Cassidy schreef:Kijk naar je paard: als jij erg gevoelig loopt doe je hem met een buitenrit geen plezier.
Ik zou het een maand of twee aankijken, als je dan geen duidelijke verbetering ziet, er toch weer een ijzertje onder laten slaan.
Anouar15 schreef:Heeft je paard lang op ijzers gestaan?
De hoefen worden helemaal zacht door hoefzijzers. Met name de zool. Als je zonder ijzers gaat moet die zool eerst weer stevig worden.
Citaat:De hoeven kan je alleen maar sterker maken door ze te trainen. Dat doe je door iedere keer iets langer over de harde ondergrond (te) lopen.