Paardenmensen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Paardenmensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 20:15

De aanleiding zal ik jullie besparen, maar wie van jullie vindt zichzelf paardenmens in plaats van mens met paard(en) en waarom?
Degene die mijn veulen kwam schetsen en chippen liet zichzelf op dit onderwerp helemaal leeglopen en zijn mening ken ik dus inmiddels.
Ben heel benieuwd hoe jullie jezelf zien?

Qimm

Re: Paardenmensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:44

Wat is het verschil

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:48

Die zijn er maar heel weinig, vaak denken ze dat ze het zijn, maar ondertussen....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 20:58

manonnetjoe schreef:
Die zijn er maar heel weinig, vaak denken ze dat ze het zijn, maar ondertussen....

}>
Dat is ook de direkte aanleiding voor mijn vraag.

@Qimm, het verschil is dat paardenmensen wel wat met paarden kunnen en mensen met paarden niet.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 21:00

aaah dan hoop ik maar dat ik een paardenmens ben

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 08:06

ik was in een vorig leven geloof ik zelf een paard.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 08:09

ellepel schreef:
ik was in een vorig leven geloof ik zelf een paard.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 08:57

Er zijn maar weinig paardenmensen idd. En de gene die het wel zijn kan je verschrikkelijk veel van leren door er enkel maar naar te kijken.

Ondanks dat ik m'n hele leven al een passie voor paarden heb(ik was 2 en had het steeds over paard paard paard terwijl mijn ouders er niets van moeten hebben) noem ik mij zelf (nog) geen paardenmens. Jonge pony's, hengsten, dominante merries, flegmatieke paarden, driftkikkers, draakjes allemaal geen probleem.

Of je het kan worden of gewoon moet zijn, geen idee. Ik ben benieuwd.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:34

Het paard bepaalt wel of je een paardenmens of een mens-met-paard bent.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:39

Ik vind een paardenmens een mens die van jongsaf aan - nog voor hij er bewust van was - al met paarden bezig was en zo kennis met de paplepel ingegoten kreeg, in de regel zitten je ouders dan dus in de paarden. Dat is bij mij niet zo, dus ik ben een mens met paarden.

Wat niet wegneemt dat mensen met paarden niet goed kunnen leren omgaan met paarden en rijden, waardoor wij wellicht weer paardenmensen kunnen creeeren

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 10:14

In combinatie met mijn paard ben ik wel een paardenmens... Maar ik denk niet met zomaar ieder paard. daarvoor het ik te weinig ervaring met veel paarden..

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 10:21

Ik ben al door meerdere mensen een echte paardenvrouw genoemd (en dat waren geen leken ) dus blijkbaar ben ik wel een paardenmens...... Maar om me zelf nu zo te noemen.... ach dat laat ik maar aan andere mensen over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 11:33

Ik denk dat het moeilijk is dat over jezelf te zeggen.

Ik leef wel voor paarden, word geregeld gevraagd paarden van andere mensen te rijden en zou het liefst me beroep ervan maken: maar of je dan een paardenmens bent?

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 11:49

het ligt er maar net aan wat een ieder verstaat onder paardenmens of mens met paard. iedereen heeft er volgens mij een andere definitie over.
ik heb een erge simplistische definitie. bv als ik een weekend weg ga zorg ik dat mijn paard wel door iemand verzorgt wordt en lekker buiten staat dus vind ik je een paardenmens. je hebt ook mensen die gaan een weekend weg en laten het paard het hele weekend op stal staan. dan noem ik je een mens met een paard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:17

Vroeger (heb je haar weer) hadden alleen paardenmensen paarden. Nu koopt iedereen maar een paard.
Het verschil? Interesse en kennis en vooral: mensen met paarden hebben nog een (sociaal) leven naast paarden, paardenmensen niet, hun sociale wereld zijn met name vrienden die ook paarden hebben of die ze van concoursen kennen.
Met uitzonderingen natuurlijk. Echte definities kun je niet geven, denk ik.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:44

ik denk dat ik wel een paardenmens ben.
ik denk dat je dat zoiezo gewoon een beetje in je moet hebben,een beetje feeling,maar dat het ook met ervaring te maken heeft.
ik heb vroeger veel paarden ingereden,en doorgereden voor een handelaar/hengstenhouder,en daar leer je veel van.
maar feeling valt niet te leren.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:47

Lusitana schreef:
Vroeger (heb je haar weer) hadden alleen paardenmensen paarden. Nu koopt iedereen maar een paard.
Het verschil? Interesse en kennis en vooral: mensen met paarden hebben nog een (sociaal) leven naast paarden, paardenmensen niet, hun sociale wereld zijn met name vrienden die ook paarden hebben of die ze van concoursen kennen.

Whahaha... nou dan ben ik een echt paardenmens..... Al mijn vrienden hebben paarden, en van de mensen op msn heeft (familieleden daargelaten natuurlijk) ook iedereen paarden...

Yitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 13:03

We zullen het bescheiden uitdrukken : Ik 'probeer' een goed paardmens te zijn. Dit houdt in dat ik nog dagelijks bijleer, en dat ik voor mijn paarden een leefomgeving tracht te creëren waarin ze zich zo goed mogelijk voelen en waarin ze zoveel mogelijk zichzelf kunnen zijn.
Ik probeer ze een stabiele thuis te bieden en op een zo respectvolle en liefdevolle, leuke manier met hen om te gaan. Het zijn mijn vrienden en onze communicatie is er dan ook een van liefde en vriendschap, niet van de moetes en respect hier en daar ! respect dwing je niet af, dat verdien je in de ogen van je paard of je verdient het niet !
Ik verlang geen onmogelijke dingen van hen ... alles is gebeurt in een ontspannen sfeer, no stress : lekkere buitenritten, lekker spelen en knuffelen, gewoon bij hen langsgaan en bij ze gaan zitten, zonder iets van hen te willen, tegen ze praten .... samen lekker luierikken in de weide, gewoon van ze genieten, ze zomaar wanneer ze het niet verwachten ze verassen met wat lekkers ...;
En daarin leer je elke dag weer wat bij.

Groetjes

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 13:12

Lusitana schreef:

Helemaal mee eens. Maar er zijn helaas ook nog paardenmensen die in mensen met paarden kunnen veranderen, maar dat komt vaak door geld. Dan staat ineens het paard niet meer op de 1e plaats.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 13:18

Deze vraag heb ik ook al eens eerder op bokt gesteld. Ik zal even kijken of ik het nog kan vinden, ondanks dat de zoekfunctie het niet doet.

*Edit: inmiddels heb ik het topic gevonden:
viewtopic.php?f=1&t=395329

Ik vind het persoonlijk erg moeilijk te omschrijven wat het verschil is tussen mens met paarden en paardenmens. Als kind wilde ik graag een paard hebben, maar dat kwam er niet van/ was financieel niet mogelijk. Ik heb pas op latere leeftijd mijn paard gekocht, en er inmiddels een veulen mee gefokt. Hoewel alles in mij "paard" schreeuwt, ik niet op vakantie wil, ik de klok op mijn werk vooruit kijkt tot het tijdstip dat ik weer naar stal mag, vanuit de passagiersstoel uit het autoraam altijd een paard in gedachten parrallel aan de auto mee zie galopperen (en over huizen en sloten laat springen, geen hindernis te hoog), ik voortdurend bij locaties aan het kijken ben of er een paard bij huis gehouden kan worden (niet dat ik me dat ooit zal kunnen permitteren) me intussen verbeeld er aardig wat van te weten, ik ieder paard op de manier die hij nodig heeft probeer te benaderen en contact mee probeer te leggen, en me een leven zonder paarden niet voor kan stellen: hoe vervelend ik het ook vindt, voor mezelf ben en blijf ik helaas een mens met paarden.

Waarom?

Omdat ik niet met ieder paard die link kan leggen. Omdat ik niet meteen aan een mij onbekend paard altijd kan zien of hij lekker gaat of niet, of er problemen zijn of niet. Omdat er nog zoveel dingen zijn bij de paarden die ik niet weet. Omdat ik zelf ook nog veel te veel fouten maak.

Soms verbeeld ik me echt een paardenmens te zijn. De grens is ook niet scherp te trekken. Maar ik heb de indruk dat paarden me toch redelijk snel respecteren, ik ze niet onredelijk behandel en ze niet vermenselijk of eigenschappen toedicht die ze niet hebben.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 15:06

een echt paarden mens ben je wanneer je samen wil werken en kan en wil communiceren met je paard...het willen opbouwen van wederzijdse respect! Dat je bv kan genieten van het samen zijn met je viervoeter en het genieten van een simpele poetsbuurt! Je hem niet in posities dwingt die hij/zij niet prettig vind alleen omdat baasjes wil wet is!

er lopen bv zoveel mensen rond die puur paarden hebben en houden voor eigen status..het willen winnen van wedstrijden ten koste van het dier en willen vermenigvuldigen van de paarden puur voor de verkoop (kijk naar de handelaren bv (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk) dus eigenlijk de gedachtegang hebben: mijn wil is wet!!

Kort gezegd: wil je niet samenwerken met je paard en niet eens een poging ondernemen dan ben je in mijn eigen dus gewoon iemand die een paard houdt maar er niet echt van houdt..dus geen echte paardenmens!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 15:59

Iemand die zijn paard niet dwingt/vraagt om bepaalde dingen te doen ook al is het paard daar toe in staat, laat in mijn ogen over zich heenlopen en is beslist geen paardenmens.
Paarden hebben leiding nodig, of ze nemen die leiding zelf. Een echt paardenmens laat een paard nooit de leiding nemen. Hij zal bepaalde dingen op een gegeven moment niet meer van hem vragen omdat hij weet dat het paard het niet leuk vindt of niet aankan, maar op het moment dat hij bepaalde dingen vraagt moet het paard het ook doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:10

sherif schreef:
Kort gezegd: wil je niet samenwerken met je paard en niet eens een poging ondernemen dan ben je in mijn eigen dus gewoon iemand die een paard houdt maar er niet echt van houdt..dus geen echte paardenmens!

Iemand die wel van zijn paard houdt (op zijn manier) hem volpropt met eten, snoepjes en zoetigheid, op zijn manier wil samenwerken met het paard (maar intussen niet door heeft dat het paard over hem heenloopt) is dan in jou ogen wel een paardenmens?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:19

Ik ben nog in opleiding

Een echt paardenmens weet vanzelfsprekend hoe hij/zij met een willekeurig paard moet omgaan, ziet vanzelfsprekend wanneer er iets mee aan de hand is en kan daar correct en met kennis van zaken op af. Bij echte paardenmensen vinden paarden rust en duidelijkheid en daar reageren ze dan ook op.
Mijns inziens heeft het niet direct te maken met aangeboren paardenliefde, hoogstens dat je door die liefde je zover verdiept in de materie dat je uiteindelijk (op je 80ste of zo) toch een echt paardenmens bent geworden.
Iemand die leeft voor paarden is dus in mijn opinie niet noodzakelijkerwijze een paardenmens.
Erger nog, de meesten niet }>
Laatst bijgewerkt door Waratje op 03-10-05 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:19

Ik vind mezelf een paardenmens omdat:
- Ikzelf geen paard(en) heb, en dus geen mens met paarden kan zijn.
- Ik constant aan paarden denk, over paarden lees, paarden teken en later ook een paardenopleiding ga doen.
Kortom een echt paardenmens!