Gedurfd topic! Hoe wassen jullie de koker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jiehaaa

Gedurfd topic! Hoe wassen jullie de koker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 09:16

Jawel, een smakelijk en gezellig topic zo op de zaterdagmorgen....
Mijn paardje heeft wat velletjes bij zijn je-weet-wel hangen, maar hij schacht niet uit als ik het wil wassen. Hij geeft geen trap, maar waarschijnlijk wel als ik doorzet. Maar hij moet er toch een keer aan geloven! (It's a dirty job, but someone's got to do it...!
Tips en trucs??

Firepatty

Re: Gedurfd topic! Hoe wassen jullie de koker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 09:45

Gebruik lauw/handwarm water met een spons of washandje. Hier zag ik nog een speciale zeep ervoor staan. http://www.paardendrogist.nl/index.php? ... 000532.php Ooit heb ik eens een hele beschrijving gezien hoe je het moest doen, maar die kan ik natuurlijk nu net niet meer terug vinden.

Zelf peuter ik alleen de losse stukjes eraf als hij uitgeschacht is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 09:47

Sharif heeft er net een ontsteking bij gehad maar ik mag er niet aankomen. Hij schacht ook echt niet uit.
Toen hij herpes had (jaja hij heeft weer mazzel gehad ahum) heb ik hem gesedeerd en toen schachtte hij uit. De dierenarts kan er wel gewoon bij komen maar ik kan er echt niet aankomen want hij mept.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 09:56

Firepatty schreef:
Gebruik lauw/handwarm water met een spons of washandje. Hier zag ik nog een speciale zeep ervoor staan. http://www.paardendrogist.nl/index.php? ... 000532.php Ooit heb ik eens een hele beschrijving gezien hoe je het moest doen, maar die kan ik natuurlijk nu net niet meer terug vinden.

Ik heb dat spul inmiddels al een tijdje in huis, maar het gebruik is geen succes omdat ik bij de eerste aanraking mijn paardje al zie denken: Als je het maar laaaaaaaaaaaaaaat!

Het heet trouwens Excalibur.... .... Mijn vriend bescheurde zich zowat toen ik hem dat vertelde!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 09:58

Polly schreef:
Sharif heeft er net een ontsteking bij gehad maar ik mag er niet aankomen. Hij schacht ook echt niet uit.
Toen hij herpes had (jaja hij heeft weer mazzel gehad ahum) heb ik hem gesedeerd en toen schachtte hij uit. De dierenarts kan er wel gewoon bij komen maar ik kan er echt niet aankomen want hij mept.

Heb je van de DA wat gekregen of koop je die "dope" gewoon in de winkel? En hoe heette dat spul?

Firepatty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 09:59

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 10:07

Firepatty schreef:
Even ge-googled en kijk, hier hebben ze ook al een een topic hierover gehad.
http://forum.paardentips.com/viewtopic. ... ker+wassen

En voor als je engels goed genoeg is, een hele beschijving hoe en wat je moet doen.
http://www.horse-guide.com/cgi-bin/link ... 20Cleaning

Zolang het geen problemen geeft, blijf ik een beetje plukken.

Bedankt voor de links! Alleen heb ik nog niet iets gevonden waar staat hoe je met je sponsje in de koker mag komen of hoe je het zaakje eruit kan krijgen zonder dat je in elkaar gemept wordt...
Dus mocht iemand daar nog wat tips over hebben, ik houd me aanbevolen!
(Romantisch muziekje misschien, kaarslicht, wonderschone merrie in de buurt?? )

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 10:24

Ik kom er nooit aan.. Vind het ook niet nodig.. Heb San nu 3 jaar. En hij heeft er nooit wat aan gemankeerd.
Dan maar beetje korstjes.. hihi

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 10:25

Ben ik blij dat ik een merrie heb

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 10:39

Nou je moet het wel degelijk in de gaten houden en zo mogelijk wel schoonmaken! Als j paard uitschacht dan moet je maar met hand naar binnen en voelen wat een rotzooi er zit! Het is de vergelijken met wat tussen de uier van de merrie zit. (of laat me raden jkullie maken daar ook nooit schoon )
Het hoeft niet altijd brandschoon te zijn, natuyrlijk niet, maar je ruin/hengst kan wel deglijke problemen van krijgen, mits het heel vies wordt. Je moet elke zoveel maand wat rotzooi weghalen, anders kunnen ze verstopt raken, en dat is echt waar.

Manege bij ons in de buurt maakt ze dus niet schoon, en de pony, nou, als die plast, spuit het alle kanten op! Das dus echt niet gezond..en als je vraagt, weet je wat de manege beweert? Paard heeft daar kanker!
Belachlijker kan niet!!

Anders moet je je DA een bezoekje brengen, en die kunnen het voor je doen volgens mij..

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 10:46

Ja ik denk dus ook dat je wel wat periodiek onderhoud moet verrichten... Beter voorkomen dan genezen! (Vandaar ook dit topic)
Zo kom je er ook sneller achter als je paard daar WEL wat mankeert!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 10:52

Maarreh.... nog tips om mijn paard in the mood te krijgen???

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 11:02

De ruin waar ik op rij, laat hem eruit hangen als hij ontspant, dus lekker borstelen of masseren met massageolie. En lekker warm water gebruiken anders trekt hij hem zo weer terug!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 11:35

Maak het altijd schoon met lekker warm water en een klein beetje babyolie. Spike gaat er altijd lekker voor staan, haha . Maar als je dan ook ziet wat voor troep eruit komt, allemaal zand en mestresten waarvan ik denk hoe kom je dáár nou weer aan.

zns

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 11:39

Als ik er alleen maar naar wijs, trekt die van mij hem al weer in. Moet dus héél snel handelen hahaha.

mschuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 11:40

heee
bij mijn ruin maak ik het nooit schoon maar daartegenover ziet het er allemaal nog heel netjes uit. ik heb wel eens eenpaard gezien met een ontstoken koker geen pretje om te zien maar het stinkt ook vreeselijk.
bij mijn merrie daartegenover maak ik haar wel schoon niet aan de binnenkant maar wel aan de buitenkant meestal als ik haar afspoel doe ik het bij haar uiers en onder haar staart en maak ik het goed schoon.
bij de ruin wel onder de staart en spuit vaak wel bij zijn koker maar ga er niet met de slang naar binnen this toch echt nog schoon sommige paarden maken het trouwens zelf schoon luie paarden niet die van mij maakt het zelf schoon ik heb het in al die jaren nog nooit hoeven te doen en hij heeft er geen last van.
en er stond dat sommige ruinen niet uirschaten nou die van mij wel als er maar een merrie hengstig is en hij heeft 2 vriendinnen dus ha ha ha.ik heb wel eens gezien dat de ruin van mijn vriendin op een merrie sprong en gewoon ging dekken das wel een raar gezicht hij heeft toen ook nog een scan gehad van de dierenarts omdat wij toen dachten dat het misschien wel een klophengst was. maar dat was dus niet zo de dierenarts zij al dat het wel vaker voor kwam dat ruinen gewoon dekken maar ja ze kunnen toch niets meer aanrichten behalve een pissige merrie dan ha ha ha. in iedergeval ieders moet voor zich zelf weten of ze eht wel doen of niet.
in iedergeval veel sucses.

Sipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 12:06

He Brennie, die van jou is echt superbraafffffff!!!!!

Bij die van mij gaat het ook niet van harte, maar het moet toch gebeuren! Ik heb inmiddels (in 2 jaar tijd) 1 mep te pakken. Gewoon rustig blijven en heeeeel goed belonen als je er maar even aan hebt gezeten. Ik moet zeggen, het gaat steeds beter. Ik kreeg in het begin niet alles eraf maar al is het iedere keer maar een beetje. Hij blijft er nu rustiger voor staan als voorheen! Succes en nee geen gouden tip...sorry.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 12:23

Misschien dan toch maar die wonderschone merrie erbij zetten?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 12:24

Sipje schreef:
maar het moet toch gebeuren!

en dat vraag ik me dus af...............
in het wild maken de mensen het ook niet schoon

Sipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 12:31

mijn paard komt niet uit het wild, mijn paard rijd iedere dag in een stoffige bak, ligt daar ook in te rollen, zijn koker neemt toch dat soort stoffen op... De paarden van nu, dus die niet in het wild leven, zijn er niet meer op ingesteld en hebben niet dat verweer wat een wild paard nog wel heeft. Wij hebben de paarden gewoon te veel verwend met tielantijntjes e.d. Al ben ik daar niet tegen... Ik heb het zo beter onder controle. Als jouw paard het niet nodig heeft dan is ook goed. Die van mij kan er een zooitje van maken, geloof mij.

zns

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 12:32

Sipje schreef:
mijn paard komt niet uit het wild, mijn paard rijd iedere dag in een stoffige bak, ligt daar ook in te rollen, zijn koker neemt toch dat soort stoffen op... De paarden van nu, dus die niet in het wild leven, zijn er niet meer op ingesteld en hebben niet dat verweer wat een wild paard nog wel heeft. Wij hebben de paarden gewoon te veel verwend met tielantijntjes e.d. Al ben ik daar niet tegen... Ik heb het zo beter onder controle. Als jouw paard het niet nodig heeft dan is ook goed. Die van mij kan er een zooitje van maken, geloof mij.

Zo denk ik er ook precies over!
Je haalt me de woorden uit mijn mond

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 12:34

En in het wild zijn er ook geen ruinen, en de hengsten houden het misschien wel gewoon "bij" elke keer dat ze op een merrie springen? ("De merrie als afvalemmer...")

Sipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 12:35

hahahahaha dies leuk, jiehaaa.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 12:39

Tsja wat zal ik zeggen, van zo'n onderwerp ga je toch vanzelf slap l*llen....

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 12:49

jiehaaa schreef:
En in het wild zijn er ook geen ruinen, en de hengsten houden het misschien wel gewoon "bij" elke keer dat ze op een merrie springen? ("De merrie als afvalemmer...")

Dat is iid zo!

Maar wij hebben ook een ruin.. maken ook niet schoon hij vind het niet leuk als we erbij komen! Soms als je tevaak schoon maakt gaat het juist onstekken!! dus jah ik weet neit of het wel echt moet.. maja iedereen zijn mening!