bij wedstrijd wezen kijken, nu 2 vragen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

bij wedstrijd wezen kijken, nu 2 vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-02 18:45

Ben zojuist bij een wedstrijd (dress) wezen kijken.
Nu rijzen mij 2 vragen.
Waarom zit te helft van de ruiters tijdens het losrijden zonder cap op zijn/haar paard??
ZIjn er nog wedstrijdruiters in klasse B of L die zonder sporen rijden? Heb er niet 1 gezien!


IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 18:59

1. om dezelfde reden dat 9 van de 10 mesnen zonder cap rijd.
voor ze de ring in gaan effe snel opdoen.....
(??? maar ik ben fervent capmeisje!!! NOOIT zonder)
2. nee, ik zie inderdaad nog maar heel weinig mensen in de B zonder sporen (schrijf heel vaak bij jury in b en l) maar ik moet je zeggen: ik rijd ook niet zonder sporen......(ook niet als ik straks ga starten...)

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 19:07

Gelukkig mag je nog steeds zelf weten hoe je losrijdt. Ik zet ook mijn hoedje zo laat mogelijk pas op.

En over die sporen, ook die keuze is aan de mensen zelf. Ik heb ook altijd met sporen en zweep gestart totdat ik niet meer met zweep de ring in mocht vanaf de M1.

Dus ik ben een prototype wedstrijdruiter zoals jij ze gezien hebt, Stef.

En is daar iets mis mee?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 19:12

Zonder cap losrijden, tja... Kinderen moeten dacht ik wel een cap op, ook met losrijden. Volwassenen zijn oud genoeg (en hopelijk wijs genoeg) om dat zelf te bepalen.

En wat betreft sporen: bij de dressuur moeten de hulpen minimaal zijn, spoortjes kunnen daar goed bij helpen. Als sporen goed en deskundig worden gebruikt, zie ik er geen kwaad in.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 20:13

Ik zet zelf mijn cap ongeveer 10 min voordat ik de ring inmoet pas op. Vind het ondingen en gebruik hem dus ook echt alleen voor de proef zelf.

Ik rij ook met sporen op wedstrijd. Hij is kijkeriger en minder oplettend op mij & been en met sporen om reageert hij vlotter en krijg je een netter uitzient geheel. Anders moet ik 3 x hard schoppen met kuit voor ik reactie krijg, met sporen op wedstrijd hoef ik even mijn been te verleggen en hij weet het al!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 20:55

Fitzroy schreef:
Gelukkig mag je nog steeds zelf weten hoe je losrijdt. Ik zet ook mijn hoedje zo laat mogelijk pas op.

En is daar iets mis mee?


jij bent toch met een jurycursus bezig?.........
ik heb geleerd dat je met een cap/hoedje op moet losrijden Haha! zoals je in de ring verschijnt! .....

en nee, inderdaad de meeste ruiters doen hun cap pas op het laatst op en niemand zal er iets van zeggen Verward maar hij hoort wel op Schijnheilig Schijnheilig

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 21:29

Dat van de cap lijkt me voor de hand liggen: veel ruiters hebben de pest aan zo'n ding, alleen op Bokt draagt 99% blijkbaar altijd een cap Schijnheilig

En qua sporen: in de dressuur streef je naar zo onzichtbaar mogelijke hulpen. Dat een spoor hierbij heel goed past, lijkt mij duidelijk...

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 21:33

Sonja"]
Dat van de cap lijkt me voor de hand liggen: veel ruiters hebben de pest aan zo'n ding, alleen op Bokt draagt 99% blijkbaar altijd een cap Schijnheilig
[/quote]

Correctie: 99,9% Haha!
[quote="Sonja schreef:
En qua sporen: in de dressuur streef je naar zo onzichtbaar mogelijke hulpen. Dat een spoor hierbij heel goed past, lijkt mij duidelijk...


Daar heb ik één ding dan ook nooit van begrepen in de dressuur (doe ik ook niet aan), als je je paard nu eens beter traint, heb je die sporen (stangen en ander hang en sluitwerk in de mond) ook niet meer nodig... ik bedoel min of meer: er zijn allerlei hulpmiddelen uitgevonden om zo goed mogelijk (=onzichtbaar) te kunnen presteren, wat is dan nog de uitdaging?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 21:36

Sibold, tuurlijk streef je naar een paard dat super aan je been is, maar dat wil niet zeggen dat je zonder sporen moet gaan rijden. Een spoor is voor een onzichtbaardere aanwijzing, NIET voor het verkrijgen van meer impuls....

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 21:44

Sonja schreef:
Een spoor is voor een onzichtbaardere aanwijzing


Ik vind het nu heel verwarrend worden. Is niet banketstaaf bedoelt hoor, maar als die hulp "onzichtbaar" genoemd mag worden, waarom zit die spoor daar dan??? Wie houdt hier wie dan voor de gek? M.i. (is heel zwart/wit gesteld) zijn sporen dus voor mensen die zónder blijkbaar geen onzichtbare/verfijnde hulpen kunnen geven... maar dat zal dan wel weer het hele eieren-eten van de dressuur zijn Schijnheilig

Jullie begrijpen: dressuur is dus niet mijn "ding" (min of meer om bovenstaande zaken)

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Re: bij wedstrijd wezen kijken, nu 2 vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 21:44

stef schreef:
Waarom zit te helft van de ruiters tijdens het losrijden zonder cap op zijn/haar paard??

op de vereniging moeten wij hem op!en bij ons op stal ook! ook al heb ik er de pest aan..zet ik m toch maar op!

ZIjn er nog wedstrijdruiters in klasse B of L die zonder sporen rijden? Heb er niet 1 gezien!

nou.... ik rij dus niet met sporen! haha ben ik nu een uitzondering?? Haha!

keep calm, I'm engaged!!! <3

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 21:57

Sibold schreef:
M.i. (is heel zwart/wit gesteld) zijn sporen dus voor mensen die zónder blijkbaar geen onzichtbare/verfijnde hulpen kunnen geven...


Als je goed met je sporen om kunt gaan (!) kun je daar veel fijnere hulpen mee geven.
Vergelijk het oppervlak van de binnenkant van je kuit maar eens met het oppervlak van de tand van je spoor. Scheelt nogal wat vierkante centimeters
Met een spoor kun je net dat ene plekje heel precies 'kietelen' met je hele kuit zal je dat nooit lukken. Zeker hoger in de dressuur als er zoveel verschillende oefeningen en fratsen bij komen is het wel zo prettig dat je je hulpen fijner kunt geven en er meer onderscheid in aan kan brengen. Of dat in de B en de L al nodig is weet ik niet, maar als je ze netjes gebruikt zie ik het bezwaar ook niet zo.

Mensen die hun sporen echt nodig hebben om hun paard aan de gang te houden zijn prutsers die hun paard niet goed afgericht hebben. Het paard reageert niet op het been, maar een vlieg die een minuut later op dezelfde plek zit voelt dat paard ineens wel, rara hoe kan dat? Af en toe een spoortje om het geheugen van je paard op te frissen is ok, maar je ziet soms figuren rond rijden......

Nulla tenaci invia est via

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 21:57

[quote="rhijnauwen]jij bent toch met een jurycursus bezig?.........
ik heb geleerd dat je met een cap/hoedje op moet losrijden Haha! zoals je in de ring verschijnt! .....

en nee, inderdaad de meeste ruiters doen hun cap pas op het laatst op en niemand zal er iets van zeggen Verward maar hij hoort wel op Schijnheilig Schijnheilig[/quote]

Waar staat dat dan in het wedstrijdreglement?
Ik heb me een ongeluk gezocht en ben druk met de theorie bezig maar kan het nergens vinden!

Dus, help me uit de droom.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 16-03-02 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 21:58

Nou Sibold, ik ga m'n best doen....

Het gaat er niet om dat de middelen waarmee je je hulpen geeft onzichtbaar zijn, want dan zouden alle ruiters immers beide benen en armen moeten laten amputeren en da's niet handig Knipoog
Het gaat er om dat een hulp zo verfijnd mogelijk gegeven moet worden, oftewel met zo weinig mogelijk beengeklapper of bv hakoptrekken.
Tuurlijk ben ik het met je eens dat je paard vlot op je been moet reageren, en je bv niet je spoor erin moet hoeven zetten voor een overgang naar voren. Maar als je bijvoorbeeld kijkt bij een oefening als wijken, dan zie je vaak dat ruiters die geen spoor gebruiken, een optrekkende beweging met hun hak maken (en nou niet allemaal gaan brullen dat jullie dat niet doen want dan zijn jullie allemaal Anky's of beter... *LOL* ) om hun hulp duidelijk te maken aan het paard. Mooier (dus onzichtbaarder) is het om het been stil te houden, aan te leggen, en INDIEN NODIG te versterken met het spoor.

Het dragen van sporen houdt dus NIET in dat je ze ook constant gebruikt....

Beetje duidelijker zo? Als jij trouwens niet thuis bent in de dressuur, wat rij jij dan? Western? Want daarin geldt precies hetzelfde....

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 22:01

Sonja schreef:
Als jij trouwens niet thuis bent in de dressuur, wat rij jij dan? Western? Want daarin geldt precies hetzelfde....


Ja, dat vroeg ik me eigenlijk ook af.
Wat voor discipline je ook beoefent, een soepel en gehoorzaam paard zul je altijd nodig hebben om dat een beetje fatsoenlijk en comfortabel te kunnen doen en hoe bereik je dat.........juist Haha! (in wat voor vorm dan ook)

Nulla tenaci invia est via

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-02 22:07

ik heb sporen gezien vandaag, in proefjes die niet eens B waardig waren. Continu klapperende benen, verder heb ik niks tegen sporen, heb er zelf ook altijd mee gereden (hon). Vandaar dat ik mij dus afvraag wat zulke mensen dan met sporen willen bereiken? Is het paard niet voor het been, dus gaan we maar met sporen zitten flapperen ofzo? Beats me!

Betreft cap: Op jamaica draag ik ALTIJD een cap. Hon is de enige waar ik zonder cap op rij, maar daar rij ik nog zelden op, dus tja.
Ik vind (maar dat is dus persoonlijk) dat je ook met losrijden je cap/hoedje op moet, voor het gehele plaatje

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Re: bij wedstrijd wezen kijken, nu 2 vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 22:23

stef schreef:
Ben zojuist bij een wedstrijd (dress) wezen kijken.
ZIjn er nog wedstrijdruiters in klasse B of L die zonder sporen rijden? Heb er niet 1 gezien!


Ja ik Lachen ik rijd op renske nu zonder sporen, af en toe met, en vorig jaar heb ik Youri zonder sporen gestart.

groetjes Lara

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 22:29

Stef, ik weet wel een kleinbeetje wat jij met die sporen bedoeld. Het maakt mij niet uit of je met sporen rijd. Het is jouw feestje tenslotte!
Maar ik zie ze ook, die mensen die hun sporen gebruiken voor het voorwaartse zeg maar. Ik denk dat je dat bedoeld?

Sja, ieder zijn eigen. Mij zie je niet met sporen rijden. Want ik ben van mening dat mijn benen nog niet zo getraind zijn ( Haha! ) dat ik mijn paard daar kan kietelen waar het moet. Ik zou haar per ongeluk lek prikken ben ik bang *LOL* Ik zit gewoon nog niet zo perfect.

Ik zie af en toe meisjes hun paard lek prikken. Been draaien, spoor er in rammen. Verdorie, geenreactie, nou nog maar eens een flinke prik? Jeetje, komt er nou nog geen bloed?? *LOL* Nou ja, beetje overdreven natuurlijk Haha!

Bij ons rijden ze trouwens wel allemaal braaf met hun capje los. Zag ikvanmiddag *LOL*
Ik ook, terwijl ik schurft heb aan dat ding en hem dus nooit draag behalve als ik les heb. Maar je haar blijft er wel netjes door zitten! Voordeel!!!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 22:30

Jamaar, onzichtbare verfijnde hulpen in de B? Daar heb ik toch zo m'n twijfels bij. Als ik hier even het beeld visualiseer van de gemiddelde B-ruiter (die ik in m'n hoofd heb)....niet echt.
In de B zou je in principe nog geen spoor nodig hebben. Wat ik ook dan wel van belang vind is wat voor spoor het is. Is het een ieniemienie knopspoortje of toch wel een echte prikker. En hoe reageert het paard?
Ozals al gezegd is, of iemand sporen om heeft of niet maakt niet zoveel uit, alleen of diegene ze fatsoenlijk gebruikt.

Cap moet iedereen zelf weten, nmm. Hoedje al helemaal. Qua veiligheid maakt het echt geen donder uit of je nou met of zonder hoedje losrijdt. En voor het gehele plaatje? Dat telt toch alleen maar ín de proef.....

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 23:18

Margreet"]
[quote="Sonja schreef:
Als jij trouwens niet thuis bent in de dressuur, wat rij jij dan? Western? Want daarin geldt precies hetzelfde....


Ja, dat vroeg ik me eigenlijk ook af.
[/quote]
Typisch geval van tunnel-vision hier. Nou, doe een speak in mijn profiel en je kunt lezen dat ik een "(5)gangen"paard (onee, pony) rijdt. Ja mensen, er is meer dan dressuur en western alleen... Haha! En ja, er bestaan ook wedstrijden voor die te grote shetlanders die zo raar lopen (in Nederland zelfs georganiseerd op internationaal niveau) , gangenproeven noemen ze dat, worden gereden zónder sporen. Heeft ook niet zoveel zin om ze te dragen als je benen een halve meter onder je paard uithangen. Bij sommige onderdelen is het zelf verboden om met een zweep te rijden, andere "hulp"middelen (scherpere bitten) mogen slechts in de hoogste klassen worden gebruikt en zelfs daar geldt puntenafrek voor mits niet goed gebruikt, of zelfs diskwalificatie zoals op het WK vorig jaar.

Wat betreft dressuur: Ook ik rijd voltes, SB, of doe wijkoefeningen om mijn paardje soepel en gehoorzaam te houden. Ik ontken niet dat een paard geen dressuur nodig heeft, maar door een goede selectie te maken uit bepaalde trainingsmethoden (die bv. ook uit het western rijden of klassieke dressuur kunnen komen) kan je veel baat hebben en resultaat behalen hebben bij het trainen en rijden van gangenpaarden.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 00:25

Jammer dat je maar zo'n klein stukje van mij gequote hebt. Als je de rest ook gelezen had, had je niet zo "aangebrand" hoeven te reageren. Ik vroeg het me alleen af. Belangstelling heeft niets met 'tunnel-vision' te maken.
Je doet dus wel degelijk aan dressuur, dressuur is niets anders dan je paard gymnastiseren en gehoorzaam maken, het beestje moet toch een naam hebben. Dat jij dat wel doet maar het geen dressuur wilt noemen, so be it.

Nulla tenaci invia est via

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 01:29

Voor zover ik het nu kan vinden is het alleen bij het losSPRINGEN verplicht om de cap te dragen (en in de ring ook natuurlijk Lachen ), bij losrijden voor dressuur niet.
Zie art. 258 lid 1.5 (Ruiters bij losspringen een cap, ponyruiters zelfs verplicht een driepuntsveiligheidshelm).

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 01:54

Ik ben zelf ook jury en ken het reglementen boek van buiten, alleen moet je mij ff niet vragen welk artikel het is Verward (sorry), maar tijdens het losrijden is men VERPLICHT Haha! om met een hoedje of cap op te rijden. Je kan worden uitgesloten als je dat niet doet!!
Wij organiseren iedere maand een KNHS dressuurwedstrijd en bij ons heeft altijd iedereen een cap/hoedje op, alhoewel een hoedje natuurlijk geen bescherming Frusty geeft, is dat toch verplicht.

FNRS jury t/m de F20, KNHS jury t/m de Z dressuur en Ruiterbewijsexaminator SRR.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 09:06

Sorry juryleden, ik moet het reglement van binnen en van buiten kennen, maar hier staat echt niets over in.

Misschien dat het verplicht was toen jullie de cursus deden, er is verleden jaar het nodige veranderd in het wedstrijdreglement.
In dit reglement staat het echt niet!
Dus daar houd ik me dan maar aan, dit is tenslotte het meest up to date.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, Dunkeedoo, GoogleAdsense, MaxEnHenkie, Miesemuisje en 137 bezoekers