wie start met een haf/fjord/tinker o.i.d. bij de paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 11:09

Pjelk (Fjord) deed met zijn vorige eigenaren mee aan wedstrijden bij de paarden. Dat ging niet echt goed; ze hebben geloof ik nooit een winstpunt gehaald en de laatste keer slechts 136 punten.
Zelf heb ik met Pjelk een onderlinge wedstrijd gereden waarbij we 164 punten hadden in de B en 10e van de 38 waren. Het scheen vrij streng gejureerd te zijn dus ik vond dit best netjes. Misschien gaan we ooit nog wel officieel.

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 11:22

Ik ga van de zomer waarschijnlijk starten met een fjord, gewoon tussen de pony's dan hoor, ben benieuwd hoe het gaat... Haha!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132053
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 20:50

Vroeger ben ik met een zeer eigenaardige pony in de dressuur gestart, nl. een Belgisch Trekpaard x Appaloosa.
Ik heb hem bij de ponies gestart, en heb er Z2-dressuur mee gereden, dus het kan zeker wel hoor !
Springen ging een stuk minder, bij de L moest ik helaas afhaken Haha!

Ik ken ook iemand die met een Haf bij de paarden start.
De eerste wedstrijden gingen echt waardeloos, en het viel niet mee om haar te overtuigen dat ze constant laatste werd omdat het domweg slecht ging; ze was er zelf van overtuigd dat het kwam omdat ze op een Haf reed, en dat ze daardoor gediscrimineerd werd.
Nu gaat het een stuk beter, ze haalt regelmatig een winstpuntje.

Nadeel is wel dat deze Haf erg veel problemen heeft met de midden/uitgestrekte gangen, dat komt er (nog) totaal niet uit.
Het blijft een punt van discussie tussen ons als het gaat om de waardering van haar proef.
Zij vindt bijv. dat ze best een 6 mag hebben voor de middendraf omdat dit een heel moeilijk punt voor haar Haf is, en omdat ze vindt dat "normale" paarden hier een voorsprong hebben.
Ik ben van mening dat een 3 of 4 meer dan genoeg is, gewoon omdat er geen middendraf uitkomt.
Dat het voor haar Haf lastig is om die gang te tonen staat daar voor mij los van, dat is het risico als je met een Haf tussen de paarden start.
Ze zal gewoon nog harder moeten werken, dan valt er best nog iets te verbeteren !

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 00:25

De fokkeres van Wjerdo start met haar haflinger bij de paarden zat geloof ik 3 jaar geleden in het Z en reed altijd beter dan die mega prijspoepers Lachen zat zowat altijd tussen de 1ste 3 dus, waarom niet Verward

gr Lara

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 10:47

Er zullen heus wel uitzonderingen zijn, Hafjes/Fjorden/Tinkers etc. die ver in de dressuur zijn gekomen, maar over het algemeen moet je er wel rekening mee houden dat je nooit echt ver kan komen. Deze paarden hebben gewoon minder aanleg voor de dressuur, puur vanwege hun bouw en bewegingen. Als je echt ver in de dressuur wil komen kan je beter een paard of pony nemen die daarvoor geschikt is.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 10:55

ik ben van plan om ook met ailin te gaan starten. wanneer nog geen idee hoeveel en hoe intensief ook nog niet. ligt er gewoon aan hoe t gaat. mijn instructrice (waar lein t ook over heeft) rijdt nu met scott L1 en is L2 startgerechtigd (ze hefet nu 7 of 8 winstpunten) de B vloog ze gewoon door en in de L heeft ze tot nu toe bijna elke wedstrijd 1 of 2 punten gereden. waarschijnlijk gaat ze pas in t najaar L2 starten omdat ze het niet zo op gras heeft.
het kan heel goed tuurlijk zal t er niet altijd zo flitsend uit zien als een goed dressuurpaard maar als jij netjes en correct rijd. dan kom je er wel. zolang je maar lol hebt samen das toch het belangrijkste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 11:00

Ik vind het dikke onzin dat je een 6 verwacht voor een middendraf, omdat "het voor een Haf goed gaat". Ja, m'n hoela, dan moet je zeker ook vanaf de L automatisch een lintje krijgen, omdat het "voor een Haf" best knap is dat 'ie L loopt?
Onzin! Als je met een niet-dressuurpaard wilt dressuren, dan zul je er rekening mee moeten houden dat dat paard niet voor niks bekend staat als niet-dressuurpaard. Geen gezeur over discriminatie, maar rijden met die hap.

Het is vaak gewoon een excuus voor ruiters die zelf onvoldoende capabel zijn om een nette proef neer te zetten Extreme duivel

Als je er niet tegenkunt dat je misschien dergelijke tegenslagjes zult krijgen, heb je twee schitterende oplossingen:

1. Geen dressuurwedstrijden gaan rijden, of
2. Een dressuurpaard kopen....

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 11:03

Marjolein, als ik lol wil hebben ga ik niet naar wedstrijden, wedstrijden rijden doe ik om te presteren maar misschien ben ik daar heel raar in? Haha!

Dressuur is al moeilijk genoeg met een goed sportpaard, waarom zou je het jezelf nog moeilijker maken om het te doen met een paard dat er niet geschikt voor is?

Ik veroordeel het niet hoor, iedereen moet het voor zich weten, en ik heb er ook heus wel bewondering voor als iemand het wel doet. Ik zou het zelf alleen niet doen.

Sonja, daar ben ik het helemaal mee eens.
Laatst bijgewerkt door Jura op 26-03-02 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 11:04

Ik ben dus van plan te gaan starten met Jaike, ik heb mazzel
dat ze rijtypisch gebouwd is.
Ik zie wel hoe ver we het gaan schoppen misschien komen we
wel nooit de B door. Haha!

Zoveel ambitie heb ik niet, gewoon mee doen voor de lol!!

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 11:04

Ik ga met Jura mee. Je moet je natuurlijk ook afvragen of je de fjord/haf/fries in kwestie er een plezier mee doet. Als er niet meer in zit dan een L2 proef, probeer dan ook geen ijzer met handen te breken. Je zult het uiteindelijk toch altijd afleggen tegen een "gewoon" sportpaard, enkele uitzonderingen daar gelaten. Dat is een kwestie van accepteren. Als je daar geen problemen mee hebt en je hebt er lol in om wedstrijden te rijden, is er niks aan de hand.

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 11:27

Tuurlijk kan je starten met een Tinker o.i.d., maar je moet er alleen niet de hoogste verwachtingen van hebben. Zolang jij en je paard er lol aan hebben en je er tegen kan om lage punten of soms nare opmerkingen te krijgen moet je het gewoon doen! (zie het bewijs van mij bij in the picture Haha! ). Ik heb mijn tinker niet gekocht met het idee om er mee te gaan starten, dat is gewoon niet het uitgangspunt als je zo'n soort paard koopt (vind ik dan). Maar aangezien elk paard ongeacht ras o.i.d. toch een basis van dressuur moet kunnen moet een B proef zeker kunnen, en alles wat daarna komt en eventueel lukt is alleen maar meegenomen!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 11:30

Wat een gedoe met pony's, paarden en rassen in de dressuur altijd hè? In de western mag je hoe oud je ook bent, op elke pony of elk paard stappen, geen gezeur Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 11:36

Sorry hoor Xono, maar in de western lopen nog veel grotere zeikzeugen (excusez le mot) rond dan in de dressuur.....
Je mag wel een keer wat met mijn Fjord doen.... Haha!
Onze Leonardo wordt altijd erg leuk gevonden, maar "goh hij is wel groot voor een quarter he...." Tja, dat heb je met Engelse Volbloeds....... En dan is er ineens een heleboel om op te zeuren....

Nee, kom me niet aan dat dat Westernwereldje zoveel vriendelijker is dan dressuur, want die vlieger gaat echt niet op...

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 12:32

Jura schreef:
Marjolein, als ik lol wil hebben ga ik niet naar wedstrijden, wedstrijden rijden doe ik om te presteren maar misschien ben ik daar heel raar in? Haha!

maar wil je presteren voor jezelf of voor de plaatsing op de lijst. ik zelf wil ook presteren maar dan wel voor mezelf en t paard. en niet omdat ik zonodig bij de eerste 3 wil staan. als ik een nette proef rij die voor ons kunnen goed is ben ik tevreden ook al wordt ik ermee laatste geplaatst (mits terecht natuurlijk) en niet dat ik een proef rij die onder onze kunnen is en daar mee win.
Citaat:

Dressuur is al moeilijk genoeg met een goed sportpaard, waarom zou je het jezelf nog moeilijker maken om het te doen met een paard dat er niet geschikt voor is?

niet geschikt, wat is niet geschikt. ik denk dat als jij een pony hebt met een correcte bouw en geen mankementen het net zo moeilijk is om die basis goed voor elkaar te krijgen als met een dressuurpaard. het zijn dezelfde oefeningen en misschien ziet het er bij dressuurpaarden er mooier uit omdat ze tijdens een uitgestrekte draf dat voetje er zo leuk uitgooien, terwijl een fjord of haf dat minder snel zou doen. het paard krijgt dan misschien een 8 en de pony een 6 zolang het gevraagde maar getoond wordt.

een pony toont gewoon minder dan een mooi paard. maar zolang jij correct rijdt moet het lukken. je moet je puntjes dan misschien halen op andere punten zoals netjes vierkant staan recht rijden nette figuren. terwijl een ander dat haalt op die mooie uitgestrekte beweging.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 12:37

Ik ben het dus voor een deel met Marjolein eens!! Ik wil dus ook gewoon mee doen voor de lol met wedstrijden!! Ik zou al blij zijn als ik een goeie proef met goeie punten binnen zou halen, ik hoef echt niet bij de eerste 3 te zitten, al zou dat wel leuk zijn natuurlijk Haha!

Misschien krijg ik wel meer voldoening om met een paard wat niet geschikt zou zijn een goeie proef te rijden met goeie punten!!

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 12:56

Marjolein, niet geschikt betekent niet per definitie alleen dat er geen super uitgestrekte draf op een haf/fjord/fries/tinker zit. Een fjord heeft bijvoorbeeld in mijn ogen geen geschikte bouw voor een dressuurpaard, ook al is ie voor een fjord nog zo correct gebouwd. Heb jij wel eens geprobeerd een fjord LDR of VW te rijden? Die komt van nature toch een stuk minder mooi door de hals en door de rug. Dan mis je toch de lossigheid en de schwung, die een dressuurpaard nodig heeft. Tot en met de L zal het misschien geen probleem zijn, maar daarna ga je toch bepaalde problemen tegenkomen. Als je echt verder wil komen dan die L, dan denk ik dat je beter een "gewoon" sportpaard kunt kopen en misschien vindt de betreffende haf/fjord/fries/tinker dat zelf ook wel. Haha!

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 13:17

ik denk dat t met de juiste training heel goed kogelijk is om een fjord LDR te rijden misschien hebben ze er minder aanleg voor. maar zolang jij op de juiste manier bezig bent dan moet dat lukken.
ik wil niet ebweren dat elke fjord/tinker/haf ed dit kan maar waarom zou je niet proberen op dressuurmatig gebied de top van jou en je paard te bereiken en misschien ietsje hoger te leggen. tuurlijk kom je verder met een dressuurpaard en waarschijnlijk ook sneller. maar ach je hebt 20 / 25 jaar de tijd om met je paard die top te bereiken. en ook op dressuur paarden zit een top hoe graag sommige ook hoger dan de Z willen komen dat is gewoon niet mogelijk voor sommige paarden.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 13:19

Juist, ik ben het helemaal met Pava eens!

En met presteren bedoel ik niet perse als hoogste eindigen, hoewel dat eigenlijk ook wel meespeelt, zeker in de hogere klassen. Met presteren bedoel ik zo hoog mogelijk komen, iig geval bij de NVDR rijden (of ZZGP heet dat nu he?). En ik zou het zelf zonde vinden van mijn tijd/geld/moeite om dat met een paard of pony te doen die daar niet de bouw/gangen/aanleg voor heeft. En misschien zelfs wel oneerlijk tegenover het dier, daarmee bedoel ik niet een B proefje rijden, maar van zo'n paard moet je gewoon niet heel veel verlangen in de dressuur. Daar kun je weer hele andere dingen heel goed mee, waar een 'sportpaard' niet geschikt voor is.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 13:27

Marjolein schreef:
ik denk dat t met de juiste training heel goed kogelijk is om een fjord LDR te rijden misschien hebben ze er minder aanleg voor. maar zolang jij op de juiste manier bezig bent dan moet dat lukken.
ik wil niet ebweren dat elke fjord/tinker/haf ed dit kan maar waarom zou je niet proberen op dressuurmatig gebied de top van jou en je paard te bereiken en misschien ietsje hoger te leggen. tuurlijk kom je verder met een dressuurpaard en waarschijnlijk ook sneller. maar ach je hebt 20 / 25 jaar de tijd om met je paard die top te bereiken. en ook op dressuur paarden zit een top hoe graag sommige ook hoger dan de Z willen komen dat is gewoon niet mogelijk voor sommige paarden.


Maar waarom zou je het willen? Dat is wat ik niet goed kan begrijpen. En ik ben ervan overtuigd dat een paard meteen een goede basis moet krijgen, en voor een sportpaard betekent dat, dat hij toch wel met 7/8 jaar uit de basis moet zijn (dus Z2). Hoe ouder een paard is, hoe moeilijker het is om daar goed aan te werken. Maar goed, dit even terzijde.

Ik wil niemand aanvallen hoor, ik vind het gewoon interessant om te weten waarom mensen dit willen en ik vind dit wel een goede discussie.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 13:35

Sonja schreef:
Ik vind het dikke onzin dat je een 6 verwacht voor een middendraf, omdat "het voor een Haf goed gaat". Ja, m'n hoela, dan moet je zeker ook vanaf de L automatisch een lintje krijgen, omdat het "voor een Haf" best knap is dat 'ie L loopt?
Onzin! Als je met een niet-dressuurpaard wilt dressuren, dan zul je er rekening mee moeten houden dat dat paard niet voor niks bekend staat als niet-dressuurpaard. Geen gezeur over discriminatie, maar rijden met die hap.

Het is vaak gewoon een excuus voor ruiters die zelf onvoldoende capabel zijn om een nette proef neer te zetten Extreme duivel

Als je er niet tegenkunt dat je misschien dergelijke tegenslagjes zult krijgen, heb je twee schitterende oplossingen:

1. Geen dressuurwedstrijden gaan rijden, of
2. Een dressuurpaard kopen....

Ik sluit me hier helemaal bij aan!
Als je wilt dressuren met een 'alternatief' ras, moet je zelf weten!
Alleen moet je niet verwachten dat er rekening met je gehouden wordt, je zal de oefeningen net zo moeten laten zien als een paard waarbij het lichamelijk allemaal wat makkelijker gaat.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 13:50

tuurlijk moet er geen rekening mee gehouden worden.
daar ben ik het helemaal mee eens.
Maar ik Ga helemaal met Marjo mee.
Als jij het voor de Lol wil doen kijken hoe ver je komt en die bekers/prijzengeld kunnen je geen bal schelen waarom zou je dan een dressuurpaard moeten kopen.
Deze zijn aardig aan de prijs vergeleken met een haf of een fjord en (uitzonderingen daargelaten)de meesten zitten hoog in een boom bij een buitenrit waarbij er een gevaarlijk stukje plastic in de bosjes ligt.
Als jij buitenrijden leuk vind je dressuurt omdat het de basis van alles is en dat gaat leuk waarom dan niet starten en kijken hoe ver je komt?
En wie weet je komt wat verder je wordt wat fanatieker waarom niet doorgaan zolang je het leuk vind met dat ras?

daarnaast kan ik wel een megaduur paard kopen maar of ikzelf het ooit red tot een Wk oid??

Ik ben begonnen als recreatie ruiter die dressuur en les had voor de basis.
Ik ging ook voor de Lol starten en dat doe ik nog steeds.
Als ik een fijne proef heb gereden ben ik happy al ben ik daar laatste mee.
het is gewoon de spanning erom heen het samendoen met je paard was alles voor mij leuker maakt dan een proefje in de bak te rijden.
Lodewijk zal nooit een spetterende proef neerzetten maar toch rijd ik mijn prijsjes doordat alles zo beheerst gaat.
Ik zal nooit een 9 rijden voor een uitgestrekte draf maar ook nooit lage punten krijgen doordat hij wegspringt, kijkerig is of al bokkend de bak door gaat.
tuurlijk als jij ooit hoop lichte tour te starten dan koop je geen Groninger maar zou je 'm weg doen alleen jouw wensen veranderen? of zou je doorgaan tot het paard niet verder kan en dan of je eigen wensen afbouwen of opzoek gaan naar een ander paard?

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 13:51

Wat ik me dan afvraag is of het verhaal over haf/fjord/tinker ook geldt voor een arabier. En waarom wel/niet? MIsschien moet dit in een nieuw topic... weet het eigenlijk niet

Er zijn (heel sporadisch) arabiertjes die lichte/zware tour lopen (ik ken er één, Gomel), maar waarom zijn dat er niet meer? Wat is er NIET geschikt aan een arabier in jullie ogen?

Als ik 'mijn' arabiertje vergelijk met mijn KWPNer, dan weet ik dat die arabier nooit het niveau zal halen wat ik met Jopie heb. Geen idee waarom niet, maar dat staat voor mij buiten kijf. Hij kan leuk lopen, en hij kan misschien ook nog wel eens M lopen, maar meer dan dat zie ik hem niet doen. Heeft dat te maken met die stronteigenwijze kop die erop zit? Of is dat ook een kwestie van bouw etc. En waarom zou een 'afgekeurde' KWPNer beter zijn dan een kerngezonde arabier? En daarmee bedoel ik dat vooral de zware oefeningen Jopie niet makkelijk maar wel beter af gaan dan Voltrack. Ik heb het nooit geprobeerd, maar Voltrack verzamelen is al een gevecht, laat staan netjes correct een L/M oefening doen. Jopie doet ze met gemak, mits getraind. En hij heeft toch heel wat meer lichamelijke minpuntjes (hoefkatrol, spieren etc).
En het is niet zo dat Voltrack stijf is, hij is eerder soepeler dan Jopie. Maar wat ik er van zie/voel etc zijn ze gewoon even lenig.

Ik rijd zelf geen wedstrijden, ben het al járen van plan, maar de sfeer op wedstrijden (dressuur) staat mij tegen. Ik vind dressuur rijden machtig mooi, het is een geweldig gevoel om een paard te hebben dat precies doet wat ik zeg en dan ook te weten dat het niet perfect is omdat ík het niet goed genoeg doe. En dan ben ik wel heel blij met een paard dat van nature een sterk achterbeen gebruik heeft en geen last van zijn rug oid. Hij buigt makkelijk in etc. Mijn vaders logge KWPNer (type trekpaard, nee, hij is lief!) vind ik vreselijk om te rijden, achterhand eronder kan niet ivm een (te) korte broekspier, echt over de rug lopen doet hem gigantisch pijn (is al stukken minder), het is echt een gevecht. En als hij er eenmaal loopt loopt hij wel leuk, maar niet zo geweldig soepel en met schwung, het blijft een trekpaard. Dus in die zin snap ik best dat een wat lomper gebouwd paard (no offence) moeilijker te rijden is en het gewoon niet haalt bij een soepel, lenig paard. Maar waarom dan die arabiertjes? Dat ze niet springen (ahum) ok (Voltrack iig niet, die snapt het principe van beentjes omhoog niet helemaal), maar dressuur zouden ze gezien hun bouw, uithoudingsvermogen, lenigheid etc wél moeten kunnen...

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 13:52

Nimber schreef:
tuurlijk moet er geen rekening mee gehouden worden.
daar ben ik het helemaal mee eens.
Maar ik Ga helemaal met Marjo mee.
Als jij het voor de Lol wil doen kijken hoe ver je komt en die bekers/prijzengeld kunnen je geen bal schelen waarom zou je dan een dressuurpaard moeten kopen.
Deze zijn aardig aan de prijs vergeleken met een haf of een fjord en (uitzonderingen daargelaten)de meesten zitten hoog in een boom bij een buitenrit waarbij er een gevaarlijk stukje plastic in de bosjes ligt.
Als jij buitenrijden leuk vind je dressuurt omdat het de basis van alles is en dat gaat leuk waarom dan niet starten en kijken hoe ver je komt?
En wie weet je komt wat verder je wordt wat fanatieker waarom niet doorgaan zolang je het leuk vind met dat ras?

daarnaast kan ik wel een megaduur paard kopen maar of ikzelf het ooit red tot een Wk oid??

Ik ben begonnen als recreatie ruiter die dressuur en les had voor de basis.
Ik ging ook voor de Lol starten en dat doe ik nog steeds.
Als ik een fijne proef heb gereden ben ik happy al ben ik daar laatste mee.
het is gewoon de spanning erom heen het samendoen met je paard was alles voor mij leuker maakt dan een proefje in de bak te rijden.
Lodewijk zal nooit een spetterende proef neerzetten maar toch rijd ik mijn prijsjes doordat alles zo beheerst gaat.
Ik zal nooit een 9 rijden voor een uitgestrekte draf maar ook nooit lage punten krijgen doordat hij wegspringt, kijkerig is of al bokkend de bak door gaat.
tuurlijk als jij ooit hoop lichte tour te starten dan koop je geen Groninger maar zou je 'm weg doen alleen jouw wensen veranderen? of zou je doorgaan tot het paard niet verder kan en dan of je eigen wensen afbouwen of opzoek gaan naar een ander paard?


Nimber haalt de woorden uit mijn mond Haha!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 14:10

Sonja schreef:
Ik vind het dikke onzin dat je een 6 verwacht voor een middendraf, omdat "het voor een Haf goed gaat". Ja, m'n hoela, dan moet je zeker ook vanaf de L automatisch een lintje krijgen, omdat het "voor een Haf" best knap is dat 'ie L loopt?
Onzin! Als je met een niet-dressuurpaard wilt dressuren, dan zul je er rekening mee moeten houden dat dat paard niet voor niks bekend staat als niet-dressuurpaard. Geen gezeur over discriminatie, maar rijden met die hap.

Het is vaak gewoon een excuus voor ruiters die zelf onvoldoende capabel zijn om een nette proef neer te zetten Extreme duivel

Als je er niet tegenkunt dat je misschien dergelijke tegenslagjes zult krijgen, heb je twee schitterende oplossingen:

1. Geen dressuurwedstrijden gaan rijden, of
2. Een dressuurpaard kopen....


200% mee eens!
Viv

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 14:21

In onze kring zit bij de M1 geloof ik een super mooie fjord! Word heel vaak eerste!!
Op 1 concours had ik de jury gesproken die die catagorie moest jureren, en ze zei dat ze de enigste was die een nette proef reed. Ze was dus ook dik eerste!

Maar ik ben het helemaal met Sonja eens!!