wie start met een haf/fjord/tinker o.i.d. bij de paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 14:34

Sonja schreef:
Sorry hoor Xono, maar in de western lopen nog veel grotere zeikzeugen (excusez le mot) rond dan in de dressuur.....
Je mag wel een keer wat met mijn Fjord doen.... Haha!
Onze Leonardo wordt altijd erg leuk gevonden, maar "goh hij is wel groot voor een quarter he...." Tja, dat heb je met Engelse Volbloeds....... En dan is er ineens een heleboel om op te zeuren....

Nee, kom me niet aan dat dat Westernwereldje zoveel vriendelijker is dan dressuur, want die vlieger gaat echt niet op...


Ja helaas is er in elke tak van de paardensport wel een rotte appel te vinden, maar dat neemt niets weg dat de regeltjes in de dressuur toch wat strenger zijn dan in de westernsport, vind ik Lachen (Nogmaals: vind ik Haha! ).

Is je Fjord ook western gereden? Wat betreft je quarter, dan tref jij de verkeerde mensen, want ik heb genoeg grote quarters gezien. In de pleasure en halter zie je ook grote quarters. Die mensen die dat tegen je hebben gezegd hebben waarschijnlijk alleen naar de reining gekeken.

Ik zeg niet dat de western vriendelijker is dan dressuur, zeker niet, want ook voor mij gaat die vlieger niet op. Ik had het ook alleen over regeltjes qua wedstrijden, die vind ik dus wat soepeler. Ik heb het verder niet op de manier waarop men zich gedraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 14:44

Okeeeej en ik had het over de mensen *LOL*

Die quarter van ons is geen quarter, maar gewoon een KWPN'er met voornamelijk Engels bloed. Maar al heel wat op het internet zeeeeeeer bijdehandte "westernexperts" hebben 'm voor Quarter aangezien, en 'm erg leuk gevonden Haha! En als je dan vertelt dat 'ie voor een quarter idd erg groot is, maar voor een KWPN'er niet
( Haha! ) dan gaan ze binnen een half uur heeeeel veel minpunten zien *LOL* Als je niet vertelt dat het geen quarter is, wordt 'ie de hemel ingeprezen.
Geinig detailtje Schijnheilig

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 14:50

Jura schreef:
Juist, ik ben het helemaal met Pava eens!

En met presteren bedoel ik niet perse als hoogste eindigen, hoewel dat eigenlijk ook wel meespeelt, zeker in de hogere klassen. Met presteren bedoel ik zo hoog mogelijk komen, iig geval bij de NVDR rijden (of ZZGP heet dat nu he?). En ik zou het zelf zonde vinden van mijn tijd/geld/moeite om dat met een paard of pony te doen die daar niet de bouw/gangen/aanleg voor heeft. En misschien zelfs wel oneerlijk tegenover het dier, daarmee bedoel ik niet een B proefje rijden, maar van zo'n paard moet je gewoon niet heel veel verlangen in de dressuur. Daar kun je weer hele andere dingen heel goed mee, waar een 'sportpaard' niet geschikt voor is.


Waarom zou het oneerlijk zijn tegenover een paard om er dressuur mee te rijden? Zolang je het paard niet overvraagt is er niets aan de hand. Dressuur is eigenlijk gewoon de basis van het rijden en dus zou elk paard wat gereden wordt een simpele dressuurproef moeten kunnen lopen.

Ik ben ook van plan om met mijn tinker te gaan starten (ooit) en ik heb met mijn eerste Appaloosa gestart.
Met beide rassen ben ik toevallig in aanraking gekomen en ik werd verliefd op de paarden, daarom heb ik geen KWPN-ers meer.
Eigenlijk vind ik het een grotere uitdaging om met zo'n paard te starten. Ver zal ik niet komen maar dan lukt mij sowieso niet omdat ik ook heel erg graag buitenrij, een sprongetje maak en andere dingen doe. Echte dressuurtraining hou ik nooit lang achter elkaar vol.
Juist omdat ik zo graag buitenrij en alleen maar af en toe een wedstrijdje wil rijden vind ik de Tinker een heel geschikt ras voor mij.
Aan mij is zo'n hele dure dressuurgefokte KWPN-er gewoon niet besteed Haha!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 14:53

Kim, waarom zouden Groningers dan geen Lichte tour kunnen lopen of verder? In de hoogste klassen zie je juist vaak wat zwaardere paarden lopen, en ook paarden waar tuigbloed in zit. Het gaat mij hier meer om Fjorden, Haflingers, Tinkers en ook wel Arabiertjes etc. Ik vind deze paarden ontzettend leuk, ik was vroeger zwaar Fjordenfan, maar ik mocht geen Fjord van de manegeeigenaar omdat die niet zou passen tussen hun wedstrijdpaarden en -pony's. Ik vind alleen, dat deze dieren niet geschikt zijn voor de dressuur, maar wel weer uitermate geschikt zijn voor andere takken van de paardensport.

En als je dan voor de lol mee doet aan wedstrijden, prima. Ik begrijp alleen niet wat er lollig aan is om met zulke paarden/pony's mee te doen als je weet dat er nooit heel veel te behalen is. Ik zou dan liever iets anders gaan doen met zo'n paard, maar dat is mijn mening.

Percy, weet je wat ík nou een uitdaging vind? Met een verwaarloosd, groen paard zoals onze Cres gaan rijden, en zo'n paard helemaal op te knappen, hem een fijn leven te geven en met hem te doen waar hij plezier in heeft en wat hij goed kan; dressuur (hij wil voor je werken), misschien later ook springen en buitenritten voor de afwisseling. En om met mijn zelfgefokte paard Razinda te gaan starten, die ik zelf heb ingereden. Kijken hoe ver je daar mee komt. Maar ik weet wel, dat het erin zit, in deze paarden. Het gaat er nu om of ik het eruit kan halen, of ze het zelf ook willen etc. Dat is voor mij een veel grotere uitdaging dan met een paard wedstrijden te rijden waarvan ik weet dat het er niet in zít!
Laatst bijgewerkt door Jura op 26-03-02 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 14:56

Jura schreef:
En als je dan voor de lol mee doet aan wedstrijden, prima. Ik begrijp alleen niet wat er lollig aan is om met zulke paarden/pony's mee te doen als je weet dat er nooit heel veel te behalen is. Ik zou dan liever iets anders gaan doen met zo'n paard, maar dat is mijn mening.


En daar zit nou juist de uitdaging waar Percy het over heeft!!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 14:58

Zie mijn antwoord hierboven (aanvulling)

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 15:04

Ik denk dat iedereen weer andere uitdagingen en ambities heeft
en daar is niks verkeerds aan.

Ik heb altijd gezegd dat ik nooit wedstrijden zou gaan rijden,
dat heb ik ook gezegd toen ik Jaike kocht (vraag maar aan
Claudia Haha! )
Maar ze loopt goed en is ook werkwillig, dus waarom zou ik het
niet proberen? We zien vanzelf wel hoe wel beoordeeld worden,
stel dat ze het niet leuk vind ofzo dan kunnen we er ook weer
mee stoppen.
Het lijkt mij gewoon leuk om te zien hoe ver we zullen komen Haha!
Zal dan ook extra trots zijn als we een keer boven een echt
dressuurpaard eindigen!! *LOL*
Maar zover is het nog lang niet, eerst maar eens een startkaart
aan gaan vragen Haha!

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 15:04

Percy: daar gaat het hier juist om; ik denk dat je een fjord etc. wel overvraagt, wanneer je meer verlangt dan een simpele dressuurproef nivo L! Je kunt niet van een fjord etc. verwachten dat die uiteindelijk net zo soepel, door de rug, etc. door de baan draaft als een sportpaard. Dat vind ik dus niet eerlijk tegenover het paard; van een fjord een travers voor een 9 vragen is teveel gevraagd.

Ik heb zelf een - op papier - goedgefokte KWPN merrie gehad die de beweging en souplesse miste om een redelijke L proef te kunnen lopen. Ze was duidelijk niet gelukkig met hetgeen ik van haar vroeg en kon dat lichamelijk niet aan. Die heb ik dus verkocht als recreatiepaard, omdat ik verder wilde in de dressuur. Het was niet eerlijk om dat van dat paard te vragen; dat is dan ijzer met handen breken!

Marjolein: is het eerlijk tegenover het paard (zie mijn ervaring met mijn vorige paard) om de lat hoger te leggen als je weet dat je een paard hebt die voor een ander doel gefokt is dan waar jij hem voor gebruikt? Als je alleen al naar de hals van een fjord kijkt, dan kun je m.i. al zien dat je van hem niet dezelfde soeplesse kunt verwachten als van een sportpaard. En ik ben van mening dat je dat dan ook niet mag vragen. En dat geldt uiteraard ook voor sportpaarden.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 15:15

Ik denk ook dat het niet eerlijk is om van bepaalde paarden dingen te vragen waar ze niet geschikt voor zijn. Rijpaarden als bijv. KWPN-ers, zijn meestal wel geschikt voor de basis, maar ook niet altijd. Dat hoeft niet alleen door een verkeerde bouw te zijn (Jur heeft ook geen 'goede' bouw maar is toch Z geworden), maar kan ook door lichamelijke problemen komen. Dan moet je dat accepteren.

Barb, ik zeg ook niet dat het verkeerd is, ik begrijp het alleen niet helemaal. Haha!

En een Fries is een heel ander paard dan bijv. een Fjord!

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 15:19

Jura schreef:

En een Fries is een heel ander paard dan bijv. een Fjord!


Daar moet ik je gelijk in geven Haha! *LOL*

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 15:24

Ik ben het met Marjolein, Nimber en nog wat anderen eens. Waarom zou je niet serieus kunnen starten? Je moet niet het hoogste verwachten, maar voor jezelf eens kijken hoe ver je kunt komen, daar is niets mis mee. Bovendien is het voor Fjorden, Haflingers enzo ook goed om lekker gegymnastiseerd te worden. Met een Fjord of een Haf zal je het rustig op moeten bouwen, maar is dat met een KWPNer eigenlijk niet net zo? Die kun je net zo goed overvragen, er zijn zat KWPNers die het lichamelijk of geestelijk al niet meer aankunnen met een jaar of 5, 6. Ik ben het wel met Sonja eens dat je reeel naar je punten moet kijken, maar op een mailinglist waar ik meelees, is ook wel eens een opmerking gemaakt door iemand die schreef, dat KWPNers standaard meer punten kregen en die jury dat ook toegaf. Ook heb ik wel eens gehoord dat iemand wiens bloedmooie sportpaard meerdere keren de ring uitsprong won van iemand met een Fjord, Haf, wat dan ook die wel een goede proef reed. Dan klopt er iets niet.

Maar iedereen moet het voor zich weten, ik ben zelf wel van plan als het uitkomt te starten met mijn Haflinger. (overigens wel modern gebouwd, kan leuk bewegen)

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Friezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 15:42

bij ons zie je in de B en L klassen bijna net zoveel Friese paarden meelopen als 'bruinen'. En waarom krijgen zij vaak hoge punten? Ze scoren op braafheid. En dat is niet verkeerd bedoeld, maar ze lopen door hun natuurlijk hoofdhalshouding vaak (voor het oog) al naar beneden, zijn vaak redelijk onverstoorbaar en dan heb je zo een zes of een zeven te pakken natuurlijk (volkomen terecht).
Maar vanaf de M1... dan wordt er meer oprichting gevraagd, en oprichting moet uit de achterhand vandaan komen. Friezen hebben van nature veel oprichting in het front, maar niet in het lijf. Stuwkracht is wel aanwezig, draagkracht te minimaal. Dus is het gewoon moeilijker. Over het algemeen vind ik dat de Friezen hier in het noorden vanaf de M-klasse juist overgewaardeerd worden.....
Friezen, Fjorden, Haflingers, Tinkers etc. hebben fysiek meer moeite met de opgaves zoals die gevraagd worden vanaf de M-klasse. En zolang je dat accepteerd, eraan werkt en dat als een uitdaging ziet; wat let je dan nog? Maar... houd er rekening mee dat je je paard een plezier blijft doen!

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 16:02

Helemaal mee eens, Parnassia!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 16:17

Pava schreef:
Je zult het uiteindelijk toch altijd afleggen tegen een "gewoon" sportpaard, enkele uitzonderingen daar gelaten. .


enkele uitzonderingen Verward ik ken 1000 paarden dressuur of springknollen, die niet zo ver komen, als met een hafliner.

haflingers zijn er maar enkele die wedstrijden lopen, en "sportpaarden" daar lopen er wel 400 op 1 concour, waarom zitten de haflingers dan vaak tussen de prijzen, en 100de andere"sportpaarden"niet.

het is maar net wat de jurie wilt zien. En als ik eerlijk ben hoop ik niet dat ik een van jullie tegen kom in een jurywagen, want jullie lijken me wel wat bevooroordeeld. Sorry.

Groetjes Lara

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 16:37

klopt, ook niet alle KWPN-ers zijn Ferro's, elke paard heeft zijn eigen grenzen en wat nog belangrijker is: de ruiter. Een ruiter kan een paard maken of breken, een talentvol paard kan kapot gaan met de verkeerde ruiter en een talentvolle Haflinger kan piafferen met een zeer goede ruiter (en dito trainer).
Waarom Haflingers, Friezen etc. vaak in de prijzen vallen (B t/m L klasse):
ze hebben een stabiel karakter! (oke, okee, ik stel het wel een beetje extreem...)
Laatst bijgewerkt door parnassia op 26-03-02 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 16:39

parnassia schreef:
Waarom Haflingers, Friezen etc. vaak in de prijzen vallen (B t/m L klasse):
ze hebben een stabiel karakter!


Het valt nog maar te betwijfelen of die van mij zo stabiel is Haha!

Maar je hebt wel gelijk want met de meeste is dat dus wel zo!!

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 16:40

Ik ken niet zoveel haflingers die Z lopen hoor! Bij de paardenwedstrijden kom je hier erg weinig haflingers/tinkers etc. tegen! En diegene die ik tegenkom zitten vaak niet in de prijzen, of het moet in de B zijn....

Zoals ik al zei: er zijn ook veel sportpaarden die niet ver komen, maar daar gaat het hier niet om. Een goed gereden sportpaard zal eerder boven een goed gereden haflinger komen te staan, hoe oneerlijk je dat ook zult vinden. Dat heeft niks met bevooroordeeld te maken hoor.

Ik kan met mijn sportpaard ook aan western gaan doen, maar dan leg ik het af tegen de quarters die voor cutting gefokt zijn. Zijn de jury's daar dan ook bevooroordeeld?

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 16:45

Zo heeft inderdaad iedereen zijn eigen uitdagingen. Maar wat jouw uitdaging is hoeft de mijne niet te zijn en andersom. Zo vinden sommigen het een uitdaging om aan een elastiek te gaan bungelen, mij niet gezien Knipoog

En niet alle Tinkers, Fjorden, Haflingers etc. zijn ongeschikt voor de dressuur. De eerste Tinker waar ik ooit opstapte liep M2 met gemak. Mijn paard is ook meer rijpaard (wat slanker gebouwd) en is heel erg soepel in de rug, gebruikt van nature zijn achterhand goed en is over het geheel genomen erg lenig en soepel. Ik denk zelfs dat hij, met een goede training, de M nog wel helemaal door zou komen ook. Alleen wil ik dat niet want dan moet ik veel te hard trainen, zo talentvol ben ik niet dus ik moet er wat meer voor doen.
Ik ken ook tinkers die zo zwaar gebouwd zijn dat ze een stuk logger zijn, dan wordt het een stuk moeilijker. Dat geldt ook voor de andere rassen.

Waarom zou je met een Tinker, Fjord etc. niet mogen proberen hoe ver je komt? En waarom zou je niet voor de lol wedstrijden kunnen rijden?
De dressuur gaat toch in essentie om de samenwerking tussen ruiter en paard en het goed aan de hulpen staan. En dat is ook op buitenritten belangrijk.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 17:48

jura> groningers zijn over het algemeen te zwaar om echt ver te komen.
Tuurlijk zijn er uitzonderingen die hengst Farao gaat binnekort als de eigenaar wat meer opgeknapt is ook het ZZ licht in.
Net als bij het WPn zitten er ook wat sjiekere paardjes tussen.
Lodewijk gooit van zichzelf heel hoog op, iets meer actie erbij en hij oogt vrij sjiek en doet niet zo snel onder voor een wpn-paard maar een aantal stalgenootjes van mij hebben paarden met typische groningergangen mooi ruim maar vrij vlak waardoor ze lekker zitten.
echter ik heb altijd het idee als ik naar die paarden kijk dat ze maar wat aansjokken.
tegen die tijd dat de ruiter ze eindelijk echt aan het swingen krijgt is de ruiter kapot wil je dan ook nog lichte tour oefeningen erbij doen gaat het heel lastig worden.

voor mij geeft dat niet het is mijn doel ook niet ik ben nog steeds vreselijk verbaast dat ik ooit de L door ben gekomen wie weet dat ik de Z red maar doe ik dat niet en loop ik nu vast in de M2 dan nog maakt het me niet zoveel uit. Dan ga ik wat anders doen.
voorop blijft staan dat ik en het paard het leuk gaan vinden.

Het is misschien raar als ik zeg ik start voor de lol maar het is echt zo.
Ik ben thuis lekker aan het oefenen het gaat aardig dan vind ik het leuk om dat te laten zien aan anderen kijken hoe ver ik kom wat voor'n puntjes het zou opleveren.
De spanning het bezig zijn met je paard.Het wassen, vlechten gewoon het geteut vind ik net zo leuk als het rijden.
De spanning samen met je paard een proefje rijden ik kan daar zo van genieten.
Ik ben geen nieuwe anky Ik heb gewoon geen geld om met mijn baan te stoppen en 6/7 paarden per dag te trainen.
Ik vind mezelf al luxe met 2 eigenpaarden en nog een paard om mee te rijden meer zit er niet in.Weinig kans dus dat ik ooit al die ervaring op kan doen.
Wat zou ik dan met een toppaard moeten?
Dressuur (zeker de basis t/m Z) is erop gericht je paard soepel en gehoorzaam te houden.
waarom zou je een fjord niet over zijn rug laten lopen? waarom zou je er niet voor zorgen dat hij kan wijken om al wijkend om een diepe plas te gaan etc.
En als dat nou goed gaat kun je toch starten?
Ik vind wedstrijden echt leuk, maar ik kan niet wachten tot volgende week..een week lang het strand afcrossen met mijn paard heerlijk. maar of ik dat had gdruft met een duur sportpaard. denk dat ik dan te bang was geweest voor een peesblessure

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 20:03

idd nimber ik heb hier dus niets meer bij toe te voegen.

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 20:27

Wow, dit is in een dag tijd een interessante discussie geworden.

Persoonlijk ben ik van mening dat iedereen met zijn paard/pony moet doen waar hij zijn lol aan beleeft, zolang het niet ten koste gaat van het paard.
Zodra je merkt dat je paard moeite heeft met de gevraagde oefeningen vind ik het eerlijker voor je paard om er mee te stoppen.

Voor de rest zal ik als adspirant jurylid Knipoog beoordelen wat ik te zien krijg. Of het nu een Haf, een Fjord, Fries of KWPN'er is, ze moeten allemaal rijtechnisch correct gereden zijn. En dan kan het dus idd zo zijn, dat een Haf hoger eindigt dan een superchique Jazz die er niets van bakt.
Waarbij het voor de Jazz waarschijnlijk veel makkelijker is om een 7 of 8 te halen voor de middendraf dan voor de Haf.

Vaak scoren die rassen idd hoger, omdat de paarden onverstoorbaarder zijn. Het worden wel vaker 6-jes proeven maar ja allemaal 6-jes is ook een winstpunt.
Bij een heet dressuurpaard is het toch wel vaak een kwestie van of hele hoge punten of helemaal niets.

anita

Berichten: 2155
Geregistreerd: 18-10-01

New Forest bij Paarden M2 dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 22:23

Beste Steff,
Ik start met een grove New Forest van 1.54 en 17 jaar in de M2 bij de paarden. Ik moet nog 1 punt voor de Z. Ik ben zelf 35 jaar.
Ja, het gaat niet altijd eerlijk maar dat weet je als je met een pony erbij rijdt. Maar ik vindt dat ik toch al een heel eind gekomen ben en daar ben ik heel trots op.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 22:44

Ik geloof dat er even grof gezegd twee types zijn hier in dit topic.
eerste type rijd echt dressuur, wil daarin iets bereiken, wil echt hoog eindigen. Ik wil niet zeggen, koste wat het kost, maar het mag toch wel wat kosten. NIet alleen geld, maar ook veel moeite.
En het tweede type rijd puur en alleen voor zich zelf en zijn paard/pony. Kijken wat ze samen kunnen. En als het dan( per ongeluk misschien) goed gaat, dan word je misschien iets fanatieker. Maar om daar een sportpaard voor te kopen, zover willen ze niet gaan.

Ik ben iemand die haar paardeleventje tot nu toe doorgebracht heeft met crossen en racen. Dressuur? *LOL* Laat me niet lachen, wat een gedoe!
En opeens ontdek je dat het misschien toch best leuk is. Je probeert zelf iets en vervolgens ga je op les. Je eerste wedstrijdje gaat goed. En vervolgens wil je verder.
Tot hier ben ik in het verhaal. Knipoog
Ik probeer nu langzaamaan verder te komen. NIET omdat ik ontzettend ambicieus ben, maar omdat het LEUK is, om te zien hoe ver ik kunt komen met m'n vetzakje Haha!

Stel nou dat ik met Isolda tot de M kan komen? (ik zeg: stel! Haha! )
En daar houd het voor ons op, omdat Isolda het niet aankan of omdat ze het niet leuk vind. Denk je dat ik dan een ander paard zou nemen? Nee uiteraard niet. Iemand die ECHT die wedstrijden wil rijden, wil presteren, verder wil gaan. Die zal dat misschien wel doen.
DAt kan, dat mag, ik veroordeel niemand.

Ik zie niet in waarom je niet voor de gein, voor de lol, gewoon omdat je het leuk vind mee zou doen aan een wedstrijdje.
En voordat ik te veel ga tiepen: Ik ga mee met Kim Haha!

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 23:11

Ik ken ook een meisje die met haar fjord Z2 dress reed!!
Tuurlijk kan het wel!
En ja, je houd er jury's tussen zitten die niet van bepaalde type's houden.
Zo word een vriendin van mij ook nog wel een commentaar op dat ze een gelderse rijdt. Terwijl t paard hartstikke goed loopt (nu M2 dress)
Dus die zul jy dan ook wel eens tegen komen, eentje die niet van haffies houd. Maar daar moet je boven staan!
Ik ben zelf ook van het type dressuurpaard maar als je gek bent van je haf/fjord/tinker........ waarom niet??? Het kan wel hoor!
Suc 6 er vast mee!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 00:20

Miran schreef:
Ook heb ik wel eens gehoord dat iemand wiens bloedmooie sportpaard meerdere keren de ring uitsprong won van iemand met een Fjord, Haf, wat dan ook die wel een goede proef reed. Dan klopt er iets niet.



Omdat een bloedmooi sportpaard die van nature als lossig is en die superbewegingen heeft en ook nog een mooi uiterlijk gewoon veel meer toont en ook veel meer laat zien dan een in vergelijking met dat sportpaard logge haf met bewegingen die veel minder zijn en dat allemaal niet kan.

En waarom zou je moeite gaan doen met een dikke haf, fjord of stinker als je echt goed wilt worden en het lukt niet? Dan kun je toch veel beter een paard kopen die dat wel kan. Nix tegen zware paarden hoor (eigenlijk wel, maar dat zeg ik maar niet) maar vaak hebben ze gewoon niet de mogelijkheden om écht goed te worden, wat misschien ook vaak komt door de ruiter, want de mensen op de haf, fjorden en de stinkers rijden over het algemeen net even ietsje minder dan mensen op dat mooie sportpaard, maar daarin heb je natuurlijk ook uitzonderingen, ik ken genoeg mensen die supernetjes aan het rijden zijn op hun paard wat niet echt geschikt is als dressuurpaard en ook mensen die echt verrot aan het rijden zijn op hun superpaard.

Ik vind et ook verschrikkelijk oneerlijk om van een paard dingen te gaan vragen die hij niet aankan. Dus als een paard et niet in zich heeft, begin er dan niet aan, voor et gewoon niet eerlijk meer word voor et paard.

Als laatste zeg ik dat ik et echt niet banketstaaf bedoel.