Voorhoeven aantikken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Voorhoeven aantikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-02 21:31

Iemand vroeg mij dit: (en ik weet eigenlijk geen antwoord)

hey
ik heb een vraagje over de voorhoeven aantikken. Ik moest vandaag in de les steeds actief vooruit blijven, en op bepaalde stukken in draf, kwamen zijn achterhoeven steeds tegen zijn voorhoeven. Nu hij op 4 ijzers staat, hoor je dat echt heel goed.
Komt dat door de passen te verruimen of gewoon dat hij te snel gaat in plaats van te verruimen? (ik gok op het laatste, maar wil toch nog even jullie raad)

Wat ik wel leuk vond, is toen hij eindelijk zijn achterhand eronder bracht, ik echt voelde dat hij ons beide droeg en niet op mijn handen hangend rondslofte Knipoog)
xxx

Druk druk druk... Knipoog


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 22:05

Dat komt doordat hij z'n voorhoeven niet snel genoeg weg krijgt.
Klusje voor de smid. Door de voorijzers iets meer opzet te geven kan hij makkelijker over de toon heen rollen en dus sneller worden in het voorbeen waardoor hij niet meer aantikt. Een goede smid weet wel wat hij met dit probleem moet.

Nulla tenaci invia est via

pmarena

Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 22:39

mmmm , de mijne heeft ook ijzers aangepast zodat ze de voorvoet beter wegkrijgt ,
maar als ze erg enthousiast loopt hoor je vaak tikken hoor ,
ze heeft afgelopen week ook al haar voorijzer afgetrapt in de wei ,
was net anderhalve week geleden beslagen.. balen....

Ik heb nu springschoentjes gekocht om iig haar voetjes en hopelijk ook haar ijzers een beetje te beschermen , baal er van dat ze dit doet..

Misschien dat er volgende keer met beslaan nog iets anders gedaan kan worden ?

Haar achtervoetje is ook al zo beslagen dat haar hoef over het ijzer
heenvalt zodat ze iig niet met haar ijzer zichzelf "vangt" ,
maar toch hoor ik nog die metalige tikken af & toe , vreemd ....

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Voorhoeven aantikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 23:32

Brendahorseslover schreef:
Komt dat door de passen te verruimen of gewoon dat hij te snel gaat in plaats van te verruimen? (ik gok op het laatste, maar wil toch nog even jullie raad)

Wat ik wel leuk vond, is toen hij eindelijk zijn achterhand eronder bracht, ik echt voelde dat hij ons beide droeg en niet op mijn handen hangend rondslofte Knipoog)


En was het "vangen" toen over? Waarschijnlijk wel.

Vangen (zoals dat heet) komt door een te trage voorhand/hangen op je hand of op de voorhand lopen. Door te verruimen los je vaak het probleem niet op. Door te verzamelen wel, paard neemt daardoormeer gewicht op de achterhand waardoor de voorhand vrijer kan bewegen en eerder weg kan komen. Dus tempowisselingen, (halve) ophoudingen etc.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 00:57

ik heb dit ook met mijn paard met buitenrijden, ik denk dat springschoenen een goede oplossing is en ik denk dat het door het versnellen gaat want mijn paard kwam wel door het versnellen

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: greendragon, joyce83, Malenka, rocky_1995, Sjors050, su72 en 156 bezoekers