Wie kan me helpen met goed ontworm schema?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Wie kan me helpen met goed ontworm schema?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 23:26

Ik heb mijn paard nu sinds april 2005 en ben gelijk braaf begonnen met om de 8 weken te ontwormen. Maar ik begin nu lichtelijk in paniek te raken, want doe ik het wel allemaal goed?
Ik zal vertellen wat ik al gegeven heb:

April: Furexel
Juni: Equiworm P
Aug: Eraquell
Eind sept, bijna okt: Equimectin

Ik heb dus elke keer een andere gegeven, de ene keer een dure en dan erna weer een goedkope.
Maar ik twijfel erg of ik het wel goed doe, ik hoop dat iemand mij precies kan vertellen wat ik fout doe en ik hoe ik elke 2 maanden goed met het juiste middel moet ontwormen.

Als je me kunt helpen, weet je misschien dan ook in welke maand welke werkzame stof het paard nodig heeft? Ik had gehoord van mensen dat als de R in de maand zit dat je dan Ivermectine moet geven, maar volgens mij zit dat in al mijn wormenkuren die ik tot nu toe heb gegeven.

Groetjes

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Wie kan me helpen met goed ontworm schema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 09:18

Ik heb een ontwormschema meegekregen bij de ruitersportzaak, voor mijn jaarling die nog nooit ontwormd was. Daarin staat: twee keer achter elkaar "goedkoop", ik geef eraquell of zo iets en dan zo'n dure (ik ben de naam even vergeten). Als je het een beetje goed planned zou zo'n dure dan samenvallen met de start van het stalseizoen en daarna met de start van het weideseizoen. Maar ik ben te laat in het jaar begonnen, dus bij mij viel dat niet zo goed samen, die van mij moet nu nog een goedkope krijgen.
Ik weet niet of dit helemaal klopt, het schema is volgens mij van de leverancier, misschien kan je op de site van zo'n bedrijf wat meer info vinden, of zo'n schema downloaden.

Xox

Berichten: 2680
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Ochtrup (D)/Enschede

Re: Wie kan me helpen met goed ontworm schema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 15:58

Hier is een veelgebruikt ontwormingsschema. gebuiken we al jaren zonder problemen.

jan. Ivermectine (zoals, noromectin, furexel, eqvalan, enz.
ma: Praziquantel of dubbele dosering pyrantel tegen lintwormen zoals hippotwin of equimax.
mei: Ivermectine
Juli: Ivermectine
Sept: Praziquantel
Nov: Moxidectine (equest)

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Wie kan me helpen met goed ontworm schema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:53

Iedere zes tot acht weken moet je je pony ontwormen met een ontwormingspasta. Daarbij is het goed om te kijken wat er in zo'n ontwormingspasta zit. In de wintermaanden ontworm je in ieder geval met de stof Ivermectine of Moxidectine. Die helpen namelijk horzellarven te doden. Eventueel kan je deze middelen het hele jaar door geven als je wilt. Maar je kan ook (wat eigenlijk nog beter is) in de zomermaanden een middel met Pyrantel of Febendazol geven. Die middelen zijn wat goedkoper maar moet je dus wel na een keer of vijf (het best dus in de winter) afwisselen met de duurdere merken. Dat doe je om te zorgen dat de wormen niet resistent worden (dan wennen ze aan een middel en worden ze zo sterk dat ze er niet meer dood van gaan).

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Re: Wie kan me helpen met goed ontworm schema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 18:58

Xox schreef:
Hier is een veelgebruikt ontwormingsschema. gebuiken we al jaren zonder problemen.

jan. Ivermectine (zoals, noromectin, furexel, eqvalan, enz.
ma: Praziquantel of dubbele dosering pyrantel tegen lintwormen zoals hippotwin of equimax.
mei: Ivermectine
Juli: Ivermectine
Sept: Praziquantel
Nov: Moxidectine (equest)

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel


Heb je voorbeelden van wormenkuren waar praziquantel inzit? En waarom in November Equest?

Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Wie kan me helpen met goed ontworm schema?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 19:19

Citaat:
Heb je voorbeelden van wormenkuren waar praziquantel inzit? En waarom in November Equest?


Voorbeelden had ze er al bij gezet: namelijk Hippotwin en Equimax.

Is dat niet gebruikelijk dan dat er in november Equest gegeven word Xox?

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Wie kan me helpen met goed ontworm schema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 19:54

Het hele jaar door met ivermectine maakt neit uit welk merk dus je kan gewoon een goedkope nemen. 2 x per jaar een duospuit met ivermectine en praziquantel. Voor de zomer en voor de winter. Maakt ook weer niet uit met welk merk. Merken of je niet af te wisselen

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Re: Wie kan me helpen met goed ontworm schema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 10:47

Chade schreef:
Citaat:
Heb je voorbeelden van wormenkuren waar praziquantel inzit? En waarom in November Equest?


Voorbeelden had ze er al bij gezet: namelijk Hippotwin en Equimax.

Is dat niet gebruikelijk dan dat er in november Equest gegeven word Xox?



Nee, dat was een dubbele dosering pyrantel tegen lintwormen.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re: Wie kan me helpen met goed ontworm schema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 10:53

ik gebruik ook het hele jaar door ivermectine (op advies van de da, ivermectine is het beste en je hoeft het niet af te wisselen met andere stoffen) en 2x per jaar een totaalspectrum

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Re: Wie kan me helpen met goed ontworm schema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 12:13

Kijk anders eens in dit topic: viewtopic.php?p=4916474#4916474][MD

Het is niet goed de hele tijd af te wisselen tussen verschillende werkzame stoffen, want dan ontwikkelt resistentie zich het snelst. De imo interessantste werkzame stoffen zijn ivermectine, moxidectine en praziquantel.

Nadat je met ivermectine (al dan niet in combinatie met praziquantel) ontwormd hebt moet je opnieuw ontwormen na 2 maanden, nadat je met moxidectine ontwormd hebt moet je opnieuw ontwormen na 3 maanden.

In het najaar moet je zeker ontwormen tegen horzellarven, dus met ivermectine of moxidectine.

Tegen lintwormen zou je in principe twee keer per jaar moeten ontwormen. Dit doe je door ofwel te ontwormen met een combinatie ivermectine-praziquantel, ofwel met een dubbele dosis pyrantel (dus stel dat je paard 600 kg weegt, dan moet je ontwormen met een dosis voor 1200 kg)

Mogelijke ontwormschema’s:

Februari: moxidectine
Mei: ivermectine + praziquantel
Juli: moxidectine
Oktober: ivermectine + praziquantel
December: ivermectine

of

Februari: ivermectine
April: ivermectine + praziquantel
Juni: ivermectine
Augustus: ivermectine
Oktober: ivermectine + praziquantel
December: ivermectine

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Re: Wie kan me helpen met goed ontworm schema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 12:16

Chade schreef:
Citaat:
Heb je voorbeelden van wormenkuren waar praziquantel inzit? En waarom in November Equest?


Voorbeelden had ze er al bij gezet: namelijk Hippotwin en Equimax.

Is dat niet gebruikelijk dan dat er in november Equest gegeven word Xox?


In Hippotwin zit geen praziquantel. Dat zit in Equimax en in Eqvalan Duo (is beide ivermectine in combinatie met praizquantel)

Hippotwin is pyrantel; als je met pyrantel wil ontwormen tegen lintwormen moet je een dubbele dosis geven.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Re: Wie kan me helpen met goed ontworm schema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 13:38

Waar dient praziquantel voor?

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Re: Wie kan me helpen met goed ontworm schema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 13:39

Ik doe momenteel 2 pony's die nodig ontwormt moeten worden.
Ze zijn voor het laatst in mei ontwormt, welke wormenkuren moeten zij hebben volgends jullie?
Ik probeer voor de eigenaar een schema te maken dus ik wou graag even weten met welke ik moet beginnen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re: Wie kan me helpen met goed ontworm schema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 15:22

Op de site van dierenartsenpraktijk Bodegraven staat een goed ontwormschema: www.dapbodegraven.nl Onder aktueel kun je het vinden.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Re: Wie kan me helpen met goed ontworm schema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 15:29

parouscha schreef:
Waar dient praziquantel voor?


Praziquantel is tegen lintwormen. Er bestaan voor zover ik weet geen ontwormingen met alleen praziquantel, in de Equimax en Eqvalan Duo zit het in combinatie met ivermectine.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Wie kan me helpen met goed ontworm schema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 16:06

Wat je het beste kunt doen is de mest laten onderzoeken (en eventueel bloed) door de dierenarts. Die kan dan zeggen OF je paard wel wormen heeft en WELKE en dan kun je gericht ontwormen. Intensieve ontworming is alleen nodig bij jongen dieren en dieren die in de wei gehouden worden waar nogal een verloop is van paarden, zoals fokbedrijven, handelsstalle etc. Als je gewoon een paard achter het huis hebt staan, is misschien een keer per jaar ontwormen (vooral tegen horzellarven) in de winter, voldoende. Waarom zou je er dan meer gif inpompen?
In andere landen is het standaard om te ontwormen na wormonderzoek. In Nederland ontwormen ze zonder enige aanleiding. Dat vindt ik een beetje vreemd.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Wie kan me helpen met goed ontworm schema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 16:09

Ik vind dat absoluut niet vreemd. Een paard heeft altijd wormen daarom ontworm je hem ook elke keer. Er si geen 1 paard dat voor 100 % wormvrij is.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Wie kan me helpen met goed ontworm schema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 16:13

Elk wormmiddel pakt andere wormen aan. Beetje vreemd om te ontwormen op een verkeerd moment in een cyclus of tegen de verkeerde wormsoort. Bij mestonderzoek weet je welke wormen je moet bestrijden.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Wie kan me helpen met goed ontworm schema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 16:17

Ja maar je moet dus sowiezo het hele jaar ontwormen, ook al zeg jij van niet.

Er zijn maar twee werkzame stoffen die een paard hoeft te krijgen en dat is ivermectine en praziquantel. Met praziquantel hoeft amar 2 x per jaar ontwormd te worden. De rest van het jaar met ivermectine. Als je dit doet blijft je paard dus zo goed als 'schoon' dus waarom zou je dan elke 2 maanden een mestonderzoek laten doen.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Wie kan me helpen met goed ontworm schema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 16:33

Omdat je , als je alleen ontwormt als een paard wormen heeft, je misschien maar 1 keer per jaar hoeft te ontwormen, ipv van 6-8 keer. Je werkt toch met gif, ik vindt dat er veel te makkelijk mee omgegaan wordt.

Maar, ik geef maar een advies, men kan er mee doen wat men wilt.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Wie kan me helpen met goed ontworm schema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 16:38

Maar hoe kom je er bij dan dat een paard maar 1 x per jaar wormen zou hebben. Wij hebben toen onderzoek gedaan en daar kwam uti dat een paard in nederland altijd wormen heeft en nooit helemaal worm vrij is. Ik zeg in nederland omdat ik natuurlijk neit weet of het aan de manier van leven ligt van de paarden hier en of dat in andere landen ook hetzelfde is.

Hoe vaak per jaar doe je dan zo'n mestonderzoek bij een paard

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Wie kan me helpen met goed ontworm schema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 16:53

Dan is Nederland misschien een wormenparadijs
Mijn vriendin in Denemarken doet elke twee maanden wormonderzoek en hoeft gewoonlijk haar pony maar 1 keer per jaar te ontwormen.
Vriendin in Zuid Afrika fokt renpaarden en ontwormt ook niet echt vaak. Hier ontwormde ik een of twee maal per jaar en bij wormonderzoek is nog nooit een worm, ei of larve gevonden...
Vrienden hier doen hetzelfde, met zelfde resultaat. Overigens heeft mijn vriendin wel eens een paard gekocht dat zo vol zat dat hij eraan gestorven is, zelfs na intensief en gericht ontwormen, ik zeg niet dat alle paarden in Portugal wormvrij zijn.
Nogmaals, het is belangrijk om te kijken hoe groot de kans op her infectie is.
Ik ben gewoon een tegenstander van "zomaar" gif in een paard stoppen, maar dat ben ik. Ik ben wel opgeleid op zijn Nederlands, met regelmatig ontwormen en vond het allemaal logisch, tot ik me er in ging verdiepen omdat ze hier niet zo vaak ontwormen.

Maar nogmaals, ieder moet doen wat hij/zij denkt dat goed is voor zijn/haar paard!
Ik wil alleen graag dat mensen proberen met zo min MOGELIJK en GERICHT ontwormen.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Wie kan me helpen met goed ontworm schema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 17:33

Wat apart zeg. Interessant om te weten