'stikken'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sempre

'stikken'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 12:53

Heey!
Mijn pony is gevoelig in haar verteringstelsel.
Ze kan biks niet verwerken, waardoor ze koliek krijgt.
Maar nu is het deze week al twee keer voorgekomen dat alles vastzat in haar keel, en ze gekke geluiden ging maken. Ze kon gewoon niet meer ademen. Ik ben gaan lopen en ondertussen water er in gegoten.
Die twee keer dat het gebeurd is had ze wat Hooi, en appel en wat snoepjes gehad.
Zelf denk ik dat het aan die snoepjes ligt, omdat dat het meeste op biks lijkt qua verteren.
Wat denken jullie?
Groetjes Nancy

ps. Jullie moeten echt niet denken dat ik te knierterig ben om de DA te bellen hoor, maar ik denk als jullie het weten

noekje

Re: 'stikken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 13:18

Sorry meis ik heb geen idee wat er aan de hand is .. geef m maar een knuffel !

Nicole_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 13:29

sorry ik zou het ook niet weten meid
heel veel sterkte en geef hem maar een grote knuffel

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 14:57

de tanden zijn al nagezien dan neem ik aan? Ik zou toch even de DA bellen om raad voor het voeren, het zou erg zijn als je een keer te laat bij een slokdarmverstopping komt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 15:46

inderdaad, slokdarmverstopping
dit kan vele oorzaken hebbe:
-het paard is te gulzig: kauwt niet genoeg= niet genoeg speeksel= te droog= blijft vastzitten.
-paard heeft een "weke" slokdarm: de spieren spannen niet genoeg aan en de slokdarm is te zwak om grotere brokken te verplaatsen= blijft vastzitten.
-de slokdarm heeft een zakje gevromd waar het in blijft vastzitten.

de eerste 12 uur na een slokdarmverstopping mag het paard enkel WATER krijgen,
de dag erop enkel groenvoer (gras), en geweekte biks
de dagen erop bouw je voorzichtig weer op met hooi en droge biks.
voer altijd hooi voor het voeren van krachtvoer
giet eventueel een litertje water bij de biks (zodat ze wat vochtig zijn), voer geen paardensnoepjes meer, die kunnen vast komen te zitten.

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 17:12

ja de tanden zijn goed. Een paar maanden terug nog naar gekeken voor het chippen(gelijk controle of de leeftijd klopt)
Bedankt dutske!
Biks krijgt ze helemaal niet, ze krijgt nu muesli zonder haver.
Door het biks kreeg ze toch wat teveel energie.
Ik bel morgen dan toch de DA maar, voor onderzoek.
Dankjullie

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 18:03

op de manege hebben we een pension pony die heeft een slokdarmverlamming.

Dat beestje krijg ook geen bix en mag ook geen stro.Die staat op haksel.Hij krijgt zo ver ik weet dit te eten

Meuslie met water
appel heel klein gesndenden.
Veder krijgt het nog wel wat van de eigenaar.Maar er hangt een bordje.Niet voer op. Oke dit beestje heeft een slokdarmvelramming

MAar miss kan je ook over gaan op meusli met water

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 18:40

het lig iig niet aan de muesli we hebben daar juist voor gekozen omdat dat makkelijk te verteren is

schattemaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 18:43

Mijn pony heeft ook zoiets gehad.. En wel meerdere keren.
Meestal gebeurt het als ze de hele dag in de wei heeft gestaan. Ze wil dan graag haar stal in om te eten. Omdat de brokken op een hoop liggen in haar voerbak schrokt ze het naar binnen. Ze eet heel erg snel. Dit is dus ook al meerdere keren fout gegaan.
Het zat dan verstopt, ze ging zweten, rollen en ook gekke geluiden maken. Ze ging ook elke keer haar hoofd helemaal tegen haar lichaam drukken en dan weer helemaal laag.. Ze lijkt dan wel een soort kameel.. Heel erg eng. Wat bij mijn merrie was, was dat er heel veel slijm uit haar neus en mond kwam. Opzich wel goed want dan komen misschien de brokken eruit. Maar ze heeft ook wel eens een spierverslapper gekregen van de DA toch het gebeurde anders zou ze gewoon stikken.. echt heel eng.
Gelukkig heeft ze het al lang niet meer gehad. Ik heb nu een andere voerbak met 3 verschillende bakken/vakken. Zo moet ze steeds met haar neus in een andere bak en moet ze dus goed kauwen.
Ik hoop dat je hier misschien iets aan hebt. Ook roer ik altijd door de brokken, zo verspreid ik alles wat beter.
Veel lopen helpt wel. Afbeelding dit is de voerbak alleen ik heb drie stangen..

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 20:05

ik heb precies dezelfde voerbak als hierboven. Bedankt voor je tip! dit is hetzelfde verhaal als met Evita alleen er kwam geen slijm uit.
Maar ik verwacht niet dat het echt door gulzig eten van haar muesli kwam, want ze had alleen wat hooi, een appeltje, en wat snoepjes op. Maar misschien slikt ze, vooral die snoepjes, gewoon zonder te kauwen door, en als ze er dan teveel krijgt(ben bezig met Vrijheidsdressuur dus ze krijgt er best veel ) dat het gewoon vast gaat zitten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 21:07

het eten vochtig gaan maken, waarschijnlijk maakt z eniet genoeg speeksel aan waardoor het drrog de keel doormoet en zo blijft hangen.

altijd eerst hooi gaan voeren, als ze dat half op hebben muesli of brok gaan voeren, zo hebben ze meer speeksel in de mond.

maar je kunt ook gewoon een halve liter water erbij gooien hoor, net zo smakelijk en minder kans op verstopping.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 21:11

Misschien een allergische reactie in haar keel/slokdarm op iets wat bijv. in die snoepjes zit? Dat kan er dan voor zorgen dat de boel opzet, waardoor ze vervolgens de rest van het voer niet goed wegkrijgt, moeite heeft met slikken, etc. etc.
Zou er idd even een DA naar laten kijken, en goed bijhouden wat ze eet, zodat je kunt achterhalen wat de oorzaak kan zijn. Succes!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 23:58

Nacy kijk even in het topic op het draversforum. Daar staan meerdere tips. Ik heb het met cookie ook al drie keer gehad. Mag ik vragen wat voor een soort hooi het was? Is het fijn en krullerig? Zo ja, dan kan dat heel goed de oorzaak zijn. Dit was het in Cookie geval in ieder geval wel zo.

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 00:27

olie over het voer doen, schuift beter weg

welke olie ? => slaolie, zonnebloem-olie ( glanzen ze ook nog van), of andere

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 06:52

maar pas op met de olie, teveel veroorzaakt diarree.
ik zou maximum 1 soeplepel per dag bij doen,
want olie laat het schuiven, maar ook door de darmen = mindere voeropname.
de beste optie is denk ik toch de voedingsgewoontes te veranderen.
dus:
-eerst hooi voeren
-water bij het krachtvoer doen
-niet teveel snoepjes geven, of overschakelen op grotere stukken (bv kwart appel, kunnen ze niet anders dan kauwen)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 07:38

MIjn vriendin heeft een aantal jaren geleden ook een paard verzorgd met slokdarmverstopping.
Dit paard kreeg nat hooi en slobber te eten.
Als extraatje kreeg hij geraspte appel.

Met dit dieet heeft hij geen verstopping meer gehad.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 07:57

dutske schreef:
de eerste 12 uur na een slokdarmverstopping mag het paard enkel WATER krijgen,
de dag erop enkel groenvoer (gras), en geweekte biks
de dagen erop bouw je voorzichtig weer op met hooi en droge biks.
voer altijd hooi voor het voeren van krachtvoer
giet eventueel een litertje water bij de biks (zodat ze wat vochtig zijn), voer geen paardensnoepjes meer, die kunnen vast komen te zitten.

Hmmmm, toen mijn paard een slokdarmverstopping had heb ik de VA er bij gehad en Eclipse hoefde geen 12 uur alleen op water te leven van hem. Hij mocht gewoon (kuil)gras eten en dezelfde dag hebben we hem tijdens de 2e voerbeurt (nog geen 12 uur na de slokdarmverstopping) hebben we hem wat slobber gegeven. De VA heeft mij wel aangeraden om hem eerst ruwvoer te geven en dan pas krachtvoer als het mogelijk is en om anders eventueel grote stenen in zijn voerbak te leggn zodat hij zijn voer niet te schrokkerig kan eten .

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 13:49

bedankt voor de reacties!
Naja... vandaag was het dus WEER zover
Ik ben heel erg gaan opletten wat ze at, en ze had alleen een snoepje gehad.
Maar vorig jaar heb ik daar absoluut geen problemen mee gehad.
Ze krijgt dus geen snoepjes meer, gaat het weer fout, komt de DA er gewoon bij voor een uitgebreid onderzoek.
Maar ik denk dat het daaraan ligt.
Ik was helemaal doorweekt, Evita wou natuurlijk niet drinken. Ik heb haar hoofd omhoog gedaan en een emmer water in haar mond gegoten, maar ik werd zelf net zo nat.