wondje en dik been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
toontje
Berichten: 94
Geregistreerd: 28-10-01

wondje en dik been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-02 17:19

hallo, mijn paard heeft een wondje ongeveer 6 cm boven de knie daaronder tot aan de knie is het iet wat dik. paard loopt niet kreupel en been is niet warm. wat zouden jullie doen met rijden en afspuiten? bedankt toontje

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 17:44

Als eerste het wondje heel goed wassen met betadine. Daarna er gewoon af blijven, niks op smeren.
De zwelling zou ik koud afspuiten of een coolpack er op. Veel stappen op het harde. Om te beginnen aan de hand, later misschien er op. Minstens 3 dagen, daarna opnieuw beoordelen en eventueel een drafje doen als de zwelling weg en het paard echt niet kreupel of gevoelig loopt.
Wondje goed in de gaten houden, pas op voor Einschuss ("olifantspoot"). Als het been in een paar uur tijd duidelijk dikker wordt: gelijk de dierenarts bellen. Einschuss is een spoedgeval.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 18:05

ik ga helemaal mee in Margreet alleen die 3 dagen zijn wat overdreven denk ik. goed afspoelen met koud water heeeel veel spoelen!
en wat stappen, morgen weer eens proberen of ie nog kreupel loopt. Niet 3 dagen wachten, lijkt me wat overdreven, morgen proberen, en als het woensdag nog kreupel en dik blijft de dierenarts even vragen!

Succes!

kuss
Frederike

toontje
Berichten: 94
Geregistreerd: 28-10-01

niet kreupel!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-02 18:08

paard loopt juist niet kreupel!!!!!! dat vind ik zo gek been is ook niet warm!!! alleen wat dik en een wondje sinds vrijdag.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: niet kreupel!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 18:15

toontje schreef:
paard loopt juist niet kreupel!!!!!! dat vind ik zo gek been is ook niet warm!!! alleen wat dik en een wondje sinds vrijdag.


Je paard loopt nóg niet kreupel. Het kan zijn dat het been stijf gaat worden vandaag of morgen, dan wordt ie wel kreupel. Dus inderdaad wassen met betadine shampoo, afspuiten, stappen over de harde weg en een paar dagen niet rijden.
Beter te voorzichtig, als te onvoorzichtig... toch?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 19:20

3 dagen is absoluut niet overdreven. Dat vind ik zelfs een absoluut minimum bij een dik been.
Dat been is niet zomaar dik, zwelling is altijd een reactie ergens op.
Een wondje ontstaat ook niet zomaar, hij heeft een tik gehad ergens van en dat kan best wel eens even gevoelig zijn of worden. Meestal komt de stijfheid en pijn pas een dag later. Dan heb je dus al dag 1 te pakken. De dag daarna ga je niet gelijk weer vol aan de bak, dat zou niet fair zijn tegenover je paard, geef 'm de kans om goed te herstellen, dan heb je dus al dag 2 en dan op dag 3 ga je weer eens even kijken of je misschien weer voorzichtig kan beginnen, maar dan doe je toch nog rustig aan.
Is het na die 3 dagen rustig aan doen niet verbeterd of zelfs erger geworden: dierenarts bellen.
Wondje zou ik me niet druk om maken, die zwelling zou me veel meer dwars zitten.
Van een dag te lang stappen is nog nooit een paard slechter geworden, van een dag te vroeg weer aan de slag wel.