Scheren en dekens, hoe zit dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Scheren en dekens, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 12:46

Een van mijn paarden zit alweer redelijk in de winterharen. Die andere nog niet. Vorige winter heeft hij ook niet zo'n dikke haren gehad. Nou heb ik een heleboel vragen:

Zelf heb ik nog nooit een paard geschoren, maar misschien dat ik het dit jaar wel bij die ene wil doen.
Moet je de benen en het hoofd ook meescheren? En moeten de paarden daarvoor verdoofd worden?

En hoe zit dat daarna met dekens? Ik heb alleen dikke winterdekens en daarmee is de nek niet bedekt. Heb ook geen zin in geklooi met 4 dekens ofzo . Moeten ze dan buiten meer dekens op dan binnen?

En, waar kun je ergens zo'n scheerapparaat kopen (het liefst eentje die je op haarlengte kunt instellen. Ohja, wat kost zo'n ding?

(heb de zoekmachine al gebruikt, maar ik die doet het bij mij niet echt goed)

gomir

Re: Scheren en dekens, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 14:38

Ik zie net dat ik mijn reactie in het verkeerde topic heb geplaatst

Kun je dus lezen in het SGW-topic

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 14:51

Haha ik ook

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 15:17

Als je nog nooit zelf een paard geschoren hebt zou ik eerst een keer bij iemand mee kijken of iemand zoeken die je kan helpen. Je moet toch op wat dingetjes letten en zelf aan gaan modderen bij een paard wat het niet gewend is lijkt me niet prettig.

Hoe en wat je scheert is compleet aan jou. Sommige scheren alleen een deken model, de andere alles behalve hoofd en benen en weer andere echt helemaal kaal (ik ook). Bij veelvuldig rijden wordt aangeraden de haren die onder het zadel vallen te laten zitten.

Een scheeraparaat kopen is niet goedkoop. Rond de 300 euro.
Lenen kan vaak ook bij een ruitersportzaak in de buurt.
Afstellen op haar lengte kan altijd, door er verschillende scheerkoppen op te zetten. Geloof dat 3 mm voor een paard normaal is, en dan dus tegen de haarrichting in.

Over de dekens:
Zelf zet ik mijn paarden onder een ongevoerd regendekentje tot dat de haren eraf gaan midden oktober zoiets?). Direct na het scheren krijgen ze 2 staldekens van 200 grams op en een ongevoerde regendeken. Als het heel koud wordt soms een zweetdeken extra. Dat voel je wel aan je paard.

Succes

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 17:12

Als ik ze scheer, krijgen ze gelijk de 470gr Bucas winterdeken op(soms een onder/zweet deken eronder). Ik scheer ze meestal 2 tot 3 keer. Ik denk dat ik de eerste over 2 weken alweer ga scheren.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 19:17

Dat vroeg ik me dus ook al af, met de richting mee of tegen de richting in. Het laatste dus. Lijkt me idd een goed plan om eerst eens ergens te gaan kijken.
Waar kun je zo'n apparaat eigenlijk kopen? Ruitersportzaak? Boerenbond?

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:19

Je scheert tegen de richting in.

De eerste keer dat ik 1 van mijn paarden ging scheren heeft iemand me geholpen die het al vaker had gedaan. De jaren daarna heb ik het zelf gedaan.
Het is eigenlijk heel makkelijk, benen (en hoofd (ligt aan paard)) scheer ik altijd mee.
Ik verdoof ze er verder niet voor, hooguit even een praampje soms.

Verder heb ik als ze geschoren staan een dikke winterdeken op (ong 350 grams plus een staldekentje ong 200-220 grams)
Meestel scheer ik ze dan 2 keer per winter.

Scheerapparaten kun je zowel in ruitersportzaak als boerenbond of zulk dergelijke zaken kopen.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:49

Slotje geplaatst. Er is een centraal scheertopic .