Kosten onderhoud Belgisch trekpaard o.a dierenarts?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
biancavaneck
Berichten: 56
Geregistreerd: 20-07-05

Kosten onderhoud Belgisch trekpaard o.a dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 15:10

Hallo allemaal,

Hellup!!!!!

ik heb verzorgpaarden, waarvan er nu 1 weg moet. Nu willen die lieve eigenaren liever dat hij naar mij toe gaat dan naar iemand anders. Het gaat om een hengst, belgisch trekpaard wordt 13 april 2. Ik ken hem al vanaf de dag na zijn geboorte. En het is gewoon mijn binkie. Als hij weg gaat vind ik dat echt niet leuk ofzo.
Maar nu is mijn vraag zou het heeeeeeeeeeeeel duur zijn om een trekpaard te houden. Ik weet wel ongeveer welke kosten ik kan verwachten, maar toch graag jullie advies hierover!!!!!
Het land is niet de duurste post. Maar ik heb meer mijn vraagtekens bij de dierenarts.
jullie zullen het wel rare vinden,anyway: Ik heb al sinds mijn 10e of 12e verzorgpaarden (verschillende, deze sinds een jaar of 2 dus) maar dat is toch heel anders als een eigen paard. En nu het begrip 'eigen'paard dichterbij lijkt te komen, wil ik toch wat meer informatie over het kostenplaatje. Met name dus de dierenarts. Als je paard gezond is hoef íe niet zo vaak te komen, de DA.
Ik denk dat voor mij het land en de hoefsmid en de wormenkuren etc geen punt moeten zijn.
Zadel en hoofdstel etc is pas over 2 jaar aan de beurt.

Heel graag reactie aub.

Alvast bedankt.

Groetjes Bianca
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 16-09-05 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

LoesLoes

Berichten: 45
Geregistreerd: 15-09-05

Re: Belgisch trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:13

Je hebt de enting kosten altijd..
En verder weet je nooit wat voor dierenarts kosten je kan krijgen..
En ik weet niet of je hem wil laten casteren?

LoesLoes

Berichten: 45
Geregistreerd: 15-09-05

Re: Belgisch trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:50

Graag gedaan..

Euhm als je hem niet laat casteren kost het al eenhoop minder geld.. verder alleen als er iets gebeurd en dat weet je nooit van te voren.

biancavaneck
Berichten: 56
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Belgisch trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 16:22

Nee dat dacht ik wel ongeveer. Nou dan moet ik maar voorzichtig met hem zijn. hihihi nee hoor grapje er kan altijd iets gebeuren want een ongeluk zit in een klein hoekje.

Ik weet nog niet of ik hem neem, maar ik zet het wel op bokt als het wel zover is.

Bedankt.

Groetjes Bianca

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: Belgisch trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 17:04

vraag aan de eigenaren wat hij kost in de maand gemiddeld dan kun je een ruwe schatting krijgen verder zijn hier al meerdere topics over geweest voor gewone rijpaarden enzo.
verder kan ik je alleen vertellen dat ze een dure hobby zijn.

Enya_Indy
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Belgisch trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 22:25

wat grappig bianc het paard waar ze het over heeft is van mijn schoonvader en bianca is van het begin af aan helemaal gek van die knol nee het is echt een lieverd en ik hoop dat ze de juiste beslissing neemt wat het ook is maar ik gun haar gewoon dat paard onder de voorwaarde dat ze nog wel mij blijft helpen en torca [de tinker ] blijft rijden want anders mag het van mij niet maar bianc maak je geen zorgen het komt wel goed wat het ook wordt groetjes annelies

biancavaneck
Berichten: 56
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Belgisch trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 00:13

Enya_Indy schreef:
wat grappig bianc het paard waar ze het over heeft is van mijn schoonvader en bianca is van het begin af aan helemaal gek van die knol nee het is echt een lieverd en ik hoop dat ze de juiste beslissing neemt wat het ook is maar ik gun haar gewoon dat paard onder de voorwaarde dat ze nog wel mij blijft helpen en torca [de tinker ] blijft rijden want anders mag het van mij niet maar bianc maak je geen zorgen het komt wel goed wat het ook wordt groetjes annelies


He wijffie,

Thanks, ennuh ongeacht wat er gebeurd, welke beslissing er ook gemaakt wordt, tuurlijk blijf ik je helpen met de rest van de kinders!!! Don't worry, en zolang (tot nu toe) m'n verz. binkie op de leeftijd is dat hij nog niet gereden kan worden, heb ik dezelfde tijd voor ze (torc enzo) als nu. Want ik vind het echt hartstikke tof om je helpen met 'onze'(je weet hoe ik 't bedoel he...??) schatjes/kanjers. En tja mocht ik dus toch de beslissing nemen om Bojangles te nemen en hij de leeftijd bereikt om ingereden te worden... hahaha dacht je dat je er zo makkelijk vanaf kwam dan. nou nee hoor, JIJ gaat MIJ dan helpen. hihihihihi met inrijden enzo. Want zeker jij moet een rondje tuffen op je binkie. Ja toch......
Komt allemaal wel goed, we komen er wel uit met z'n 2-en nou ja eigenlijk allen. Friends forever toch.
Nou we hebben het er nog wel over.

Groetjes Bianc

ingvdh

Berichten: 6379
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Kosten onderhoud Belgisch trekpaard o.a dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 09:30

Ik denk dat je je meer zorgen moet gaan maken over de hoefsmid. Er stond een belg bij ons op stal en de eigenaar was een vermogen kwijt aan de hoefsmid. Het paard moest vaker gedaan worden dan het gemiddelde paard bij ons op stal, afwijkende maat, de meeste hoefsmeden begonnen niet aan een belg etc.

Als het paard gezond is hoef je helemaal geen zorgen te maken over de DA kosten.

Memuska

Berichten: 5013
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Kosten onderhoud Belgisch trekpaard o.a dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 11:09

Wij hebben een Belgisch Trekpaard en een Ardenner. Ik moet zeggen: zorg vooral dat je véél land hebt... Mijn schoonvader (in spe) is boer en heeft zo'n 150 Ha land liggen, en dat is onze redding. Je kan je niet indenken hoeveel gras die kolossen verzetten!
Verder hangt het volgens mij veel af van het type. Toen wij op zoek waren naar ons Belgje heeft de DA ons ettelijke malen gevraagd om asjeblieft geen exemplaar met zwaar behang te kopen: stuk voor stuk krijgen ze allerlei ziektes aan de benen (waarvan mok nog de minst erge is) en dan gaan ze idd fortuinen kosten.
Wat ingvdh hierboven ook zei: de smid... Ik kan je vertellen dat onze smid elke keer met zijn hoefstal over ent weer moet komen (zo'n lichte voetjes hebben ze niet) en wij hebben geluk dat ie vlakbij woont. Margriet en Tarzan hoeven niet vaker gedaan te worden dan het gemiddelde paard, maar volgens mij hangt dat van paard tot paard af + wat je er mee doet. Margriet staat rondom op ijzers en daar leggen we elke keer 90 euro voor neer. Tarzan loopt blootvoets en die kost ons telkens 32 euro. Ter vergelijking: mijn Arabje wordt bekapt en vooraan beslagen voor 32 euro... En idd, veel hoefsmeden willen niet eens aan een Belg beginnen (te zwaar, geen hoefstal, te groot risico, ...)
Tot slot nog iets over het tuig. Ik weet dat het voor jou momenteel nog niet van toepassing zou zijn, maar soms is het écht wel een probleem! Wij hebben nu een schoenmaker gevonden die voor ons alles op maat maakt, maar het is niet zo evident om passend materiaal te vinden. Ik weet niet hoe het paard nu is of zal worden natuurlijk, maar onze Margriet is nogal een kolos en daar hebben we al problemen mee gehad om tuig te vinden. Tarzan is aan de kleinere kant en dat valt dus weer beter mee.
Iig heel veel succes me je keuze, als je nog vragen hebt mag je me altijd pb'en, ik zit er intussen al zo'n twee jaar in en mss kan ik je wel wat helpen

biancavaneck
Berichten: 56
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Kosten onderhoud Belgisch trekpaard o.a dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 13:28

Hartstikke bedankt voor de reacties.
Ik wil het ook echt heel graag. En over tuig hoef ik me geen zorgen te maken. als hij binnenkort uit Zeeland terugkomt zal ik even een foto op bokt zetten, zodat jullie weten over wek paard het gaat.

Groetjes

BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Kosten onderhoud Belgisch trekpaard o.a dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 15:24

Ja, ik heb ook gehoord dat veel hoefsemeden OF helemaal geen trekpaarden beslaan OF dat ze er een meerprijs voor vragen.

Daarnaast stond er een tijd terug een artikel in de Bit over hoe slecht het met veel trekpaardrassen gesteld is qua bouw en gezondheid. Ik weet natuurlijk niet hoe dat met jouw lieveling zit, maar de Belgen die ik heb gekend, waren niet het gezondst, zeg maar. (ik hoop natuurlijk dat jouw paardje wel goed gezond en fit is, maar mocht dat niet zo zijn, dan kan het kosenplaatje aardig oplopen!)

*edit* Mocht je t.z.t. nog een hoofdstel zoeken: ze verkopen een koudbloed hoofdstel bij de Divoza

biancavaneck
Berichten: 56
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Kosten onderhoud Belgisch trekpaard o.a dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 15:40

BBreedveld schreef:
Ja, ik heb ook gehoord dat veel hoefsemeden OF helemaal geen trekpaarden beslaan OF dat ze er een meerprijs voor vragen.

Daarnaast stond er een tijd terug een artikel in de Bit over hoe slecht het met veel trekpaardrassen gesteld is qua bouw en gezondheid. Ik weet natuurlijk niet hoe dat met jouw lieveling zit, maar de Belgen die ik heb gekend, waren niet het gezondst, zeg maar. (ik hoop natuurlijk dat jouw paardje wel goed gezond en fit is, maar mocht dat niet zo zijn, dan kan het kosenplaatje aardig oplopen!)

*edit* Mocht je t.z.t. nog een hoofdstel zoeken: ze verkopen een koudbloed hoofdstel bij de Divoza


Het is nu nog mijn verzorgpaard. En hij is zeker in goede conditie. Hij is nog nooit ziek geweest of iets. Dus dat komt vast wel goed.
En tja er kan zich altijd iets onverwachts voordoen.
In ieder geval thanks voor de reactie!!

Groetjes Bianca

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Re: Kosten onderhoud Belgisch trekpaard o.a dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 15:57

staat dat paard in zeeland ? en waar in zeeland ? wie weet weet ik welk paardje het is dan

Memuska

Berichten: 5013
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Kosten onderhoud Belgisch trekpaard o.a dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:20

BBreedveld schreef:
Daarnaast stond er een tijd terug een artikel in de Bit over hoe slecht het met veel trekpaardrassen gesteld is qua bouw en gezondheid. Ik weet natuurlijk niet hoe dat met jouw lieveling zit, maar de Belgen die ik heb gekend, waren niet het gezondst, zeg maar. (ik hoop natuurlijk dat jouw paardje wel goed gezond en fit is, maar mocht dat niet zo zijn, dan kan het kosenplaatje aardig oplopen!)


Allicht daarom dat onze DA ons zo waarschuwde... Gelukkig hebben we haar (op inentingen na) nog niet nodig gehad.
*klopt dit meteen af*

biancavaneck
Berichten: 56
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Kosten onderhoud Belgisch trekpaard o.a dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 19:09

shadowflower schreef:
staat dat paard in zeeland ? en waar in zeeland ? wie weet weet ik welk paardje het is dan


Hij staat in een natuurgebied. in de opfokt........ (begrazing)
In zuid beijerland zo uit mijn hoofd gezegd.

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Re: Kosten onderhoud Belgisch trekpaard o.a dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 19:18

hmms ken ik niet ... jammer ... want je ziet in kloetinge echt ook mega veel paarden staan .. ^^ en ook veel zeeuwse knolle ..