wie zijn paard is ook wat sjago op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

wie zijn paard is ook wat sjago op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-02 16:46

car is altijd wat sjago op stal beetje snel geirriteerd, bijterig naar de buurvrouw,hhih, wel een paard hoor, soms als ik ergens borstel waar meneer het niet lekker vind dan laat ie' dat meteen merken, hij bijt dan naar achteren, teminste hij bijt niet maar hapt, zeg maar. Maar zodra ik uit stal ga dan is er weer niets aan de hand,vreemd!!

wie heeft dit ook?

groetjes kathelijn

olga

Berichten: 1758
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 16:57

Mijn pony is ook niet altijd even vriendelijk tegen de buurtjes ,oren plat en proberen te bijten (ze kan er toch niet bij ),bokje tegen de tussenwand vindt ze ook wel leuk om te doen .

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 16:59

Is het angst heeft hij ooit wat naars meegemaakt op stal?

Wat doet hij als je hem buiten zijn stal borstelt ?.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 17:00

Mijn paarden zijn nooit chagerijnig. Ze lopen lekker veel in het land, nooit alleen, mooie lichte stallen (als ze al op stal staan), schone stal, veel afwisseling en ik ben veel met ze bezig. Tja, dan hebben ze ook geen reden om chagerijnig te zijn.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 17:01

Misschien dat hij zijn stal als ZIJN plek ziet en dat jij daar niet echt in geduldt wordt. Verward

carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-02 17:03

als ik hem buiten borstel is hij helemaal niet zo sjago, Ik zou niet weten wat er gebeurd zou kunnen zijn. Ik heb hem hem 3,5 jaar en in die rijd is er niets gebeurd, maar hij is natuurlijk al 14 dus wie weet daarvoor wel.
Ik ben wel altijd voorzichtig met hem,als ik bv vliegenspul ofzo op doe, omdat hij zich dan niet lekker gaat voelen in zijn stal ,hij moet zich nog ergens helemaal veilig voelen.

gr kathelijn Knipoog

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 17:10

carola schreef:
Mijn paarden zijn nooit chagerijnig. Ze lopen lekker veel in het land, nooit alleen, mooie lichte stallen (als ze al op stal staan), schone stal, veel afwisseling en ik ben veel met ze bezig. Tja, dan hebben ze ook geen reden om chagerijnig te zijn.


Heeft er helemaal niets mee te maken Verward .

Mijn paard is flink mishandeld op stal en sinds die tijd kan je hem beter met rust laten op stal. Want dan heb je de kans dat hij zal bijten.

Ik zie de stal van mijn paard als de mand van mijn hond. Daar krijgt hij geen straf en moet hij zich veilig en lekker kunnen voelen. Poesten en alle andere dinge doe ik lekker buiten zijn stal. Ook met eten laat ik hem met rust. Jij vindt het ook niet fijn als ze aan je zitten terwijl je aan het eten bent?? Ook al ben je de baas je kan wel respect voor je beest hebben.

Ik hou er niet van om bakken met voer onder de neus van mijn dier weg te halen juist daardoor worden ze agressief op het voer of op jouw.

Geef je pony de ruimte kijk wanneer het erger is. Misschien al hij aan het eten is ? Of wanneer de buurman komt neuzen enz ?? kijk in welke sitauties hij wat doet en reageerd.

carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-02 17:12

ja, het is echt een baaje, maar hij krijgt genoeg aandacht hoor, heeft al een speelbal kan naar buiten kijken, krijgt elke dag beweging, ook veel afwisseling, wandelen,rijden,met de fiets,longeren,springen, lekkermasseren en borstelen. Dus daar ligt het niet aan. Het is wel minder geworden, want toen hij twee buurpaarden had, was het nog veel erger, hij vloog op ze af, bokt tegen de stalwanden aan, heel irritant.
Daarom heb ik hem daar ook weg gehaald Scheve mond en nu kan hij veel meer zien Haha! .

gr kat

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 17:20

Lijkt mij dat hij zijn stal als zijn territorium ziet, en jou daar inderdaad niet in wil laten. Je kunt hem niet in zijn stal poetsen, maar buiten zijn stal gaat prima, zeg je. Misschien het beste als jij hem gewoon buiten zijn stal poetst, en alleen zijn stal inkomt, om hem eruit te halen. Zo blijft het zijn plekje, en heb jij daar verder niets mee te maken.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 17:22

Nikita is ook behoorlijk chaggie, maar ik zou bij d´r in de stal durven slapen hoor. Moet meestal wel lachen, want tegen mij is ze superlief en komt er dan iemand bij staan gaat ze echt als een slang met de oren plat en mond open naar die persoon dreigen. Dit doet ze bij de ene wat heftiger dan bij de ander, maar vind het altijd typisch bij wie ze het dan wat feller doet. Dieren voelen dingen zo goed aan!!

En eigenlijk vind ik het ook niet erg dat ze wat afschrikt, wordt ze iig niet door iedereen aangehaald of bijgevoerd.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 17:23

Flair is ook chago op stal, ik weet de reden hiervan. Het is angst, ze doet het ook niet bij mij alleen bij vreemden.

Aan het begin was ze wel heel chago als ik haar stal binnen wilde komen, dan draaide ze haar kont om met haar oren in haar nek, maar in de loop der tijd is dat veranderd. Ze doet het nu alleen nog bij mensen die ze niet vertrouwd.

Zorg gewoon dat je rustig tegen je pony bent, bijvoorbeeld als hij hapt moet je hem niet gelijk een klap tegen zijn hoofd gaan geven, maar straf hem met je stem. Maak hem tegelijkertijd ook niet bang, maar laat hem wel weten wanneer hij fout zit. Klinkt misschien een beetje ingewikkeld, en dat is het ook.
Als je pony vertrouwen in jou krijgt zal het een stuk beter gaan.

Flair heeft nog steeds wel dat als ik een plotselinge beweging met mijn arm maak dat ze terugdeinst, al is haal ik alleen maar mijn haar uit mijn ogen, maar als ik rustig ben is zij het ook.

carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-02 17:31

ja, jullie hebben gelijk. Er is een grote kans dat hij vroeger mishandeld is,was ontzettend mager toen ik hem kocht, ik kreeg niet echt contact met hem Verdrietig en was ook best schichtig. Nu heb ik meer het idee, doordat ik hem met heel veel leifde, misschien wel iets te veel, waardoor hij een beetje vervelend doet en de baas gaat uithangen. Maar als ik met iets kom, wat 'ie' eng vind dan draait hij zich om en kijkt heel bang naar me.
Dat ziet er echt zielig uit, ik behandel hem dan ook heel voorzichtig en beloon hem als het goed gaat! Lachen

gr kat

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 17:35

mijn vorige pony(staat nog steeds bij ons op stal)
is ook best wel sjagie..
als ie kattig tegen mij doet haal ik hem meestal even aan.
maar die is nooit mishandeld. is nl bij ons geboren..dat zit gewoon in zijn aart!!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 17:38

Ongelovelijk... wat worden er toch veel paarden en pony's in Nederland mishandeld!

carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-02 17:42

ja, een heleboel, maar ik doe naar niet aan mee

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 17:42

nicolietje schreef:
mijn vorige pony(staat nog steeds bij ons op stal)
is ook best wel sjagie..
als ie kattig tegen mij doet haal ik hem meestal even aan


dus eigenlijk beloon je hem voor zijn kattige gedrag??? heel slim

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 17:47

hallo,

dit hele verhaal ken ik echt helemaal
zodra ik bij mijn pony kom begint ie al te hinneken en hele lief te doen maar zodra ik bij hem in de buurt kom vindt ie het niet meer zo leuk in zijn stal is ie niet zo lief tegen zijn buren mar zodra hij er uit is, is hij een andere pony hij speelt met elk paar wie hem ook lief vindt en als een paard hem niet lief vindt dan gaat hij het toch proberen.
zodra er iemand anders dan mij naar hem toe komt staat hij met zijn ore in zijn nek, als ik naar hem toe kom doet ie niks meer en geet ie me kusjes enzo.
ik denk dat hij gewoon super eenkennig is en ikwil dat aan de ene kant ook wel ze houden.
sommige mensen pesten hem wel is en dan geeft ie ze een hapnou ja dat probeert hij.
hij is wel pas 5 jaar dus ik kan hem het nog wel proberen af te leren. als hij gepest wordt door mensen waar ik bij sta en hij bijt ze dan beloon ik hem want dat vindt ik niet in de haak!
hij staat nu bij ons ongeveer 2 jaar maar hij heeft dus vroeger altijd met zijn moeder en zijn zusje gestaan ik denk ook dat het daardoor komt dat ie ze misschien toch nog ene beetje mist.
ik weer dat paarden niet zo'n super lang geheugen heeft maar er zal heus wel iets bijblijven!
dit is dus mijn kant van het verhaal!

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 17:06

maaike- ja misschien wel slim..want nu reageert ie niet meer sjagie als ik eraan kom!!dus heeft het kennelijk wel zin.. Haha!