wie heeft zijn ruiterbewijs?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

heb jij je ruiterwijs?

Ja !
43 (100%)

Totaal aantal stemmen: 43


marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

wie heeft zijn ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-02 13:22

Ik ga in mei examen doen en heb aankomende zaterdag mijn eerste les
Ik zou graag willen weten wie hem heeft en of het moeilijk of juist makkelijk was
ervaringen zijn meer dan welkom Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 13:24

Sorry, ik kan je niet helpen, ik ben echt anti-ruiterbewijs. Nog nooit zo'n onzin meegemaakt...

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 13:29

Ìk vertik het dus ook echt om het ruiterbewijs te halen.. Als je hoort wat je ervoor moet doen! Verspilling van geld en tijd!!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 13:31

ik heb m nu twee jaar.
De theorie vond ik erg makkelijk, ook vast omdat ik t heel goed geleerd had want ik vond t heel erg leuk om te leren. ik heb er best wat van opgestoken.
de praktijk was ook niet heel moeilijk, wij hebben t meeste binnen gereden omdat t buiten veels te nat was (in januari examen gedaan)

claudia

Berichten: 681
Geregistreerd: 24-01-01
Woonplaats: Baarle Hertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 13:35

Nou je hoeft je nergens druk om te maken want het ruiterbewijs halen stelt echt niks voor. Heb mijn RB op ponykamp gehaalt toen ik 12 jaar oud was. Leren ho maar...alleen maar giegelende meiden.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 13:37

Persoonlijk vind ik het geen verspilling van tijd en geld als het examen maar op de juiste manier wordt afgenomen.
Bij ons wordt het examen zeer uitgebreid afgenomen met een stukje bos, weg en springen.
Ook niet iedereen slaagt zomaar, zoals dat in het verleden het geval was. Sommige mensen hebben hun paard gewoon niet onder controle, al denken ze zelf van wel. Er zal ergens een selectie moeten plaatsvinden als het aantal ongelukken beperkt wil worden. Dat betekent niet dat mensen met een ruiterbewijs en veel rijervaring geen brokken maken. Maar door het correct afnemen van het examen voor het ruiterbewijs kan je wel al een kleine groep mensen eruit halen die een gevaar voor zichzelf, het paard en de medemens zijn.

Het is bij ons zelfs zo dat je in bepaalde natuurgebieden verplicht bent een ruiterbewijs bij je te dragen anders mag je er niet rijden. Ik kan je wel vertellen dat de boetes niet mis zijn. Zonde geld dus!!

Ik weet ook wel dat niet alle examens even zuiver worden afgenomen, maar als ik de ideeen van Stichting Recreatieruiter goed begrijp zijn ze druk bezig dit te veranderen.

Succes iig met je examen!!!

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 13:42

hangt van de examnitor af.. het pratijk gedeelte dan... ik heb hem nu bijna 4 jaar ik deed het voor het eerst op een ponykamp moest met een pony springen waar ik nog nooit op gereden had (ik kwam daar al enkele jaren) hij sprong dus niet..... hij was ontzettend aan het klieren.... gezakt dus! Toen bij mij op de manege over gedaan en geslaagd deze examinator was ontzettend makkelijk... als je maar kon sturen en lichtrijden en de hulpen wist was het goed! Theori was niet moeilijk... als je enebeetje weet van paarden dan haal je het al!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 13:53

Ik heb mijn ruiterbewijs jaaaaaaren geleden gehaald en sindsdien zijn de eisen wel stevig aangescherpt.
Mijn voornaamste bezwaar tegen het ruiterbewijs is dat het een moment opname is en dat je het dus kunt halen, daarna kan stoppen met rijden terwijl het nog wel geldig is.
Ik vindt het wel heel fijn dat er een verzekering aan gekoppeld is. Ik rij vrij vaak op paarden die niet van mij zijn op het strand en het is toch wel fijn te weten dat ik in ieder geval verzekerd ben mocht er wat gebeuren.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 14:02

Heb 14 jaar geleden (in m´n wedstrijdtenue toen nog!) het ruiterbewijs gehaald. Het werd toen behoorlijk serieus gedaan en ik vind het ook erg belangrijk dat niet iedereen zomaar het bos ingaat (bij ons best veel controlle, dus mensen zònder kijken wel uit) om ongelukken te voorkomen.

Voor mij is echter de belangrijkste reden om in het bezit te zijn van het ruiterbewijs, dat je verzekerd bent. Ik weet niet of de schade die ik misschien ooit per ongeluk in het bos aanbreng, door de WA gedekt wordt, dus voor de zekerheid ben ik met deze verzekering iig gedekt en dat kan een hoop geld schelen!

Duiveltje

Berichten: 21
Geregistreerd: 06-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 14:06

Wij (ik en mn zusje) hebben het ook alleen maar gehaald om de verzekering. maar het was idd heel makkelijk heb de eerste blz van het boek gelezen en toen vond ik t wel genoeg heb er verder nooit meer ingekeken, mn zus wel die heeft heel veel geleerd en had precies 7 fout en dus net geslaagd en ik had 3 fout zonder te leren, maar het sloeg echt nergens op, ik had trouwens alleen de verkeers vragen fout, ff voor beeldje, mag je over een verdrijvingsvlak rijden, ik antwoordde ja... Koe
en de praktijk was voor mij een makkie, op een gegeven moment moesten we langs een hek en de voorste ponys durfdenb er niet langs, ik was derde en we hadden afgesproken dat als een pony niet durfde de volgende gewoon de leiding moest overnemen nou de eerste 2 wilden niet dus ik met duiveltje en die moet altijd opscheppen als andere ponys bang zij loopt er zo langs dus ik was al geslaag. Mn zusje had minder mazzel met de examinator, ze kon niet op de zelfde datum als mij omdat ze haar arm had gebroken dankzij mijn duiveltje dus moest ze later op een andere manege inhalen en het was daar een vet zooitje, irritante examinator en ga zo maar door, maar ze heeft t wel gehaald! dat was wel leuk! Maarbehalve de verzekering kun je er niet zoveel mee hier in het westen van friesland....

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 14:19

Ik had hem, maar niet verlengd, telt dat ook mee Verward Haha!
In '88 ofzow heb ik hem gehaald, en met alle gemak, 1 fout in theorie, 0 fout in praktijk... Ik heb daarvoor 1 keer het boek met veel aandacht doorgelezen (lezen over paardjes is niet echt een straf Knipoog ) en gewoon normaal gereden...

Nix om je druk over te maken dus, ik was toen zelf nog een ukkie Knipoog

Mijn moeder ging hem halen, ik wilde dat eigenlijk ook wel, mijn moeder is er uiteindelijk niet voor gegaan en ik wel...

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 14:26

ik heb hem zo'n 8 jaar geleden gehaalt. Het stelde niet zo veel voor, als je maar wel wat gedaan had. Ook op het rijden zijn wel wat mensen gezakt, maar dat kwam meer door de pony waar ze op reden. De eigenaar van de manege heeft nog ff gepraat met de examinator en ik geloof (is al zoooooooo lang geleden) dat ze uiteindelijk wel geslaagd zijn. Zakken op theorie was wel echt zakken!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 15:00

Ik ben er mee bezig. Moet in april examen afleggen! Het is inderdaad niet iets om druk over te maken. Theorie valt wel te doen, en praktijk is ook makkelijk. Het schijnt zo dat je ook van de groep moet weg galopperen, dat wordt denk ik een groot probleem Clown!
Ach, ik denk dat ik hem wel haal.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 15:05

Ik heb 'm moeten halen omdat ik anders hier niet buiten kan rijden. (zonder ruiterbewijs krijg ik geen vergunning, geen vergunning betekent een dikke boete bij controle) Anders had het van mij echt niet gehoeven want het betekent gewoon helemaal niets dat papiertje, ze vergelijken het met het rijbewijs voor in de auto, belachelijk. Als ik m'n autorijbewijs haal, dan kan ik auto rijden (de een beter dan de ander Haha! ), om een ruiterbewijs te halen hoef je echt niet te kunnen rijden, als je maar een braaf paard uitzoekt en een beetje mazzel hebt met de examinator.

Iedereen die een beetje fatsoenlijk kan sturen en niet te beroerd is om dat boekje een keer te lezen en een braaf paard onder z'n gat heeft (kun je gewoon lenen van een manege en als het niet lukt met het ene paard dan pak je toch een ander?) kan een ruiterbewijs halen.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 15:06

Ik ga helemaal met Sonja en Whoekoek mee. Het ruiterbewijs en de organisatie daarachter is gewoon één grote oplichtersbende. Ik vertik het ook om het ding te halen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 15:09

Ik moet op 30 maart op, samen met iemand anders van onze rijvereniging. Wij halen hem voornamelijk voor het rijden in natuurgebieden. Sowieso ben je volgens mij gewoon WA-verzekerd. maar extra kan natuurlijk geen kwaad. Alleen zijn die vragen in het examenvragenboek ronduit belachelijk!!!

BBL

Berichten: 288
Geregistreerd: 22-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 15:43

Ik heb 'm zo'n 2 jaar geleden gehaald; theorie was niet moeilijk (maar je moet het wel allemaal goed doorlezen en als het kan ook alvast een proefexamen doen via internet, daar staan een heleboel vragen die ook makkelijk gesteld kunnen worden op je theorieexamen!), en praktijk viel eigenlijk ook wel mee (behalve dan dat ik ook moest springen, wel 40cm!!!!! Knipoog ). Ik heb het gehaald zonder al te veel moeite, maar meer dan de helft van mijn medekandidaten zijn gezakt omdat ze 't paard niet onder controle hadden en de examinator het echt onverantwoord vond om hen het verkeer in te laten gaan (het was deze kandidaten trouwens al lang van te voren geadviseerd door de instructie NIET op te gaan voor het bewijs...).
Heb wel al veel profijt gehad van mijn bewijs: ik ben vaak het bos in geweest waar je zonder bewijs niet mag komen!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 17:31

Ik wilde hem ooit wel halen, maar eigenlijk is het geldaftrekkerij. Het slaat inderdaad werkelijk nergens op. Net als dat mensen merendeel van de praktijk binnengedaan hebben, omdat het buiten te nat was, en anderen moeten wel buiten rijden en over drukke wegen enzovoorts, zo is het ongelijk verdeeld, en hebben de mensen die meer binnenrijden in de meeste gevallen meer kans om te slagen. Ze zien paarden net als een auto, en dat moet je niet doen. Als je een makkelijk paard treft, en een simpele examinator, heb je dat ruiterbewijs zo.

WA-verzekerd zijn we toch allemaal of zie ik dat vekeerd? Hoe zit dat dan precies bij een ruiterbewijs?

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 17:46

Ik heb het ook gehaald. Nog voordat ik Laiser gekocht had. De praktijk was absoluut geen probleem en de theorie voor mij ook niet nadat ik het boek had doorgenomen.
Bij ons is niet iedereen geslaagd. Er was voor de praktijk een persoon gezakt en voor de theorie een paar geloof ik.
Ik doe er nu niets mee, maar ik merk wel dat ik wat verkeersregels toch niet ietsje meer weet dan een medestalgenootjes.

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 18:00

Ik heb 'm ook gehaald, zo'n 8 jaar geleden, dacht ik. De theorie was niet moeilijk, hoewel het niet vanzelfsprekend was dat iedereen het gewoon haalde. Er zijn ook nog wat mensen op herkansing geweest. De praktijk was niet moeilijk, maar wel heel officieel. De examinator keek en controleerde ook bij het zadelen e.d. Ik heb wel begrepen dat het nu wat moeilijker is.
Ik heb het trouwens bij ons op de plaatselijke manege gehaald.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 18:12

Duiveltje schreef:
Wij (ik en mn zusje) hebben het ook alleen maar gehaald om de verzekering. maar het was idd heel makkelijk heb de eerste blz van het boek gelezen en toen vond ik t wel genoeg heb er verder nooit meer ingekeken, mn zus wel die heeft heel veel geleerd en had precies 7 fout en dus net geslaagd en ik had 3 fout zonder te leren, maar het sloeg echt nergens op, ik had trouwens alleen de verkeers vragen fout, ff voor beeldje, mag je over een verdrijvingsvlak rijden, ik antwoordde ja... Koe
en de praktijk was voor mij een makkie, op een gegeven moment moesten we langs een hek en de voorste ponys durfdenb er niet langs, ik was derde en we hadden afgesproken dat als een pony niet durfde de volgende gewoon de leiding moest overnemen nou de eerste 2 wilden niet dus ik met duiveltje en die moet altijd opscheppen als andere ponys bang zij loopt er zo langs dus ik was al geslaag. Mn zusje had minder mazzel met de examinator, ze kon niet op de zelfde datum als mij omdat ze haar arm had gebroken dankzij mijn duiveltje dus moest ze later op een andere manege inhalen en het was daar een vet zooitje, irritante examinator en ga zo maar door, maar ze heeft t wel gehaald! dat was wel leuk! Maarbehalve de verzekering kun je er niet zoveel mee hier in het westen van friesland....


mocht jij de uitslag dan zien? wij niet hoor!

on topic: ik heb het wel om verzekerd naar buiten te kunnen en op andere maneges paarden meenemen. had 4 fout. praktijk is echt makkelijk!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 20:08

Toen ik 13 jaar geleden mijn ruiterbewijs haalde was het behoorlijk pittig! Je moest het in etappes halen en het stond niet in vergelijking met het ruiterbewijs van de afgelopen jaren! Ben wel blij dat ik hem heb want ik ben al heel wat keren aangehouden Haha! scheelt me toch heel veel poen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 20:18

Ik vind het ook grote onzin.
Goed als je het nodig hebt in een bepaald natuur gebied heb je geen keus.
En dat sommige maneges erom vragen voordat je een paard mee het bos in krijgt kan ik ook nog snappen, maar voor de rest geld klopperij.

Je haalt het om de sloomste knol van de manege en dan mag je verder met elk maf paard het bos in, lekker veilig Lips are sealed

En als ik hoor wat je met de praktijk moet kunnen Verward
Als je dat nog niet haalt moet je je idd heel diep schamen en mag je jezelf idd gevaar op de weg noemen, en kun je beter achter een hele hoge omhiening blijven.

En dat je bij de theorie moet weten wat een snepje of een kolletje is Frusty
Dat verhoogd echt de veiligheid Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 20:51

runningkawa schreef:
En dat je bij de theorie moet weten wat een snepje of een kolletje is Frusty
Dat verhoogd echt de veiligheid Haha!


Inderdaad, sommige dingen uit de theorie slaan echt nergens op, hebben niets met veiligheid te maken.
Er staan maar weinig dingen in dat boekje die nou echt direct praktisch nut hebben tijdens het buitenrijden. Verkeersregel, giftige planten, ehbo, ruiteretiquette en veiligheid zijn nog wel nuttig. Maar de rest..... Is allemaal heel leuk en aardig, staan best interessante dingen in, maar daar zijn een hoop boeken over geschreven die veel beter zijn.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 20:53

Ik heb hem in 1984? geloof ik gehaald maar ik ben hem ook vergeten te verlengen. Ik zal eens bellen of dat alsnog kan.

Toen werd er al geroepen dat het verplicht zou worden bij het buitenrijden maar er zijn nog steeds maar weinig gebieden waar het ruiterbewijs echt verplicht is gesteld.