wedstrijden op gras > wel of geen ijzers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

wedstrijden op gras > wel of geen ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-02 18:32

Binnenkort komt het buitenseizoen eraan en aangezien dit mijn eerste buitenseizoen wordt, heb ik weer een vraagje. Moet je nou als je op gras rijdt wel of geen ijzers met kalkoenen. Ik heb wel eens gehoord dat ze dan beter grip hebben. Hoe doen jullie dit en wat zijn de voor en nadelen?


Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 18:46

Ik heb het zelf nog nooit gedaan maar ik ging wel eens mee op concours met een springstal. De voordelen dat het paard meer grip heeft.
De nadelen vond ik altijd: Het vast draaien van de kalkoenen en ze raakten altijd zoek. Vooral met jonge paarden die geen geduld hebben was het erg lastig met die kalkoenen.

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 19:44

a
Laatst bijgewerkt door janna op 03-05-22 07:40, in het totaal 1 keer bewerkt

-

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 20:44

Reddy007 schreef:
als jij goed je been er bij houdt moet een paard juist niet gaan glijden!!!!
dus dan is het zelf jouw controle


Als t glad is op t terrein gaat je paard echt wel glijden, of je ze nou goed of wat minder aan je been hebt.
Paarden worden er onzeker van als ze uiglijden en zullen dan niet voluit kunnen lopen/presteren. Mensen lopen toch ook voorzichtiger als t glad of blubberig of wat dan ook is??
Met springen vindt ik glijden nog gevaarlijk ook! Ze glijden zo bij de afzet door naar de hindernis.

Ik ben dus voor rondom op ijzers (springen EN dressuur) met proppen. Dat geeft ze gewoon meer grip.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 20:51

ik zou , als dat kan, je paard zeker op ijzers zetten!

op mijn eerste wedstrijd buiten op gras regende het, en paard na paard ging onderuit, omdat ze geen ijzers hadden, en zelfs een aantal met alleen voorijzers met kalkoenen gleden weg.

ik had daarentegen met mijn rondom kalkoenen nergens last van. het indraaien is ff een gedoe, maar vaak zijn die dingen wel zo veilig.

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 20:52

IJzers met kalkoenen daar rij ik altijd mee, maar dat is vooral omdat Elise ijzers moet, misschien had ik het anders ook wel zonder ijzers gedaan hoor.
Voordeel vind ik wel, dat je met ijzers+kalkoenen altijd kan rijden zonder uit te glijden.
Ik heb trouwens die quickset-kalkoen gevallen, scheelt weer kalkoengaten schoonpeuteren... Haha!

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld

amberiwan
Berichten: 223
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 22:00

ik had vroeger ook een paard dat elise heete die zal nu ook wel 15 jaar

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 22:31

IJzers met kalkoenen, absoluut! Persoonlijk vind ik het veel fijner als geen ijzers. Met dressuur wil het nog wel zonder ijzers als het niet al te nat is. Maar met springen is het toch best wel noodzakelijk om kalkoenen te hebben, zeker als je wat hoger komt of in de barrage.
Het verschilt ook nog per paard. M'n merrie staat erg stevig op haar pootjes, maar m'n ruin glijdt echt overal heen. Dat ligt bij hem gewoon aan de manier van lopen, hij maakt hele ruime passen en glijdt gewoon door.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 22:39

ligt eraan die van mij ploegt overal doorheen en heeft ook nergens last van.
tot de M2 heb ik geen ijzers gehad buiten en dat ging prima
Nu wil ik het even aankijken mocht hij nu de oefeningen wat sneller/krapper etc worden wel last krijgen gaat hij na de eerste buitenwedstrijd op ijzers

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 08:16

Ik ga met Carola mee. Rondom op ijzers met kalkoenen.

Toos paardloos

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 08:43

Mijn ervaring is dat paarden die nooit op ijzers hebben gelopen, zich prima uit de voeten kunnen maken zonder. (wanneer het geen blubberzooitje is).
Als paarden vaak op ijzers staan kan je ze beter met ijzers meenemen want dan worden ze zonder wat onzekerder.
Paarden die op ijzers staan, dan rondom op ijzers met kalkoenen.
Absoluut niet met ijzers zonder kalkoenen.

:evaw:

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 09:05

Razinda staat alleen voor op ijzers, zou je dan ook alleen voor kalkoenen kunnen gebruiken en achter niets?

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 09:13

Ik heb rondom ijzers ben een keer gestart zonder kalkoenen (vergeten Frusty ) in de dressuur. En ik merkte toen duidelijk dat hij minder grip had achter. Hij ging niet echt glijden maar hij was veel minder fijn te rijden .

Met springen het ik zeker het paard loopt veel zekerder vooral als het gras blubberig is is dit zeker fijn.

Ach en dat draaien van de kalkoenen wen je ook wel aan hoor na een paar wedstrijden. Ik heb een super groom en kalkoenendraaier Lovers .

Mijn vorige paard had alleen in de zomer ijzers achter opdat in toen veel naar buiten ging en de hoeven teveel en tesnel sleten.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 09:49

Ligt ook aan de ondergrond waarom je rijdt. Op een zanderige ondergrond mag het best ng even geregend hebben en dan nog glijden paarden zonder ijzers niet zomaar weg. terwijl je op de fries klei toch echt niet zonder kalkoenen een fatsoenlijke proef kunt rijden...

Omdat ik dus in Friesland zit rijd ik de wedstrijden met 4 hoefijzers en 8 proppen daaronder. Maar ik heb een kennisje die uit de buurt van Amsterdam komt, en die veklaarde me voor gek, die reed altijd zonder ijzers..Ben benieuwd hoe ze zou scoren op onze graslanden Haha!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 11:37

mijn pony heeft ook een tijdje ijzers gehad, ik vond dat wel fijn. maar een terrein was zoooo glad, daar gleed ie nog uit, terwijl ik er kalkoenen (of hoe heten die) er in had zitten!! het was daar echt vet spek glad.
maar nu rijd ik zonder ijzers en dat bevalt me ook wel goed, met springen raad ik ijzers wel heel erg aan!

kojack

Berichten: 6396
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 13:00

he hallo
ik heb ijzers met kalkoenen, als ik op gras moet starten
ik moet er niet aan denken dat ie uit kan glijden
veel succes
groetjes

Wonende aan het eind van de wereld in een hutje midden in het veld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 13:51

Als je alleen dressuur rijd kun je best zonder ijzers starten.
Ga je springen of heb je een paard dat uit zichzelf al graag wat rond danst zou ik zeker gaan voor ijzers met kalkoenen.
Maar persoonlijk vind ik het jammer van goede hoeven om daar ijzers onder te zetten als het niet perse nodig is.

Verder kijk ik in de zomer altijd waar ik moet rijden.
Is het doordat er al tig deelnemers rond hebben gehupppled op dezelfde plaats, het gras helemaal verdwenen draai ik hem ook geen kalkoenen in.

En jura alleen voor kalkoenen gaat ook goed.
Een club genoot van mij doet dat altijd want haar paard staat ook alleen voor op ijzers.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 17:01

wij hebben ze wel op ijzers..dan kun je nl kalkoenen indraaien en dan hebben ze meer grip dan zonder ijzers..
nadeel kost wel meer geld en tijd..
maarja...

Groetjes Nicole

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 18:58

Laiser heeft geen ijzers. Dat heeft hij volgens de smid ook absoluut niet nodig en dan ga ik het ook niet doen vanwege de wedstrijden.
In de wei kan hij ook gekke kapriolen uithalen zonder ijzers. En als hij weinig grip heeft op wedstrijd rijd ik zelf ook al niet zo als anders.

quintygirl

Berichten: 214
Geregistreerd: 23-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 20:35

Evy schreef:
Ik heb het zelf nog nooit gedaan maar ik ging wel eens mee op concours met een springstal. De voordelen dat het paard meer grip heeft.
De nadelen vond ik altijd: Het vast draaien van de kalkoenen en ze raakten altijd zoek. Vooral met jonge paarden die geen geduld hebben was het erg lastig met die kalkoenen.

keiss je toch een wat ouder paard

quinty is the beste new forest spring pony ter wereld

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 08:32

Ik merk zelfs met kalkoenen en als het glad is dat Fitz nog voorzichtig loopt. Ik moet er dus niet aan denken hoe het zou zijn als ik geen ijzers zou hebben.
Bovendien loopt hij met ijzers toch net iets beter en voor zijn hoeven heb ik hem ook het hele jaar rondom beslagen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Glossy2009 en 40 bezoekers