Tweedehands veewagen voor B waar op letten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ziolette

Tweedehands veewagen voor B waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 21:27

Morgenmiddag gaan we bij een veewagentje kijken waar we met B-rijbewijs in kunnen rijden. Het is een oud beestje maar hij is recent opgeknapt, heeft iemand nog tips waar we echt op moeten letten?

Anoniem

Re: Tweedehands veewagen voor B waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 21:49

Ik zou hem minimaal laten keuren. Je kunt het treffen, maar de kans dat er een heleboel verborgen gebreken op de loer liggen is veel groter. En houd er rekening mee dat in de meeste veewagens voor B-rijbewijs geen twee paarden mogen i.v.m. het gewicht. Waar je ook op moet letten is de hoogte. Sommige (B-)veewagentjes zijn zo laag dat een groot paard naar mijn idee heel erg moet bukken als ie erin staat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 21:52

De wegenbelasting?!? Kijk hier even, voordat je te enthousiast wordt over het autootje: http://www.belastingdienst.nl/common/dl ... bestel.pdf
Daarnaast moet een paardenwagen minimaal 1500kg laadvermogen hebben om ook maar enigsinds veilig en niet overbeladen de weg op te kunnen.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 22:12

@ikke: Gelden die tarieven ook voor Old Timers? Hij is namelijk ouder dan 25 jaar. Het gewicht zit voor ons wel goed, er mag ca. 1300 kilo geladen worden en de keren dat wij met twee op weg gaan staan er een pony en een klein paard op de wagen (ca. 1000 kg samen).

@CCCCorine: Dat minimaal laten keuren, ik neem aan dat je daar een aankoopskeuring mee bedoelt en geen APK?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 22:35

De 2 paards vrachtwagens, daar kan je toch een 60 dagen kaart voor aanvragen? Kwarttarief dus? Omdat ze als camper worden beschouwd (ze snappen gelukkig nog steeds dat je zo'n vrachtwagentje niet voor de dagelijkse boodsachppen gebruikt)
zie de volgende link:
http://www.belastingdienst.nl/mrb/mrb-72.html
Laatst bijgewerkt door paars op 10-09-05 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 22:37

Ziolette schreef:
@CCCCorine: Dat minimaal laten keuren, ik neem aan dat je daar een aankoopskeuring mee bedoelt en geen APK?

Ja, dat bedoel ik inderdaad en dan ook echt uitgebreid.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 23:56

Ik zou er ook uitgebreid een stukje mee gaan rijden
want je weet het maar nooit.

Je moet bij een wagen met 60 dagen kaart toch gauw
rekenen op min. 450 euro aan wegenbelasting per jaar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:08

De old-timer regeling geldt voor ELK voertuig van 25 jaar en ouder.
De 60-dagenkaart bestaat al jaren niet meer. Voor paardenwagens moet je officieel wel aantoonbaar maken dat je niet meer dan 60 dagen per jaar gebruik maakt van de auto, indien je van het genoemde kwart-tarief gebruik wenst te maken. Geen hond die dat controleert, overigens.
1300kg laadvermogen is wel erg minimaal. Bedenk dat ook je eigen gewicht en je bagage erbij hoort! Ik gebruik als vuistregel dat een paard, z'n mens en alle spullen 800-1000 kg wegen, beetje afhankelijk van het type paard wat je meeneemt.
Staat ie op I-net? Geef eens een link dan, dan kan ik je mogelijk wat specifieke tips geven. Mag per PB.