paardje de baas worden

Moderators: Neonlight, Just_Sannee, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Sophietje

paardje de baas worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-02 20:51

ik weet het echt niet meer!
Dit heb ik eigenlijk nog nooit zo erg meegemaakt.
Meisje heeft 4 maanden haar nieuwe pony, en het beestje blijft haar aan het uitproberen en gaat daarin steeds verder!
Meisje raakt heer vertrouwen kwijt (denk dat het aan haar ligt) emn daardoor gaat die pony volgens mij nog verder!
Hij is alleen zo bij het rijden, want met het verzorgen is het een is het een schat en ze kan er rustig een uur mee wandelen --> niks aan de hand, maar zodra ze op zijn rug zit dan begint het probleem!
En alleen bij haar doet hij dat! *nou is zei ook de enige die hem 4x per week rijdt*
(zie ook topic: wat zouden jullie doen)
paardje peerd hem zonder rede tijdens een buitenrit naar huis, in volle galop, paardje begint tijdens de les ineens te bokken en te stijgeren!
In het begin kon ze niks met hem, nu kan ze hem in de bak al beter aan, maar dit is niet haar manier van rijden, heeft ze me al vaker gemeld. Ze rijdt met de zachte hand, heeft veel geduld en is een plezier-ruiter! Paardje neemt haar plezier af, ze moet met de harde hand gaan rijden, eerst een kwartier met de zweep in de aanslag! Geen geduld hebben, maar meteen slaan, en dat is toch echt niet wat ze wilt!
Maar dan heeft ze hem op stal staan, en dan is het een schat!
Dat maakt het voor aar zo moeilijk, ze vraagt me constant om hulp, maar (ik) weet het niet!

Wat denken jullie?
Ze rijdt opzich best aardig en is meestal echt de baas over een paardje, maar dit paardje is toch echt te koppig!

Love Reïelle
X Sophie

Dyonne
Moderator AR, MD, VS, BEH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 20:59

Als er ook niemand anders op kan rijden (tenminste als dat niet helpt) en zij steeds banger wordt door het paardje. Denk ik dat ze misschien op een gegeven moment niet eens meer durft te rijden. Ik zal het paardje dan toch verkopen hoewel dit erg moeilijk zal zijn. Het is denk ik beter en veiliger.
ps: wordt de pony braver als er iemand anders op rijdt vind ik het een betere oplossing. Het probleem moet dan niet terugkomen natuurlijk.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 21:00

Ja da's niet zo leuk voor haar en ik kan me voorstellen dat de lol er dan een beetje af gaat ja!
Ik begrijp dat ie t bij andere ruiters niet doet? Dus t is niet een standaard etter en hij heeft dus ook geen medische problemen?? Mijn idee, als ie bijvoorbeeld wel last zou hebben van zn rug/gebit zou ie bij anderen ook soms raar kunnen doen. Maar daar lijkt t in dit verhaal niet echt op.

Je hebt kans dat ze iets te lang te soft voor hem is geweest toen hij directe aanpak nodig had en dat ie nu weet dat ie de baas over haar is.
Dan ligt t maar net aan t karakter of ze dat er ooit nog uitzal krijgen ja of nee. (mn expaard had een poedersuiker en daar kreeg ik t dus niet uit)
Ze zal hem nu toch echt bij iedere stap die ie verkeerd zet heel consequent aan moeten pakken. Klinkt misschien hard maar beter een tijdje goed aanpakken dan de hele tijd ge-etter tijdens t rijden.
Als ie er bijvoorbeeld vandoor gaat, geef hem er dan maar een tik of een schop achterna ipv vol op de rem proberen te gaan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 21:09

Tja, een slimme pony die door heeft dat hij haar met rijden de bas kan, en de angst en de onzekerheid over haar aanpak die ze langzaam opbouwt voelt de pony waarschijnlijk aan en maakt daar misbruik van. Was dit niet zo dan zou het bij anderen ook veel meer proberen. Ze moet proberen zich van binnen heel sterk te maken en standvastig. Al ze dit een tijdje volhoudt zal de pony misschien eerst meer proberen in verzt te gaan, maar na een tijd begrijpen dat hij toch maar beter mee kan werken. Heeft ze hier geen energie meer voor dan kan ze hem misschien beter verkopen. Een tip... Een tijdje met begeleiding rijden die haar helpt en ondersteunt kan ook helpen. Ik ben dan standvastiger en minder onzeker en bang!

BBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 16:09

Ja, 't is volgens mij een kwestie van "de aanhouder wint".....
Gewoon blijven volhouden, voor die pony gaat de lol er ook wel vanaf!

Mar2lin

Re: paardje de baas worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 16:19

Sophietje schreef:
Ze rijdt met de zachte hand, heeft veel geduld en is een plezier-ruiter! Paardje neemt haar plezier af, ze moet met de harde hand gaan rijden, eerst een kwartier met de zweep in de aanslag! Geen geduld hebben, maar meteen slaan, en dat is toch echt niet wat ze wilt!

Met een harde hand gaan rijden is FOUT! wil je paard sterk en tegen de hand rijden moet je dat doen! Je kan het probleem ook met een zachte hand oplossen!

Gewoon consequent zijn en alert.... gaat hij ook maar iets harder in de draf... terug nemen naar stap, wil hij niet stilstaan.... even meer teugeldruk aannemen desnoods een kort rukje, halt is halt en niet voorwaarts. Anders moet jij er eens op rijden!
Wil hij niet de bocht om.... gewoon een vette por (mijn vroegere instruktrice zei altijd... BEUK!) geven!

Maar ga vooral niet met een harde hand rijden, hij moet ook leren ontspannen op een zachte hand als je met een harde hand gaat rijden wordt hij hard en dan krijg je hem vrijwel niet meer aan de teugel omdat hij het vertrouwen in jouw hand is kwijt geraakt!

ALs je hem een klap met de zweep verkoopt.... kan je hem het beste een tikje op het schouderblad geven.... de schouder werkt straffend, achter de kuit drijvend en op de achterhand dat hij zn achter benen meer moet gebruiken! zo is mij at altijd geleerd!

....

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie