Wat is de beste bodem voor een buitenbak?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca6

Wat is de beste bodem voor een buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 07:17

weet iemand dit... en wat de kosten zijn? Hippotex is iets van 2500 euro en daarmee ben je nog niet klaar ... ik moet een bak maken van een stuk wei. Het liefst dus dat het niet heel erg bevriest in de winter en niet zo nat wordt en zo... TIPS WELKOM!

SGWuppie

Re: Wat is de beste bodem voor een buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 09:14

Ligt er ook helemaal aan wat voor ondergrond je hebt. Wij zitten hier op een zandbodem en bij ons in de bak ligt een soort rivierzand. Hoe natter het is, hoe beter te rijden. In de winter is het dus prima en in de zomer regelmatig de sproeier erop. Als het een beetje vriest kan ik het nog goed lostrekken met de sleep. Als het keihard vriest niet meer, maar wil je een bodem die ook dan berijdbaar blijft mag je wel flink wat geld gaan uitgeven!

Wij hebben geen drainage omdat water de bak alleen maar harder maakt door het speciale zand. Als je op kleigrond zit, kan dat weer anders zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee...

Hiervoor hebben wij houtsnippers gehad ( van die kleine) en dat kostte toen geloof ik rond de 2500 gulden. Omdat de ondergrond te mul bleef kwamen er onregelmatige zachte plekken in voor. Met een goed harde ondergrond is dat wel goed te doen, je hebt dan meer een verende bodem..

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 09:22

Bij mij op stal hebben ze ook een bak gemaakt van een stuk weiland, het nadeel van deze bak is dat tie op veengrond ligt. Dit laat totaal geen water door dus moet je ervoor zorgen dat je wel drainage hebt. Verder ligt er een Van Doorn (Soest) in met houtsnippers en die is bijna het hele jaar door te gebruiken.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 09:31

ik zit met het zelfde probleem. wij willen ook een buitenbak maken van een stuk grasland.
ik zou echt niet weten wat voor bodem het is

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 09:38

Bak kun je met de eigen bodem (zand) maken, maar ligt er helemaal aan wat voor grond het is (zoals al gezegd).. dus ook waar je woont. Da's meest goedkope en goede oplossing.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 10:06

Ik las ergens Belgisch wit zand... dat dat goed was.. Nu dacht ik tjakka... ik ga in Belgie wonen dus dat is helemaal goed... maar kan niet vinden waar je dat kan krijgen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:12

Wij hebben twee buitenbakken met als ondergrond zware kleigrond, er ligt dus drainage onder. Een buitenbak met zand, daar kan de drainage van worden afgesloten zodat je een soort eb en vloed systeem krijgt: hoe natter hoe steviger. Tweede bak heeft megatop (houtsnippers) en zelfs bij vrieskou blijft deze berijdbaar. Nadeel is dat megatop niet echt goedkoop is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:28

Het beste is een eb en vloed bak. Deze is op elke ondergrond goed...het nadeel is dat hij heel duur is.
Ik ken mensen die voor 25.000 gulden een bak hadden laten aanleggen, maar steeds plassen bleven liggen. na veel tobben hebben ze alles er weer uit laten halen en toen deze bak erin gezet - nooit meer last!
Dat was wel een tijdje geleden (guldentijdperk) maar het was wel een bedrijf die meerdere bakken had neeggelegd - dus niet een of andere beunhaas...

Deze bak (met zand) kun je dus met water vullen en weer leeg laten lopen - zodat het voor elk paard een geschikte bodem is en met elk weertype

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:39

ik ben ook wel benieuwd wat er bedoelt word met "belgisch witzand" want ik ben een belgje en weet ook niet waar het te verkrijgen is...

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:43

Bij ons op stal hebben ze gewoon zand laten storten. Niets geen dure bodems, en hij rijdt prima. Water zakt snel weg, grote plassen liggen hooguit 1 of 2 dagen. Nee dat is echt een goede bak, en dat voor een paar 100 euro.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:46

Wij hebben een eb en vloed systeem.. echt perfect! Niet te nat en niet te droog. Ik heb alleen geen idee wat ie gekost heeft...

Celvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 12:39

Bij ons op stal hebben we achterberg bodems ! ( als ik het goed schrijf )

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 17:48

bij mijn verzorgpaardje hebben ze schelpen zand(zo noemen ze het teminste) maar dat ater zakt heel snel weg. Alleen het is wel een heel groot nadeel dat we d'r met een shet niet door kunnen want daar zakt ze heel erg in weg

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 18:37

Een redelijk goedkope oplossing als alternatief voor een eb en vloedbak is www.equiground.nl relatief nieuw in NL maar hele goede resultaten in duitsland en veel minder duur!!

lievenr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 18:40

wij zijn ook van plan een buitenbak aan te leggen, maar wij zouden 50 tot 80 cm uitgraven om dan een drainage systeem te plaatsen met eerst grove steenslag met dan daarover een soort van doek dan fijne steenslag weer doek en om dan af te sluiten met zand of wel wit zand gemengt met van die stukken stof eronder gemengd weet wel niet waar dat verkrijgbaar is in belgië, zou het eens moeten navragen.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 19:13

poeh klinkt duur...
heb gehoord dat dat witte zand eigenlijk een soort cementzand is. Ook gehoord dat je voor een drainage systeem een slootje nodig hebt.. of een pompsysteem... <slik> ga denk ik eerst maar toplaag van fijn zand proberen.... hmmmmm

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 21:56

voor drainage is het wel handig om een sloot te hebben ja
anders kan je het water niet kwijt

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 22:13

Mijn bodem in mijn bak die ik helaas niet mee kan nemen naar Belgie.

In Belgie komt er net zo bodem en de loonwerker die hem heeft aangelegt, moet de bak ook aanleggen in Belgie.

In Belgie heb je geen of weinig sloten als hier. Je moet wel zorgen dat je water weg kan lopen. Je moet dus waar de bak komt de boel verhogen of op een hoger gedeelte aan laten leggen. Wel drains laten trekken en wat heel belangrijk is.... het juiste zand. Bij Residelac ligt de bak ook te laag en dan krijg je dus met regen veel plassen. Water kan niet weg. Zij verhogen ook steeds te bak.

Dit is mijn bak:

Afbeelding

Ik heb dus naaldhoutchips in mijn bak. Gebruik geen syntetische troep. Moet je door wat voor reden de bodem weghalen, dan moet je het zand en de synthetische troep scheiden. Dat kost heel wat euries. Hout is natuurlijk en makkelijk over het land uit te rijden als dat moet.
In Belgie komt er weer naaldhoutchips in de bak. Geen stof, geen last van bevriezen, lekker veerkrachtig en makkelijk te onderhouden.

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 22:19

ik ben ook al een tijdje aan het denken. ik rij nu nog in een afgezet stuk wei, maar niet lang meer.
heb over www.buitenbak.nl zitten denken, over drainage, maar vind het allemaal erg duur.
wat we nu gaan proberen is de bak gelijkmaken, en dan enkel ophogen met geelzand. dan ligt de bak hoger dan de weides er om heen

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 22:25

Arabesk schreef:
Een redelijk goedkope oplossing als alternatief voor een eb en vloedbak is www.equiground.nl relatief nieuw in NL maar hele goede resultaten in duitsland en veel minder duur!!

aan wat voor prijd moet je denken voor een 40 x 20 bak?

lievenr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 22:27

in ons geval geen sloot in de buurt, en moest je nu een soort van watereservoir voorzien waar het water naar toe zou lopen, kun je dan dat niet doen, of dit onmogelijk

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 22:28

Geovlokken! Die zijn echt t hele jaar door super te berijden!
Mijn instructrice heeft ze in de bak, die zitten overigens wel op zandgrond daar, ik weet niet hoe het zit met andere soorten ondergrond. Maar goede drainage is altijd mooi meegenomen natuurlijk. Maar die geovlokken als toplaag... ik vind ze geweldig!
Ook als het niet al te streng heeft gevroren kun je nog rijden. Ik heb vorige winter de hele winter daar kunnen rijden.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 22:29

Tip!!!
Laat je bak door een loonwerker bij jouw uit de buurt aanleggen. Hij kent de grond, grond soort en wat de grond doet als geen ander. Hij scheeltje je ook heel veel euries.
Mijn bak koste compleet, dus drainage, zand, omheining, naaldhoutchips, loonwerker 14000 gulden. dat was 8 jaar geleden.

Er heeft nog nooit een plas ingestaan en ik kan altijd rijden.