Wat zouden jullie doen in zo'n geval?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sophietje

Berichten: 76
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: vlakbij Amsterdam

Wat zouden jullie doen in zo'n geval?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-02 21:57

Meisje koopt een pony, allemaal leuk lief en aardig, aar kan hem in het begin niet aan, krijgt hem na 2 maanden onder controle en is weer wat zelfverzekerder (pony heeft haar dat afgenomen)
Durft weer naar buiten met hem, maar hij heeft het al meerdere keren geflikt om ineens (zonder aanleiding) in vol rengalop richting huis te gaan! Meisje durft er dus niet meer alleen op en voort bang met het rijden!
Dit paardje is heel lief in de omgang en zit geen kwaad in ofzo, maar nogal erg eigenwijs en koppig (kruising tussen welsh en haflinger)

Ze zit nu erg te twijfelen wat ze moet doen, en heeft daarom mijn mening gevraagt, en ik vraag weer jullie mening!
Een de ene kant wil ze hem verkopen en zoeken naar een pony waar ze wel wat mee kan , aan de andere kant wil ze hem niet verkopen omdat ze het zichzelf zo kwadelijk neemt!

Meisje kan best goed rijden en zu best verder kunnen komen, maar in erg onzeker en moet dus geen paardje hebben wat haar uit blijft proberen!
Maar ondanks zijn streken, houdt ze van hem!

Wat zeggen jullie ervan? Pony verkopen en opzoek gaan naar een andere pony? Of juist niet verkopen, veeel lessen nemen (heeft nu ook al veel lessen) en kijken hoe het verder gaat? (ze durft nu nog maar weinig op hem, lijkt mij dus geen slim idee)

Ze zit hier heel erg mee, omdat ze echt het idee had van: DIT IS HEM! En als je die 2 ziet, maar ja, pony heeft streken en dat meisje is er niet tegen opgewassen!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 22:08

Doorzetten! Ok klinkt alsof ik vind dat ze zich aanstelt, maar dat is zeker niet zo.
Ik heb hetzelfde meegemaakt.. Met Pinky.. Hij kreeg (hengsten)kuren en ik kon hem niet meer volledig aan. Hij werd echt gemeen en ik ging er met tegenzin naar toe.
Ik weet niet waarom maar na verloop van tijd durfde ik meer en pinky minder. Ok hij was gecastereerd, maar ik weet zeker dat als ik niet hard geweest was hij nu nog precies hetzelfde geweest was.
Ik werd hem weer echt de baas en dat merkte hij. Nu is hij nog zo tegen mijn vriendinnen (minder dan vroeger) maar zal tegen mij echt niets meer doen.

Of ze hier iets aan heeft weet ik niet, maar ik ben erg blij dat ik toen doorgezet heb en Pinky niet heb verkocht want hij is gewoon DE pony die bij mij past!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 22:09

hmm ik denk toch dat ze hem in 1e instantie beter kna vertrouwen, sommige ponies zijn er erg gevoelig voor als iemand bang is en krijgen dan streken. Als zij bang voor hem is (rijden) dan zal het nooit wat worden....

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 22:13

Uh, ff denken.
Priveles, en als ze naar buiten gaat iemand er naast rijden op een mak paard of op de fiets, die hen kan begeleiden.
Verder eventueel voordat ze naar buiten gaat eerst goed moe longeren, en dan korte periode naar buiten, en dan naarmate het beter gaat minder longeren en langere periode buitenrit...
Zoiets?

Ik denk dat er meerdere pony's zijn die moeilijk in hun eentje naar buiten willen, en terugrennen naar huis met het bit tussen de kiezen.
Niet alleen toevallig deze koppige pony.
Dus grote kans dat ze het probleem weer tegen komt met een andere pony...
Door vaak met de pony en nog iemand (op fiets of te paard) naar buiten te gaan zal het probleem waarschijnlijk verminderen en uiteindelijk zal de pony het misschien leuker gaan vinden om naar buiten te gaan?

Wat mijn stalgenootje doet met buitenrit:
Wat bix in je jaszak, en leren je pony met hals te buigen zodat je hem, vanuit het zadel, wat lekkers kan geven.
Dan kun je dit bijv. doen als je tijdens de buitenrit de eerste straat uit bent, of dat lastige plekje voorbij bent waar de pony altijd om wil keren...
Zodra hij iets goed doet, of halverwege de rit... klein beetje bix of zo.
En veel met stem belonen en als hij erg braaf is teugels wat laten vieren als dit kan (afhankelijk van de pony).
Sterkte!

Sophietje

Berichten: 76
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: vlakbij Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-02 11:22

Er fietst altijd al iemand mee, en in het begin hield die persoon dan een halstertouw vast wat door het ene bitring zat, en vast aan de andere, maar al meerdere keren is hij gewoon los gebroken en had degene op de fiets weinig te zeggen!

En Anne-Jelly, ze wil hem dolgraag vertrouwen en heeft hem de afgelopen 4 maanden dat ze hem heeft al zovaak OPNIEUW haar vertrouwen gegeven, maar nou durft ze niet meer. Ze is als de doods voor dat beestje, terwijl ze best kan rijden en de meeste paardjes goed onder controle heeft! Ik snap je reactie, maar helaas, het lukt haar niet meer!

Ik denk dat supersokje gelijk heeft, helaas!

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 14:27

Kan de pony niet een tijdje door iemand anders gereden worden die hem wel aankan? Zij kan dan even rustig nadenken over wat ze zelf wil en krijgt misschien wel het vertrouwen in de pony weer terug als ze ziet dat het beter gaat. Als ze het toch niet aandurft kan ze de pony alsnog verkopen maar zal de verkoop ook gemakkelijker gaan als de pony een tijdje consequent gereden is door iemand die niet bang is.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 17:59

Ik denk dat dat laatste geen optie is Percy. Ik vind dat zij hem moet aanpakken, en niemand anders. Ik persoonlijk kan geen oprecht antwoord geven, omdat ik vind dat een pony in zo'n situatie hoort te gehoorzamen, en daar handel ik naar. Mij zou zoiets niet gebeuren (ik ben qua paarden héél erg zelfverzekerd Haha! ).
Als zij het niet meer ziet zitten, moet ze hem verkopen. Ik denk dat ze na al deze tegenslagen, en op de manier waarop ze zich nu voelt, niet meer op een goede manier met het paard kan werken. Bovendien vind ik dat systeem met dat halstertouw helemaal fout. Wat als de pony wegschiet, met het halstertouw nog aan het bit, en de pony staat op het touw en struikelt...dan is het eind zoek! Die pony heeft op het moment dat hij niet gehoorzaamt gewoon een pak op zijn sodemieter nodig!

BBL

Berichten: 288
Geregistreerd: 22-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 20:24

hmmm, toch ben ik het wel een beetje eens met Percy: als iemand anders die hem wel aankan een tijdje rijdt, leert de pony dat hij niet altijd kan winnen en als die persoon ook nog eens laat zien wat ze precies doet als-ie weer een streek uithaalt, kan dat meisje er misschien wel een hele hoop van opsteken! En krijgt ze waarschijnlijk ook wel wat meer vertrouwen en moed, omdat ze ziet dat iemand anders haar pony wel aankan. En wat iemand anders kan, kan zij ook!!!!! En als zij dan na een tijdje toch echt niet meer of nog steeds niet durft, kan zij alsnog de pony verkopen...toch?

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 21:59

Dit heb ik ook gehad met smiles. nu heeft hij nog maar twee punten waar hij een klein beetje vervelend is, maar niet meer direct 10 m van huis.
Ik werd ook een beetje bang van hem. Maar ik heb doorgezet, en nu gaat het stukken beter. Ik heb het helemaal zelf moeten oplossen en nou probeert hij mij niet meer zoveel uit. Het is waarschijnlijk een periode waardoor ze heen moet.
Ik hou niet echt van slaan, maar als ik het niet deed, dan moest iemand anders het wel doen. Ik had er echt tijd voor gemaakt en hem de oorlog verklaard. Deze heb ik gewonnen en nu is hij mijn bondgenoot Knipoog
En ze moet zich ook bedenken dat moeilijke ponys niet echt gewild zijn en dat het moeilijk zal zijn om hem nu in de uitprobeerfase te verkopen. Voor de pony is het niet leuk (weer verhuizen) maar zij zal het denk ik ook niet leuk vinden. Want heel veel ponys hebben een uitprobeerfase, en het duurt even voordat je erdoor heen bent. Bij smiles begon het na denk ik 2 maanden en het heeft denk ik 4 maanden geduurt.
Mijn advies is dus doorzatten

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 22:50

Ik vind het van Xono wat makkelijk gezegd... Als een pony heel sterk is en echt dwars wil kunnen er hele rar dingen gebeuren. Mijn pony is heel schrikkerig bij vlagen, buiten alleen vooral, helemaal met verkeer. Als ik hem aanpak door flink te drijven of een tik te verkopen gaat hij soms echt alles uit de kast halen om terug te kunnen naar huis. Omdraaien, bokken en steigeren, achteruitlopen... En als je pony dat doet met verkeer om zich heen of bij een sloot dan knijp je hem echt wel. Ik stap dan liever af... Heb nl al een keer op een achterwiel van een fiets gestaan, en in het begin een aantal keer bijna onder de auto/trekker/vrachtwagen gezeten. Met anderen gaat het echt steeds beter, ook met fiets of lopend ernaast. Alleen durf ik echter op het moment niet. Niet langs de weg in elk geval... Heb geen zin in ongelukken. En mijn pony rukt zich niet eens los als ik hem aan het halstertouw heb met bitstukje (zo nam ik mijn verzorgster mee langs de weg).
Lijkt me moeilijk voor jou vriendin.

Maar als het ook met een ander erop zo gat kan ze hem mischien toch beter verkopen. En als het met een ander wel goed gaat en ook met de hulp van diegene blijft het knudde, tja, een paard kost teveel geld om er niet van te kunnen genieten...

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 21:31

Hoi ,

het lijkt zeker een groot probleem ,
maar is het i.m.o. toch eigenlijk niet ,
ze heeft geen plezier in het paardje ,
duurt nu al een tijd en wordt eerder erger dan beter en ze heeft het echt
geprobeerd , dit maak ik op uit wat je verteld hebt.

Het zou zeker goed zijn als iemand anders haar wil helpen door het diertje
een tijd te rijden en flink aan te pakken , duidelijk zijn en leren dat de
ruiter de baas is , weer plezier hebben en goed z'n best doen.
Dan zal het beestje waarschijnlijk ook liever en rustiger worden , want voor hem/haar is het natuurlijk ook echt niet leuk zo.
Als iemand anders dan goed met 'm gewerkt heeft en je vriendinnetje
zou er dan ook wel weer opwillen kun je het langzaam weer opbouwen.
Dat ze zelf ziet hoe hij gereden moet worden en dat hij rustiger en betrouwbaarder wordt.

Maar misschien heeft ze hier wel helemaal geen zin in en is ze echt bang
voor haar pony , dan zou ik 'm gewoon inruilen voor een beestje waar ze wel mee uit de voeten kan ,
dan heeft ze tenminste weer plezier en zelfvertrouwen , en daar gaat het toch uiteindelijk om ?

Natuurlijk houd ze van deze pony ,
maar als er een andere lieverd die ze zelf helpt uitzoeken voor in de
plaats komt wordt ze daar misschien nog wel veel gekker mee Lovers .

Leukste is natuurlijk als deze kan blijven en door iemand anders gereden wordt , en zij zelf op een liever beestje haar vertrouwen terug kan krijgen...
Misschien een tijdje van pony ruilen met iemand anders ?
Ligt er net aan wat de mogelijkheden zijn ....

Ik hoop in ieder geval dat ze weer met veel plezier van een lekker ritje
zal gaan genieten , niet met deze pony dan met een andere die beter bij haar past !

(als deze goed terechtkomt en ze ziet met eigen ogen dat het goed is zo is het toch allemaal prima opgelost ? Pony plezier-meisje plezier-
nieuwe baasje plezier en haar nieuwe lieve pony is ook blij *LOL* )

Succes !