Bontonderlegger of Gelpad?HHeeelluuuppp

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XUlyssesX

Bontonderlegger of Gelpad?HHeeelluuuppp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 13:32

hallo

zoals de titel al luid.

wat is beter een bontonderlegger of een geldpad

en waarom?

ik heb een tijdje met een bontonderlegger gereden maar ik heb nu een gelpad en ik wou de onderlegger verkopen.

maar wat moet ik nu doen?

het is een 100% wol. onderlegger.

helup....

Bieketjuh

Re: Bontonderlegger of Gelpad?HHeeelluuuppp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:34

Ik rij het liefst met een onderlegger omdat die zachter zit, maar een gelpad vangt de schokken van het zadel op de rug wel iets beter op dan de onderlegger. Alhoewel dat er nu al heel dikke onderlegger bestaan. Er zijn ook mensen die dressuur rijden met onderlegger omdat die beter zit en springen met een gelpad voor de schokken. Je doet wat je wilt hé:D

xxx

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:41

Mijn pony heeft een wat mindere rug en een gelpad ligt dat gewoon beter.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:52

Ik snap je probleem niet..
Een onderlegger of gelpad gewoon de de heb of luxe is niks mis mee. Maar doe je het omdat je zadel niet of slecht past? Dan is dit een tijdelijke oplossing maar het is niet de bedoeling dat je daar maar voor altijd nee gaat rijden.

Verder een gel pad vangt schokken beter op inderdaad, en een onderlegger maakt het allemaal gewoon wat zachter..Ook fijn voor je als paard-zijn.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 13:59

hallo

ik rij mijn jonge paard gewoon met een gelpad omdat die schokken beter opving. ( werd mij in een ruitershop verteld) maar nu had ik nog een bontonderlegger en die wou ik via bokt verkopen komt er een bokker met een opmerking dat ik hem beter kan houden want hij schijnde beter te zijn dan een gelpad. ik geloofde er nie zo veel van

dus daarom dacht ik ik vraag maar even om meer meningen.

snap je?

Bieketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:06

XlucienneX schreef:
hallo

ik rij mijn jonge paard gewoon met een gelpad omdat die schokken beter opving. ( werd mij in een ruitershop verteld) maar nu had ik nog een bontonderlegger en die wou ik via bokt verkopen komt er een bokker met een opmerking dat ik hem beter kan houden want hij schijnde beter te zijn dan een gelpad. ik geloofde er nie zo veel van

snap je?

Het is gewoon bewezen dat een gelpad beter is. Maar het is natuurlijk jij die er moet meer rijden. Ik rij ook liever met bontonderlegger dan met gelpad.
Doe wat je wil, joch!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:14

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een lamsvellen onderlegger. Door deze wordt de druk minstens even goed verdeeld, ligt het zadel een stuk beter op zijn plek en bij gelpads komen vaak luchtbellen in de gel na regelmatig gebruik. Daarbij is een onderlegger mooier vind ik.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:37

Ik zag laast bij de ruitersportzaak een combinatie van beide. Zag er wel fraai uit en voelde ook erg lekker aan.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 15:35

[Het is gewoon bewezen dat een gelpad beter is. Maar het is natuurlijk jij die er moet meer rijden. Ik rij ook liever met bontonderlegger dan met gelpad.
Doe wat je wil, joch![/quote]

Dit is dus absoluut niet waar!!!!
Er heeft ooit een keer een onderzoek in het maandblad de "bit" gestaan (ik weet niet meer welk nummer) waar verschillende onderleggers getest werden.
En juist de gelpad, waarvan iedereen denkt dat ie zo goed is, kwam als 1 van de slechtsten uit de test.
Het schijnt dat de gelpad helemaal niet zo goed de druk verdeelt, maar op sommige plekken juist voor extra druk zorgt!

En de lamsvellen onderleggers kwamen als beste uit de test.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 15:39

M'n instructrice zegt ook dat een bonten onderlegger de druk veel beter verdeeld dan een gelpad.
Ik heb beide, maar vind de onderlegger fijner, hij schuift niet en ik heb zelf ook gevoel dat de schokken beter opgevangen worden. Bovendien knelde m'n pad vaak op de schoft en zo'n onderlegger doet dat niet.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 16:15

Tsja, ik heb eigenlijk zo'n onderlegger voor het springen zodat het beter de schokken opvangt. Verder gebruik ik hem eigenlijk niet, mijn zadel is op maat gemaakt en ligt goed

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 16:28

Inderdaad, er is een jaar of twee terug onderzoek gedaan naar de verschillen tussen gelpad en bontonderlegger en de bontonderlegger kwam er als beste uit.
De bontonderlegger verdeelt de druk het best en de gelpad knelt vaak op een aantal punten.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:02

Een gelpad trekt strak op de rug, een goede bontonderlegger niet en is ook lekker zacht. Ik heb het niet, ik vind het er wel heel luxe uitzien, maar een passend zadel is het allerbelangrijkst

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:04

Bieketjuh schreef:
XlucienneX schreef:
hallo

snap je?

Het is gewoon bewezen dat een gelpad beter is. Maar het is natuurlijk jij die er moet meer rijden. Ik rij ook liever met bontonderlegger dan met gelpad.
Doe wat je wil, joch!

en door wie is dat bewezen dan????

volgens mij is er een onderzoek naar geweest, wat gepubliceerd is in de BIT.... en daaruit bleek dat menig gelpad t niet haalde bij een echt bontje.... duss... waar baseer jij die uiting op dan?? wel onderzoek ?

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 17:16

[/quote]
Doe wat je wil, joch!
[/quote]

en door wie is dat bewezen dan????

volgens mij is er een onderzoek naar geweest, wat gepubliceerd is in de BIT.... en daaruit bleek dat menig gelpad t niet haalde bij een echt bontje.... duss... waar baseer jij die uiting op dan?? wel onderzoek ?
[/quote]

ik heb het onderste nie getypt.. dus ik weet nie wie er nu op moet antwoorden[/quote]

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:17

nee was niet voor jou bedoeld... maar voor bieketjuh...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 18:40

ook ooit eens in de BIT gelezen:

de ruggengraat van het paard moet vrij blijven van zweet....

ik heb dus een lamswollen onderlegger van mattes die de ruggengraat droog en koel houdt

de gelpad gebruik ik alleen wanneer de mattes in de was is en met longeren net op de schoft

overigens: mijn zadel past perfect,maar heb er graag toch wat onder

loop zelf maar op passende slippers met niks....of met zachte zooltjes.. zo zie ik het voor mijn kerel ook en het staat nog mooi ook

Bieketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 19:22

Katja schreef:
Ik zag laast bij de ruitersportzaak een combinatie van beide. Zag er wel fraai uit en voelde ook erg lekker aan.

Ja heb ik ook gezien maarja kost wel in de 100euro!!!

Bieketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 19:25

Ja kan zijn dat het bewezen is hoor, maar ik heb me laten wijs maken dat een gelpad beter is, al val ik toch het meest op een bontonderlegger.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:47

Een bontonderlegger is beter dan een gelpad.
Met name de lamswollen dan. Het is natuurlijk materiaal, vormt zich naar het lichaam van je paard als ie onder het zadel ligt. Neemt goed zweet op en ademt.

Allemaal dingen die een gelpad dus niet doet.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:55

precies.... gelpads drukken gewoon vaak op de verkeerde plek.... mensen denken sluit mooi aan op de huid.. maar heel die oppervlakte wordt eigenlijk druk op uitgeoefend zodra er een zadel op gaat en je gaat rijden...