Uitsluiten van medische klachten.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Uitsluiten van medische klachten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-02 21:52

Die merrie die ik rij voor mensen bij ons op stal die is af en toe best stijf in dr rug.
Nu was ze dus eerder altijd goed getraind, veel beweging e.d.
Toen heeft ze dus een jaar bijna altijd op stal gestaan afgezien van een uurtje rondlopen (=dus NIET aan t werk) door haar verzorgster per dag.
Lijkt me geen gek idee dat een paard daar stijf door kan worden toch??

Ik rij haar nu een maand of twee en er zit (al zeg ik t zelf) echt al vooruitgang in.
Toch bleef ze momenten houden dat ze a.h.w. dr rug blokeerde.
Omdat ik niet in haar rug kan kijken of t een rijtechnisch of een medisch probleem is stelde ik een x in een gesprek met de eigenaren voor om haar medisch nog eens goed na te laten kijken.
Leek hun opzich wel een goed idee maar ze wilden eerst weten of t niet aan t rijden lag.
Nu hebben ze haar dus gister voor twee weken naar een instructeur van de club gebracht. Hij zou haar rijden en kijken of t in de rug zat of of dat t een beetje aan de werkwilligheid van t paard ligt.
Allemaal goed en wel, t is hun paard dus hun moeten de uiteidelijke beslissing nemen.
En natuurlijk zeg ik niet dat niet aan t rijden kan liggen.
Maar als je dr een dagje naar de paardenkliniek brengt dan heb je in 1 dag zekerheid. En als t dus vast zit in dr rug, bijvoorbeeld een chiropractor er bij halen en anders gewoon doorijden tot ze losser en makkelijker wordt.
Persoonlijk vind ik dat beter dan haar 2 weken dumpen bij een ruiter die zegt dat ie wel kan beoordelen of t in dr rug zit ja of nee.
Niet banketstaaf voor hem ofzo maar hij kan toch ook niet in haar rug kijken??

Sorry voor t lange verhaal Schijnheilig

Maar waar zouden jullie voor kiezen??
---- medisch onderzoek
---- 2 weken naar die ruiter

Niet dat er nog wat te kiezen valt maar ben toch benieuwd

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 15:02

Moeilijk: Ligt ook een beetje aan de historie van het paard.
Als een paard heel lang niets gedaan heeft dan zou ik sneller geneigd zijn om hem / haar een paar weken naar een ervaren ruiter te brengen.
Maar als het een paard is wat normaal bereden wordt en al een poos onder het zadel is dan ga ik voor het medisch onderzoek. Ook als ik weet dat het paard heeft vastgelegen of een keer ontiegelijk is gevallen zou ik eerder naar de kliniek gaan dan een paard een paar weken laten "werken".

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 15:12

ik ben het helemaal met jou eens hoor Carlijn.
ik zou ook eerst kijken naar de achtergrond voor er een ruiter op te zetten die haar wel eens 2 weken gaat aanpakken (kheb het toch al niet zo op met die ruiters of die stallen), je hoort er vaak de vervelendste verhalen erover.

ik zou dus ook eerst naar het medische laten kijken en dan bijv door een fysiotherapeut, want als het iets in haar rug is, kan vaak een da niets doen, terwijl het voor de fysio dagelijkse gang van zaken is.

ik had er dus eerst de fysio naar laten kijken (en dan een DA) en dan pas er iemand anders op laten rijden.