Mest: hoe ziet goede mest eruit??

Moderators: Just_Sannee, Neonlight, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Laura

Mest: hoe ziet goede mest eruit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-02 18:01

Het is mij opgevallen dat zodra Iwaldo de wei weer ingaat, zijn mest verandert. Hij heeft eigenlijk nooit harde ronde ballen, maar na een keertje wei is het wel heel zacht en licht. Eerst komt er wat water naar buiten en dan de halvebal/halve flatsen, nogal licht van kleur. Zo zag zijn mest er vandaag ook uit terwijl de laatste keer wei zaterdag was! Vrij zacht, waterig, licht dus.

Hij is altijd redelijk snel van slag qua eten(heeft snel eiwit allergie, als ie te lang of tevaak ineens in de wei komt krijgt ie last van zn buik, als de mais van een andere samenstelling is krijgt ie dikke benen) maar men vertelde mij dat die mest niet uit maakte omdat ie dat altijd heeft.

Nou vraag ik me af, is het wel goed dat zijn mest zo waterig is? Kan ik er iets aan doen of is dat niet nodig?

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 18:15

Dat dunne waterige komt doordat er in gras veel vocht zit. Zijn darmen zijn hier niet aangewend en zijn lichaam heeft het vocht op dat moment niet nodig dus de darmen trekken het extra vocht er niet uit waardoor dit vocht erin blijft zitten. Als hij dus gewend is aan droge kost is dit dus het resultaat, wanneer hij vaker op de wei komt, dagelijks dus, zal dit probleem van voorbijgaande aard zijn.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-02 19:10

ja, maar ik vind het zo vreemd dat ie nu nog waterige mest heeft terwijl ie zaterdag voor het laatst op de wei heeft gestaan...
Van de zomer gaat ie weer hele dagen het land op, en als ik het rustig opbouw gaat dat meestal goed. Maar nu is het net weer zo'n periode dat ze met het land bezig gaan en dan kan ie er niet te vaak uit. Dan als ik zulke mest zie denk ik zal het buitengaan niet goed zijn voor zn darmen? Beetje dilemma. Maargoed, als het niet vreemd is dat paarden zulke mest hebben mag ie wat mij betreft weer lekker 3x naar buiten Lachen

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie