door rugproblemen moeilijker in wendingen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

door rugproblemen moeilijker in wendingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-02 21:55

ik weet niet of dit bij rijtechnisch of vmr moet, dus ik probeer het hier gewoon. Graziano is de laatste tijd nogal aan het klieren met wendingen naar rechts. als ik een volte naar rechts inzette, keerde hij zich ineens om naar links en begon met een noodvaart door de bak te crossen. dit deed hij meestal als dan net aan die kant een ander paard liep, maar soms ook zomaar.

nu ben ik al een tijdje aan het rommelen met zadels die niet passen (zie vvdd) , en heb ik gister voor het eerst met een zeker-weten-passend -zadel gereden. en het opvallende was: hij probeerde niet een keer naar links te gaan! het was al donker en er waren geen andere paarden in de bak.

nou vraag ik me af, zou hij door een niet helemaal lekker liggend zadel de ene kant makkelijker op lopen dan de andere kant ( omdat bv zijn rug pijn doet) en zou hij daarom 'uitbreken' ?
of is het toch gewoon klieren en was gister toeval?

ik ga zo gauw ik het zadel echt heb natuurlijk kijken of het echt zo is, maar heeft iemand al ideeen?

met longeren zonder zadel is hij ook moeilijker op rechtst. dus hij kan ook gewoon links zijn.. maar dat verklaart het niet waarom hij het met ander zadel niet deed. Verward

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 22:41

Citaat:
nou vraag ik me af, zou hij door een niet helemaal lekker liggend zadel de ene kant makkelijker op lopen dan de andere kant ( omdat bv zijn rug pijn doet) en zou hij daarom 'uitbreken' ?


absoluut dat dat kan!!!

als er een verkeerd zadel op ligt kunnen er veel (vervelende) dingen ontstaan, oa het vastzitten.

ookal ga je dan van zadel veranderen, het probleem is niet zo 1-2-3 opgelost.

de vast-zit-plekken moeten eerst weer loskomen en dan kun je met het nieuwe hopelijk-wel-goed-liggende zadel met een schone lei beginnen.
want ookal heb je het nieuwe zadel, de plekken blijven wel, want het nieuwe zadel helpt niet tegen de dingen die al gebeurt zijn door het vorige zadel, het voorkomt alleen in de toekomst
hierbij kan een fysiotherapeut jou helpen.

nummers kun je hier wel ergens op bokt.nl vinden (typ ff fysio (of fysiotherapeut) in bij zoeken, vast wel dat je dan veel topics vindt over de fysio).

het kan natuurlijk ook door wat anders komen, maar je zegt al, met je oude zadel, maar ook zonder zadel longeren.
ik denk dat het met het nieuwe zadel gewoon toevallig was dat ie dat ff niet deed.

want als ik het zo lees, zit er gewoon wat vast waarbij de fysio je kan helpen om dat weer los te krijgen.
het zou ook wat anders kunnen zijn, maar ik denk toch dat je er wel een fysio bij moet halen (en als het niet door het vastzitten komt, kun je dat tenminste ook weer uitsluiten, maar er zal altijd wel wat vast zitten).

succes!

Felloowtjo
Berichten: 25
Geregistreerd: 05-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 01:18

Ik kan hier eigenlijk helemaal nix meer aan toevoegen! Ben het er helemaal mee eens!!! Succes er mee, en ik hoop dat jouw probleem snel opgelost kan worden!