Advies gevraagd eigen paard of niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Advies gevraagd eigen paard of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-02 11:05

Ik zit te overwegen een droom uit te laten komen van mij en mijn schoonzus.
Of te wel een eigen paard kopen, of eentje te leasen...

Ik heb namelijk een heel mooi aanbod voor stalling gezien en wil daar zaterdag even kijken.

Ik wil het paardje delen met mijn schoonzus aangezien ik weet dat zei die droom minstens net zoveel als mij koestert, en daarbij zal ik zeker hulp kunnen gebruiken met de verzorging aangezien ik gewoon een fulltime baan heb.
Afwachten of dat goed gaat, want 2 meiden die een paard delen gaat niet altijd goed Knipoog Maar ik verwacht dat het niet al teveel problemen zal opleveren...

Maar het is best eng om meteen een paard maar te kopen, want ik heb nog nooit een eigen paard gehad, ik heb wel ruime ervaring met paarden maar mis net dat stukje meer, het echte werk...

Dus heb ik zitten denken eerst te leasen, met eventueel koop als gevolg als het goed gaat en de eigenaar bereid is tot verkoop...

En als ik een paard koop, wat zal een paard dan kosten met mijn wensen Verward
Ik wil een paard van rond de 1.70, een recreatief paardje waar ik wat mee kan dressuren, ik ben niet echt ambitieus qua wedstrijden en mijn schoonzus al helemaal niet, maar ik moet prettig voor mezelf kunnen rijden zodat ik kan leren...
Betrouwbaarheid staat voorop, en het moet een lekker knuffelpaard zijn die gewoon sociaal en braaf is, maar mag best wat pit hebben (niet teveel Tong uitsteken )
Gewoon een leuk recreatiepaardje dus... Ohwja, en een iets barok uitziend vosje Lachen

Ik heb ook nog aan een jong paard zitten denken die nog beleerd moet worden, maar daar zitten voors en tegens aan, het is leuk om je paardje zelf te beleren, maar ik heb te weinig ervaring met beleren, enkel wat grondwerk gedaan en een keer op een groen paard gereden...

En dan de kosten, wat betaal je voor het onderhoud en de verzorging Verward
Stalling, hoefsmit, ontwormen en dan de eventuele artskosten zoals tandarts en veearts, en de eenmalige aanschafkosten zoals dekens enzow... Mis ik nog wat waar ik echt rekening mee dien te houden Verward

Ik weet dat ik het zelf moet besluiten, maar ik kan best wel wat hulp gebruiken voor de doorslag, ben een twijfelaar van nature Knipoog


Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 11:35

Je kunt wat betreft prijzen een heleboel ervaring op doen door op bijvoorbeeld marktplaats.nl te kijken. Ik denk dat jouw droompaardje kan varieren tussen de 2000 en 3500 euro.

Wat komt er nog meer bij kijken:
Hoefsmid: bekappen rond de 30 Euro, ijzers rond de 60 euro
Arts: hopelijk alleen enten (25 euro) en misschien chippen (50 euro)
Tandarts (doe ik 1 x per jaar), controle gratis, vijlen 50 euro
Ontwormen, doe ik 1 x per 8 weken (anderen 1 x per 3 maanden) 12 euro
Stalling varieert per regio. Manege waar ze alles voor je doen circa 250 euro. Bij een pensionstal waar je zelf mest 170 euro.

Zweetdeken: 50 euro
Winterdeken: 150 euro
Regendeken: 70 euro

Zadel: 1300 euro (kan ook goedkoper)
Hoofdstel vanaf 30 euro tot oneindig

En dan alle kleine dingen zoals poetsspullen enzo 100 euro

Het zijn maar wat richtlijnen.

Het is het me allemaal wel waard!!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 11:36

Hi,
ik denk dat het paard waar je het over had tussen de 2500 en 4500 euro kost, afhankelijk van niveau en papieren.

Stalling is altijd anders, bij de meeste manege betaal je toch wel 250 euro per maand, maar dan zitten daar dus hooi, stro en voer bij inbegrepen. Als je een ful-time baan hebt zou ik toch hiervoor kiezen, omdat je dan niet zelf hoeft uit te mesten, en dat kost erg veel tijd!!
Ik heb zelf eigen stallen en ben aan voer ongv. 25 euro per maand kwijt (maar mijn paarden eten niet heel veel want koudbloed)
Verder ben ik aan hooi en stro niks kwijt want dat word geregeld door onze pensionklant, maar dat komt denk ik neer op 50 euro ofzo per maand, noet heel veel. Maar deze prijzen zijn allemaal afhankelijk van waar je woont.

Verder wormenspuit iedere 2 maanden minimaal, ik doe liever 8 weken, kost 15 euro

Intentingen ieder jaar kost 50 euro

Tandarts ieder jaar kost 50 euro

Verder als je nog alles moet kopen bij je paard, dus zadel, dekje, hoofdstel, bit, deken, halster, peesbeschermers ben je toch als snel 850 euro kwijt minimaal!!! En dan heb je niet eens zo'n duur zadel.

Verder komen er eventueel nog spullen bij als borstels, rijborek, je wilt andere rijlaarzen, smeerseltje hier, peodertje daar noem maar op. Ik geef per maand toch wel min. 50 euro uit en dat soort dingen.

Groetjes Esmeralda, en veel plezier met je toekomstige paard!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 11:41

Gaaf er gewoon voor gaan hoor.

Wel een tip laat een van de 2 het paard kopen en niet biede mocht er namelijk wat gebeuren kan je daar geen ruzie over maken.

Je kan het verder zo duur en goedkoop maken als je wilt. Dure stalling en duur materiaal maar je kan ook rustig beginnen. De hoefsmid kan je vragen aan stalgenoten daar want die bedrag willen nog wel eens verschillen per hoefsmid.
Als je het paard van de zomer koopt heb je voordeel dan hebje geen dekens nodig dat scheelt weer in het begin. Ontwormen doe ik om de 6 weken en dat kost max fl. 30,00.
Je gaat er vanuit dat je een gezond koopt die niet ziek of kreupel wordt. Maar helaas de werkelijkheid is anders je kan daarvoor een verzekering afsluiten waarin je bepaalde kosten in afdekt. Kijk uit dat je je niet scheel gaat betalen aan ziektekosten. Ik zet zelf iedere maand een bedrag opzei voor kleine dingen.

Nog een adviesje koop een paard waar je alle kanten mee uit kan gaan. Mocht je over een paar maanden opeens toch wel wedstrijden willen rijden dan heb je een geschrikt paard.

Neem verder de tijd met zoeken er lopen veel paarden in Nederland en je kan ze hetbeste allemaal bekijken en de topper eruit halen Knipoog .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 11:47

Net een heel verhaal getikt, ben ik nu alles kwijt. Nu wat korter dus.

Ik heb zelf sinds 2 maanden een Haflinger. Wat ik wel gemerkt heb is dat ik toch veel dingen nog niet weet, al dacht ik dat van te voren niet. Zeker rijtechnisch, maar ook in de verzorging. Gelukkig sta ik op een fijne stal, met veel ervaring, waar ik met al mijn (soms domme) vragen terecht kan.

Verder kun je misschien aan de hand van de Divoza gids of site een lijst maken met alles wat je nodig denkt te hebben. Achterf zullen er nog wel dingen bijkomen.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 11:47

Hi,

inderdaad laat het paard goed keuren en verzekeren zal ik je zeker aanbevelen. Ik vind het een erg goed idee om 1 iemand het paard te laten betalen, ook de verzekering. Dan is 1 iemand echt eigenaar, dat voorkomt problemen als bijvoorbeeld 1 iemand het paard zat is en wilt verkopen etc..

Verder is het zo dat paarden in de winter goedkoper zijn, raar maar waar. Dat komt omdat mensen zich dan opeens realiseren dat ze geen stal hebben voor hun paard en ook omdat ze geen zin meer hebben om te gaan in de winter.

Laat je niet omlullen door verkopers over paardjes met stalgebreken, of hij heeft alleen lichte hoefkatrol, hij heeft er echt geen last van bla bla.. Koop een 100% gezond paard die in zijn geheel voldoet aan alle eisen. Dus al helemaal ingereden, ja hij is al verkeersmak etc etc Koop niet het probleem van een ander bedoel ik te zeggen, ik heb dit namelijk nu al 4x (!!!!) gedaan.. Frusty

Groetjes Esmeralda

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 12:34

ik heb ook nog even een tip voor je: ga bij voorkeur met je eerste paard bij een stal staan met mensen die er verstand van hebben.
ik ben met mijn eerste pony op een pensionstal gaan staan waar werd gevoerd en gemest. inentingen en wormekuren werden geregeld, en in het begin kwam zelfs de hoefsmid op vaste tijden, had je geen omkijken naar.
ik hoefde alleen beweging en aandacht te geven. als mijn pony ziek was of en wond had, werd ik meteen gebeld (paarden werden vaak gecontroleerd) , en werd ook meteen de dierenarts ingeschakt. als ik zelf dacht dat er iets niet goed was, kon ik het altijd aan iemand vragen.

zo heb ik in de loop der jaren heel veen ervaring op gedaan. als ik mijn eerste paard ergens op een weilandje had staan en alles zelf had moeten doen was het echt niet goed gekomen. de verantwoordelijkheid is voor een paard wat echt van jou is toch heel wat anders dan 1 keer per week een manegepaard rijden/verzorgen. ookal weet je hoe alles moet, in de praktijk valt het vaak tegen.

maar het moet je zeker lukken hoor! veel succes/plezier. Haha!

o, nog 1 dingetje: neem als eerste paard ook bij voorkeur een niet te jong dier, en zoek er eentje die echt braaf en betrouwbaar is!

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 12:41

hooi, ik heb even iets voor je opgezocht!
Deze stond toevallig op marktplaats.nl. Het is een barok type EN het is een vos.

merrie 1.57m voor het mennen, recreatie en dressuur
Prijs: 1295,-euro
Beschrijving: T.k. 8 jarige bruine merrie stm.1.57 bereden en betuigd.
Ze is voornamelijk gebruikt voor de mensport in enkel en dubbelspan.
Daarnaast is ze recreatief gereden langs de weg en in de bak en is ze gewent aan bos duin en strand.
Ze is ook iets dressuurmatig gereden en als je daar iets meer tijd in steekt is het ook een heel leuk dressuurpaardje.
Ze is met rijden wel pittig en vlot maar wel eerlijk.
Het is verder een heel lief en aanhankelijk paard in de omgang en op stal en heel sociaal met andere paarden.
voor meer inf. kunt u mailen of bellen.


Afbeelding

Foto: Klik hier voor een foto
Naam: myra
E-mail: rockystar11@hotmail.com
Telefoonnummer: 0612131511
Woonplaats: berkhout
Provincie: Noord Holland


Even als voorbeeld. Er staan een heleboel mooie paarden te koop op marktplaats.nl
Gewoon eens rond gaan neuzen wat ze nou vragen voor het het soort paard dat jij zoekt!
Laatst bijgewerkt door #Ymke# op 06-03-02 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 12:43

dat is een bruine zo te zien op de foto!

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-02 13:44

Dankje jullie voor de antwoorden! Lachen

Ik wil het in principe zo doen: het paard wordt dan van mij, mijn schoonzus is dan de verzorgster zeg maar...

Ik ga even rustig rondkijken, vooral niet overhaasten, en ik ben zelf nogal kritisch Verdrietig
Ik heb tot nu toe een paardje gezien op marktplaats waarbij het op een slag verliefdheid was Lachen

--> http://www.marktplaats.nl/fotos/dieren/ ... /16069.jpg Lovers Lachen
( http://www.marktplaats.nl/printbody.php ... ef=&style= )


(Ben benieuwd wat mensen van mijn keuze vinden, zou het een geschikt paardje zijn zo op het eerste gezicht Verward )

De stal, gewoon een simpele stal met wei en buitenbak, er wordt gevoerd, moet alleen wel zelf uitmesten.
Ik kies liever dit dan de manege, omdat de manege toch een endje rijden is, en ik zie mezelf niet elke avond over een onverlichte weg naar de manege gaan, daarbij is dit een stuk goedkoper, als het doorgaat althans Knipoog

Eerst zaterdag even kijken, en wellicht mijn schoonzusje op de hoogte stellen Knipoog , alhoewel het leuker is haar als het zover is met blindoek mee te nemen Knipoog (We hebben het er al over gehad, maar nog niet zo serieus)

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 14:13

Hoi Judith!

Ook van mijn kant even een paar antwoorden op je vragen. Dat van dat idee om hem zelf te kopen en dan helemaal voor jezelf te houden is een heel goed idee! Je kunt je schoonzusje dan altijd laten meebetalen aan je paardje.

Ok; de antwoorden:
- Ervaring krijg je vanzelf: je leert van je paard en je paard van jou. ik zou wel proberen altijd lessen te nemen, vooral in het begin.
- Het paardje op de foto lijkt me vrij duur, maar hij ziet er lekker uit en zo te lezen is het een paard met capaciteiten! Erheen gaan kijken kan nooit kwaad.
- kosten: die zal ik ff van mijzelf opnoemen (ongeveer) en alles in guldens!!
- stalling: 475 gulden per maand
- hoefsmid: 130 gulden per 6 tot 8 weken. (rondom beslaan)
- wormkuren: elke 3 maanden 30 gulden
- extra's: (eten) 20 gulden per maand
- dierenarts: ongeveer 200 gulden per jaar, ruim geschat.
- dekens: zweetdeken: 100 gulden
winterdeken: 150 tot 200 gulden
- hoofdstel: ongeveer 200 gulden + bitje
- zadel: van 1000 tot 2500 gulden
- zadeldekjes: vanaf 35 gulden per stuk
- halster + halstertouw: ongeveer 30 gulden voor een gewoon halster + halstertouw, voor een leren halster betaal je al snel 60 gulden, zonder halstertouw.
- poetsspullen: ongeveer 100 gulden voor vanalles en nog wat.
- rijkleding!! afhankelijk van wat je ervoor wilt uitgeven

Hopelijk heb ik je hiermee ook wat verder geholpen: questions? Just mail!
succes ermee en als je een paardje wil kopen: probeer hem dan sowiezo 1 maand op proef te nemen om te kijken of het wel klikt !!!

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 17:44

Ik zou zeker kiezen voor een wat ouder paard, minstens een jaar of 8. Die zijn niet zo groen meer en hebben wat gezien van de wereld. Wij hebben nu sinds 3 maanden voor het eerst een paard Lovers . Hoewel wij allebei al lang rijden en op veel verschillende paarden is dit toch heel anders. Bij dit paard merk je al hoe snel er bepaalde zaken 'insluipen' en hoe belangrijk het is om altijd consequent te zijn. Omdat dit een 8 jarige is is het ook weer vrij gemakkelijk om dergelijke zaken weer recht te zetten Lachen . Bij een heel jong paard is dat natuurlijk anders.
Qua kosten kan je het zo duur maken als je zelf wilt, maar het hangt ook een beetje van het paard af. Dat exemplaar van ons heeft een bepaald talent om dekens, halsters, touwen etc. etc. te slopen en daardoor wordt je dus op extra kosten gejaagd Boos! .

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-02 22:17

Apple schreef:
Ik zou zeker kiezen voor een wat ouder paard, minstens een jaar of 8. Die zijn niet zo groen meer en hebben wat gezien van de wereld. Wij hebben nu sinds 3 maanden voor het eerst een paard Lovers . Hoewel wij allebei al lang rijden en op veel verschillende paarden is dit toch heel anders. Bij dit paard merk je al hoe snel er bepaalde zaken 'insluipen' en hoe belangrijk het is om altijd consequent te zijn. Omdat dit een 8 jarige is is het ook weer vrij gemakkelijk om dergelijke zaken weer recht te zetten Lachen . Bij een heel jong paard is dat natuurlijk anders.
Qua kosten kan je het zo duur maken als je zelf wilt, maar het hangt ook een beetje van het paard af. Dat exemplaar van ons heeft een bepaald talent om dekens, halsters, touwen etc. etc. te slopen en daardoor wordt je dus op extra kosten gejaagd Boos! .


Ik zat zelf ook te denken rond de 8-10 jaar...

En dat vind ik juist ook een beetje eng, hoe makkelijk kan je een paardje verkloten Verward
Ok ik heb redelijk wat ervaring, maar mis net dat ene, naja gewoon de sprong maar nemen denk...
Ik heb net de eigenaar van de stal gebeld en heb voor zaterdag afgesproken te komen kijken...
Kijken of er wat valt te regelen aangezien ik niet a la minut een paard tevoorschijn kan toveren (al zou ik dat nog zo graag willen Haha! )

Iig bedankt voor de adviezen Lachen Ik ga mikken op juni/juli Lachen

Of wellicht toch nog eerst leasen, kijken wat er op mijn pad terecht komt Lachen

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 13:02

hahah zelfs een super gevorderde ruiter kan een paard verknallen dus dat maakt niet uit.

Ga veel paarden kijken en rijden liefst 2 of 3 op een dag. Wordt niet verliefd op een foto maar zoek een paard die past bij het rijden en omgang. Hetpaard kan super mooi zijn maar een draak met rijden dat zou je niet willen ? Zo de combi. Leeftijd tot 10 jaar is idd mooi. Zet de paarden op de video zodat je thuis het rustig kan bekijken. Rij een paard altijd 2 of 3 x voordat je hem gaat kopen. De eerste keer laat je de eigenaar alles doen en jij kijkt goed hoe het paard reageerd. De 2de keer doe je alles zelf.

Mocht je aankomen en het paard loopt al onder het zadel vertrouw het dan niet. Meld dan dat je hem de volgende keer op stal wilt zien. Desnoods ga je erna mee. Controleer tevens of het naambordje klopt en of het een luchtzuiger of iets is (kan je zien aan bakken en tralies en vooral hout).

Zoek een paard wat het nodige gedaan heeft bv wedstrijden heeft gelopen die paarden zijn wel wat gewend. Lees de advertenties goed door en vraag de mensen de oren van hun lijf voordat je erheen gaat. Helaas is er ook een hoop troep.

Nog meer tips nodig PB maar.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 13:51

Ok, iedereen vindt het een goed plan wanneer 1 het paard volledig betaalt, en de andere meehelpt en meebetaalt in de verzorging. Dit kan een goede uitkomst bieden als je er genoeg geld voor hebt, maar zo niet, of krijg je hierdoor problemen onderling, dan kun je het ook anders regelen. Je koopt samen een paard, allebei de helft van de aankoops prijs, en verder stel je voor jullie allebei een contractje op waarin staat dat mocht er eens iets gebeuren, wiens schuld dan ook, en er komen kosten van dierenarts e.d. aan te pas dat jullie die samen betalen. Ook wanneer één van jullie het paard wilt verkopen, dan kan de een de ander uitkopen door de door jou betaalde helft van het aankoops bedrag aan de nieuwe eigenaresse (1 van jullie 2) te geven. Of als jullie het paard beiden ooit willen verkopen, gewoon de prijs die je ervoor krijgt in tweeën delen. Klinkt ingewikkeld, maar veel mensen werken op deze manier en het werkt perfect in veel van die gevallen.
Verder heb je je keus al gemaakt wat betreft grote richtlijnen van het paard. Ik wilde nog even zeggen dat je inderdaad beter een beleerd paard kunt kopen. Je hebt blijkbaar niet zo veel ervaring, en een paard is snel verziekt tijdens het beleren.
Ik ga binnenkort ook een paardje kopen, laatst zagen we weer een geschikte, en we horen binnenkort of het wat zou zijn, dan gaan we verder kijken. Ik heb gewoon wat gidsen doorgebladerd ivm spullen voor mijn paard en de meest belangrijke dingen op papier gezet met prijzen. Zo heb ik dus ongeveer geschat wat ik kwijt zo zijn. Wanneer je een paard in de zomer koopt scheelt het inderdaad qua kosten ivm dekens e.d. Overigens is het paardje wat mij heel leuk lijkt nog geen twee jaar, maar ook ik laat hem inrijden door iemand die ik vertrouw en waarvan ik weet dat ze het veel beter kan. Ik heb zelf wel inrijdervaring, maar uit voorzorg laat ik het iemand anders doen, omdat er toch nog wat ervaring ontbreekt hier en daar.
Verder wil ik je heel veel succes wensen met de aankoop van een leuk paard Lachen Wil je nog iets weten, dingen waar ik aan denk, we zitten eenmaal in hetzelfde schuitje ongeveer, dan kun je me altijd een PB sturen!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers