dubbelgebroken bitje

Moderators: Neonlight, Just_Sannee, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

tallie

dubbelgebroken bitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-02 19:22

ik heb van het weekend eens een dubbelgebroken bitje voor mijn paardje gekocht.
Ik heb verhalen gehoord dat paarden daar wel beter op lopen dan op de gewone bus of watertrens.
Iemand hier ervaringen mee???

L1 + 5 :)

Ons wondertje Collin is geboren :)

Mickey

Re: dubbelgebroken bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 20:06

tallie schreef:
ik heb van het weekend eens een dubbelgebroken bitje voor mijn paardje gekocht.
Ik heb verhalen gehoord dat paarden daar wel beter op lopen dan op de gewone bus of watertrens.
Iemand hier ervaringen mee???

Ik heb ook een dubbelgebroken bit en Laiser loopt er inderdaad veel beter op dan op zijn vorige bit. Het schijnt ook veel zachter te zijn voor de paardenmond.

Take time to do what makes your soul happy.
[ITP] En dan kiest ponylief voor een knuffel van zoonlief <3

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 20:14

Een bit is natuurlijk zo scherp als de ruiterhand, maar een dubbel-gebroken werkt wat zachter in dan een enkel-gebroken bit. Het zachtst is een ongebroken, rechte trens, maar daar is tegenwoordig bijna niet meer aan te komen.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? www.nvvr.info

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 20:29

Ik rijd al een behoorlijk tijdje op dubbelgebroken (met recht middenstuk, dat heeft een scherpere werking dan een 'rond' middenstuk) en het werkt fijn. Met het enkelgebroken bit was ze toen wat minder constant in de aanleuning, dat werd daarna beter geloof ik.

ikke: Ongebroken het zachtst? Ik dacht altijd dat dat scherper was, ivm hefboomwerking? Of heeft een trens geen hefboomwerking? Verward

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 21:06

Rieja schreef:
ikke: Ongebroken het zachtst? Ik dacht altijd dat dat scherper was, ivm hefboomwerking? Of heeft een trens geen hefboomwerking? Verward

Inderdaad, daar zitten geen hefbomen aan. Ook moet het gewoon recht en glad zijn. Een klein beetje rond mag het wel staan, maar niet van die welvelingen erin zoals ze tegenwoordig worden aangeboden. Zoals die kunststof bitjes van happymouth, maar dan in gewoon staal of argentan o.i.d. dat zijn de fijnste.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? www.nvvr.info

Gast4532

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 21:13

ikke schreef:

Inderdaad, daar zitten geen hefbomen aan. Ook moet het gewoon recht en glad zijn. Een klein beetje rond mag het wel staan, maar niet van die welvelingen erin zoals ze tegenwoordig worden aangeboden. Zoals die kunststof bitjes van happymouth, maar dan in gewoon staal of argentan o.i.d. dat zijn de fijnste.

Al zijn die van happymouth ook best wel zacht hoor.
Werkt idd goed voor een paard dat al dat gewiebel in zijn mond maar eng vind.
ik wist het ook niet totdat me uit gelegd is dat een recht bit (geen stang bit van steng en trens) zacht is.

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 21:16

Je hebt al eens gereden op een paard met een dubbelgebroken bitje.... *LOL* En reed dat fijn of niet Knipoog

Een enkelgebroken bit drukt niet alleen op de lagen, maar door de breekwerking in het midden raak je je paard ook in zijn verhemelte. Met een dubbelgebroken bit is dit dus een stuk minder.

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-02 21:21

had sugar er ook eentje??
wist ik niet eens

Ik ga morgen voor het eerst ermee rijden dus ben erg benieuwd of het verschil maakt met zijn andere bitje.
Ik had hem er gister mee gelongeerd en hij a ccpeteerde het gelukkig wel.Moet je natuurlijk ook altijd maar weer afwachten.

L1 + 5 :)

Ons wondertje Collin is geboren :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie