stal zonder "vloerbedekking"??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

stal zonder "vloerbedekking"??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-02 10:53

Mijn pony kan geen stro meer in de box hebben omdat ze alles opeet en dus koliek krijgt, mijn vader vind ander strooisel in de box onzin en te duur.. Ze staat nu op alleen een houten ondergrond. Kan dit? of weten jullie ook nog een andere oplossing?

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 10:56

waarom doe je er geen zaagsel in? volgens mij (weet niet zeker?) is het zelfs goedkoper als stro en ikzelf vind het ook veel fijner.

je moet m zeker niet op hout zetten dat is zeker niet goed!!!!!
Laatst bijgewerkt door Nathalie op 28-02-02 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

NIET DOEN!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 10:56

Als je een betonnen ondergrond hebt in je stal (onder dat hout), komt daar een soort zuur naar boven toe. Dit zuur trekt in de hoeven van je paard waardoor hij een enorm grote kans heeft om reuma te krijgen.

Sowiezo is het niet errug prettig als je paardje lekker wil gaan liggen en dan direct in z'n eigen stront en plas ligt op de houten vloer. De houten vloer blijft ook vochtig waardoor je paard weer vochtige hoeven krijgt.

Haal dus je vader over om toch maar over te gaan op zaagsel want geen ondergrond in zijn stal is echt heel slecht !

succes ermee !

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 11:04

Het is ook nog eens kei en keihard en dat doet zeer als hij wil gaan liggen. Dan heb je ook weer meer kans op leggers als hij dan maar op zijn eigen hoeven gaat liggen. Ik zou het never nooit doen. Ga zelf maar eens op de grond liggen zonder dekens, brrrr...

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-02 11:06

Ik hoop dat ik m daarmee kan over halen, maar dat zal lekker moeilijk gaan, want de DA heeft gezegd dat het geen probleem is dat ze op dat hout alleen staat.... *en daar had ik dus al mijn twijvels bij*
Zaagsel leek mij ook wel een goeie oplossing maar volgens mn pa word dat een dikke bende.
Je hebt ook van die zgn turf krullen ofzoiets?? weet niet meer precies wat het waren maar die waren dus niet zo stoffig en namen heel goed vocht op, maar ik heb geen idee waar je die kunt krijgen en hoe duur ze zijn??

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 11:46

Heb ik even gekopieert van Dees uit een ander topic:

Citaat:
VLAS IS NIET DUUR!!!
En waarom dan niet: welnu. Ik koop het per zak van 30 kg bij Lavor te Hengelo voor 15,75 per zak. Bezorgt aan huis, per pallet kosteloos.
In vergelijk, een grote zak Allspan van 20 KG kost tussen de 14 en 16 gulden. Maar daar zit dus wel minder in!

Verder: Vlas gooi je per 4 pakken erin (box 10,5 m2) en dan haal je elke dag mestballen eruit. net zoals Zaagsel dus. Met dit belangrijke verschil. Na een week is het zaagsel aan de onderkant volledig aangekoekt met urine, dus een groot deel moet je eruit halen en vervagen met een zak schoon. Pas na twee weken zal je merken dat het vlas vochtige plekken krijgt. Dus na 1 week heb je direct 1 heel pak zaagsel bespaart.
Na een paar weken te hebben gepot met zaagsel, moet toch echt alles eruit, het hele zaagsel is bruin en damp en plakt. Zaagsel neemt het vocht meteen op, de krullen met ocht dragen verder niets meer bij aan de stalbodem.
Vlas vervang je veel later. het spelletje met natte plekker enuit halen en weer bijvullen elke week kan je met vlas veel langer volhouden (denk aan 2 a 3 maanden). Met als gevolg dat je per kwartaal veel meer pakken zaagsel zal gebruiken dan pakken vlas. Terwijl de prijs per pak bijna hetzelfde is. Vlas is dus in gebruik geodkoper dan zaagsel!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 11:48

Klopt, ik heb een jaar lang vlas gebruikt. (van Ecolit) het is echt supermakkelijk in gebruik, maar mijn paardje verveelde zich een ongeluk in zijn stal. Toen ben ik voor hem maar overgegaan op stro, zodat hij de hele dag door wat kan knabbelen...

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 11:51

Kaal op de houten vloer is niet goed hoor, hout word spekglad als het nat word van de urine en de mest, wat de kans op uitglijden tijdens het opstaan o.i.d. aanzienlijk vergroot. Een merrie bij ons op stal is eens uit gemakzucht van de eigenaar niet op tijd uitgemest...gevolg de merrie is uitgegleden en heeft nu een ernstige peesblessure Scheve mond
Bovendien is het wel koud hoor zo'n kale vloer...in stal kunnen de paarden niet tegen elkaar aan staan voor warmte, zoals ze dat buiten wel kunnen doen.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 11:52

imker schreef:
Klopt, ik heb een jaar lang vlas gebruikt. (van Ecolit) het is echt supermakkelijk in gebruik, maar mijn paardje verveelde zich een ongeluk in zijn stal. Toen ben ik voor hem maar overgegaan op stro, zodat hij de hele dag door wat kan knabbelen...


Ja maar haar paard mag niet meer op stro dus...

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 12:02

Je moet wel wat op de vloer hoor! Hout wordt vochtig, glad, is hard... niet echt comfortabel voor je paardje dus. Liggers, hoefzweer, reuma, enz kunnen op iets langere termijn het gevolg worden. Niet echt fijn dus! Dan zit je met een torenhoge doktersrekening!
Zaagsel is in verhouding niet veel duurder als stro, omdat je veel langer met 1 pak doet. Mij bevalt het prima. Een kliederbende wordt het ook niet!
Er zijn veel goede alternatieven voor stro. Je kan dus zaagsel nemen, maar ook vlas, Rapsody, enz... Informeer gewoon eens bij je voerleverancier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 12:07

Behalve dat ik het erg sneu voor het paard vind, vind ik het ook slecht voor zowel het paard als de stal.
De nadelen voor de hoeven en het liggen zijn al genoemd, maar misschien heb je ook wel een aardig argument voor je vader als je hem er op wijst dat urine en mest ook bepaald niet goed zijn voor hout. Het zal gegarandeerd gaan rotten.

Waarom dat dier niet gewoon op zaagsel zetten, en wat stro of hooi eroverheen strooien (hoeft niet veel te zijn) zodat 'ie in ieder geval wat te neuzelen heeft? Of heeft het paard de hele dag hooi tot z'n beschikking? Dan hoeft hij niks op de vloer te hebben waar hij mee kan neuzelen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 12:13

Dan zou ik kiezen voor rubber matten met daarop vlas!

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-02 12:15

Sonja schreef:
Behalve dat ik het erg sneu voor het paard vind, vind ik het ook slecht voor zowel het paard als de stal.
De nadelen voor de hoeven en het liggen zijn al genoemd, maar misschien heb je ook wel een aardig argument voor je vader als je hem er op wijst dat urine en mest ook bepaald niet goed zijn voor hout. Het zal gegarandeerd gaan rotten.

Waarom dat dier niet gewoon op zaagsel zetten, en wat stro of hooi eroverheen strooien (hoeft niet veel te zijn) zodat 'ie in ieder geval wat te neuzelen heeft? Of heeft het paard de hele dag hooi tot z'n beschikking? Dan hoeft hij niks op de vloer te hebben waar hij mee kan neuzelen.


Het hout is geipregneerd of hoe je het ook maar schrijven wil dus dat zal niet zo snel rotten...
En ze heeft wel de hele dag door hooi/kuil tot haar beschikking maar zodra we stro in de stal gooien *en we mesten dat iedere dag uit* begint ze daar aan te eten..

We moeten ook strooisel hebben dat bij het stro op de mestberg kan, want het word bij ons weg gehaal door enkele boeren die het over hun land gooien, dus moet het wel verteerbaar zijn, aparte mestberg hoef ik helemaal niet mee aan te komen bij mn pa!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 12:23

Citaat:

We moeten ook strooisel hebben dat bij het stro op de mestberg kan, want het word bij ons weg gehaal door enkele boeren die het over hun land gooien, dus moet het wel verteerbaar zijn, aparte mestberg hoef ik helemaal niet mee aan te komen bij mn pa!


Vlas, zaagsel... dat is allemaal verteerbaar hoor!

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

stal zonder vloer bedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 12:47

hallo ik heb dat probleem ook gehad ben meer hooi gaan voerenen geeft 3x per dag zeewier door het eten balou is nu schooner dan ooit en eet haast geen stro meer misschien het proberen waardt kreeg dit advies van de paarden drogist om
dat ik ook te einde raad was .

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 15:36

Nou, een paardje kan best in een stal STAAN zonder bodemstrooisel...een paard kan stande slapen en zolang het niet wil gaan liggen zal een strooisel-loze stal dus geen bezwaar zijn.

Een paard is gemaakt om op grasland te kunnen liggen. Elke ondergrond die minder veerkracht heeft (dus: hout, beton, klinkers enzovoorts) is niet gschikt voor een paard om op te liggen. Kleuzingen op de beenderen die in aanraking komen met de harde ondergrond zijn het gevolg, gallen en liggers eveneens. Je paard zal zich dus verwonden.
Een strooiselbodem in de stal is dus wel nuttig, dat het af kan leiden tegen de verveling is een bijkomend nut.

Een zaagselbodem helpt niet tegen verveling, evenmin als mijn zeer geliefde vlas, maar met een plak stro in de box is een paard ook ehus wel een tijdje zoet. Probleem deels opgelosd.
Vlas is met paardenmest binnen 6 weken zer geschikte tuincompost voor siertuinen, de mest kan je dus gemakkelijker kwijt dan stro-mest. Zaagsel duurt heel lang eer het door de natuur is afgebroken en dus veel minder geschikt als compost/bemesting voor land en tuin. Weer argumenten die pleiten voor vlas Haha! !

Een paard houden in een stal zonder strooisel kan in principe wel, maar getuigt niet van echte paardenkennis, en zeker niet van paardenliefde.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-02 15:52

waar haal je die vlas vandaan dan????

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 16:04

Volcano, ik stuur je een pb....

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-02 16:09

K Haha!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 16:12

Echt absurd, als je vader straks nog meer kosten wil betalen dan moet het op deze manier zeker wel lukken. Tevens kan je ook instrooien met vlasleem en koolzaadstro (deze producten gebruiken wij thuis voor de paarden die niet op stro mogen staan). Neemt het vocht goed op en is gebruiksvriendelijk. Veel succes, lijkt mij een hele vervelende situatie voor je.

Bo
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-09-01

Slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 17:44

Citaat:
Nou, een paardje kan best in een stal STAAN zonder bodemstrooisel...een paard kan stande slapen en zolang het niet wil gaan liggen zal een strooisel-loze stal dus geen bezwaar zijn.


Ho even, hier is dus sprake van één van de grootste misverstanden die er zijn in "paardenland" . Een paard kan NIET staand slapen.
Wetenschappelijk onderzoek (o.a. uitgevoerd door Drs. Machteld van Dierendonck) heeft aangtoont dat (ik citeer) :

"Rusten doen paarden zo'n 30-35% van hun tijd. Door de bouw van hun knieen kunnen ze dat voor een deel vd tijd staand, met een achterbeen door geknikt en het hoofd lager dan de schoft, oren zijwaarts. Door hun gewicht kan een paard (en andere grote zoogdieren) "staand slapen" langer volhouden dan op hun zij liggend. Het is echter een fabeltje dat paarden niet hoeven te liggen : ook paarden moeten een korte tijd per etmaal een zgn REMslaap kunnen doormaken. Voor het kunnen hebben van een REMslaap moet een paard vollegig plat (lateraal) en totaal ontspannen op de grond liggen. Langdurige afwezigheid van de REMslaap kan op den duur leiden tot concentratiestoornissen, irritatie etc. Gemiddeld slapen paarden in het wild 5 min. per 24 uur. In het wild zijn de weersomstandigheden en de veiligheid belangrijke factoren óf en wanneer paarden slapen. Per 'slaap bout' slapen ze dan gemiddeld zo'n 12 minuten. Op stal slapen paarden lateraal gemiddeld 23 minuten per 24 uur en ze kunnen het wel een uur volhouden. Veulens slapen (lateraal) natuurlijk veel langer."(einde citaat)

Dus, zorg voor een zachte droge bodembedekking !!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 19:13

begin er dan eens mee om niet elke dag uit te mesten. Ok, een paard moet niet in een mega vieze stal staan, maar mijn pony's worden 1x per week gemest, en verder als het nodig is opgestrooid.
Hon heeft er ook een handje van haar stal leeg te vreten. Als zij dus schoon stro krijgt, gooien we wat van het vuile sto (van de natte plekken dus, niet de mest) over het schone stro heen.
Nergens last van

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 20:00

Mijn paarden hebben een tijdje alleen op drainage matten gestaan. Het was natuurlijk heel makkelijk uitmesten, alleen aanvegen en opscheppen, maar doordat de urine niet direkt opgenomen en afgedekt werd, kreeg onze pony kriebelhoest. De veearts zei dat dat van de amoniakdampen kwam. Nu heb ik Biobase, een soort van Aubiose, dus hennepstro. Het mest heel makkelijk uit, verteerd snel (sneller dan stro) en de mesthoop wordt niet zo hoog. De pony heeft nergens meer last van. Je kan je vader vertellen dat de DA rekening voor je paard heel hoog kan oplopen als je paard last van zijn luchtwegen krijgt met als uiteindelijk gevolg dampigheid. Er zijn heel veel alternatieven voor stro, ze hebben ook allemaal veel voordelen op stro.
Dat een harde bodem verkeerd is voor een paard kan ik niet helemaal volgen, ze hebben ook geen luchtbed in het weiland en het gras is ook niet zo dik dat het veert. Wel kan een paard in het weiland zo gaan liggen dat ze niet in haar eigen mest ligt, dat kan ze nu niet.
Je kan je vader voorstellen een nachtje te ruilen met je paard. Hij op de grond in de stal (natuurlijk met mest he Knipoog en je paard lekker op een zacht, schoon bedje. (hopelijk belt hij me nu niet boos op) Lips are sealed

Bo
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 20:01

Het natte stro in de stal laten (potstalsysteem) en opstrooien vind ik persoonlijk ook geen optie. De ammoniakdampen uit de urine zijn juist zo ontzettend slecht voor de longen en de hoeven van je paard. Het gekke vind ik dat veel mensen dagelijks de mestballen uit de stal halen maar juist het natte stro laten liggen en vervolgens opstrooien. De mest is nl. veel minder schadelijk dan de urine, zeker voor de longen. Ik mest dus dagelijks uit, mest én natte plekken eruit, schone stro wat over is laat ik liggen en een paar plakken erbij. Effe werk maar wel noodzakelijk vind ik.
Stro eten gaat meestal vanzelf over als je paard maar genoeg ruwvoer krijgt (liefst stengelig hooi). Paarden die geen stro (of geen schone stal) gewend zijn willen nog wel eens hun hele stal leegeten snachts maar meestal is dat na een paar weken over (mits genoeg ruwvoer uiteraard). Verder is stro eten eigenlijk helemaal niet zo schadelijk, het is slechts buikvulling, geeft ze wat te doen tegen de verveling en er zit veel minder energie in als in hooi (hangt ook weer van het soort stro af). Ik zou persoonlijk alleen aan ander strooisel beginnen als ik een paard heb wat om medische redenen niet teveel mag eten (aanleg voor koliek, hoefbevangenheid, veels te dik e.d.)[/quote]

Bo
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 20:06

Citaat:
Dat een harde bodem verkeerd is voor een paard kan ik niet helemaal volgen, ze hebben ook geen luchtbed in het weiland en het gras is ook niet zo dik dat het veert.


Nou, daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Wel eens het verschil gevoeld tussen vallen op beton of hout of op het gras ?
Een grasmat geeft nog altijd wat mee, is veel zachter en vriendelijker voor de huid/vacht/gewrichten. Dan kan ik nou niet bepaald zeggen van een betonnen of houten vloer. Rubber matten in de stal is een alternatief, is zachter dan beton/hout maar er gaat niets boven een zachte ondergrond als gras en stro oid.