Ervaring voor eigen paard/pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RealMaantje
Berichten: 528
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Vlaardingen

Ervaring voor eigen paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-02 14:44

Hallo!!!
Hoelang reden jullie voordat je een eigen pony/paard kreeg? Had je toen alleen manege-ervaring of ook verzorgpony's gehad? Ik rijd nu ongeveer een jaartje en heb ik te weinig ervaring voor een eigen pony?
Alvast bedankt!

xxx Manon

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 14:52

3 jaar manege les, 1 jaar Dennis gereden en ong 0,5 jaar Dien gereden(met les op de club).
Nu heb ik sinds 2 maandjes mijn eigen pony! Dennis!

Sistha

Berichten: 32
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 15:08

Ik reed eerst 2 1/2 jaar op een verzorgfries en kreeg daar priveles op, nu rij ik ong 3 jaar op een manege. En ik heb tussendoor nog wel verzorgpony gehad. Maar ik heb nu zoiets van dat ik wel nog meer kan leren terwijl ik bijna 6 jaar rij.
Ik vind zelf dat ik nog even meer ervaring nodig moet heb, ik zou wel heeeeel graag een eigen paard willen hoor, daar nie van. JIj rijd pas 1 jaar. Das wel erug vroeg om al een eigen paard te krijgen. Schijnheilig Schijnheilig
Ja als je samen zou doen met iemand met meeer ervaring zou het wel lukken denk ik Schijnheilig Schijnheilig

kiss Sistha

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 15:09

Eigenlijk begon ik met een eigen pony. Schijnheilig
Nouja ik heb wel 2 maandjes een pony verzorgt maar toen kreeg ik samen met een meisje die ik mn hele leven kon, en die al meer eigen ponys gehad had een eigen shetje. Haha!

En de een kent meer met 1 jaar ervaring dan de ander dus dat is helemaal niet te zeggen..

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 15:11

toen ik 4.5 jaar oud was zat ik voor het eerst op een paard. Toen vanaf 5 jaar ech Fanatiek gana rijden op de pony van Maartje. En 2 maanden voor dat ik 6 werd. kreeg ik mijn eerste eigen pony

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 16:22

Ik heb 5 jaar manege rijervaring, waarbij ik ondertussen ook 3/4 jaar verzorgpony's erbij had. Sinds 2 maanden heb ik mijn eigen pony.
1 jaar ervaring vind ik nog betrekkelijk weinig, zeker omdat jij nog zo jong bent...maar als je ouders mee helpen en er verstand van hebben zal het zeker wel goed gaan Lachen

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 16:22

Mijn ouders hadden al paarden voor dat ik geboren werd. Ik kreeg mijn pony toen ik 2,5 was. Ik denk dat het heel belangrijk heb dat je goede begeleiding hebt en dat je ouders achter je staan.

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 18:44

Even denken, op m'n zevende ging ik lessen nemen op de manege. Toen ik 10 was kreeg ik 7 verzorgpony's. Op m'n 11de kreeg ik Wietze, op zich nog wel jong maar m'n 4 jaar oudere zus hielp me. Toen ik Wietze kreeg ben ik gestopt met manegelessen nemen en heb priveles genomen. Ik ga nog steeds af en toe naar m'n verzorgpony's (inmiddels door ziekte en verkoop uitgedund tot nog maar 2 pony's).

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 19:09

ik ree een jaar of 6 toen ik honey kocht (nouja, kreeg Lovers ) en duizenden verzorgpony's gehad.
Ik denk dat je rij ervaring het minst belangrijk is.
Ik ken iemand die ree al 4 jaar op de manege, kreeg van haar ouders een pony, en wist vervolgens niet hoe ze op moest zadelen (aangezien de pony's op die manege altijd gezadelt klaar stonden)
Tja...

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 19:18

zolang je zorgt dat er goede begeleiding is (en dan ook echt goede) kan je best een eigen pony hebben. gewoon blijven proberen zoveel mogelijk op te steken dat is gewoon t makkelijkst om zo snel mogelijk veel te leren.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 20:23

ehm.. k heb 1 jaar les gehad (maar moest jammer genoeg stoppen Boos! )
daarna 3 jaar paarden verzorgd, en toen heb ik Mazzel gehad Haha!

groetjes,
Elke, Mazzel & shakyra

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 21:26

Effe denken

Ik heb denk ik zo een 9-10 jaar les gehad, op twee verschillende maneges... En ik heb een tijdje gratis voor de manege een moeilijke pony mogen rijden mbv instructeur... En dan heb ik vaak geholpen met vriendinnen die een paard hadden ... en als het even kon zat ik tussen de paarden...

En nu, na 4 jaar gestopt te zijn met rijden ben ik opnieuw begonnen en heb ik na een half jaar opnieuw bezig te zijn met rijden mn eerste paard gekocht...

Maar ik denk dat het van persoon tot persoon afhangt of je "klaar" bent voor een eigen paard/pony...

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 22:47

Realmaantje: ik denk dat een jaar best kort is.
Vooral als het alleen maar manegeles is, en je nog nooit bijv. hebt gelongeerd of nog weinig weet over verzorging.

Als je in zo kort mogelijke tijd erg veel wilt leren, probeer dan een verzorgpony of paard te vinden.
Of vraag op de manege of je mag helpen met af en toe paarden uit de wei halen, opzadelen, tuig poetsen, stallen uitmesten, en misschien een pony longeren.

Vraag aan iemand met een eigen pony of je een paar keer mee mag als hulpje wanneer ze wedstrijd heeft, dan kan je helpen poetsen, in de trailer zetten, opzadelen later, en leren hoe beenbescherming (bijv. peesbeschermers) wordt gebruikt, want dat hebben manegepaarden vaak niet.
Dingen zoals 'wanneer doe ik mijn paard een deken op, uitrijdeken, een regendeken, een winterdeken, wanneer wel/niet, en hoe, dat soort dingen leer je ook niet van manegelessen.

Verder denk ik dat 'een jaar lang 1x per week op een manegepony lessen' heel wat anders is dan een jaar lang 'een verzorgpony drie keer per week berijden en les nemen en verzorgen'.
Je leert met een verzorgpony of huurpony die je moet verzorgen erg veel over rijden maar ook de dingen die er nog bij komen!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 23:05

Ik denk eigelijk dat het het belangrijkst is dat je weet hoe je het paard het best kan verzorgen.. En omdat jij nog maar een jkaar ervaring hebt op een manege ben ik bang dat jouw kennis te weinig is..

Ik vind niet dat je voor een eigen paard goed moet kunnen rijden. Je kan immers prive les nemen en daar meer van leren dan van een manege les..

Als je wel belsuit een eigen paard te nemen zou ik hem wel op een pensionstal zetten waar er ook op het paardje wordt gelet (of manege) maar dat je iig wordt geholpen met de verzorging en tips kan krijgen...

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 23:42

Ik reed zo'n veertien jaar voordat ik mijn paard gekocht heb. Ik heb wel een verzorgpony gehad en reed met haar ook een jaar of anderhalf bij de ponyclub.
Ik heb ook nog mijn ruiterbewijs gehaald. (Qua Theorie leer je dan toch ook wel weer wat.) En was nog steeds niet van plan om een paard te kopen, maar ja toen kwam ik die knappe Laiser Lovers tegen en toen was ik helemaal om.
Maar voordat ik hem daadwerkelijk kocht, heb ik wel een heleboel dingen op een rijtje gezet.
Je moet vooraf bedenken wat voor verantwoordelijkheid je op je krijgt en of je dat wilt. Financiële plaatje is natuurlijk ook belangrijk.
En waar je je pony/paard gaat stallen. Kun je dit doen op een plek, waar je hele goede begeleiding kunt krijgen. Iemand die een oogje in het zeil kan houden voor je. Dan zou ik het eerder doen, dan wanneer je het dier thuis plaats en eigenlijk niet weet hoe en wat.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 00:05

Ik krijg eind mei mijn eigen paard (rond die tijd iig), en ik heb nu 11 jaar rijervaring (en natuurlijk andere ervaring, met verzorging e.d.). Ik heb 10,5 jaar op een manege gereden, en heb een half jaar op een privéstal gewerkt en daar wekelijks en soms zelfs 2 keer per week privéles gehad.
Ik vind dat ik al genoeg ervaring heb voor een eigen paard, dat vond ik toen ik 6 was ook al, maar toen was ik eeh...6 Haha!
Ik rijd overigens sinds de dag dat ik 4 werd.