Hoe het beste conditie opbouwen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flootje

Berichten: 570
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Hoogvliet (rt)

Hoe het beste conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-02 06:11

Hebben jullie tips om de conditie van een jong paard op een zo afwisselend mogelijke manier op te bouwen? We hebben de tijd dus het hoeft geen haastklus te worden.
Ben benieuwd naar de reacties.

toontje
Berichten: 94
Geregistreerd: 28-10-01

intervaltraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 10:37

Hoi, als je kan buitenrijden is dit een erg goede en leuke training om het uithoudingsvermogen van je paard te verbeteren.
begin met 5 minuten stap gevolgd door 1 minuut galop. dit herhaal je in 1 rit ongeveer 4 a 5 keer. doe dit 2 keer per week. na 6 keer dus drie weken ga je over op 4 minuten stap en 2 minuten galop. doe dit ook weer in 1 buitenrit ongeveer 4 a 5 keer. herhaal deze rit weer 2 keer per week en doe dat weer gedurende 3 weken. na een aantal weken heeft je paard een uitstekend uithoudingsvermogen want je moet op het laatst 1 minuut stap en 5 minuten galop kunnen doen. dat moet je dan weer 4 a 5 keer tijdens je buitenrit kunnen herhalen. Let er op dat je na de laatste galop ervoor zorgt dat je paard nog minimaal 8 minuten kan stappen voordat je hem op stal zet. een gezond paard moet na 8 minuten weer normaal ademhalen. Let op dat er wordt vanuit gegaan dat je een rustige galop hebt. je galop moet aan het eind van de training redelijk gesloten zijn geworden, maar ga niet te hard van stapel doe liever 4 weken 1 blok (bijv 1 minuut galop - 5 minuten stap) dan dat je alles te snel voor elkaar wilt hebben het lichaam krijgt geen kans om te herstellen. soms heeft je paard naar mate de training vordert wat meer voer nodig. let daarom goed op de uiterlijke kenmerken van je paard. ik heb dit schema van een eventing ruiter uit engeland. dit schema is alleen geschikt als je op een verantwoordelijke wijze met je paard om kan gaan. dit meld ik niet om je aan te vallen, maar om je te waarschuwen voor overbelasting van jonge paarden. ik rijd zelf een aantal jonge dressuur en springpaarden en die varen erg goed bij dit schema.
veel succes met de training.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 10:53

Dat is een intervaltraining he, dat is idd goed voor de conditie. Maar waar ik het niet mee eens ben is dit:

Citaat:
begin met 5 minuten stap gevolgd door 1 minuut galop.
5 minuten losstappen is nauwelijks iets, en om dat meteen te gaan galoperen?? Of bedoel je dat je dat in je buitenrit kan doen? Want persoonlijk zou ik niet na 5 minuten al galoperen.

Iwaldo is een jachtpaard, die heeft ook een goede conditie nodig. Dat bereik ik door hem veel te laten stappen (is ook bewezen, dat stappen de longcapaciteit en dus conditie erg vergroot) en op eeen buitenrit neem ik lange zandpaden waar ik een flink draftempo haal. Dat het liefste op het pad dat een beetje omhoog loopt. Dan stap ik weer een heel end om hem op adem te laten komen en draaf ik weer en neem het volgende zandpad een galopje, met wat overgangen. Bij dit alles geldt natuurlijk dat je goed op moet letten of het niet te veel is voor je paard.

Verder rij ik gewoon binnen (dressuuroefeningen, krijgt ie ook conditie van!) springles, en aan de longe. Dus lekker afwisselend. Dus als je je niet aan een bepaald intervalschema wilt houden kan je het beste gewoon lekker afwisselend werken en je paard goed aan het werk zetten (met goed los en uitstappen!!) maar niet te veel. Opbouwen is het toverwoord. Succes!!

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 11:06

Als je een jong paard gewoon rustig aan een keer of 3 per week een halfuurtje rijdt, komt die conditie vanzelf wel, net zo snel als de rij-ervaring van het jonge dier.

Voor leuk werk waarbij de conditie wordt verbeterd, mar het jonge lijf niet zwaar wordt belast (zoals die bovengenoemde intervaltraining- absolute afrader voor jonge paarden!) is lekker stappen op buitenritten. stappen, stappen en nog eens stappen. Kilometers maken, over lange rechte stukken, grotendeels op een harde ondergrond. Daar krijg je een kerngezond paard van met spijkerhard beenwerk...en je rijdt je paard niet aan gort, zoals het zo vaak gebeurd bij jonge paarden in de bak op kleine voltes.....

Heel goed voor de mentale ontwikkeling van je paard. Je krijgt er een zelfverzekerd paard van. Bovendien, als je later dan een seen buitenritje wilt maken, heb je het hem immers al geod geleerd toen hij jong was. De dressuur training en de bespiering komen later wel, als het lichaam wat sterker is. gehoorzaamheid, dat is nu het belangrijkste.

toontje
Berichten: 94
Geregistreerd: 28-10-01

interval training jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 19:18

hoi, ik snap wel dat dit een zware training is voor een jong paard. in engeland worden 5 jarige paarden hiermee geconfronteerd. zij pakken dit goed op. tussen een jong paard en een jong paard zit een wereld van verschil. ga deze training daarom ook niet uitvoeren bij een jong paard dat erg slungelig is of net een aantal maanden onder het zadel. weet wat je doet.

Laura, ik bedoel inderdaad dat je deze oefening pas moet doen als je een aantal stap-draf overgangen hebt gereden tijdens je buitenrit. lekker los door het lijf moet je paard draven als je met deze training wilt beginnen.

Veel succes er mee en let op de lichaamstaal van je paard!!!