Beugels vastbinden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Beugels vastbinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-02 13:52

Denken jullie dat je van beugels vastbinden aan je singel een stillere beenligging krijgt?

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 14:01

Dat lijkt me niet echt lekker voor het dunne velletje van de paardenhuid onder de singel. Je wilt dus met een touwtje achter de singel langs door je beugel ofzo? Van dat touwtje krijgt je pony gegarandeerd schuurplekken.
Maar anders zou het misschien best wel iets kunnen helpen, al geloof ik er niet echt in.
Neem zitlessen of ga een paar keer zonder beugels of zonder zadel rijden. Dat lijkt me een veel betere oplossing!

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-02 14:10

Het vastbinden van de beugels hoeft niet perse aan de singel. De beugels onderlangs met behulp van een stijgbeugelriem aan elkaar kan ook. Dan heeft het paard geen last van riempjes rond de singel.

Maar mijn probleem ligt meer bij het lichtrijden, dan hou ik mijn benen niet stil maar ga 'kloppen' in de beweging van het paard. Bij het doorzitten heb ik alles stil, maar dan kan ik wel een zuurstofapparaat gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 14:13

Tsja en wat gebeurt er dan als je door bijvoorbeeld een bok per ongeluk in je beugel schiet en je vastzit. Normaal schieten je beugels dan los maar wat als ze vastzitten?

Als ik jouwas zou ik gewoon les nemen aan de longe zodat je je helemaal kan concentreren op je zit. Met het lichtrijden proberen je hakken naar beneden te drukken als je gaat staan (en ze natuurlijk ook als je gaat zitten uitgedrukt houden) kan al een heel eind helpen.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 14:14

Levensgevaarlijk, of je moet veiligheidsbeugels gebruiken. Als je eraf valt en blijft hangen, schieten de riemen niet los van je zadel.

evelien

Berichten: 360
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 14:15

Soms wil het weleens helpen.
Maar dan moet je wel een paardje hebben die geen gekke bokkesprongen maakt want dat ga je er gegarandeerd af omdat je beugels vast zitten.

Volgens mij helpt toch het beste zitlessen en tijdens het rijden heel bewust bezig zijn met de houding die je hebt op het paard.
Kijken ---> zit ik wel recht op! Druk ik mijn hakken uit, trek ik niet onbewust met het lichtrijden mijn knieen op. Gewoon heel bewust mee bezig zijn.
Succes!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 18:44

Toch wordt dit systeem ook wel gehanteerd door mensen die op hoger niveau lesgeven.
Ik ken ook iemand die 3 maanden of een half jaar (dat weet ik niet meer zo precies) met vastgebonden beugels heeft gereden maar die heeft nu wel een superstil been.
Het kan dus zeker wel helpen.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 20:36

Ik heb ook wel eens zo gereden, op aanraden van Herman Wientjes,
het helpt.. Maar is wel gevaarlijk wanneer je paard gaat bokken ofzo..
Dus als je paard niet erg betrouwbaar is zou ik het niet doen!
Bij Olisa zou ik het ook nooit doen, maar het helpt wel!

kuss

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 20:40

kunt het proberen...maar ik denk dat het niet goed is...want het touw schuurt dan langs zijn vacht en dat lijkt me niet echt prettig voor het paard.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 21:57

Ik denk dat zitlessen beter helpen.
Vooral les van iemand die goed kan uitleggen wat nou precies de bedoeling is:
Welk gedeelte van je been wel of niet aangesloten blijft, welke spieren je juist niet moet aanspannen omdat je jezelf anders omhoog drukt, etc.
Veel oefenen, ik had het vroeger ook, maar het is al stukken minder!
Sterkte!

Flevolander

Berichten: 3839
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 22:17

dat is levens gevaarlijk!!!!!!!!!!!! Scheve mond

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 02:09

Fitzroy schreef:
Toch wordt dit systeem ook wel gehanteerd door mensen die op hoger niveau lesgeven.
Ik ken ook iemand die 3 maanden of een half jaar (dat weet ik niet meer zo precies) met vastgebonden beugels heeft gereden maar die heeft nu wel een superstil been.
Het kan dus zeker wel helpen.


& hoe doe je het dan als je 'achter de singel benen moet geven'? Oké, je moet je been dan geen 20 cm naar achter leggen, maar je been blijft toch ook niet helemaal op dezelfde plaats?

Verder lijkt het me idd niet zo veilig. Ik heb trouwens pas ergens gelezen dat het op wedstrijd (denk ik, weet niet meer precies waar ik het heb zien staan) niet mag omwille van veiligheidsredenen. Maar dat ben je wsch ook niet van plan?? :-P

Ik zou ook eerder kiezen voor een tijdje zonder stijgbeugels rijden...

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-02 12:45

'k heb het gisteren uitgeprobeerd en ik vond het bijzonder goed werken. Ik moet wel zeggen dat ik een paard heb wat geen stap verkeerd doet en liever een pasje te langzaam (vooral achter) dan te snel doet. Ik heb met sporenriempjes op zijn langst mijn beugels aan mijn singel vastgemaakt. Ik snap niet helemaal waarom jullie zo hameren over veiligheid. Die riempjes zijn de eerste die op de sluiting breken als ik eraan ga hangen. Ik hoopte zelfs dat zij de druk van mijn benen wel konden houden. Maar lief en terrecht dat er op het heel houden van mijzelf gewezen wordt. Ik merkte dat ik mijn been veel te veel afsteek in plaats van deze om haar lichaam te houden. In het begin dacht ik dat ik mijn enkel verkeerd zou belasten als ik zo'n gekke hoek met mijn enkel zou maken, maar na een kwartiertje was ik er al helemaal aan gewend. ik merkte wel veel duidelijker dat mevrouw niet helemaal juist aan mijn hulpen stond. Op kuitdruk krijg ik maar een halvegare reactie en de achterbenen maken onvoldoende 'toeren'. Omdat ik nu aangesloten zat kon ik dingen voelen die ik normaal niet voel. Ik ga nog even door met deze 'bondage-riding'.

Trouwens omdat ik rond mijn singel een bontje heb schuren de riempjes niet en ik kan ook mijn been iets achter de singel leggen om dat de riempjes niet op zijn kortst zitten...

Thanx jongens voor de reacties!!!

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 14:19

Hahaha.............een aantal jaren geleden toen ik mijn benen nog niet stil kon houden heeft mijn instructeur ook mijn benen vastgebonden met sporenriempjes aan de singel. Daar heb ik nu nog een trauma van. Haha!
Maar het helpt wel hoor!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 15:51

Ik heb geluk dat ik hele stille benen heb, zelfs als ik voel dat ik overdreven veel doe met mijn benen, dan beweeg ik ze nog nauwelijks. Ik denk dat het komt door heel veel zitoefening. Gewoon aan de longe met mijn insctructrice, verder geen teugels, zodat je daar geen houvast aan kan vinden, en op die manier je zit verbeteren. Wanneer je daarmee bezig bent, en dus niet met andere ding bezig bent, kun je je volledig concentreren op je zit. Ik doe dat liever dan het risico nemen op rare ongelukken.