stapmolen -bodem ervaringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

astridh

stapmolen -bodem ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 08:26

Ik weet dat er topics over geweest zijn maar ik kan ze niet vinden. Ik heb bouwvergunning aangevraagd voor een stapmolen dus ik hoop dat ik voor de winter de papiertoestanden rond heb. Het wordt een niet overdekte stapmolen en ik wil graag een harde bodem, ik zat te denken aan betonklinkers, met een klein laagje zand eroverheen. De paarden zullen er niet uren per dag in staan, maar ik denk toch wel een keer of 5 in de week 15 a 20 minuten. Wat zijn jullie ervaringen met een bodem in een onoverdekte stapmolen.

Hdoortjez

Re: stapmolen -bodem ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:09

Op de pensionstalling waar ik gestaan heb, hadden ze in de stapmolen beton. Regelmatig werd de poep eruit gehaald. Er zat geen laagje zand over. Worden klinkers niet glad?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:45

Heb je voor een stapmolen een bouwvergunning nodig?

Op een stal waar ik gestaan heb, hadden ze in eerste instantie houtsnippers op zand. Maar dat werd een bende dus later hebben ze betonklinkers gedaan met een laagje houtsnippers erover heen. Dat werkte wel goed.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 12:55

Ik heb geinformeerd bij de gemeente maar ik moest een bouwvergunning aanvragen

Volgens mij zijn betonklinkers juist minder glad dan gewoon beton, juist doordat het kleine steentjes zijn en dus 'voegen' hebben. Fitz, wat voor soort houtsnippers waren dat, grove of fijne?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:13

Dat waren fijne houtsnippers, Astrid.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:14

Volgens mij heb je overal een bouwvergunning voor nodig als je gaat informeren bij de gemeente
Ik geloof dat ik hem maar gewoon neergezet zou hebben.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 14:28

Ha, wij hebben eens een schuur vervangen zonder bouwvergunning, toen kregen we halverwege een bouwstop en moesten alsnog bouwvergunning aanvragen. De welstand keurde het toen af (was al bijna klaar) en met hangen en wurgen hebben we toen de vergunning gekregen maar wel met een uitdrukkelijke waarschuwing.... een ezel stoot zich geen 2e keer he

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 19:53

Hihi, dat snap ik. De welstandscommissie lag bij ons ook aardig dwars.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 22:35

Bij ons word de molen zeer intensief gebruikt, dus ook draven en veel paarden per dag.
Er ligt nu bodem van klinkers met daar op kunstgrasmatten van hockeyvelden en daarop zand met een grove korrel.

We zijn begonnen met de klinkers en een laagje gewoon zand, maar dat werd een bende als het geregend had. daarbij sleten de hoefijzers te hard.
nu met die grasmatten word de slijtage beperkt, en het grovere zand, word minder modderig, omdat dat van zichzelf een drainerende werking heeft.
Je zegt dat je de molen niet heel erg intensief gaat gebruiken, dus ik denk dat je de grasmatten niet nodig zult hebben, maar ik zou wel voor het grove zand gaan, om een blubzooi te verkomen.
En je moet natuurlijk ook elke dag even de mest uit de molen halen...

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 08:09

Ik vraag me af hoe rubbertegels het in een stapmolen zouden doen... Heeft iemand hier ervaring mee? Of weet iemand waarom eigenlijk niemand rubber tegels gebruikt? (Ik heb ze nl nooit eerder in een molen gezien)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:53

dat is te stroef.
bij het neerzetten schuiven de hoeven normaal een heel klein beetje door, dat kan met rubber niet, ze staan dan meteen vast. Op deze manieris de klap op de gewrichten veel te groot en zullen ze geblesseerd kunnen raken. ook in stap...

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:58

wat zijn de ervaringen op dit moment met de bodem van de stapmolen??

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:40

Wij hebben een trainingsmolen waarin ook gedraafd kan worden. Als boden hebben wij zand met een kunsstof vlokken erdoorheen gemengd. De boden hebben wij gedraineerd zodat hij altijd droog is. Dit bevalt prima. Hebben tot nu toe geen blessures gehad. De paarden zakken er ook niet in weg. Het is een mooie stabiele bodem. Voordeel is dat ook paarden zonder ijzers de molen in kunnen en de voeten niet slijten.

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:13

En dit zand blijft stabiel liggen? gaat niet naar buiten liggen, of om de paar meter een heuvel?

En hoe doen jullie dit met mest? elke x eruit halen?

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:53

ArcesStables schreef:
En dit zand blijft stabiel liggen? gaat niet naar buiten liggen, of om de paar meter een heuvel?

En hoe doen jullie dit met mest? elke x eruit halen?

Omdat er meerder paarden in lopen die allemaal een eigen looppatroon hebben blijft de bodem goed. Ik denk dat we ongeveer vijf keer per jaar de bodem glad maken met de hark. Er onstaan geen heuvels. Zelfs als het vriest dan kunnen we gewoon de molen gebruiken. Doordat het grof zand is laat de boden super goed water door. Door de drainage wordt dit water afgevoerd. De bodem vriest als het ware droog. Afgelopen winter hebben de paarden ondanks het slecht weer gewoon in de molen gelopen.

Tymbalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:50

De meeste die ik ken hebben er betonklinkers in gelegd en daar op kunstgrasmatten met zand er over, werkt echt goed

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:03

Bij ons op stal gingen de grasmatten schuiven met dooi na vorst, ben er daarom geen voorstander meer van.
Ik vind betonklinkers met daarover laagje grof zand goed idee.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:09

wij hebben de stapmolen ook bestraat, met een klein laagje zand erover tegen het snel slijten van de ijzers/hoeven.
bevalt perfect!
paarden hebben toen met die sneeuw de hele winter eraan kunnen lopen, moesten natuurlijk wel 'even' sneeuw scheppen en strooien sochtens maar verder was het erg fijn op dat moment, konden ze toch nog wat beweging krijgen.

en kwa zand, loopt het iets uit, maar doen misschien 1x per jaar eens alles weer naar binnen harken en weer netjes maken. dus wat dat betreft weinig onderhoud en geen blubberzooi :)
mest halen we er gelijk uit.

verder hebben wij in de bak en longeerbak AWT, dat kun je eventueel ook in molens doen, maar heb ik al op meerdere plekken gezien en dat word dus wel een enorme bende, en loopt erg uit (vaargeul idee).

Edit: oud topic zie ik :7
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 29-08-10 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:12

Wij hebben het ook bestraat met een dun laagje zand, maar in de winter haal ik het zand eruit. Dan kan ik makkelijker de sneeuw eruit halen. Strooien lukt namelijk niet want dan gaat de hoge haag coniferen eraan.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:55

We hebben een onoverdekte stapmolen.

op zich bevalt de bodem hier prima, deze is met klinkers bestraat en loopt naar het midden toe af, zodat er nooit veel water in blijft staan.
Vloer is gemakkelijk schoon te houden en de benen van het paard blijven schoon.
's winters een beetje zout strooien en het blijft een goede bodem.

Het nadeel is, dat de hoeven van de onbeslagen paarden snel slijten.
Die kunnen er hooguit 2 x per week in, dat is weinig bij slecht weer.
Ook slijten de ijzers van de beslagen paarden.

maar... ik geloof -als ik de ervaringen hier zo lees- dat ik de nadelen maar voor lief neem.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:36

Op de stal waar ik sta liggen er ook klinkers met daaroverheen een laagje zand.