Vraagje over hoefzweer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Vraagje over hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 07:28

Pablo had dus een zweer in zijn hoef. Die is er uit en hij heeft nu een nat jodiumverbandje om zijn hoefje. Nu vroeg ik me af wat ik het beste kan doen: hem een dag laten staan en alleen uit zijn stal halen om hem even te poetsen. Of hem laten stappen in de bak, dan zonder vernband want dat slijt dan helemaal kapot (vooral ook omdat ik over het hard moet om bij de bak te komen) en daarna zijn hoef goed schoonmaken en weken in de Badedas en daarna weer inpakken. Of dus hiermee nog even een dag wachten.
Ik zit nog te twijfelen. Ik kan de kliniek wel bellen maar mijn vaste DA is er vandaag niet, ik vraag het wel even maar ik wil toch jullie mening graag weten.
De vorige keer dat hij een zweer had had hij ook een kneuzing in zijn kogel (wel ander been) dus mocht hij sowieso de eerste dagen heel weinig.


Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 08:04

Kun je niet voordat je de bak ingaat de wond besprayen met jodium ofzo?
Of ander ontsmettend middel?
En dan even beweging geven en daarna weer goed schoonmaken en verzorgen.
succes

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 08:11

Als ik jou was, belde ik even naar de DA. Die weet precies wat je wel en niet mag doen. In ieder geval zou ik niet uitwassen met Badedas maar met Betadine-shampoo of met sodawater...

Toos paardloos

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 08:14

Twee keer per dag 5 minuten met zijn voet in een emmer soda met warm water!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 08:16

Ik bel ook sowieso naar de kliniek maar mijn eigen DA is er dus vandaag niet en de andere paardenDA heeft griep.
Weken in de Badedas(groene fles, classics, niet de gewone Badedas) was een advies van de smid. Ook dierenartsen adviseren hier vaak het gebruik van Badedas om te weken of iets schoon te maken. Soda water kennen ze hier niet(ik ken het wel van vroeger).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-02-02 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 08:16

Inderdaad, dierenarts even bellen. Beweging is verschrikkelijk belangrijk omdat dan door het 'pomp'mechanisme van de hoef alle troep eruit geduwd wordt, maar schoonhouden is zeker zo belangrijk. Ik zou dus niet weten wat wijsheid is, dus er maar een telefoontje aan wagen. (Wat je dus ook al van plan was)

Navragen is beter dan afvragen.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 08:19

Ik zou denk ik gaan stappen op het harde, maar eerst inspuiten met jodium. Omar kreeg op stal een leren hoefzak om met Sodawater erin, de eerste 2 dagen. Moest je wel 2 x op een dag verversen. Succes!

:evaw:

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 08:22

Sodawater is gewoon Soda, die je bij de supermarkt koopt, en daar doe je een hadnje of 2 van in een emmer met handwarm water. even met de hand doorroeren en pootje erin zetten een minuut of 10-15.

Toos paardloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 08:45

Ik weet wel wat die Soda is. Vroeger gebruikten we dat ook zo. Maar hier kent men het helemaal niet in het gebruik. Iedereen loopt hier met die Badedas. Maar goed het kan geen kwaad om als ik straks toch bij de supermarkt ben eens te kijken of ze Soda hebben.
Op mijn oude stal werd er ipv Soda ook wel Biotex gebruikt...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 08:52

Ja, biotex kan inderdaad ook. Zelfde werking....

Toos paardloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 09:13

Ik heb net de kliniek gebeld. Als Pablo wil loopen mag hij een beetje stappen in de bak. Welhet verband er om houden. Na het stappen het erband er af en de hoef in de week zetten. Daarna weer nieuw nat jodiumverband aanleggen. Morgen een droog verband en dan nog een dagje en dan even zien hoe het er uit ziet.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 12:40

Soda werkt beter. Van Biotex wordt de huid erg week.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 12:52

Mijn vriendin had het de afgelopen weken ook, advies van DA:
Op het harde stappen (niet in binnen- of buitenbak), zodat het zoveel mogelijk schoon blijft, en dus weken in Badedas of soda.

Eventueel knoflook door het voer doen, goed tegen ontstekingen en verbetert de doorbloeding en weerstand. Helpt dus ook bij dit!
Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 13:13

Dorine schreef:
Eventueel knoflook door het voer doen, goed tegen ontstekingen en verbetert de doorbloeding en weerstand. Helpt dus ook bij dit!
Sterkte!

Hee, da's mooi! Knoflook krijgt hij namelijk standaard al dagelijks door zijn voer.
Omdat het toch het beste zou zijn als ik vandaag het jodiumverband zou laten zitten zodta er echt geen troep bij kan komen heb ik wat geknutseld Party!! . Ik heb een stevige boodschapentas aan stukken geknipt en een stevig stuk om de hoef gedaan en daarom heen een panty *LOL* . Dat bleef prima zitten gelukkig. Ik heb even wat met hem gestapt en hij stond goed op zijn voetje. Nu heb ik dus binen gestapt omdat het goed dicht zat. Als ik met deze constructie op het harde ga stappen is het binnen no-time kapot. er liggen hier trouwens ook op het harde ontzettend veel kleine steentjes, heel irritant dus. Het liefst zou ik hem de komende dagen een hoefschoentje om doen als ik op het harde met hem ga wandelen maar die krengen blijven niet goed zitten.

Bedankt voor al jullie tips!

Emmy
Berichten: 324
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Huizen

hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 19:30

Ons paardje heeft ook net een hoefzweer gehad, eerst paar dagen in een hoefzak, geen soda maar biotex, zei de DA
Soda zit teveel zout in wat op de huid blijft zitten en erg gaat irriteren, tenminste zo heb ik het gehoord. Tevens kun je biotex weken met koud water en soda moet eerst oplossen in warm water wat niet altijd voorradig is
Ne heeft ze een droog verband om en zijn we met de Blue Boot om gaan wandelen, deze bleef perfect zitten en nu kon ze toch lekker stappen.
Morgen mag alles eraf en een hoefijzer om, kan ze weer gewoon zonder al dat verband stappen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, TinkerTreas en 31 bezoekers