kramp in kuiten tijdens het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mathijssen
Berichten: 43
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Oirschot

kramp in kuiten tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-02 13:45

Hoi Allemaal Knipoog Knipoog Knipoog ,

Nog nooit had ik last van kramp in mijn kuiten tot ik prive les kreeg, nu moet ik een stuk harder werken dan voorheen, en ook het manegepaard is niet de makkelijkste.
Nu al meerdere leessen achterelkaar heb ik tijden het galopperen (tijdens het in galop houden eigenlijk) kramp. Doordat het paard in de hoeken wil stoppen met galopperen moet ik extra mijn benen gebruiken, en dan gebeurd het kramp, laatst zelf in beide benen en ik kon even niks meer.

Hoe voorkom ik kramp? Verward Kan ik rekoefeningen van te voren doen? Verward En wat als ik het eenmaal heb en ik ben alleen? Verward nu draait en buigt de instructrice mijn been tot de kramp weg is.


Alvast bedankt

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 14:06

Je kan inderdaad rek oefeningen doen. Ik zou de volgende eens proberen: Ga staan en doe een been zover mogelijk naar achter, maar wel zo dat je op je hele voet staat en niet alleen op je tenen. Leun met je bovenlichaam naar voren en zak met je andere been wat door je knie. Als het goed is voel je nu wat spanning in je kuit (van het been wat naar achter is) Wissel om de 10-15 seconden van been en dat iedere dag zo'n 5 minuutjes doet, dan zal het vast beter gaan.

Wanneer je alleen bent en je krijgt kramp, kun je het beste afstappen en even gaan lopen...paar rondjes door de bak, desnoods even met je benen heen en weer slingeren terwijl je op de bakrand o.i.d. zit.

Succes, die kramp is niet fijn ik heb het ook soms.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 14:08

*LOL* Ik heb dat ook sinds kort. Maar bij gebeurd het pas na de les, of helemaal aan het einde ervan. Ik heb het bij de binnenkant van mijn bovenbeen, door de zithulpen, die ik voorheen waarschijnlijk nooit gaf ofzo *LOL* .
Men, wat doet dat zeer he?

Als ik het aan voel komen dan stap ik even af en loop een rondje, beetje schudden met mijn been, dan zakt het wel weg. Ben ik te laat dan stap ik ook af en span mijn been. Doet even heel erg veel pijn en dan zakt het af. Of het goed is weet ik niet eigelijk Verward
Ik heb mezelf maar voorgehouden dat het straks wel over gaat Haha!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 15:03

Je hakken goed uitdrukken naar onderen, zodat je kuitspier rekt, en dus minder snel op slot slaat. Alleen niet je hak zo krampachtig naar beneden drukken dat dat ook pijn gaat doen! Knipoog

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 15:20

Had ik eerst altijd op de manege waar ik reed, daar hadden ze altijd van die ongelijke beugelriemen, heeeel irritant...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 16:35

Probeer het paard eerst maar eens wat scherper op je been te maken. Die kramp komt juist omdat jij zo vreselijk hard zit te douwen tegen die paardenbuik. Niet douwen en klemmen maar gewoon een keer een flike por geven met je been. Als hij daar niet op reageert meteen zweep er bij. Verder is het de bedoeling dat je been lekker ontspannen kang je paard ligt.

Redgold

Berichten: 181
Geregistreerd: 19-06-01

Helemaal met Jippie eens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 19:55

Toen ik nog manege lessen volgde werd daar altijd geroepen "je hebt je benen er niet aan" en men was er heilig van overtuigd dat je iedere pas moest drijven. Ik wist dus niet beter dan dat het zo moest. Ik moest ook wel eens stoppen omdat ik kramp had. Bovendien kon ik niet goed zitten want ik was teveel met "benen eraan houden" bezig.
Maar mijn paardje liep altijd te gehaast, ik had nooit controle over zijn tempo. Niet in stap, niet in draf en niet in de galop.
Dit kan niet goed zijn dacht ik destijds.

Ik werd helemaal depri dat ik zo'n slechte conditie had en had de hele week spierpijn. Dat kan ook de lol van paardrijden niet zijn.

Van mijn huidige instructrice mag ik mijn benen ontspannen laten hangen.
Mijn paardje vindt dat ook een veel beter idee en loopt lekker voorwaarts door en is ontspannen omdat ik ook ontspannen ben. Over zijn tempo lopen doet ie nauwelijks meer.

En spierpijn of kramp heb ik nooit meer gehad.