IJslanderzadel versus 'gewoon' zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

IJslanderzadel versus 'gewoon' zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-02 14:24

Wat is het verschil tussen een IJslanderzadel, zoals op de foto hieronder, & een 'gewoon' (veelzijdigheids)zadel. & Wordt zo'n zadel ook wel eens op andere pony's gebruikt? & Wat is de bedoeling van zo'n geribbelde zit?

Afbeelding

Vroeg ik mij af... :-)

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 15:52

IJslanders hebben om hun speciale bouw, maar vooral ook om hun speciale extra gangen (de tölt en telgang) een speciaal zadel nodig. Tenminste, als iemand goed wilt tölten of telgangen is een IJslander zadel wel zeer gewenst. Om die reden zijn die zadels ook zo plat en hebben ze vaak een ribzit en langere kussens. Dat is dus ook tevens het verschil met een normaal engels zadel.

Het zou misschien ook wel passen op andere pony's, maar waarom zou je dat doen? Die kunnen toch niet tölten of telgangen.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 18:32

Voor langere afstandsritten (endurance) worden ze wel gebruikt, omdat ze heel comfortabel zitten voor ruiter en paard. Vaak hebben ze verlangde kussens, zodat de druk beter verdeeld wordt en de ribzit zit extra zacht.

Ze passen ook op andere paarden, als je maar het zadel door een goede zadelmaker laat passen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 22:41

Lunatic schreef:
Voor langere afstandsritten (endurance) worden ze wel gebruikt, omdat ze heel comfortabel zitten voor ruiter en paard. Vaak hebben ze verlangde kussens, zodat de druk beter verdeeld wordt en de ribzit zit extra zacht.

Ze passen ook op andere paarden, als je maar het zadel door een goede zadelmaker laat passen.


Die ribzit mogen ze van mij dan wel op elk zadel bevestigen...af en toe een houten reet van bepaalde zadels (westernzadels in mijn geval).

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-02 01:59

& Mag je met zo'n zadel bijv een dressuurwedstrijd rijden?

Ben gewoon nieuwsgierig hoor, ben voorlopig niet van plan om zo'n zadel aan te schaffen wegens geen IJslander (hopelijk ooit wel!) & ook niet echt centjes op overschot op het moment! Het ziet er een fijn zadel uit, & 'k had het nog nooit gezien, de enige mensen met IJslanders die ik ken rijden met showzadels (het zijn dan ook stuntruiters), & die hebben idd ook langere kussens...

Bedankt voor de reacties!