met 'speciale' zadels wedstrijden rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

met 'speciale' zadels wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-02 19:23

Hey,
Ik heb het nog nooit gezien, maar mag je ook (de traditionele) wedstrijden rijden met ander zadels dan de gewone leren modellen of de wintecs?
Mag je bijvoorbeeld met een Bare Back pad rijden? En in de dressuur met een westernzadel? Of gewoon zonder zadel? Bestaan hier vastgelegde regels over???


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 19:40

Hmm goeie vraag, Ik denk dat het wel gek staat als je een dressuurproef met een westernzadel rijd... Verward Haha! Maar ik vraag me af of hier idd regels voor bestaan..

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 20:21

Dit staat in het proevenboekje:
Verlangd wordt een harnachement dat op een uitstekende wijze is verzorgd, en is onderhouden. Een 'dressuurmatige' uitrusting verdient de voorkeur boven andere harnachementen. Voor wat als harnachement gedragen mag worden wordt verwezen naar het geldende ABWS-wedstrijdregelement.

Tja, daar schiet je dus nog niks mee op, waar vind je het ABWS-regelement??!

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld

A&N
Berichten: 165
Geregistreerd: 21-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 20:25

het wedstrijd regelement straat op de site www.hippix.nl !
dan moet je onder dressuur kijken!
suc6

If U think U know something, U DON'T!!!! DAMN...

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-02 16:54

1. Het paard dient te zijn opgetoomd met een deugdelijk, goed passend en in behoorlijke staat van onderhoud verkerend engels rijzadel (of dameszadel), hoofdstel en bit.

2. Het rijzadel moet voorzien zijn van ruime beugels. Vanwege veiligheidsredenen mogen de stijgbeugelriemen en/of de stijgbeugels niet aan de singel worden vastgemaakt. Het gebruik van een dekje/bontje o.i.d. over het zadel is niet toegestaan. Indien een dameszadel wordt gebruikt dient het zadel voorzien te zijn van een goedwerkende dameszadelveiligheidssluiting aan de stijgbeugelriem en/of voorzien zijn van een goed functionerende veiligheidsbeugel. Het dameszadel mag voorzien zijn van een vaste of losse balanssingel.


Nja, hier mag het dus niet. Haha!
(hippix.nl)

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 17:23

visje schreef:
1. Het paard dient te zijn opgetoomd met een deugdelijk, goed passend en in behoorlijke staat van onderhoud verkerend engels rijzadel (of dameszadel), hoofdstel en bit.

2. Het rijzadel moet voorzien zijn van ruime beugels. Vanwege veiligheidsredenen mogen de stijgbeugelriemen en/of de stijgbeugels niet aan de singel worden vastgemaakt. Het gebruik van een dekje/bontje o.i.d. over het zadel is niet toegestaan. Indien een dameszadel wordt gebruikt dient het zadel voorzien te zijn van een goedwerkende dameszadelveiligheidssluiting aan de stijgbeugelriem en/of voorzien zijn van een goed functionerende veiligheidsbeugel. Het dameszadel mag voorzien zijn van een vaste of losse balanssingel.


Nja, hier mag het dus niet. Haha!
(hippix.nl)


Eigenlijk is dat dus best wel vreemd, want, als je Klaus Hempfling mag geloven, worden door de huidige Engelse zadels over het algemeen het gewicht veels te veel naar voren verplaatst.. Er komt dan dus meer gewicht op de voorbenen, en het is voor het paard moeilijker om in evenwicht te lopen, ik vind het eigenlijk sowieso belachelijk dat je niet zelf mag weten met welk zadel je een wedstrijd rijd.. zolang het maar past toch Verward

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-02 17:49

Ja, maar Klaus Hemphling plaatst zijn zadels gewoon zo dat jezelf in het midden van de rug zit, dus in vergelijking iets meer naar achteren dan de gewone 'engelse' ruiter. Daarmee is volgens mij dat probleem van gewicht op de voorhand dus wel uit de baan geruimd, want het zadel zelf ligt in balans, en als dat niet zo is krijg je gegarandeerd drukplekken.

Maar inderdaad, ik vind dat je met elk zadel zou moeten kunnen deelnemen. Zlefs zonder zadel Tong uitsteken .

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 10:41

een vriendin van mij heeft wel met een endurance zadel dressuur wedstrijden gereden, dat mocht wel.

ik vind het op zich wel logisch dat je niet met een westernzadel dressuur mag rijden. alleen al het lichtrijden gaat bijna niet op een westernzadel. deze zijn gewoon voor western gemaakt en niet voor dressuur..

ze zouden eens engelse zadels uit moeten vinden die het gewicht ook beter verdelen..!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 13:05

IJslanderzadels en endurancezadels worden nog wel 'getolereerd' (typisch Nederlands! Knipoog ), maar in hogere klassen denk ik dat juryleden de punten laag gaan geven, omdat het 'niet hoort'.

Een paar wedstrijdjes in de B kunnen dus wel, maar hoger is het niet gewenst en dat gaat de ruiter vanzelf merken in de punten.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 13:44

Ik heb laatst wel de Ibop gedaan, gewoon met m'n westerntuig. Dus een dressuurproef, springen en buitenrijden. Ging prima. Ik rij trouwens ook dressuurmatig gereden paarden gewoon met m'n westernzadel. In tegenstelling tot Frederique vind ik dat je prima licht kunt rijden met een westernzadel. Ik spring er zelfs gewoon mee; niks aan de hand. Juist fijn, niet die dikke wrongen bij je knie waardoor je alleen maar minder paard voelt!

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 13:59

Sonja schreef:
Ik heb laatst wel de Ibop gedaan, gewoon met m'n westerntuig. Dus een dressuurproef, springen en buitenrijden. Ging prima. Ik rij trouwens ook dressuurmatig gereden paarden gewoon met m'n westernzadel. In tegenstelling tot Frederique vind ik dat je prima licht kunt rijden met een westernzadel. Ik spring er zelfs gewoon mee; niks aan de hand. Juist fijn, niet die dikke wrongen bij je knie waardoor je alleen maar minder paard voelt!

idd met een westernzadel kan je t evengoed. alleen komen de beenhulpen misschien iets minder door omdat de fenders wat dikker zijn. maar das een kwestie van africhten. springen kan ook tot een bepaalde hoogte alleen dan gaat die knop in de weg zitten.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 14:55

*LOL* Valt best mee hoor, die knop. Kwestie van niet te veel 'vouwen' boven de sprong.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 15:46

visje schreef:
Ja, maar Klaus Hemphling plaatst zijn zadels gewoon zo dat jezelf in het midden van de rug zit, dus in vergelijking iets meer naar achteren dan de gewone 'engelse' ruiter. Daarmee is volgens mij dat probleem van gewicht op de voorhand dus wel uit de baan geruimd, want het zadel zelf ligt in balans, en als dat niet zo is krijg je gegarandeerd drukplekken.


Lieve mensen, nou niet allemaal '"Ala Klaus" het zadel niet net achter de schoft maar midden op de rug opleggen...!!!

Het aard is sterk net achter de schoft, als je verder naar achteren gaat zitten, vraag je om rugproblemen. ik ben niet helemaal op de hoogte van het waarom KH dit doet, maar de rug van het paard is gevoeliger naarmate je verder naar achteren gaat zitten...

Niet zomaar doen hoor! Zeker niet met je engelse zadel dat er helemaal op gebouwd is om vlak achter het schoft op de rug te liggen!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 15:58

Frederique schreef:
alleen al het lichtrijden gaat bijna niet op een westernzadel. deze zijn gewoon voor western gemaakt en niet voor dressuur.


Wat een onzin zeg!
Lichtrijden gaat prima met een westernzadel (zelfs zonder zadel), want ook bij het western mag je lichtrijden hoor, alleen niet bij wedstrijden, maar in de traing geen probleem.
En met een westernzadel kun je ook prima dressuuren (oke ziet er niet uit, maar het kan wel). Net zoals je op een engels zadel prima kunt westernrijden (bij gebrek aan westernzadel als je die nog niet hebt).

Ik heb nog een jong paardje en rij western (vroeger dressuur) en rij gewoon lekker licht met mijn westernzadeltje.
Denk dat het er aan ligt of je een onafhankelijke zit hebt of niet, veel mensen missen in een westernzadel de steun van de zit en de beugels om licht te kunnen rijden (zit is ruimer en beugels vaak langer).

Ik ben van mening dat als je op de juste manier licht rijdt (dus door opgooien van de paardenrug, niet door het gaan staan in je beugels) je ook zonder problemen zonder zadel licht kunt rijden.

Kijk dat ze westernzadels niet willen op een dressuurwedstrijd, kan ik wel enigszins inkomen (moet natuurlijk wel in het plaatje passen), andersom ook. Houwel er wel een westerndicipline is waar met engels zadel gereden MOET worden: Hunter under saddle.

Maar lichrijden met westernzadel kan dus wel degelijk!

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 16:05

ok ok, het kan ook wel, maar ík vind het persoonlijk niet fijn rijden (lichtrijden op een westernzadel). Misschien ligt het aan mijn houding en zit, kan best
als ik buitenrij gaat het ook wel, tijdens de training niet.. misschien ligt het dan aan het tempo..

maarja, dat is mijn mening en meningen kunnen verschillen nietwaar?

groetjes!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-02 17:08

Dees"]
[quote="visje schreef:
Ja, maar Klaus Hemphling plaatst zijn zadels gewoon zo dat jezelf in het midden van de rug zit, dus in vergelijking iets meer naar achteren dan de gewone 'engelse' ruiter. Daarmee is volgens mij dat probleem van gewicht op de voorhand dus wel uit de baan geruimd, want het zadel zelf ligt in balans, en als dat niet zo is krijg je gegarandeerd drukplekken.


Lieve mensen, nou niet allemaal '"Ala Klaus" het zadel niet net achter de schoft maar midden op de rug opleggen...!!!

Het aard is sterk net achter de schoft, als je verder naar achteren gaat zitten, vraag je om rugproblemen. ik ben niet helemaal op de hoogte van het waarom KH dit doet, maar de rug van het paard is gevoeliger naarmate je verder naar achteren gaat zitten...

Niet zomaar doen hoor! Zeker niet met je engelse zadel dat er helemaal op gebouwd is om vlak achter het schoft op de rug te liggen!
[/quote]

Ik zei niet "het zadel in het midden van de paardenrug leggen" Knipoog . Ik bedoelde: zadel zo leggen dat jezelf in het midden van het paard zit.
Het verschil is niet zo spectaculair. Kijk maar op de foto's (jah, het zijn maar foto's Knipoog ). De reden die Klaus Hemphling geeft is héél eenvoudig gezegd, omdat het paard zijn gewicht op de achterhand hoort te dragen en dat zeker niet lukt als het zadel op de schoft ligt. Als je de hele uitleg wilt weten moet je het boek maar eens lezen. Ik ga niet beginnen argumenten uit het boek te halen, want ik weet er zelf niet genoeg vanaf. Ik ben ook niet Hemphling en ik ga hem ook niet gaan verdedigen. Ik wil alleen maar tonen wat de ligging van het zadel bij die mens is, dat daar geen misverstanden rond ontstaan. Want inderdaad, je zadel zomaar 30cm achteruit schuiven, zou ik ook niet doen. *LOL*

Afbeelding

Afbeelding

(Natuurlijk paardrijden, Klaus Hemphling)

Afbeelding

(Dressuur, Jennie Loriston-Clarke)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 3 bezoekers