Staleigenaar aansprakelijk? verzekeringsvraagje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Staleigenaar aansprakelijk? verzekeringsvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 09:38

Hallo allemaal,

er is woensdag bij ons op stal een ongeluk gebeurd en nu hebben we een probleem met de aansprakelijkheid, misschien dat jullie een tip hebben of ervaring met een dergelijk probleem?

Onze staleigenaar heeft een vijftal paarden naast de bak laten lopen op een strook van 3 bij 40mtr om het gras te 'maaien'. Deze paarden staan al een tijd bij elkaar in een grote wei en wauwelen nog wel eens onderling. Woensdag heeft hij ze dus op dat kleine stukkie gelaten wat ie beter niet had kunnen doen. Er stonden toevallig 2 paarden even op stal dus met zn 3-en in dat stukkie.

Er is dus een paard waarschijnlijk door de anderen in een hoek gedreven en dit paard heeft een uitweg gezocht via de aangrenzende mesthoop en daarbij dr benen zodanig opengehaald dat er een operatie nodig was om eea te 'repareren'.
Het gewrichtskapsel van dr spronggewricht was open en moest dus onder het mes. Daarnaast zat ze helemaal onder de krassen en schrammen en er is ook nog eea gehecht.

De eigenaresse is niet verzekerd voor dierenartskosten en kan een rekening tegemoet zien van minimal 2000,- euro als het allemaal goed gaat en er verder geen complicaties optreden.

Omdat de staleigenaar in onze ogen een enorme stommiteit heeft begaan door die paarden bij elkaar op een te klein stukkie te zetten is hij volgens ons verantwoordelijk voor het ongeval. Hij zegt echter zelf van niet en zijn verzekeringsagent ook niet.
Wij hebben een andere mening want dat zou betekenen dat een staleigenaar nooit aansprakelijk zou zijn voor zn eigen stommiteiten??!!

Omdat wij niet weten welk paard de aanstichter is kunnen we dus ook niet onze eigen WA verzekering aanspreken want wie is de schuldige?

Om nou mijn stalgenoot niet die torenhoge kosten aan dr broek te hangen willen we graag weten of we misschien met alle weidegenoten aansprakelijk gesteld kunnen worden en dan dus door 4-en delen? Of moeten we toch die staleigenaar aanspreken met het risico dat we een andere stal moeten gaan zoeken omdat hij niet genegen is mee te werken? Ze heeft wel een rechtsbijstandverzekering en die zegt dat de staleigenaar misschien toch wel aansprakelijk is.

Kortom, lastig probleem en we zijn even de weg kwijt, hier op bokt zitten nog wel eens mensen met verzekeringskennis of heeft iemand zoiets ook al eens meegemaakt en hoe is dat opgelost?

Het paard is inmiddels geopereerd en staat met dikke olifantspoten ingepakt in het verband in de kliniek. Ze heeft veel pijn maar maakt het verder naar omstandigheden goed.

Ciska

Kleintje

Re: Staleigenaar aansprakelijk? verzekeringsvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:43

Jemig... ik heb echt werkelijk geen idee.
Heeft de eigenaar iets van een huishoudelijk regelement waarin staat dat alles op eigen risico is?
Zo ja, dan is hij inderdaad vrij van het gebeuren, zo nee, dan kan hij toch aansprakelijk worden gesteld. Indien het niet met jullie is overlegd dat de paarden opeens op een ander stukje zouden komen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:44

Ik vind het een nobel streven van jullie, maar ik denk niet dat het haalbaar is om jullie WA-verzekeringen aan te spreken. Het eerste wat jullie verzekeringsmaatschappijen namelijk zullen zeggen is "bewijs maar dat het paard van mijn cliënt dit veroorzaakt heeft".
En dat is niet te bewijzen.
Dan kun je als eigenaar nog zo bereidwillig zijn om e.e.a. op die manier te regelen, maar een verzekeringsmaatschappij zal daar zeker niet mee akkoord gaan.

Persoonlijk zou ik als eigenaar van het getroffen paard, hoe goed ik ook met de stalhouder bevriend zou zijn, direct schriftelijk de stalhouder aansprakelijk stellen (en meteen m'n rechtbijstand erop zetten!).
Dat stuk land was niet geschikt voor begrazing door meer dan 1 paard, en de stalhouder heeft dus onvakkundig gehandelt en zal daardoor voor de schade op moeten draaien.

Als de eigenaar van het getroffen paard de stalhouder niet aansprakelijk stelt, dan zal hij of zij alle schade zelf moeten betalen.
Het enige wat jullie kunnen doen, is persoonlijk in de buidel tasten om hem of haar te steunen.
Maar waarom zou je? Hiervoor heb je verzekeringen. Die stalhouder heeft echt wel een verzekering voor bedrijfsrisico's hoor!

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:46

idd, wat sonja zegt... een verzekering voor bedrijfsrisico's.
Als hij deze niet heeft, dan zou ik mijn spullen pakken, dan weet je gelijk dat het puur om het geld verdienen gaat en dat er niet rationeel gehandeld wordt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:48

Kleintje schreef:
Heeft de eigenaar iets van een huishoudelijk regelement waarin staat dat alles op eigen risico is?
Zo ja, dan is hij inderdaad vrij van het gebeuren, zo nee, dan kan hij toch aansprakelijk worden gesteld. Indien het niet met jullie is overlegd dat de paarden opeens op een ander stukje zouden komen...

Nope, zo werkt dat niet. Een stalhouder kan dat er wel inzetten, maar als overeengekomen is dat de stalhouder zorgt voor begrazing, dan heb je dat 'ingekocht' en mag je er als eigenaar vanuit gaan dat dit vakkundig en professioneel (dus veilig voor je paard) gebeurt.
Stalhouders zetten iets dergelijks inderdaad wel eens in een contract, maar juridisch gezien heeft dat geen enkel nut. Helaas zijn veel stalhouders onvoldoende op dit vlak onderlegd om hun regelementen eens te laten toetsen op juridische haalbaarheid.

Waarom denk je dat wij toenertijd toen ons die kans geboden werd NIET zijn begonnen aan een pensionstal?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:48

Voor dit soort vragen ga je dus naar je eigen rechtsbijstandverzekering! Maar goed, nog niet iedereen heeft die afgesloten (moet je gewoon doen), in dat geval kun je naar een plaatselijke wetswinkel (of hoe die ook weer heet) en het daar vragen. Het is logisch dat de staleigenaar en zijn verzekering zeggen dat het niet zijn aansprakelijkheid is, dat kost namelijk geld

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:49

Ik denk zelf eerlijk gezegd dat de eigenaar van het paard zelf aansprakelijk is omdat ze dus a) de staleigenaar de toestemming heeft gegeven om haar paard daar neer te zetten met die andere en b) de paarden daar al vaker zijn neergezet en de eigenaar van het paard toen niet heeft ingegrepen.

Ik ben geen verzekeringsadviseur natuurlijk, maar stel ik had een rechtszaak dan zou ik het zo spelen.

Ik heb het zelf aan de hand gehad dat de staleigenaar zonder toestemming mijn paard buiten had gehaald en met een ander paard had gezet (wat dus niet gaat) en die wou mij de dierenartskosten laten betalen aan het andere paard. Die heeft de staleigenaar toen moeten betalen omdat zij van mij al nooit aan mijn paard had mogen komen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:51

ow sorry niet goed gelezen.... de paarden stonden normaal in een grote wei > dan ligt het weer anders vind ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:53

Urielle schreef:
Ik denk zelf eerlijk gezegd dat de eigenaar van het paard zelf aansprakelijk is omdat ze dus a) de staleigenaar de toestemming heeft gegeven om haar paard daar neer te zetten met die andere

Stalhouder hoort professioneel genoeg te zijn om in te kunnen schatten dat een stuk van 3 meter breed veel te smal is om een VLUCHTdier de kans te geven de natuurlijke reflexen te volgen.
Als de stalhouder zich beroept op de toestemming van de eigenaar om het dier buiten te zetten, zal dit de eerste reactie van de tegenpartij zijn. Houdt geen halve minuut stand

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:57

3 meter x 40 meter is 120 vierkante meter. Dat is dus 40 vierkante meter per paard. Groot genoeg om niets fout te hebben gedaan. Zeker als hij altijd jou paarden mag buiten zetten.

Dus HIJ is niet aansprakelijk.

Daarbij is een manege hiervoor NOOIT aansprakelijk. ALLEEN bij grove nalatigheid van een instructrice bijvoorbeeld. Maar niet in het gangpad, op de wei of in de box.

Geen zaak denk ik dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:05

Kwa oppervlak is er inderdaad niks mis, maar de breedte-afmeting deugt niet. Er wordt gekeken naar de natuurlijke aard van het beest en een vluchtdier kan hier niet mee uit de voeten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:08

De eigenaar van het getroffen paard heeft een rechtsbijstandsverzekering. Deze heeft al gemeld dat zij denkt dat de staslhouder wel aansprakelijk is te stellen. Laat die het in hemelsnaam opknappen en doe niets op eigen houtje. je kunt daarmee de eigenaar van het paard in de wielen rijden en de stappen van de rechtsbijstandsverzekering dwarsbomen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:09

Op zo'n smal stukje zou ik hooguit 1 paard neerzetten, maar ja wie er aansprakelijk is???? Soms kan je heel erg verrasd zijn door de uitkomst van zulke zaken (kijk maar eens naar de rijdende rechter).
Het kan zo'n vervelend welles/nietes spelletje worden, en dan komt dat ook de sfeer op stal ook nog eens niet ten goede. Niet dat dat je moet weerhouden om iets te ondernemen hoor. In mijn ogen is de stalhouder verantwoordelijk, maar ja hoe staat de wet hier tegenover........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:11

Het nare van verzekeringsmaatschappijen is dat zij de boel echt zakelijk benaderen (terecht EN noodzakelijk) terwijl je het als eigenaar vaak zo graag op een zo prettig mogelijke manier op wilt lossen. Heb al vaker goede relaties totaal kapot zien gaan op deze manier. Is altijd erg jammer. Echter onvermijdelijk blijkbaar...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 10:13

tjonge dat gaat snel....

even nog wat aanvullende info: in dat smalle stukje staan normaal nooit paarden en wij willen dat ook niet juist omdat het zo smal is. Er wordt wel eens een paard ingezet om het af te grazen maar nooit meer dan 1 tegelijk! en altijd een brave die geen rare fratsen uithaald.
Het is niet zo simpel om maar klakkeloos te oppervlakte te meten 3 x 40 is zoveel meter, zo ken ik er ook nog een paar! Wat als die strook 50cm bij 100 meter was geweest? kan je er dan ook nog een paard opzetten?
Naast de bak betekent ook dat er van alles aan materiaal ligt en er lichtmasten staan, het is gewoon geen geschikt paardenweiland en dat weet hij!

Hij heeft een bedrijfsverzekering maar kennelijk valt dit er niet onder?

Wij laten het begrazingsbeleid aan hem over maar wij zouden nooit en te nimmer toestemming gegeven hebben om 3 paarden tegelijk op dat smalle stuk te zetten. Puur uit logisch nadenken al niet! Maar hij kan niet logisch nadenken en denkt dat het koeien zijn.... Hij vind paardemeiden toch al zo emotioneel met hun paarden omgaan en te voorzichtig....

We hebben geen huurcontract oid en hij geeft ook niet alles op aan de belastingdienst (maar dat is niet ons probleem). Misschien niet zo handig zonder huurcontract maar zou dat iets aan de zaak veranderen qua aansprakelijkheid?

Ik snap ook wel dat niet te bewijzen is welk paard het gedaan heeft maar feit blijft dat de staleigenaar een enorme stommiteit heeft begaan. Tis ook niet de eerste keer dat zoiets gebeurt en wij proberen ook altijd met zn allen hem op te voeden dat paarden en koeien niet hetzelfde zijn, maar dat is een gebed zonder eind. De eigenaresse van het paard gaat ook van deze stal weg want die heeft een huis gekocht waar ze dr paard bij huis kan hebben. Ze wil dan ook niet met ruzie weg maar wel alles goed geregeld hebben.

Nog wat... even om aan te geven hoe kortzichtig de staleigenaar is... hij vindt dat wij ons te druk maken om het jacobskruiskruid en dat we niet zo gele-bloemetjes-fobie-schrikachtig moeten doen.... het groeit bij ons aan de overkant van de wei! Er is nog nooit eerder een paard aan doodgegaan dus waarom nou wel is zijn mening....
Laatst bijgewerkt door cissy op 29-07-05 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:19

Kleintje schreef:

Je kunt aansprakelijkheid niet zomaar afdoen, dat is niet rechtsgeldig. Net zo min als die bordjes "U rijdt hier op eigen risico". Ik zou dus doen wat Sonja al zei: direct de stalhouder schriftelijk aansprakelijk stellen, en rechtsbijstand regelen. Of de stalhouder hiervoor verzekerd is is IMO irrelevant: als hij schuldig is betaalt hij het anders maar uit eigen zak. Maar de eigenaar van het paard moet zich wel vooraf realiseren dat het best een dure grap kan zijn om dit helemaal uit te vechten (afhankelijk van wat de rechtsbijstandsverzekering allemaal dekt).

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 10:25

Citaat:
De eigenaar van het getroffen paard heeft een rechtsbijstandsverzekering. Deze heeft al gemeld dat zij denkt dat de staslhouder wel aansprakelijk is te stellen. Laat die het in hemelsnaam opknappen en doe niets op eigen houtje. je kunt daarmee de eigenaar van het paard in de wielen rijden en de stappen van de rechtsbijstandsverzekering dwarsbomen.

dat snappen we!
maar het kan geen kwaad de nodige info en ervaringen van anderen te weten, dommer wordt je er niet van. ik doe ook niks op eigen houtje, de eigenaresse leest mee met dit topic maar is geen bokker vandaar dat ik het geplaatst heb.
Ze vindt het juist heel fijn om deze ervaring te delen. Dit is ook alleen maar bedoelt om info te vergaren. Ze is ook voornemens om eea via de rechtsbijstand te laten lopen.

Naast dit alles willen we als stalhuurders juist weten voor de toekomst hoe dit in elkaar steekt want als wij als stalhuurders vogelvrij zijn en niet met een gerust hart onze paarden kunnen stallen dan moeten we gaan verhuizen...

Citaat:
als hij schuldig is betaalt hij het anders maar uit eigen zak.

Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen.... die optie hebben we ook aan gedacht....Hij is juist die paarden 'erbij' gaan doen om beleg op zn hele droge boterham te krijgen. ik weet wel dat het geen excuus is om jezelf dan niet te verzekeren als stalverhuurder zijnde, maar hij neemt zn verantwoordelijkheid blijkbaar niet....

Stookly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:28

Laat het de rechtsbijstandverzekering uitvechten met de verzekering van de staleigenaar! Daarvoor heb je een rechtsbijstandverzekering. Die maken wel een inschatting of het een haalbare zaak is, want anders kost het hun geld. Als dat het geval is beginnen ze er niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:30

De stalhouder kan in dit geval nog grotere problemen voorzien als hij of zijn verzekeringsmaatschappij tegenwerkt.
De aanklagende partij zal er waarschijnlijk niet voor terugdeinzen om hem te beschuldigen van het illegaal uitvoeren van bedrijfsactiviteiten (als de belastingdienst niet overal vanaf weet) en dan gaat hij dus helemaal nat...
Niet handig dit...

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:31

Inderdaad, wat Stookly zegt. Nu direct een brief schrijven om de man aansprakelijk te stellen.
Zegt zijn verzekering dat hij dat niet is, dan schakel je je rechtsbijstand in.

Overigens, ik zou de rechtsbijstand wel even op de hoogte stellen van het feit dat er echte paardenadvocaten zijn, die hebben toch meer ervaring met deze materie.
Bijv. www.paardenadvocaat.nl (heeft onlangs ook een boek uitgebracht).

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:31

cissy schreef:
Citaat:
als hij schuldig is betaalt hij het anders maar uit eigen zak.

Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen.... die optie hebben we ook aan gedacht....

Dat moet je dan via de rechter uitvechten. Als de rechter besluit dat de stalhouder aansprakelijk is, moet hij betalen, desnoods uit eigen zak (hoewel dat in de praktijk nog niet betekent dat je dat geld ook daadwerkelijk krijgt ... dan krijg je weer met deurwaarder te maken enzo ... AAARGH )

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:35

Als de zaak door een rechter behandeld wordt en de stalhouder aansprakelijk wordt gesteld en niet verzekerd is, dan kan er beslag gelegd worden op zijn eigendom.....

Maar het is een zaak die je lekker bij de rechtsbijstandsverzekering moet leggen en vooral niet zelf buikpijn van krijgen. Ja, verzekeringsmaatschappijen regelen dat zakelijk, maar waarom ook niet? Het gaat in principe gewoon om twee verzekeringsmaatschappijen die met elkaar aan de slag gaan, dàt hoeft de onderlinge relaties op stal verder niet te raken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 10:40

Citaat:
De aanklagende partij zal er waarschijnlijk niet voor terugdeinzen om hem te beschuldigen van het illegaal uitvoeren van bedrijfsactiviteiten (als de belastingdienst niet overal vanaf weet) en dan gaat hij dus helemaal nat...
Niet handig dit...
dat ie niet handig was dat wisten we helaas al...

Citaat:
Maar het is een zaak die je lekker bij de rechtsbijstandsverzekering moet leggen en vooral niet zelf buikpijn van krijgen

doen we ook, dat heb ik al verteld... maar evengoed hebben we er buikpijn van

Misschien dat er meer mensen nu gaan nadenken of hun staleigenaar wel verzekerd is en of ze wel op die stal moeten blijven staan als ze dit lezen... is het toch nog ergens goed voor geweest...

maar blijf me maar bestoken met info! ik blijf lezen/posten tot vanmiddag uur of 5 en dan maandag weer (helaas thuis geen PC) maar de eigenaresse blijft wel meelezen van het weekend.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:52

Ik ga vanavond eens navragen hoe het bij ons zit. Wij hebben geen huurcontract en er is dus ook niets afgesproken...

Lijkt me in ieder geval een rotsituatie om in te zitten. Het lijkt mij dat de staleigenaar verantwoordelijk is voor wat hier gebeurd is. Je geeft duidelijk aan dat jullie niet wilden dat jullie paarden daar neergezet werden, dus dan doet hij dat onder zijn verantwoordelijkheid.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:01

PriscaZ schreef:
Ik ga vanavond eens navragen hoe het bij ons zit. Wij hebben geen huurcontract en er is dus ook niets afgesproken...

Lijkt me in ieder geval een rotsituatie om in te zitten. Het lijkt mij dat de staleigenaar verantwoordelijk is voor wat hier gebeurd is. Je geeft duidelijk aan dat jullie niet wilden dat jullie paarden daar neergezet werden, dus dan doet hij dat onder zijn verantwoordelijkheid.

Dat heb je ook duidelijk aangegeven. Je hebt te maken met een stalreglement.

Je paard valt onder de huisdieren en je bent dus ZELF aansprakelijk.

Een manegehouder is alleen aansprakelijk als GROVE NALATIGHEID van personeel kan worden bewezen. Ik heb zelf een manege gehad en geloof me, verder is een manege nergens aansprakelijk voor. Hij verhuurt alleen de accomodatie.