Zaagsel van hardhout

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Zaagsel van hardhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-02 10:27

Ik heb in Sheril haar stal zaagsel liggen met stro erover heen. Sinds dit weekend moeten we hiervoor ander zaagsel gebruiken, volgens mij van hardhout. Het is iig een stuk donkerder (roder) dan normaal zaagsel, ruikt heel anders en is veel zwaarder voor een baal van hetzelfde formaat. Toch maar er onder gegooit, maar heeft iemand hier ervaring mee? Kan het kwaad? Ik kan me wel vaag herinneren dat ik ooit gelezen heb dat konijnen niet op zaagsel van hardhout mogen.

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 11:14

Ik zou het zelf ook afraden. Hardhout vergaat gewoon langzamer (hard-hout) en dat geldt ook voor de stofdeeltjes van hardhout. Die stofdeeltjes zijn schadelijker dat stofdeeltjes van blank hout, wat ook al schadelijk is. je merkt het zelf ook wel bij het opstrooien, van hardhout-stof ga je echt kuchen... erger dan van dat witte stof....
Hardhout-gruis is rotspul.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 11:38

De PH-waarde van hardhout zaagsel is anders, daardoor ook schadelijk voor de hoeven. Ik zou zaagsel over het algemeen afraden, en eerder voor houtkrullen gaan. Als je geen wit zaagsel/houtkrullen kunt krijgen kun je beter vlasstro of hennepstro gebruiken.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-02 12:19

Ik gebruik het alleen als onderlaag, het neemt meer op dan stro. Er ligt een redelijk dikke laag stro overheen. Ik heb er zelf geen lekker gevoel bij, denk dat ik het er toch maar weer uit haal. Sonja vond de stoffigheid wel meevallen, maar ik had waarschijnlijk een verkeerde baal (of zij juist de goede Pling ). Dan maar een poosje wat natter stro. Iemand nog andere meningen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 13:57

De structuur is wat grover dan dat van het witte zaagsel dat we normaal gesproken hebben, maar wij krijgen nooit houtkrullen maar iets dat "zaagmeel" genoemd wordt. Het absorbeert als een gek, maar is wel stoffiger. Maar ik heb er altijd wat stro overheen liggen, dus dan valt het wel mee.

Ik moet ook nog maar even zien hoe het gaat met dit zaagsel. Als het nodig is, gooi ik alleen nog stro in de hokken van Milena en Leonardo. Dan wordt het wel wat natter, maar ja, een paard met stoflongen of rotte hoeven, daar zitten we ook niet echt op te wachten.
Ik vond het met opstrooien niet erg stoffig, viel wel mee. Maar ik wacht even af hoe het in het gebruik is.

Tja, het is weer goedkoper he.... Daar gaan die stalhouders nou eenmaal voor..... Huilen

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-02 15:13

Ik had dus echt de verkeerde zak, de ene helft was redelijk grof, de andere helft bijna puur stof.
Misschien eens zeggen dat hardhout veel minder snel vergaat, dus ook langer op de mesthoop moet liggen?
Ik ben bang dat ze op alleen stro gaat staan glijden, zoals Leo van de week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 15:44

Klopt, is een nadeel van alleen stro gebruiken. Je moet er best veel ingooien om te voorkomen dat je paard kale plekken in de stal trekt, waardoor 'ie niet goed meer op kan staan als 'ie gelegen heeft.
Ik denk dat het Jan niet veel uitmaakt dat het langer duurt voor het vergaan is op de mesthoop, hij rijdt het immers toch uit op eigen land, dus tijd zat....
Ik ben benieuwd hoe dat spul gaat bevallen. Indien nodig, gooi ik alleen nog maar stro in de stal. Ik wil nl. ook geen rubber matten ofzo in m'n stal gooien want dat wordt ook een smerige bende....