Het gaat om de stelling: Dazen kunnen niet ruiken maar komen op warmte af.
Wie weet of hier onderzoek naar gedaan is? Ik zoek mij helemaal gek en over dazen is best veel te vinden maar niet of ze nou ruiken of niet.
Ik heb het regelmatig gehoord, dazen kunnen niet ruiken maar komen op warmte af. Nu is het zo dat ik een vrijwel witte schimmel heb staan die door zijn kleur (ok wit is geen kleur, maar voor het gemak even) zelfs bij 30 graden nog koel blijft, als ik het heet heb ga ik altijd even tegen hem aan staan, terwijl het paard van mijn vriend op het zelfde moment klaar is om een ei op te bakken (is donkerbruin)
Mijn schimmel wordt dus werkelijk helemaal opgegeten door de dazen (letterlijk, ook weer zo iets, een daas bijt, zaagt een stukje vlees af bij zijn slachtoffer, hij steekt niet) ik moet hem helemaal inpakken om hem te beschermen en dan nog gaan die krengen tussen de vliegendeken door en komen eronder terecht.
Het paard van mijn vriend is dus veel heter, geeft ontzettend veel hitte af maar heeft beduidend minder last van dazen.
Nu kwam ik net deze site tegen: http://www.natuurinformatie.nl/asp/page ... atabase.nl
en daar staat het volgende op:
Citaat:Dazen kunnen, net als muggen, het CO2-gehalte van de lucht bepalen om een prooi te vinden.
Dan heeft het dus met vocht te maken? Vind ik ook weer niet overtuigend want het paard van mijn vriend staat bij warmte ontzettend te zweten en mijn witte dus niet.....
Ik ben erg benieuwd of er onderzoeken bekend zijn waar het een en ander uitgesloten wordt, ik verkoop zelf nl. ook Atex daasspray, heeft het eerste jaar redelijk zijn werk gedaan bij mijn "dazen magneet" maar nu werkt geen enkele spray meer, zou het idd. waar zijn dat een daas niet kan ruiken verkoop ik dus iets wat nooit kán gaan werken dus kan ik daar beter mee stoppen.
Ik ben dus absoluut niet op zoek naar tips over sprays enz. daar lopen al genoeg topics over, ik wil alleen weten of er onderzoeken zijn naar het gedrag van een daas, kan hij ruiken of niet, wat is het nou werkelijk waar dat rot beest op af komt?
Ik ben een kettingroker en wordt leeggezogen door muggen (en ik heb zelf ook een dazenprobleem
Ze steken in eerste instantie je paard, maar op het moment dat ik warm en zweterig word van het rijden wordt ik ook nogal eens aangevallen.
Je zit soms meer op die mormels in te hakken dan dat je aan rijden toekomt.

en volgens mij steken/bijten ze paarden met een dunne huid ook veel vaker. het zijn maar vage rotbeesten! ook als je de hogedrukspuit erop zet blijven ze leven! (spreek uit ervaring)