Mensen met een Shet opgelet!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Wat voo zadel heb je voor je shetlander?

Een "Pinokkio"zadel
8 (100%)

Totaal aantal stemmen: 8


N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Mensen met een Shet opgelet!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-02 14:24

Ik wil graag weten wat voor zadel jullie op jullie zhet hebben liggen... Want ik wil een zadel kopen, maar ik weet niet zo goed wat voor een ik moet kopen...

Graag vermelden welke maat je zadel is(als hij een maat heeft) en wat voor shet je hebt.... Groot klein dik dun..

Dank je wel!!

Doe wat je niet laten kunt... Maar laat wat je niet doen kunt...


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 14:41

pinockiozadels zijn enkel voor kids (echte kids).
Pannekoekzadels zijn klere dingen
Ik heb dus een VZH zadel van kadet

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 14:46

Ik heb voor mijn shet een gewoon ponyzadel. Het ligt er helemaal aan hoe groot en zwaar je zelf bent of dat er bijv. alleen maar kleine kinderen op rijden. Op mijn pony rijdt af en toe mijn zusje van 8 en een nichtje van 12. Ik had eerst zo'n pannekoekzadeltje, dan kon mijn zusje zich goed aan het handvat vasthouden. Je mist alleen de vormen van een gewoon zadel dus minder steun/houwvast. Later heb ik deze weggedaan en een gewoon zadel gekocht. Dit omdat mijn nichtje van 12 er ook op reed, en een gewoon zadel gewoon steviger is.

Die speciale shetlanderzadeltjes zijn dus meer bedoeld voor kinderen tot een jaar of 10. Dus ik zou een gewoon zadeltje kopen.
Zo'n pannekoek kost dacht ik nieuw f160,- en zo'n shetlandzadeltje ook zoiets van f200,-.
Een ponyzadel heb je ook rond de f250,- of 2e hands.

Ik heb een pony van 1.10m en erg dik. Voor hem heb ik een 2ehands ponyzadel. Ik dacht 17 of 18 inch.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 14:48

Ik had vroeger een klein kunststof zadeltje erop liggen speciaal voor shetlanders. Was dus gewoon heel klein maar wel een echt zadeltje. Maar als je ouder dan.. zeg 11 bent pas je er echt niet meer in! (tenminste als je dun bent tot je 11e ongeveer haha) maar ik zou ook net zoals stef heeft een gewoon zadeltje erop leggen want die andere 2 kun je dus echt niet mee rijden!!!

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 14:49

Als je een gewoon zadel koopt, heb je wel kans dat het zadel iets naar voren gaat schuiven. Dit komt omdat shetlanders niet zo'n grote schoft hebben om het zadel tegen te houden. Dit hoeft niet bij alle shetlanders te zijn, maar bij die van mij en een paar van de manege is dit wel zo.
Op sommige zadels zit aan de achterkant al een ring voor een staartriem en anders kan je hem bij een zadelmaker een ring op laten zetten.
Je moet er dan wel een staartriem los bij kopen.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 17:25

odis schreef:
Als je een gewoon zadel koopt, heb je wel kans dat het zadel iets naar voren gaat schuiven. Dit komt omdat shetlanders niet zo'n grote schoft hebben om het zadel tegen te houden. Dit hoeft niet bij alle shetlanders te zijn, maar bij die van mij en een paar van de manege is dit wel zo.
Op sommige zadels zit aan de achterkant al een ring voor een staartriem en anders kan je hem bij een zadelmaker een ring op laten zetten.
Je moet er dan wel een staartriem los bij kopen.


dan past het zadel dus niet, als het zadel goed zou liggen dan schuift het niet of de achterkant gaat dan niet stukken omhoog oid.

Berdientje, als je een zadel zoekt zou ik ook voor een gewoon rijzadel gaan, er bestaat niet echt een verschil in paarden of pony zadels hoor.
alleen de kamerbreedte is verschillend.
maar bijvoorbeeld het kan ook zijn dat een pony een grotere kamerbreedte heeft dan een paard, maar ook andersom.

je moet dus gewoon een goeie zadelmaker/verkoper uitzoeken en de kamerbreedte op laten meten, dan weet je wat de kamerbreedte van jouw pony is en kun je vanaf daar verder zoeken.
maar dat moeten ze eigenlijk al uit zich zelf doen, doen ze dit niet dan is het geen goeie.

kheb er nl ook een gehad die dit niet deed en volgens hem paste het zadel goed en tja, ik ben een leek op dat gebied dus ik dacht dat het wel goed zat, kom ik iemand tegen die er veel verstand van heeft en zegt dat het niet eens in de richting komt, dus het zadel is teruggebracht en ik moest alsnog weer op zoek naar een zadel, maar die heb ik gevonden uiteindelijk en die paste perfect.
wat ik hier maar mee wil zeggen is dat als iemand zadels verkoopt het niet meteen een deskundige is, verkopers smeren je de meest ..... dingen aan, als het eenmaal verkocht is hebben zij er toch niks meer mee te maken, maar jij zit dan met de brokken.

een brede pony heeft meestal meer kamerbreedte dan een rankere pony.
je moet ook op de schoft letten aangezien je soms pony's hebt met een hoge schoft maar het kan dus ook met een lage.

de inches waar je meestal over hoort, heeft alleen maar te maken met de maat van de kont van de ruiter, hier heeft een paard dus niks aan.
jij kan dan wel lekker zitten maar je paard heeft dan last.

het allerbelangrijkste vind ik dus de kamerbreedte en dan pas de inches, of je moet je paard de vernieling in willen helpen want een slecht passend zadel kan een heleboel problemen opleveren, al worden die soms niet eens opgemerkt of gewijd aan andere dingen.

dus koop een goed zadel waar je wat aan hebt, niet een omdat je die nou zo fijn vindt zitten en het niet al te veel kost, maar eentje die bovenal goed voor je pony is.

Barb

Berichten: 12080
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 18:04

Ik heb een gewoon ponyzadel voor Blossem, deze is 16 inch

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 18:16

Ik sluit me 100% aan bij Chrystal-gek. Vragen naar maten enzo heeft geen zin, want bij elk paard, is het nu een shetlander, een arabier of een shire, is de rug anders en hoort dus gekeken te worden naar de ligging van het zadel (balans) en het ansluiten van de kussens (zeker rond de schoft). Een te smakke kamer geeft al snel drukplekken alsook een te brede, waardoor het zadel naar voren kantelt.

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-02 18:20

Maarre... Ik zou me in kunnen denken dat een 18 inch zadel niet op een shet past omdat die dan te lang is ofzo
Kijk, ik heb er geen verstand van maar er zijn genoeg mensen die er wel verstand van hebben die mij kunnen helpen..
Ik koop heus geen zadel waarmee ik mijn pony de vernieling in rijd, daarvoor hou ik te veel van haar.

Doe wat je niet laten kunt... Maar laat wat je niet doen kunt...

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 20:38

Jaren geleden toen mijn dochter nog heel klein was heb ik een Pinokkio zadel voor haar gekocht. Daar heeft zij, en later haar zusje, veel plezier van gehad. We zijn nu toch overgestapt op een gewoon ponyzadel. Ik had voor de Welsh een ander zadel gekocht en haar oude zadel bleef dus over. Dat had wel eens vaker op de shetlander gelegen en past perfect.

Ik had twee redenen om te wisselen:
ten eerste schoof het Pinokkiozadel steeds opzij, hoe ik de kussens ook verstelde, ik moest steeds zadel en kind rechttrekken Haha!
Ten tweede vind ik dat mijn dochtertje beter leert rijden op een gewoon zadel. Op zo'n pinokkiozadel hebben ze toch de neiging om steeds het handvat vast te pakken en het zit wat steviger. Op zich natuurlijk handig maar de overgang naar een gewoon zadel is dan wel groot.
Het is maar een klein 15 inch zadel, als ik mijn 18 inch er op zou leggen zou hij op zijn kont eindigen, lijkt me ook niet heel handig Knipoog

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 20:47

Ik heb voor Dennis en Tammy een pannekoek zadeltje. Er was geen zadel en ik wou en mocht gaan rijden. Toen heb ik een goedkoop zadeltje gekocht.
Nu ben ik aan het sparen voor een Wintecje(wil alleen niet zo lukken Haha! ). Niet zo'n shet geval(lelijk space geval) maar een vhz Wintecje, 16 inch ofzo.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 21:11

Ik heb voor mijn Shet een lief klein western zadeltje, ligt perfect en staat super stoer!!
Alle kinderen rijden hier graag mee, het staat echt heel erg leuk en ligt ook goed.
Voor mijn Welsh A gebruik ik het zelfde zadeltje, hebben ze nog een knop om zich aan vast te houden als hij gek gaat doen.

Groetjes, Tanja.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 23:40

het is onzin dat een zadel dat op een shet naar voren schuift per definitie niet past. Bijna elk zadel schuift op bijna elke shet. Maar daar zijn staartriemen voor uitgevonden.
En als er geen ringetje aan je zadel zit, hoef je niet naar de zadelmaker. Hier zijn een soort lipjes voor verkrijgbaar die je tussen de kussen kan schuiven. Heb ik ook, ideaal

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 02:29

ik ben het niet met je eens Stef, want waarom zou bijna elk zadel op bijna elke shet schuiven?
dan hebben ze dus bijna allemaal niet passende zadels.
voor elk paard kun je een passend zadel vinden lijkt mij, als je maar goed je best doet, al laat je je zadel vermaken.

zoals Odis al schreef:
Als je een gewoon zadel koopt, heb je wel kans dat het zadel iets naar voren gaat schuiven. Dit komt omdat shetlanders niet zo'n grote schoft hebben om het zadel tegen te houden. Dit hoeft niet bij alle shetlanders te zijn, maar bij die van mij en een paar van de manege is dit wel zo.

als ze niet zo grote schoft hebben om het zadel tegen te houden moet je daar dus een zadel voor zoeken.

en als ze het op een manege zo doen, trek ik mij daar erg weinig van aan en ga ik daar absoluut niet mee vergelijken, want daar nemen ze het meestal niet zo nauw (paardjes komen en gaan, zadels blijven en als er een nieuwe bijkomt, kijken ze bij de zadels die ze nog hebben) en zo nog wel meer van die praktijken.


er zijn zoveel dingen die er eigenlijk niet hoeven te zijn, van die oplapmiddelen, zoals hulpteugels volgens sommige, een staartriem, borsttuig, en een ding waarvan de achterkant van het zadel daardoor wat omhoog komt (weet de naam ff niet meer) etc etc.
dit zijn maar enkele voorbeelden van als je het ene voor elkaar had je het andere (oplapmiddel) niet hoeft te gebruiken.

ik bijvoorbeeld heb ook wel zo'n oplapmiddelding voor onder het zadel gehad bij mijn vorige pony bij mijn vorige zadel, alleen omdat ik het zadel niet voor elkaar had (niet voor elkaar was).
zo'n schuine onderlegger dus, heb je soms gewoon nodig omdat het zadel niet opgevuld kan worden of gewoon niet wordt opgevuld of dat het niet past en zo veel meer redenen, maar dan is het zadel dus gewoon niet goed, of dat nou aan jou ligt of niet.

kheb nu een zadel dat goed past (ook met veel moeite) en voor het zadel zelf heb ik er niks bij nodig voor op het paard, tja een dekje en een singel natuurlijk, maar dat is het enigste en normaalste.
een gelpad kan ik soms nog wel snappen als je pony gevoelig in de rug is oid, maar ook niet om elke reden.

er valt echt veel terug te wijzen op een zadel hoor, verkijk je daar niet in.
vele klachten ed, ook al denk je in eerste instantie dan niet aan het zadel.
je hebt zadels in alle soorten en maten (kamerbreedte dus, inches is voor de ruiter) met een terug gesneden boom of zonder, voor een hoge of lage schoft, voor een paard met zware bouw of eentje met wat minder, voor met veel spieren of weinig etc etc.

voor elk paard of pony is wel een zadel te vinden wat goed past (al dan niet op maat gemaakt), dus als het schuift dan past het toch niet helemaal.

mijn paard heeft ook een moeilijke rug voor een zadel.
ik ben toen met mijn paard in een trailer naar een zadelmakerij midden in de stad geweest, die man ging mee in de trailer (het zou nl zeer moeilijk worden om mijn paard daar uit de trailer te halen voor dat eventjes) om je paard op te meten en keek dan pas of hij er een zadel voor had (van te voren had ik de maat al ongeveer doorgegeven, hij heeft het alleen ff nagemeten).
toen hij het zadel had gevonden, heeft hij het gepast om te kijken of het echt goed lag (jaja, nog steeds in dezelfde trailer) en met bijbehorende spullen en achterliggend verhaal geleverd. thuis kon ik dus pas kijken of het zadel mij ook beviel, dat deed het gelukkig wel anders had ik er weer naar toe gemoeten.

dat was dan het enige nadeel van deze zadelmakerij geweest want verder staat hij dus echt goed bekend en ze komen van heinde en verre.
hij kan je er echt alles over vertellen en zit er vol van (want toen ik hem belde voor een afspraak heb ik best lang aan de telefoon gezeten 2 jaar geleden).

maar om het ff kort samen te vatten, voor elk paard is wel een passend zadel (al dan niet vermaakt), alleen soms is het goed zoeken!
en tja, anders kun je altijd nog aan de staartriemen (of borsttuigen) gaan als oplapmiddel.
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 05-01-10 21:39, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Topic is al erg oud, hier niet meer in reageren svp

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 bezoekers