Wat denken jullie dat dit is?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

Wat denken jullie dat dit is?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-02 20:54

Wat denken jullie wat dit is? Verward
Stacy heeft dit zomers af en toe, ik dacht zelf aan een allergische reactie, van het eten van een verkeerd plantje. Vingers aflikken
Zo iets heeft ze ook gehad na een penecelline keur, alleen toen over haar hele lichaam Clown , de dierenerts zei toen dat ze gewoon allergisch was.

Als het een plantje ofzo is, hoe kom ik er dan achter welke dat is? de andere paarden hebben nooit zoiets gehad.


Afbeelding


P.S ze gaan ook na 1á2 dagen weer weg. Verward
Ze gedraagt zich ook helemaal niet anders, ze heeft gewoon bultjes.
de bultjes zijn ook helemaal niet hard, gewoon zacht.
Laatst bijgewerkt door Stacy S op 21-02-02 23:48, in het totaal 2 keer bewerkt

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 21:04

Dit lijkt wel op een ernstige vorm van eiwitbultjes. Eiwitten zitten veel in gras, lucerne, hooi, kuilvoer enz., vooral in het verse zomergras zitten er veel. Veel paarden zie je daarom in de zomer met dit soort bultjes, alleen zo erg als dit heb ik nog niet vaak gezien.

Ook in brokken en musli zitten eiwitten. Ik zou je advieseren om samen met je voerhandelaar een brok- of muslisoort uit te kiezen dat zeer eiwitarm is. Havens Draversbrok is een voorbeeld van een goede brok waar weinig eiwit in zit.
Ook het verse zomer en lente gras moet je vermijden. Zet je pony op een kaal stukje wei, waar het gras al van af is gegeten voor het grootste deel. Voer niet teveel hooi/kuilvoer of lucerne bij en houdt hem schraal.

Om te kijken of hij te dik / dun is moet je dit doen:
strijk met je vingers over zijn ribben. De ribben moet je duidelijk kunnen voelen, maar mag je niet kunnen zien.


Ook kunnen het gifstoffen zijn uit de lever. Doe elke keer bij het voeren een klein scheutje appelazijn door de brokken, daar worden gifstoffen mee uit het lichaam gedreven. Appelazijn kun je bij paardenwinkels kopen, maar je kan het veel goedkoper kopen bij de Reform-winkel (nog geen 3 euro per fles).


Als het dan niet minder wordt, dan moet je toch maar eens een DA gaan waarschuwen want dan zou ik het niet meer weten...

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 21:08

een paard bij ons op stal heeft dit ook en die had verstopte talgkliertjes volgens de dierenarts.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 21:28

mijn eerste reactie was ook eiwitbultjes, net zoals carola al zei...

groetjes liselot

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 21:32

Hoi,
Het kan ook hotspot zijn. Dit een soort zonnealergie in combinatie met eiwit. Als je er lang mee wacht om er wat aan te doen barst de huid open. Zou even contact opnemen met de DA.

Kim

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 22:05

Doet me denken aan netelroos.

Uit 'Gezondheid en ziekte bij paarden'
Staat ook een plaatje in dat verdacht veel lijkt op jouw paard.

Netelroos

Bij netelroos ontstaan verdikkingen van de huid ten gevolge van vochtophoping (oedeem) in de onderhuid. De verdikkingen, die er uitzien als bobbels, kunnen snel (soms binnen enkele minuten) ontstaan en ook snel (binnen enkele uren) weer verdwijnen.
Deze aandoening berust waarschijnlijk op een overgevoeligheidsreactie op zeer verschillende stoffen. Bepaalde voeders of geneesmiddelen, aandoeningen van het maagdarmkanaal, infectieziekten of loedtransfusies kunnen netelroos veroorzaken.
Het is ook mogelijk dat de aandoening het gevolg is van een directe inwerking van stoffen op de huid, bijvoorbeeld het speeksel van bepaalde insecten. Andere voorbeelden van een directe werking op de huid waardoor netelroos ontstaat zijn brandnetels, bepaalde chemicaliën en geneesmiddelen.

Van de voeders wordt soms haver aangegeven als oorzaak van netelroos. De regelmatig voorkomende 'haverbultjes' zijn echter meestal veel kleiner dan urticaria, blijven langer bestaan en verdwijnen soms bij verwijdering van de haver uit het rantsoen.
Netelroos ontstaat meestal op vele plaatsen tegelijk, waarbij de plekken, die vooral bestaan uit vochtophopingen (oedeem), kunnen variëren van kleine bobbeltjes met opstaande haren tot grote, scherp omschreven, verheven kwaddels. Aanvankelijk zijn de zwellinkjes meestal rond van vorm, maar later kunnen door samenvloeien allerlei vormen ontstaan. Meestal gaat netelroos bij het paard, in tegenstelling tot bij de mens, niet gepaard met jeuk.
Afhankelijk van de oorzaak kunnen de huidveranderingen gepaard gaan met koorts, verlies van eetlust en sufheid.

Bij ernstige netelroos, die lang blijft bestaan, kan soms vocht door de huid lekken. Door het indrogen van deze vloeistof ontstaan korsten, waarin de haren vastklitten. Deze korsten kunnen samen met de haren afvallen.
In zeer ernstige gevallen van netelroos kan een deel van de huid afsterven.
Vaak is een behandeling niet nodig omdat in het algemeen vrij snel (enkele uren tot enkele dagen) spontaan herstel optreedt. Getracht moet worden de oorzaak op te sporen en daar maatregelen tegen te nemen. Dit opsporen is erg tijdrovend en verloopt vaak teleurstellend. Soms kan de dierenarts door het toedienen van kortwerkende bijnierschorshormonen (corticosteroiden) het herstel versnellen.
In enkele gevallen blijft de netelroos wat langer bestaan, de zwellingen breiden zich dan uit in de omgeving terwijl in het centrum de zwelling verdwijnt waardoor ringvormen ontstaan. Dit wordt erythema multiforme genoemd (hier is geen Nederlandse naam voor). Deze paarden reageren soms wel, maar vaak ook niet op een corticosteroïdenbehandeling door de dierenarts. De aandoening herstelt zich meestal binnen enkele maanden spontaan, maar kan dan terugkomen.

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 22:54

het zou heel goed een allergische reactie kunnen zijn op iets uit het gras, mijn paard had geen last met de vorige lading hooi met deze krijgt hij echter ook een soort uitslag, alleen krijgt die van mij er ook groter bulten bij, krijgt ze het ook op haar nek en in haar gezicht?
bij de mijne begint het in z'n nek naar z'n buik toe en dan z'n gezicht uiteindelijk word hij lusteloos en krijgt ook meer moeite met eten, als de dierenarts hem dan een anti-allergie prik geeft is het met een paar uur helemaal weg getrokken, terwijl als je de oorzaak weg haalt het een aantal dagen duurt voordat alles weg is.
misschien een idee om haar een keer een anti-allergie prik te geven, dan kan je kijken of het een allergie is of een eiwituitslag of iets dergelijks.

naatje
Berichten: 306
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

horzel atak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 15:31

ik zou het niet weten maar ja kan het in smeren met nivea dat verzacht en helpt die van mij heeft het ook in de zomer als ze op het land staat