Wat moet je kunnen voor het ruitebewijs????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Wat moet je kunnen voor het ruitebewijs????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-02 21:48

Wat moet je allemaal kunnen voor het ruiterbewijs? En hoeveel kost het/ Kan je al je het bewijs heb zomaar een paard meenemen (huren)? alvast bedankt!!!! Haha!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 21:59

Wat je moet kunnen: stap, draf, galop, sprongetje. Buitenritje. Ook zit er een theorie gedeelte bij. Wat de kosten betreft kun je het beste even informeren bij een manege. Die organiseren vaak theorielessen echt toegesneden op het ruiterbewijs.
Als je het ruiterbewijs hebt kun je niet zomaar bij een manege een paard krijgen. Maneges geven niet zomaar aan wildvreemden een paard mee. Het voordeel is dat je een verzekering hebt en er zijn gebieden in Nederland waar je alleen mag rijden met ruiterbewijs. Kijk anders ook even op de site van de SRR (ik geloof www.srr.nl maar ik weet dat niet zeker).

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 22:09

Hoi,

ik heb net mn ruiterbewijs gehaald en het kostte 90 gulden.

Stap,draf, galop, sprongetje, door smalle doorgang rijden (ze hadden ook nog plastic op de palen gedaan bij ons), correct op en afstijgen. door het verkeer rijden (vooro rijden), wegrijden van de groep en theorie

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 22:15

Wij moesten: in een wei buiten met de groep eerst stappen, draven, omstebeurt galopperen en ook een volte in galop.
Verder omstebeurt draven zonder beugels, en een stijlsprong van ongeveer 40 cm twee keer springen.

De buitenrit duurt ongeveer een half uur, vaak is dit ook op de weg en niet alleen in bos of zo.
Je moet tonen dat je het paard onder controle kan houden, of weer onder controle kan krijgen als het ergens van schrikt en wegspringt zeg maar.
Mijn paard raakte helemaal over de rooie ergens van en begon te dribbelen midden op de weg, naar achteren bijna tegen de auto van de examinatrice aan. Hij wilde omhoog komen, ik weet nog steeds niet waar hij van schrok.
De examinatrice heeft vooral gelet op hoe mijn vriendin en ik (we reden in groepjes van twee paarden met ong. 300 m. tussen elk groepje) het probleem oplosten.
Er kwam een tegenligger, auto, en wij zijn de parkeerplaats opgereden om mijn paard even te laten kalmeren.
Zo kon de auto passeren (wij hinderden dus het verkeer niet) en konden we daarna op een veilige manier weer verder rijden.
Naderhand kregen we er een complimentje over.

Ze keek dus niet naar het feit dat het paard niet meer wilde luisteren, maar naar hoe ik het probleem oploste.
Verder het theorie-examen, was best moeilijk, de ziekten goed uit je hoofd leren en jah, eigenlijk alles. Je mag maar heel weinig fouten hebben!

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 22:24

Ik vond de treorie wel makkelijk.
Praktijk trouwens ook. Had nog maar 1 of 2X gesprongen en haalde het 'gewoon'. Wij moesten ook maar ong 5 minuutjes langs de weg. Iedereen ong 200 meter voor op in groepjes van 4.
Ik vond dat het niets voor stelde. Maar ik heb ook van mensen gehoord dat ze het heel erg moeilijk vonden.

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 22:52

oja ik moest ook dmv een s van hand veranderen zonder beugels en met 1 hand.. (best tricky)

voor dennis het scheelt echt waar en wanneer je examen doet want er waren vriendinnen bij die met hun mond open stonden omdat ze dat allemaal niet hoefde te doen!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 23:13

Het scheelt inderdaad ontzettend op welke manege en wanneer je het doet.
Wij moesten ook met 1 hand figuren rijden.
Ook in draf, wat een meisje best moeilijk vond en die is dan ook niet geslaagd, ook omdat ze nog niet goed kon doorzitten, onzekere houding had.
Er werd bij ons best streng geoordeeld, en de rit bestond uit stappen, draven en bij twee kruisingen een weg oversteken, langs 'enge' dingen.
Ben blij dat ik het achter de rug heb, lastig paardje destijds hihi.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 23:33

ja ik hoor van iedereen wat verschillends!
De een moet 40 cm springen, de ander 60 en weer een ander minstens een meter! *wel een verschil!*
de een hoeft alleen wat volters te rijden in verschillende gangen, de ander moet makkelijk een B proef rijden...!

Dan is het voor de verzekering toch ook niet duidelijk? Verward

Maargoed, ik moet het nog gaan halen, maar eerst wil ik weten wat IK moet doen... Haha!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 23:40

Op de site van SRR staan de volgende eisen:


Hoe?
Voor het verkrijgen van het ruiterbewijs moet een theoretisch en praktisch examen worden afgelegd. Het examen is niet gebonden aan een bepaalde stijl van rijden.


Wie?
Iedere ruiter met een goede basisopleiding en goede kennis van de theorie.


Theorie examen
Het examen omvat 35 meerkeuze vragen over:

Exterieur van het paard en de benamingen
Verzorging zoals drenken en voeren
Hoefbehandeling, verwondingen en ziekten
Harnachement
Verkeersregels voor het rijden op de openbare weg en in het terrein
Eisen van terreinbeheerders en het gebruik van ruiterpaden, route en wegen
Ruiter etiquette
(Maximaal 7 fouten)



Praktisch examen
Correcte omgang met paard of pony
Op de juiste wijze op- en afstijgen
Controle over het paard in stap, draf en galop
Rijden in het verkeer op de openbare weg en in het terrein
Correct en veilig uitspannen en het tuig afnemen
Verlichte zit
Sprongetje van maximaal 60 centimeter
Paarden veilig lang vreemde voorwerpen, auto's



http://www.nhs.nl/srr/

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 19:09

haha jij ook hier? Ik dacht al bekende naam, toen ik de plaatsnaam zag... werd het nog bekender... en toen je profiel..... toen wist ik het meteen nu nog ff uitvissen wie ik ben! Haha!

Je kan het beste kijken op de site die mickey heeft genoemd, daa rkan je alles vinden en opvragen! Ik heb hem zelf bijna 4 jaar geleden gehaald (nog nooit echt nodig gehad!) en moest toen iets van 60 cm springen, en een theorieboekje doorbladeren! En van de groep weg kunnen galoperen enz. gistige planten...eigenlijk heel logisch eigenlijk het verlengen kost geloof ik 45 gulden per 2 jaar je krijgt vanzefle en acceptgiro thuis en je krijgt iedere 3 maanden (geloof ik) een krantje van de srr!

Wil je nog meer weten en je hebt uitgevist wie ik ben dan hoor ik het wel!

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 20:35

We moesten in een schuin weiland de praktijkproef afleggen.
Een meisje zakte omdat haar paard niet tussen de twee palen
durfde door te lopen.
Een stuk of negen zakten bij de galopproef. Met name omdat de paarden nog nooit in een weiland met ruiter gegaloppeerd hadden. Best lastig dan hoor. Ik zakte omdat mijn paardje (met ijzers) onderuit ging in het natte gras en het vervangde paard telkens terugviel in galop.
In het verkeer zijn er nog eens 2 gezakt.
Kortom : voor de praktijk slaagden er 8 van de 20.
Veel succes !

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 20:50

ik denk dat het meisje zakte op de manier waarom ze ermee omging..
want bij ons wilde ook niet alle paarden er langs en hij keek hoe je er mee omging.
daar gaat het allemaal om hoe gab je met situaties om..
mijn ponye ging ook bijna aan de kletter (lang leven een vracht wagen die zn remmen loslaar) maar met de hele groep loste we dat probleem op.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-02 23:29

nou bedankt voor jullie andwoorden, maar ik weet nog niet of ik een ewijs ga hallen, want ik zou wel een paard willen huren. Huilen nou doeggg Haha!

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 23:37

mag je dan trouwens je eigen paard of pony meenemen?of moet je op een vreemde??

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 23:48

Het stelt echt niets voor.
Als je een beetje kunt sturen, beetje handig bent en je gezond verstand gebruikt mag het echt geen enkel probleem zijn. Ik zou me persoonlijk doodgeschaamd hebben als ik gezakt was.

Misschien dat het wat lastiger is als je alleen op een manege gereden hebt en verder geen ervaring hebt.

Ik moest overigens examen doen op een manegepaard wegens gebrek aan vervoer en dat was echt een geit! Meisje dat voor mij er op moest was er af gevallen en gezakt. Beest wilde bij mij hetzelfde geintje uithalen: viel dat even tegen voor 'm! Z'n kop tussen z'n benen vandaan gesleurd en een flinke lel gegeven, of hij dat soort dingen maar even wilde laten, daarna geen vuiltje meer aan de lucht. Kreeg 'm zelfs heel behoorlijk aan het lopen, zodat ik nog fatsoenlijk kon doorzitten zonder stijgbeugels ook! Dat hele 'gevecht' speelde zich recht voor de neus van de examinator af, die al stond te lachen bij het vooruitzicht op weer een zandruiter (was echt zo'n oude sacherijn die je eigenlijk niets gunt), viel dat ook even tegen voor hem! Maar wel geslaagd met 0 fout in de theorie en een 'uitmuntend' voor m'n rijden Pling .