rare ademhaling door opkrullen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

rare ademhaling door opkrullen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-02 19:25

Jamaica heeft er een handje van (ook al zijn de teugels helemaal los) zich onder het zadel in draf op te krullen in de hals. Ik weet niet of dat dit een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn, maar als ze zo opgekruld loopt, begint ze een beetje raar te ademen, een soort van "hurfh hurfh hurfh" (lekker duidelijk, maar weet ook niet wat ik er anders van moet maken)
Dit geluid komt duidelijk uit haar keel, en niet uit haar neus/mond of whatever.
Ik probeer haar zodra ze zich zo opkrult flink voorwaarts te rijden, maar wat kan ik verder doen en wat kan het zijn?
Ze is een half jaar geleden klinisch 100% goedgekeurd.
Aan de longeerlijn, of als ze met haar hoofd gewoon normaal loopt hoor je haar niet


Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 20:08

Ik weet niet precies waar het vandaan komt, maar ik weet niet of het met opkrullen te maken heeft. Eerder met het harder werken, misschien? Iwaldo maakt ook een gigantische herrie.. vooral in de galop. Zelfs vóór ie rond loopt, met losrijden met lang teugeltje. Dan lijkt het net een stoomschip. Inderdaad zou je snel denken dat ie moeite heeft met ademhalen, maar volgens mijn instructrice is de oorzaak dat hij niet 'diep' adem haalt maar oppervlakkig. Ik weet niet precies hoe dat is uit te leggen, maar als je een mens als voorbeeld neemt; je kan helemaal diep inademen (buikademhaling) en kort (borst) het schijnt (pin me er niet op vast, ook van horen zeggen) dat paarden die kreunen en steunen tijdens het rijden gewoon kort ademen. Ik heb dat aangenomen als conclusie voor Waldo's herrie, ik weet niet of het bij Jamaica ook zo is, als ze 100% gezond is lijkt het me geen punt. Volgens mijn instructrice wordt het geluid minder als je ze helemaal ontspannen over de rug hebt lopen. Maar aangezien ik dat knopje nog niet heb kunnen ontdekken, weet ik dat niet Haha!
Ik ben benieuwd wat andere bokkers hiervan zeggen. Heb mezelf ook wel eens afgevraagd hoe en wat.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-02 20:14

ik heb zelf een beetje het idee dat ze zich zover opkrult dat ze haar luchtpijp als het ware afknelt (weet niet of dat kan hoor, maar dat gevoel heb ik erbvij)

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 20:19

Mmmh nee dan weet ik niet of het hetzelfde gekreun is Haha! Bij Iwaldo komt het duidelijk wel uit zn neus of mond. Ik heb geen flauw idee of paarden hunn luchtpijp af kunnen knellen. Wel slim van ze he, je zou toch denken dat dat niet lekker loopt... Frusty

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 21:24

Evita heeft dat ook!! Als je haar te kort in de hals rijdt (gebeurt heel makkelijk) dan maakt ze ook dat geluidje.. ik vond het eerst zo raar want bij mij gebeurde het meestal niet en bij een ander meisje ook niet en bij weer iemand anders deed ze dat wel. Eerst dacht ik dat het kwam doordat de neusriem te strak zat maar dat was niet zo.

In de les moest ik ook een keer de teugels vrij strak aannemen en toen had ik haar te kort in d'r hals, toen maakte ze ook dat geluid weer. Mijn instructrice zegt dat dan die klieren bij d'r luchtwegen dan een beetje klem komen te zitten (ook omdat Evita een vrij korte nek heeft) en daardoor krijgt ze een raar geluid met ademhalen. Ik moest haar toen heel diep naar beneden rijden en van daaruit door de hals rijden en dan heeft ze dat geluid niet, als ze maar niet te kort wordt.

Af en toe als Evita zich gaat opfokken met buiten rijden ofzo dan gaat ze ook lopen dribbelen enzo en dan gaat ze ook zo'n soort geluid maken. Ik weet niet of dat komt doordat haal luchtpijp dan "klem" zit of gewoon doordat ze zichzelf aan het opfokken is.

heeft Jamaica ook een beetje een korte hals? ik bedoel dat de hoek tussen haar hoofd en hals vrij klein is (beetje moeilijk uit te leggen) dan kan het best daar door komen denk ik. Evita heeft dat ook gewoon als ze te kort in de hals wordt en ze is ook helemaal gezond verder.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 21:29

Is het geen cornage, verlamming van de stemband???

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-02 21:40

nee, ze piept niet, zat ik namelijk ook gelijk aan te denken.
Maar cornage is toch een aangeboren afwijking? Dat hadden ze dan toch met de keuring al moeten zien?

Dian
Berichten: 594
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 21:46

hoi stef

morwena doet dat ook alleen in galop. elke keer als ze om hoog komt (zeg maar zweeft) en dan weer naar beneden gaat hoor je dat ook. maar dat doet ze al heel lang en ik geloof dat ze er nog nooit problemen mee heeft gehad hoor, ik let er nu al helemaal niet op, kan ook aan het weer leggen want als het lekker weer is, niet te koud of te warm, geen regen of wind ofzo, maar gewoon een lekker briesje, hoor ik soms morwena ook niet. tja.... ik zou er maar niet te zwaar aan tillen hoor. als ze echt benauwd begint te klinken zou ik wel even de DA laten kijken

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 12:37

Ja, dat kan inderdaad door het opkrullen komen. Zorg er dan voor dat je de teugels iets verlengt, bijdrijven zodat ze je hand kan volgen.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 12:39

Hoi Stef,

Een paard op mijn manege heeft ook cornage en die piept dus niet die maakt een geluid alsof hij heel benauwd is. Misschien is toch dat wel.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 13:22

Imker heeft dat ook hoor. Meestal bij matige tot zware arbeid. Dan kreunt hij alsof hij elk momen dood neer kan vallen. Toch is er niets mis met hem. Je zou kunnen zeggen dat het te maken heeft met "moeilijk vinden" of "zwaar werk verrichten".
BTW Imker hinnikt ook heel zachtjes als hij in de wei ligt. Een heel zacht geluidje, bij elke ademhaling, dat klink pas echt heel raar. Het schijnt echter geen kwaad te kunnen, dus dat geloof ik dan maar.

Toos paardloos

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 13:41

Geluid weet ik zo niet, maar je moet wel nu iets gaan doen aan dat opkrullen hoor, anders krijg je straks geen goede aanleuning. Probeer haar naar je hand toe te drijven, zodat ze ze licht aan de teugels 'trekt'. Dan pas kan ze ook achter wat gaan doen.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 13:41

Die van mij knort als een varken als ze dressuurmatig zwaar aan het werk gezet wordt. Geen idee waar het vandaag komt, maar lichamelijk is er niks mis mee.
Ik denk dat je je er geen zorgen over hoeft te maken, zeker niet als ze er geen last van heeft (ze wordt toch niet benauwd of kortademig?)
Wat natuurlijk wel zaak is, is om haar af te leren dat ze zich opkrult, maar dat is een rijtechnisch probleem waarbij een goede instructeur je wel uit de brand helpt.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 16:22

Mijn instructrice zegt dat het komt doordat ze dan de luchtpijp iets afknellen, wat eigenlijk al gezegt is. Ik snap verder ook niet echt hoe het mogelijk is, maar volgens mij hebben ze er geen problemen mee.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-02 19:19

idd, vandaag heb ik les gehad, en mijn instucteur wijt het (ze deed het maar 1x vandaag) aan het opkrullen en daardoor verkrampen/beknellen van de luchtpijp/strottehoofd.
Niks om me op medisch gebied zorgen over te maken dus. Verder moet ik haar idd zodra ze opkrult goed naar voren rijden, maar, vandaag deed ze het maar 1 x, dus misschien was het even een soort uitproberen ofzo.

Bedankt voor jullie reacties


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: masyo en 24 bezoekers