jullie mening:wel of niet toiletteren bij kleine ponies?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 15:26

Het verschilt inderdaad per paard. Een shet moet je laten zoals hij is...persoonlijk vind ik het niet alles als je een shet scheert, hoewel ik laatst op ITP een foto zak van een geschoren bont shetje...dat vond ik weer wel mooi, nogal vreemde zaak dus.

Bij Quarters vind ik lange, volle, niet té rechte manen prachtig, en ook de staart niet te kort. Bij veel andere paarden, zoals dressuurpaarden, vind ik korte maantjes erg mooi...is ook veel makkelijker met invlechten Haha!

Getoiletteerde welshjes vind ik mooi dan ongetoiletteerde welshjes...ze tonen dan veel mooier vind ik.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 15:38

O ja, wat ik ook nog even toe wilde voegen:
Laten we blij zijn dat smaken nog steeds verschillen!

En daarbij, wen er maar aan; ik doe bijna nooit iets wat hoort.
Als een welshje chique zou moeten zijn, zou ik dat juist niet doen en meer van dat soort gekheid. Misschien gaat dat ooit nog over... Haha!
Maar goed, een Welsh moet niet chique zijn, en dus heeft Buster het ene half jaar het één, en het andere half jaar het ander.
Eén ding is zeker; ik raak zo niet op hem uitgekeken, hihi!

Oh, ik kwam net nog een baby-foto tegen waar ik bij Buster wél de oren uitgeknipt had, en waar lijkt het op; een wolliebollie met lange oren!

Afbeelding

Nee hoor, het is niet Buster, maar ik kwam dit ezel-veulentje op internet tegen (bronvermelding: www.stoneyacres.com/jett1.jpg, ter voorkoming van boze eigenaars...!), en moest meteen aan dit topic denken!

Groetjes, Nadia
Please don't talk about life to me I've seen more than most people my age have seen And there ain't no rules on how it's gotta be Think again
Collendoorn herinneringen ophalen - |Even iets anders: zou een digitale vlieg in je online oog kunnen vliegen... ;-)

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 17:47

Vippie schreef:
staart sleept bijna over de grond. .

Viv


Enig idee wat er kan gebeuren bij een te lange staart?
Als je pony eens gaat liggen, met de achterbenen op de staart, en opstaan? nou, dan trekt ie een heel stuk uit zijn staart, wat leijk wordt en pijnlijk is!

IK vind het per pony verschillend, ik denk dat ik ze in de zomer zou toiletteren en in de winter alles er op en dr aan (staart bijknippen).Bij welshen zou ikk dat doen, maar bij shets niet.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-02 19:20

Buster schreef:
En daarbij, wen er maar aan; ik doe bijna nooit iets wat hoort.


Oh, ik kwam net nog een baby-foto tegen waar ik bij Buster wél de oren uitgeknipt had, en waar lijkt het op; een wolliebollie met lange oren!



ja dat zeg jij wel maar een welsh zou eigenlijk NIET getoilleteerd moeten worden,dus ik doe ook juist iets wat NIET hoort Haha!

soms is het beter om te zwijgen

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 01:43

Pardon ? Wie zegt dat een welsh pony niet getoilleteerd zou moeten/mogen worden ? Bovendien, het is maar net wat je hieronder verstaat.
Vieze plekken weghalen is toilleteren, borstelen ook, en niemand die iemand daar om zal veroordelen.
Echter het afhakken van de staart (b.v. omdat iemand kleine belgjes zo leuk vindt Knipoog ) zou je ook toilleteren kunnen noemen. Of helemaal kaal scheren omdat je het zo schattig vindt in combinatie met je chinese naakthondje. Gegarandeerd dat je alles en en iedereen over je heen krijgt Haha!

Kortom, toilleteren dient een doel te hebben, en ik kan er drie verzinnen:
1. functionaliteit (b.v. scheren bij veel arbeid in hartje winter)
2. bijwerken (b.v. voor keuringen)
3. dingen doen omdat je het zelf leuk vindt.

Met 1 en 2 heb ik op zich geen moeite, met 3 wordt het oppassen natuurlijk. De meeste beharing zit er niet helemaal voor niets ! Haar in de oren zit er gewoon om stof en vuil tegen te houden, en voelsprieten zijn gewoon voelsprieten en hebben een functie, om maar een paar voorbeelden te noemen. Het blijft dus uitkijken met waar je mee bezig bent, en de persoonlijke voorkeur is dan niet mijn eerste uitgangspunt.

Een welsh pony staat nog vrij dicht bij de natuur en ik ben dan ook van mening dat het het mooiste is dat ze er ook zo uitziet. Dit mag dus rustig getoilleteerd zijn, maar wel met beleid, (gewassen, bijgewerkt enz.) en dusdanig dat de pony daar in geen enkel opzicht hinder of eventuele schade van kan ondervinden. Wat dit betreft vind ik met name bij de hengtenkeuring in februari, de "eisen" al te ver gaan voor de jonge hengsten, maar dit even tussendoor.

Terugkomend op Tinkerbell ... de rechtgeknipte manen kunnen natuurlijk geen kwaad. Ieder zijn smaak, maar ik vind het ronduit lelijk. Niet alleen voor een welshpony overigens. De sokjes uitknippen vind ik al een stuk bedenkelijker.

Kortom, we kunnen en mogen veel, maar zeker niet alles. En ook bij toilleteren dient het welzijn van het dier voorop te staan, en niet de persoonlijke smaak.

Bertus

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 11:14

Wat buster noemt ben ik het wel mee eens. Als je je pony de hele dag op stal laat staan met dekens en al heeft deze al een dunnere vacht en ziet een pluk uit de oren er dus niet uit. Een pony die op de wei staat moet lekker wollie zijn en dik in zijn bvacht zitten.
Ik ben half half Lachen Pinky staat af en toe binnen en buiten met een dek op snachts (overdag als het koud is ook) Pinky heeft ook geen dikke vacht (hij is nou eenmaal geen echte wollie...) maar om helemaal te toilletteren vind ik niet nodig, en zeker niet goed voor een welshjes dat lekker op de wei staat.

Als Pinky wel getoilleteerd wordt doe ik:
baard knippen
neusje scheren
oren knippen (als pinky het toestaat....)
staart knippen
manen op lengte houden (knippen of trekken)
aan zijn sokjes kom ik apsolute niet, dat zou levendig zonde zijn...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-02 13:35

lageveld schreef:

Terugkomend op Tinkerbell ... de rechtgeknipte manen kunnen natuurlijk geen kwaad. Ieder zijn smaak, maar ik vind het ronduit lelijk. Niet alleen voor een welshpony overigens. De sokjes uitknippen vind ik al een stuk bedenkelijker.



Bertus


gezien ik hier in een ander topic ookal over werd aangesproken nog even de uitleg waarom de manen van tink geknipt zijn:omdat de buurvrouw zonodig de helft van de manen eraf moest knabbelen had ik dus de enen helft manen lang en de andere helft op handbreedte en daarom het ik het dus allemaal maar recht bijgeknipt,zodat het weer mooi in 1 lengte lang kan groeien.ik knip de manen doorgaans nooit,laat ze gewoon groeien maar dit was dus om een andere reden

soms is het beter om te zwijgen

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 14:15

Ehhhh, toiletteren, LEUK onderwerp!! Ik heb 4 'amerikanen', 2 Paints en 2 Quarters. Allemaal gaan ze naar shows toe die 'approved' zijn door de 2 amerikaanse stamboeken. We moeten ons dus houden aan de regeltjes van deze stamboeken anders volgt diskwalificatie. De Quartermerrie houdt haar lange manen, ze is reining gefokt en daar 'horen' lange manen bij. Wel scheer ik het stuk tussen de oren weg, de sokken eraf en haar eventuele baardje gaat eraf. Tastharen rond ogen en snuit mogen iets ingekort worden, maar niet verwijderd worden, ik laat ze 1 cm lang. Ook de plukken oorhaar werk ik bij maar uitscheren is verboden. De staart zo lang mogelijk en onderaan recht afgeknipt. De 2 Paints gaan idem door het leven, maar hebben korte manen, handbreedte kort. Hun staarten zo lang mogelijk! Bij de Paintmerrie hadden we 'm 20 cm over de grond slepen tijdens een show, maar het was met haar veulen aan de voet niet praktisch, nu is ie 10 cm boven de grond afgeknipt. De staarten van beide merries zitten dag en nacht in een losse vlecht en vervolgens in een staartzak.
Verder bezit ik een klein schimmelponietje. Tja, ze moest er ook aan geloven. Haar baard is verwijderd, een recht afgeknipte staart en van de zomer gaan haar sokkies eraf. Oorpluis puilt nu niet meer uit....pfiewww, ze ziet er niet meer uit als een shetje, maar weer als een leuke chique rijpony. Haar manen wel lang trouwens... Pling

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-02 20:06

FlyingHigh schreef:
Verder bezit ik een klein schimmelponietje. Tja, ze moest er ook aan geloven. Haar baard is verwijderd, een recht afgeknipte staart en van de zomer gaan haar sokkies eraf. Oorpluis puilt nu niet meer uit....pfiewww, ze ziet er niet meer uit als een shetje, maar weer als een leuke chique rijpony. Haar manen wel lang trouwens... Pling

ik hbe dus precies zo mijn pony ook getoiletteerd. Haha!

soms is het beter om te zwijgen

Isabeau

Berichten: 121
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 20:18

Meestal vind ik shetjes en andere kleine pony`s vooral in de winter veeel leuker met al die haren, dan zijn ze zo lekker lief en pluizig!
Maar Ies is nu en vorig jaar winter geschoren en dat is echt heeeeeel leuk, nu is ze een heel sjiek. Het leuke is nu dat haar haren gaan groeien en dat ze op een Appalloosa lijkt, met overal kleine plukjes haar Haha!
Het maakt dus eigelijk niet uit, maar de staart knippen enzo hoort er toch eigelijk bij?!
Het ligt er denk ik ook een beetje aan of je wedstrijden rijdt, want het staat dan niet echt netjes als de oorharen en de staart en alles niet geknipt is. Ik vind dat een beetje onverzorgd. Maar das mijn mening.

* Kijk ik om me heen, Sta ik midden in mijn leven *

Citaat:
Robin: Ik wou alleen maar even kijken of de maan al aan was!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers