Wat maakt een paard mishandeld/verwaarloosd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ik heb een verwaarloosd/mishandeld paard/pony waarvan ik de geschiedenis weet doordat:

Hij/zij wel eens angstig/vreemd reageerd op sommige situaties
1 (50%)
Ik dat in het gedrag herken
Geen stemmen
Ik zijn/haar geschiedenis van horen zeggen heb
Geen stemmen
Ik de hele geschiedenis van A tot Z ken
1 (50%)
Anders, namelijk....
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 2

Nerwen

Wat maakt een paard mishandeld/verwaarloosd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 00:38

In samenwerking met Alane is dit topic gestart, en n.a.v. het volgende topic: viewtopic.php?f=13&t=433020

Wat maakt jullie paard tot het label "mishandeld/verwaarloosd"?
De keuze van de poll graag toelichten in je post

orchideetjuh

Re: Wat maakt een paard mishandeld/verwaarloosd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 00:49

Ik vind dat je een mishandelt/verwaarloosd paard herkent aan de volgende punten

1. Aan zijn houding {bijv}als je het paard benadert op een heel gewone manier, en hij inkrimt of juist helemaal uit ze pan gaat

2:De blik in zijn ogen bij elke benadering

3:Het gedrag op zij eigenaar, en andere mensen

Veder zou ik het niet weten want ben er nooit in aanraking mee geweest

Groetjesss...
3:als een paard bijt of trapt zonder reden is er meestal ook sprake van mishandeling geweest{maar niet altijd}

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 00:54

ik heb hier eens een zwaar mishandelde andalusier gehad,waar ik het aan merkte was dat het paard tegen de wand opklom als je in de stal kwam,in elkaar dook als je hem aanraakte,al was het nog zo minimaal,op zijn lichaam zaten witte litteken stipjes deze waren erin geslagen met een voorwerp...

ik noem dat toch wel ernstige mishandeling....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 01:08

vergeet erbij te vertellen dat mijn oude paard(inmiddels al 10 jaar dood)in beslag is genomen door de dierenbescherming,deze hadden ze gevonden in zijn stal,hangend tegen de wand,al weken zonder eten de botten staken eruit...daar heb ik nog foto's van...dat noem ik toch wel een ernstige vorm van verwaarlozing,dus de anda hierboven zag er verder netjes uit,niet mager maar wel erg mishandeld,het oude paard had geen trauma's voor mensen,maar was wel verwaarloost doordat ze hem geen water en eten meer hadden gegeven.

fiirefly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 01:53

Ik zelf had zo soort paardje..Meer in me prof te lezen..(term van)
Eigelijk ben ik veder nooit met een verwaarloods mishandeld paard in contact gekomen..eigelijk ook niet van plan,wil me leven wel zeker zijn,en het blijven dieren..

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 02:04

ik heb een half 'mishandelde' pony.

-ze vertrouwt geen andere mensen behalve mij..
je kan er bv niet langs komen staan als ik er niet bij ben,ze bijt in de stal en op de poetsplaats,aaien gaat nog steeds een beetje moeilijk na 2 jaar..4 aaien en dan vind ze het wel genoeg geweest.
als iemand bij haar in de wei komt gaat ze trappen en bijten.

erop rijden kunnen andere mensen niet,want dat duurt niet lang voor je er langs ligt..als je er tenminste al op komt.

-als je een gil heeft begint ze al gelijk te 'trillen' en verschrikt.

dit waren iig de meest voorkomende dingen bij beauty.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 05:46

nou ja bij mijn pony zag ik het aan de vele littekens en hoe mager ze was..
Dat was dus het eerste gezicht.
Ze hadden haar waarschijnlijk verdoofd dus ze was wel rustig toen ik haar benaderde.

Ze was niet eens zo bang voor mij.
Maar voor bepaalde houdingen en mannen.
Ze was zeer mager en 2 maand later liep er een veulen naast.
Ik heb wel een jaar werk mee gehad om een beetje normaal vanalles met er te doen.
Zo kon ze soms een hele vreemde bui hebben, dan deed ze der hoofd in de lucht en vloog overal doorheen.
Zelfs door de bakrand met mij op haar rug.
Het is wel weer helemaal goed gekomen met haar.
Ze springt nu internationaal niveau in zwitserland, (ben ik heeeel trots op)

Verder heb ik nog met een pony gewerkt van kennisen van mij.
Deze pony was heeeel bang.
Je kon hem niet benaderen, niet aaien..
Ik heb toen in het begin een uur of 3 gewoon in het hoekje van de stal gezeten en maar wachten tot hij uit zich zelf kwam.
Na heeel veeel geduld kwam hij aan mijn jas snuffelen.
Ik had na veel troetelen zijn vertrouwen enigzins gewonnen.
Met deze pony duurde het wel veel langer als mijn eigen pony.
Deze pony (Tobias) was altijd aan de rechterkant geslagen.
rechts kon je hem het moeilijkst benaderen.
en later met longeren was hij op rechts ook erg bang en vliegerig.
Dan kon je hem ook niet naar je toe halen enzo.
Ik ben er na een poos longeren en troetelen aan de LINKERKANT opgestapt.
Dit ging goed.
Hij heeft wel heel wat rondjes gebokt, maar niet naar bokken,.
Ik kon makkelijk blijven zitten en Jan (de eigenaar) stond aan de kant en gaf tips..
Zoals praat maar..
Aai hem..
Met deze pony is het ook goed gekomen.
Hij heeft na mij een heel lief zacht meisje gekregen als ruiter.
Die heeft er nog een jaar opgereden.
En toen de eigenaar zijn manege opende kon Tobias ook mee doen.
Alleen er konden alleen meisjes op met een hele stille hand, zit en rustige houding en meer rijervaring.
een jaar geleden is hij verkocht aan een meisje wat lekker thuis met hem troetelt.

Dit is allemaal dus goed afgelopen, maar ik wil wel even toevoegen dat ik onder toezicht van mensen met ervaring stond!!!!

Het probleem van een paard ligt bij de mens.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 09:00

Mijn pony (2,5 jarige ruin) is helaas ook zo'n 'geval'. Hij kan vreselijk uit z'n dak gaan voor de normaalste dingen.
Voetjes optillen? Na een half jaar gaan z'n voorbenen eindelijk aardig goed, maar bij z'n achterbenen gaat het nog steeds mis.
Trailer? De eerste keer klapte hij er achteruit af, ging behoorlijk hard. Sindsdien loopt hij er gewoon op, zonder stress, en uit zichzelf.
Voer? Je bent je leven niet zeker als er gevoerd wordt op stal.
Borstelen? Gaat prima, totdat je bij zijn achterhand komt, dan gaat ie over de flos.
Vaststaan? Pony compleet in paniek.

Zeer recent is hij onderzocht door Steffi v/d Laarse, maar ze kon geen lichamelijke oorzaak vinden. Dus het zit bij hem in z'n koppie.
Hij staat nu bij kennissen die bezig zijn met T-Team. Hij boekt zo vooruitgang, maar het gaat ontzettend langzaam. Ikzelf bemoei me nu niet met hem, want dat risico is me veel te groot.
Eerst ga ik met hun paard me verdiepen in T-team en T-Touch, zodat ik kan leren hoe dat moet. En daarna zullen we zien hoe het met mijn eigen pony af gaat lopen. Voorlopig blijf ik echter uit de buurt, omdat ik geen verstand heb van pony's met een dergelijk trauma (of wat het dan ook mag zijn, niemand kan het me vertellen).

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 09:52

Ik heb een paard waarvan ik de geschiedenis ken, dus ik weet dat hij mishandeld is geweest. Het gaat nu heel goed met hem, maar aan zijn gedrag merk je het nog wel. Hij schrikt snel van onbenullige dingen en vreemde mensen zijn erg eng. Die krijgen ook niet het halster om, kunnen hem niet pakken in de wei, met rijden gaat hij met zijn staart knijpen enz.
Laatst bijgewerkt door Jits op 03-07-05 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 09:54

Ik vind inbeslagname door de AID altijd wel een erg sterke aanwijzing

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 11:05

Wat ik mij afvraag: is het niet heel snel zo dat als iemand een nieuw paard heeft en dit paard reageert een keertje niet zoals verwacht of flipt op een schijnbaar normale situatie dat een minder ervaren persoon dan al snel zou zeggen 'ja, maar hij is vroeger mishandelt geweest' of 'dat paard reageert zo gestresst die is vroeger vast mishandelt' terwijl het wellicht gewoon een nerveus paard is dat moet wennen aan de situatie en/of een onwennige eigenaar.

Bij de voorbeelden van Kimmie261 en Daantjuhh of zoals Ilindra zegt inbeslagname dan weet je zeker dat je een echt mishandeld/verwaarloosd paard te pakken hebt.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 11:13

ik weet het wel,omdat ik ook op die manege reed waar beauty ook stond..

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 11:16

Apple schreef:
Wat ik mij afvraag: is het niet heel snel zo dat als iemand een nieuw paard heeft en dit paard reageert een keertje niet zoals verwacht of flipt op een schijnbaar normale situatie dat een minder ervaren persoon dan al snel zou zeggen 'ja, maar hij is vroeger mishandelt geweest' of 'dat paard reageert zo gestresst die is vroeger vast mishandelt' terwijl het wellicht gewoon een nerveus paard is dat moet wennen aan de situatie en/of een onwennige eigenaar.

Bij de voorbeelden van Kimmie261 en Daantjuhh of zoals Ilindra zegt inbeslagname dan weet je zeker dat je een echt mishandeld/verwaarloosd paard te pakken hebt.

Oh, dus omdat er aan mijn pony aan de buitenkant niets te zien is, en ik zijn geschiedenis niet weet, is er niets met hem aan de hand?
Ik heb hem nu 7 maanden, voor de dood weggehaald omdat hij gezondheidsproblemen zou hebben. En nee, ik weet zijn geschiedenis niet. Maar dat het niet normaal met hem om is gegaan, dat is een ding wat zeker is.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 11:23

ik weet niet of het paard dat ik nu in gedachte, mishandeld is geweest. Wel weet ik, dat het paard dat ik nu in gedachten heb, niet snel laat zien wie ze werkelijk is.

ik vond het vroeger een ontzettend mooi paard, maar ik kon haar niet "berijken" ik moest er meer op rijden, en in een van de lessen, was de klik er ineens. Ik mocht alles met haar doen.

ik hoorde later, dat ik een van de weinige ben, die haar echt kent. ik ben een van de weinige, die echt kan genieten van het rijden.

ook gehoord, ze is met rijden, zeker in het begin, moeilijk om te rijden. rent om de kleinste dingen weg.
maar vroeger, dat ze net op de manege stond bij vorige eigenaren, is ze aan de teugel getrokken en gezaagd. zo erg, dat ze nu niet aan de teugel te rijden is, alleen als je het op een manier doet, die nog maar 1x gelukt is. en hoe? veel geduld heel veel vertrouwen.

dit paard is echt een goede vriendin van me geworden. of ze echt mishandeld is geweest, weet ik niet. maar wel weet ik, dat ook zij dingen heeft mee gemaakt, die ze elke dag nog herinnerd.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 11:25

MMaxje ik bedoel jou niet persoonlijk.

Ik doel meer op het manegepaard dat bijvoorbeeld iets te sensibel is voor manegewerk. Na een aantal weken als manegepaard zal zo'n paard wellicht chagerijnig worden op stal, proberen te trappen, kont naar de deur. Sensibel paard dus reageert sterker dan de andere manegepaarden op zweep, been, wisselende ruiters etc. etc. etc.. Zo'n paard zou dan al snel het etiketje krijgen 'mishandeld geweest', terwijl er met het paard eigenlijk niets aan de hand is alleen dat het paard niet zo geschikt is voor de situatie waarin het zich bevindt.

Ook een voorbeeld: een paard dat de eerste zes jaren van zn leven in de kudde heeft gelopen en geen mensen heeft gezien. Ook daarbij zal het een harde dobber zijn om er iets mee te bereiken. Zo'n paard is ook niet mishandeld, maar is gewoon geen mensen gewend en is niet te vergelijken met een leeftijdsgenoot die wel in handen is geweest.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 11:26

Tja mijn paard heeft ook altijd grote ogen met veel wit, en raakt van de meest onbenullige dingen in paniek, en is bang voor vreemde mensen (vooral mannen). Toen ik haar kreeg kromp ze helemaal ineen als je haar aan raakte, en was echt ontzettend kopschuw. Je kon haar niet uit de wei halen, zelfs uit de stal ging bijna niet. Dat laatste is allemaal overgegaan. En ja ze was ook nog eens mager toen ik haar kreeg.Maar ze is dus niet mishandeld geweest. Ik heb via bokt haar geschiedenis kunnen achterhalen en ze heeft alleen maar bij mensen gestaan die ik er niet voor aanzie een paard te mishandelen En dat dunne is gewoon aanleg, ze is bij mij ook lange tijd te dun geweest, en nu nog steeds soms.
Dus een paard dat zich erg angstig gedraagt en dun is hoeft echt niet meteen mishandeld te zijn.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 11:27

Lisa_Melody, jij geeft inderdaad ook een mooi voorbeeld

Jij hebt toevallig haar geschiedenis kunnen achterhalen, maar iemand anders had het wellicht gelijk gegooid op 'is mishandeld geweest' .

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 11:52

Gelukkig maar Apple, dat je mij niet persoonlijk bedoeld:)

Ik denk niet dat mijn pony echt mishandeld is. Meer in de zin van een heftige/hardhandige opvoeding, een hardhandige smid, dat soort dingen. Mensen zonder geduld. Ze hebben niet veel met m gedaan, maar als ze wat probeerden ging dat niet zo soepeltjes. Dus mishandelen vind ik een groot woord. Dit baseer ik alleen op de 2 keer dat ik die mensen gezien heb.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 12:03

tja mishandeld/verwaarloosd, het beeld wat ik daarbij heb: zwaar ondervoed, hoeven die zo lang zijn dat ze omkrullen, geslagen tot hij er bij neer viel, zo'n beestje wat in beslag wordt genomen dus.

Ik moet altijd een beetje in mezelf glimlachen als ik weer iemand hoor vertellen dat zijn paard/pony vroeger mishandeld is en dat er daardoor bepaalde dingen niet met hem gedaan kunnen worden.
Vaak (dus niet altijd!) komt het er dan op neer dat het beestje z'n zin heeft gekregen als hij een keer een trap heeft gekregen, of dat hij sommige dingen nog niet kent en daarom bang wordt en er dan toegegeven wordt. En dit gaat dan van kwaad tot erger, maargoed het diertje zal wel mishandeld zijn?

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 13:26

Mijn paard komt bij het Balingehof vandaan. Zij hebben hem weer 'opgelapt' en van hen heb ik zijn geschiedenis gehoord, dus ik weet wel zeker dat hij mishandeld is geweest.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 13:46

Ik heb meerdere opties. Als je merkt aan een paard, dat ie anders reageert als an het paard, andere paarden, bijv dicht bij sommige plekken komen en het paard raakt volledig in paniek. Ook merk je het aan het gedrag tegenover andere mensen. Als ze bijv mannen zien ook volledig in paniek raken.

En je weet pas zeker of hij mishandelt is, als je zijn geschiedenis goed kent..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 13:57

Zwaar verwaarloosd is bij mij zo'n brooke-hospital beeld. Zeer slechte staat van de hoeven, vlees dat nog maar nauwelijks over de ribben heenhangt, ruggewervel die uitsteekt, beschikking over te weinig drinkwater... Maar let wel alleen als het door nalatigheid van de mens komt, als het paard graatmager is omwille van een zeer ernstige ziekte dan valt het niet meer onder verwaarlozing.

Over mishandeling ben ik al wat kritischer. Een paard dat een beetje kopschuw is of wat angstig reageerd op het zweepje noem ik niet onmiddelijk een mishandeld paard. Ik heb zelf een paard gehad met niet echt een goed verleden waar de quote van MMaxje wel grotendeels bij past
Citaat:
Ik denk niet dat mijn pony echt mishandeld is. Meer in de zin van een heftige/hardhandige opvoeding, een hardhandige smid, dat soort dingen. Mensen zonder geduld. Ze hebben niet veel met m gedaan, maar als ze wat probeerden ging dat niet zo soepeltjes. Dus mishandelen vind ik een groot woord. Dit baseer ik alleen op de 2 keer dat ik die mensen gezien heb.

Toen ik ging kijken was de ruiter van het paard gestopt met rijden en lieten ze iemand anders komen om erop te rijden, de vorige ruiter was met geen stokken meer op het paard te krijgen, dan denk je al dat er iets niet klopt.

Thuis was hij heel schuw voor heftige beweginen. Terwijl ik bij mijn ander paard een zweep langs de oren kan afsuizen, moest ik bij deze mijn hand maar boven mijn schouder heffen om hem met knikkende knieën in de hoek van een stal te krijgen. Rijden zonder zweep ging tamelijk, alleen galoperen was vaak moeilijk en bokkerig (beetje vreemd voor een paard dat jumping heeft gedaan).

Uiterlijk was ook niet echt om u tegen te zeggen. Hij was niet verwaarloosd mager, maar hij was zeker té mager en je kon zijn ribben zien, hetgeen wat bij de bouw van dit paard niet mocht.
In zijn opvoeding was ook niet alles goedgegaan. Zo trok hij zich los of probeerde je mee te sleuren aan het halstertouw, ging hij dreigen of juist proberen weg te lopen aan de longe, sprong hij wel eens over de draad heen als hij te veel onder stress stond..

Maar het ergste "vreemde" gedrag heb ik op wedstrijd waargenomen. Vanaf het moment dat je erop stapte, begon hij te trillen, te trillen als een riet over heel zijn lichaam. Alsof hij werkelijk een paniekaanval ging krijgen, terwijl hij jaren jumpings had gelopen dus wedstrijdterreinen al gewoon was, en als hij gewoon langs de trailer stond was er niets aan de hand, alleen als er iemand opkroop. Dan was de minste rammeling van een ketting voldoende om te ontploffen.
Langs een springparcours rijden was als het nog gaat, nog veel erger. Ook buiten wedstrijd trouwens, als hij iemand zag springen, flipte hij compleet door en was er niets meer mee te beginnen.

Het heeft enorm lang geduurd, maar op een gegeven moment had ik hem zover dat hij de basisregels van de opvoeding kende, hij niet meer in een hoek sprong als ik mijn arm ophief, ik hem met zweep kon berijden, en zelfs een sprongetje kon maken. Op wedstrijd was hij ook stukken rustiger, alsof hij wist dat hij geen pak rammel meer zou krijgen. En de laaste wedstrijd die ik met hem reed(nu ja had me niet ingeschreven ik reed gewoon voor zijn oefening wat rond op het terrein), kwam er een man naar mijn vader toe die zei: "Dat paard ken ik. Dat is Pacha." Hij had gelijk, dat was hem ook.

En hij stond met open mond te kijken dat een toen 14-jarige meisje met dat paard zonder hulpteugels of maar iets zomaar in het midden van een wedstrijdterrein kon rondhobbelen . Hij kende de vorige eigenaars, en hij vertelde dat ze op dat paard op het einde met zijn drieën hadden gereden, maar geen een van de drie durfde er nog op te kruipen. Toen mijn vader aankaarte dat het paard toch wellicht niet zo goed behandeld is geweest, hebben we geen letterlijk antwoord terugkregen maar zijn blik heeft me genoeg gezegd dat het inderdaad zo was.

Mishandeld wil ik het niet noemen, eerder verkeerd behandeld en niet goed opgevoed en iets te veel rammeling gekregen in een springparcours.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 01:43

Apple schreef:

Helemaal mee eens!
Als ze dan nog wat wondjes hebben opgelopen in de wei ed dan is t helemaal duidelijk zichtbaar!

T Valt me op dat zoveel paarden mishandeld zijn als je de mensen hoort, terwijl dat in werkelijkheid erg meevalt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 01:48

Tja ik denk er nog wel eens aan terug..
Wat die pony van mij moet hebben meegemaakt.
Ik heb echt nog nooit zoveel littekens op een kont van een paard gezien!

Echt allemaal streepjes..
Ik denk wel een stuk of 100...
zo sneu..

Ik kan echt niet besseffen dat iemand dat een beest aan kan doen.

En die Tobias, ja daar kent de eigenaar de geschiedenis van.
En aan zijn reactie's kon je het ook wel overduidelijk zien hoor.
Ik was trouwens toen nog maar een meisje van 12 jaar.
die pony was een C pony.
Wels type , valk kleur, net geruind (dus een hele mooie nek.. en lange zwarte manen met golfen..) op mijn leeftijd echt de droompony.

Ik heb daar trouwens nog een pony door gereden Ricky.. en die was gecastereerd zonder verdoving/of goede verdoving.. (door vorige eigenaar) Tenminste dit hebben we gehoord, of het waar is weet ik niet?
Die was verder niet bang ofzo alleen als je aan de flanken kwam (of daar in de buurt)
.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 09:27

Natasha schreef:
Apple schreef:

Helemaal mee eens!
Als ze dan nog wat wondjes hebben opgelopen in de wei ed dan is t helemaal duidelijk zichtbaar!

T Valt me op dat zoveel paarden mishandeld zijn als je de mensen hoort, terwijl dat in werkelijkheid erg meevalt.

Ook ik heb het idee dat ze vaak zoiets zeggen om interessant te doen en te doen voorkomen dat ze goed met paarden om kunnen gaan omdat hun het vertrouwen van "zo'n" paard hebben gewonnen.

En ik denk dat wij voor velen ook een mishandeld paard hebben. Bloednerveus, verschieten, angstig, willen vluchten....alleen hebben we deze zelf gefokt en is nooit mishandeld of verwaarloosd. Karakter doet ook veel.

En verder hebben we een verwaarloosde merrie jaren geleden ooit gekocht. Ze was verwaarloosd niet qua voer, ze zag er goed gevoerd uit, maar de hoeven waren vreselijk. Hoef was omgekruld en in de straal gegroeid. Dit kwam omdat de toenmalige eigenaar bang voor deze merrie was en haar niet uit stal durfde te halen. Deze merrie is nu voor ons heel makkelijk, maar heeft juist heel wat klappen moeten hebben om ons te vertrouwen. Ze was inderdaad echt gevaarlijk, en het was vaak zij of ik, en dan kies ik voor mezelf en krijgt zij de klappen. Ik kan zeggen dat dit bijna tegen mishandeling zat , zo hard en vaak is ze geslagen, maar na een jaar konden we alles met haar doen en nu, 8 jaar later, hebben we geen problemen meer met haar en heeft ze niet 1 klap meer gehad, en vertrouwt ze ons volledig. Ook niet verschietachtig oid. aan haar gedrag is nooit te merken geweest dat wij zo hard voor haar waren.

Oftewel, aan gedrag is het niet te merken!