import pony uit engeland met..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

import pony uit engeland met..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-02 21:10

vandaag heb ik 2 kleine welsh pony's gezien, beide uit engeland en volgens mij wels, zitten geen papieren bij. Nu hebben beide ponys in hun rechteroor een klein sneetje zitten, weet iemand of dit een kenmerk is? Bij het new forest doen ze namelijk de staarten op een bepaalde maniet knippen, waardoor de eigenaar ze kan herkennen?? Is zoiets bij de welsh ook?

gr. martha

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 21:18

Ik heb er nog nooit van gehoord. Ik heb verschillende import pony's, van kleine fokkerijen waar ze gewoon aan huis liepen maar ook uit een grote kudde in het "wild". Dat waren ook allemaal welsh pony's (cobs).

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 21:22

ik weet wel dat ze ijslanders vroeger ook hun oren in knipte.

nu doe ze dat gelukkig niet meer Lachen

sorry kan je verder ook niet helpen

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-02 21:41

Ik heb een van die pony's gekocht. Ze kent echt nog helemaal niks en was gisteren nog harstikke bang. Nu kunnen wij haar al pakken in de stal. Langzaamaan gaan wij beginnen met poetsen en wandelen en zodra het veulen is geboren en oud genoeg is, dan gaan wij haar africhten. Ze kan echt super lopen, dus ik ben benieuwd.

Gr. Martha

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 22:33

Nee daar heb ik ook nog nooit van gehoord en we heben er al heel wat uit Engeland gehaald. Mijn man zegt net dat ze dat soms op sommige stoeterijen doen. Is het een knipje of een driehoekje? Zullen waarschijnlijk slachtponies geweest zijn. Meestal ziten er geen papieren bij.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 09:49

Heb je foto's? Heel lang geleden werden ponies wel in hun oren geknipt. Goed voorbeeld voor de kenners is Criban Socks, een heel bekende Welsh Mountain pony van voor de oorlog. Op foto's van haar zie je dat er stukjes uit de oren geknipt waren.

In die tijd waren chips nog niet uitgevonden en ponies mochten op de Common lands lopen in Wales. Dat had als nadeel dat merries van een kudde naar de andere konden lopen. Een goed voorbeeld hiervan is de moeder van Socks, Criban Forest Lass. Zij heette eigenlijk Forest Lass en was gefokt door en eigendom van Dhr. Miller van de Forest stoeterij (absoluut niets te maken met New Forest). Volgens de legende vond Forest Lass de hengst van haar kudde niet goed genoeg en wandelde naar de kudde die Criban Shot aan het hoofd had. Criban Shot werd zo de vader van Criban Socks.

Om terug te komen op het verhaal: dit waren oude praktijken, dit wordt nu niet meer toegepast, dus ik ben bang dat Greetje gelijk heeft. Heb je ook foto's? Dan kunnen we wel zien of het om een Welsh pony zou kunnen gaan. Ook als het om een slachtpony zou gaan, dan vraag ik me af hoe ze in hemelsnaam in Nederland terechtgekomen is, en waarom ze gedekt is.

Joost

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

import

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 10:20

Joost er gaan momenteel heel veel slachtpaarden naar Nederland, en niet alleen vanuit Engeland ook Polen heeft een grote aanvoer van slachtpaarden. En daar zijn geen papieren bij. Beetje vreemd want ieder paard behoort sinds vorig jaar vergezeld te gaan van een medicijnformulier waarin de inentingen vermeld staan. Was EU voorschrift, en ik weet dan ook wel dat Polen nog niet bij de EU ingeschreven staat, maar vind je het raar dat ik dit allemaal een beetje vreemd vind SchijnheiligTrouwens die slachtpaarden vanuit landen buiten de EU komen via Duitsland in een met loodje afgesloten wagon Nederland binnen waar ze op enekele Quarantaine plaatsen gelost worden. Kan me dan ook wel voorstellen dat er af en toe eentje(verloren)gaat *LOL*

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-02 09:29

ik heb nog geen foto, maar zal er een maken. Ze kan echt super lopen Kwijl , maar is harstikke bang. Ze staat nu samen met een oudere pony op stal en het gaat steeds beter. Het lijkt een welsh A, maar dan forser, dus wie weet. Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte Pling ik weet in ieder geval, dat ze van engeland naar belgie zijn geimporteerd, en ze is drachtig.