aanschaf van een paard'/pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cecieltje

aanschaf van een paard'/pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 17:23

ik zit eraan te denken om misschien een paard/pony aan te schaffen. Nu weet ik dat dit duur is en veel tijd in beslag neemt. De tijd is niet het probleem. Alleen de kosten. Ik ben 19 jaar en zou dit zelf moeten bekostigen.
Ik heb mijn ogen al goed opengehouden en heb al een aantal paarden op het oog. Als ik een van hen zou kopen heb ik ook al een stal op het oog maar nu zit ik met twee vragen namelijk:
- of het goedkoper is om een stal+wei met volpension te huren of alleen een stal met wei en zelf de voeding moet betalen?
- hoeveel een paard ongeveer per jaar kost na de aanschaf van het paard? (voor mij is dit heel belangrijk, omdat de aanschaf geen probleem is)

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen

Alvast bedankt

Sempre

Re: aanschaf van een paard'/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 17:31

tja... dat ligt eraan hoeveel je paard eet. Bij mij was het goedkoper om de voeding zelf te betalen, omdat ze maar een kwart schep per dag nodig heeft. Maar effe kijken wat het ongeveer per jaar kost, excl stalling dan.
-Hoefsmid € 40 (alleen bekappen, beslaan rond de €70)
ongeveer 5 keer in het jaar.
-Inentingen €20
1 keer per jaar
-Wormenkuren €8
ongeveer 6 keer per jaar

Dit zijn iig de vaste lasten, misschien ben ik er nog een paar vergeten hoor!
voorderest heb je natuurlijk nodig
hoefteer en hoefvet, borstels etc. en misschien is soms iets aan vervanging toe. Veel plezier met je paard als je hem krijgt
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 19:38

toen ik zelf voer en stro moest kopen was ik veel duurder uit als nu
nu staat mijn paard volpension en ik vind dat eigenlijk veel beter
1 baal stro koste mij 4,55 euro en daar had ik er 2 1/2 per week van nodig
wormenkuur 10 euro per 8 weken en soms een dure wormenkuur van 22 euro (ook voor lintwormen)
hoefsmid alleen bekappen 23 euro per 8 a 12 weken
entingen ik weet niet hoeveel dat kost ik heb me paard net ze heeft pas nog 2 entingen gehad en moet de rekening nog krijgen

vergeet niet dat je regelmatig nieuwe spullen nodig heb en dat is best prijzig
en de onverwachte kosten zoals de dierenarts
en mischien ga je je paard verzekeren dat kost ook best veel ik betaal daarvoor 200 euro per jaar
ik moet alles zelf betalen (ik ben 20 jaar)
ik werk er wel hard voor maar mij lukt het prima
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

cecieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 22:09

ik ga er nog een keer heel goed over nadenken... Het is wel echt een droom van me die vroeg of laat in vervulling zal gaan.. ben alleen bang dat deze droom nog even moet wachten.. helaas!
bedankt voor jullie reacties!!

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 06:00

Wel goed van je dat je zo realistisch bent!

(moet ik even zeggen:))

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 08:59

Tja, het ligt er natuurlijk heel erg aan waar je gaat staan. Ik ben €250,- per maand kwijt waarvan €190,- aan stalhuur, voer, hooi en stro. De rest zijn de ontwormingen (1x per 6 weken) bekappen (1x per 6/7 weken) 1x inenting (maar we moeten 2 keer per jaar) en mijn verzekering (30,- p.m.). Alle andere spulletjes zxoals hoofdstelletje, dekens, voedingsupplementen zitten er niet bij. Tja, de paardenbuisiness is kaching!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:09

cecieltje schreef:
ik ga er nog een keer heel goed over nadenken... Het is wel echt een droom van me die vroeg of laat in vervulling zal gaan.. ben alleen bang dat deze droom nog even moet wachten.. helaas!
bedankt voor jullie reacties!!

Netjes zeg! Dat deed ik trouwens ook toen ik zo oud was als jij, en nu heb ik mijn eerste paard gekocht

Kosten bij mij: aanschaf paard 1000 euro, castratie met nazorg reken ik op zo'n 200 euro. Tijdelijke stalling 216 euro, nu betaal ik 90 euro per maand voor de stal, stro en hooi komt daar nog bij. 2x25 kilo voer per maand is ongeveer 16 euro. Dan komen er dingen als wormenkuren en hoefsmid nog bij.

Paris85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:51

Goedzo Ceciel! Eindelijk eens iemand die er goed over nadenkt! Ik kom zo vaak meiden tegen (soms jonger dan 19) met: Ik ga een paard kopen, het moet lukken, ik ga gewoon meer werken en blablabla.. en vervolgens word het paard na een paar maanden weer verkocht omdat mevrouw in geldnood kwam.

cecieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 11:46

ja.. het is een dier en die moet je niet gaan verwaarlozen. Je kan wel zeggen ik doe dit en ik doe dat maar inderdaad meestal kom je er niet ver mee en dan zit dat dier er ook mee en dat vind ik niet goed. Ik wilde het eerst ongeveer weten hoeveel het gaat kosten en daar hebben jullie mij goed bij geholpen.. nogmaals bedankt!!!
maar het komt allemaal wel goed ik moet er gewoon nog mee wachten!
Ik vind het ook niet erg om andere paarden te verzorgen, want dat vind ik ook heel plezierig

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 17:45

heej wat goed dat je zo realistisch bent!
ja helaas is een paard duur
maar jou tijd komt ook nog wel!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 19:41

Tsja en dan heb je vaak ook nog de verzekering, vergeet niet de maandelijkse premie.

Maar ook ik ben blij dat je tenminste wel een beetje realistisch blijft.