basis inenting + keuring vraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

basis inenting + keuring vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-02 00:01

Volgende maand wordt Pinky voor het eerste geent. Zijn vorige eigenaren hebben dit nooit gedaan en ik heb het ook niet gedaan tot nu toe. Omdat hij van de zomer naar Drochteropslagen gaat en ik wel van plan ben met hem op veel plaatsen te komen lijkt het me verstandig hem te enten. Maar op welke kosten kan ik rekenen? En moet de DA een keer terug komen of kan de basisenting en de 'ieder jaars enting' in 1 keer?
Welke prijs kan ik dan verwachten voor de basisenting?
Aangezien de DA komt voor een aantal paarden en er ook no 1 gekeurd moet worden zat ik eraan te denken Pinky ook te laten keuren. Dit is nooit gebeurt, heb ik ook niet laten doen toen ik hem kocht want ik kende hem vanaf de geboorte en wist precies hetzelfde van hem als zijn eigenaren. Dus vandaar.
Is het dus wel verstandig hem te laten keuren? Of gewoon helemaal onzin? Ik dacht eraan omdat ik dan weer waar ik extra op moet letten. Waar hij zwak is enzo en of hij dingen niet mag of wat dan ook.
Wat is jullie mening? En dan ook weer de vraag, wat kost dit? (Ik wil geen foto's laten maken trouwens.).
Hopelijk kan iemand me helpen Haha!
Groetjes Kim

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 00:31

Een basisenting is niets meer of minder dan twee entingen met een vrij korte tussenperiode. Dus de DA zal daarvoor twee keer moeten komen. Geen ontkomen aan Knipoog
Er zit wel wat rek in de periode tussen de twee entingen, dus in de gaten houden wanneer de DA toch al komt, dit scheelt weer voorrijkosten. Een enting kost een paar tientjes. Precies weet ik het niet.

In jou geval zou ik een keuring niet overwegen, tenzij je het beslist wilt om een of andere reden en je toch geld zat hebt.

Tip: twijfel je over iets aan je pony of heb je een vraagje, vraag dan eens aan een DA (wanneer hij/zij toch toevallig op stal komt om een andere reden) hiernaar.
Je komt dan natuurlijk "toevallig" langs met je pony, maakt een praatje.. enz.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-02 10:52

Oke bedankt Haha!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 11:52

Toen Levi gekeurd werd heb ik hem ook gelijk weer laten enten omdat dat een half jaar geleden voor het laatst gebeurt was. Dat koste 16 euro. (zonder voorrijkosten, die had ik toch al omdat ie gekeurd werd)

Levi was wel ieder half jaar ge-ent dus hoe dat zit met de basisenting enzovoort weet ik niet.

Btw dat is tegen influenza en tetanus
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 18-02-02 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 12:02

Heeft Pinky dan nooit een Tetanusinenting gehad? Ook niet bij de vorige eigenaren? Dat vind ik niet erg verstandig. Ik kan me voorstellen dat je niet laat enten tegen influenza of rhino als je niet in contact komt met andere paarden, maar Tetanus kan je paard overal oplopen. Per ongeluk prikken tijdens het uitmesten of een wondje dat hij oploopt in de wei en het is einde oefening voor je paard. En Tetanus is echt geen fijne manier om dood te gaan.... bij een paard eindigt het heel vaak met de dood van het dier.

Snel laten enten dus....en het liefst 2x per jaar....

Je suis Charlie.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-02 16:11

ga ik doen cassidy. Ik wist simpelweg niet waarvoor het was maar nu wil ik het zeker wel gaan doen.
De vorige eigenaren hebben idd nooit geent, geen van de 4 pony's...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 137 bezoekers