Paard trapt ijzers eraf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kapje

Paard trapt ijzers eraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 15:51

Mijn paard trapt de laatste tijd nogal vaak een voorijzer eraf. Bv tijdens het longeren als ie gek doet. Maar laatst ook tijdens een rustig buitenritje waar we eigenlijk heel langzaam draafden enzo.

Helpen springschoenen als die groot genoeg zijn?
Of heeft iemand andere tips?

_Cindy

Re: Paard trapt ijzers eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 16:44

Zitten ze dan niet al los, volgens mij horen de ijzers er echt niet af te gaan! Ik denk ook dat je ijzers te lang zijn aan de achterkant.. Springschoenen horen volgens mij niet tot het einde (onderkant) van de hoef te komen dus daar heb je dan neit veel aan..

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 16:48

Nee ze zitten absoluut niet los, of al te lang eronder ofzo. En de vorige keer had de smid ze al extra kort aan de achterkant gemaakt. Maar nu was ie weer een ijzer kwijt! Terwijl die niet eens gek had gedaan.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 16:51

Andere smid nemen.. Haha, mijn paard had zeker 3 x per 6 weken zijn ijzers eraf. Nu ben ik van smid veranderd, en ze blijven er uitstekend onder zitten! Met springschoenen trapten tulandro nog steeds zijn ijzers eraf. Niks hielp!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 17:29

Had Rena ook , heb haar dus lekker van de ijzers afgehaald , nog veel gezonder voor de hoeven ook , en een leuk bij-effect is dat je niet steeds weer die dure ijzers erop hoeft te laten slaan en je niet meer zo enorm afhankelijk van je smid bent.

Worden de hoeven te kort dan kun je altijd nog hoefschoentjes nemen.

Veel beter dan ijzers ! Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 17:30

Die ervaring heb ik ook gehad Tulandro

Maar ik zou beginnen met het ff te melden dat hij helemaal niet zo maf doet als het ook gebeurd, soms is een iets kortere tak genoeg.

albonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 17:33

hoi mischien is het een tip om eens een ander hoefsmit te proberen. een van mijn paarden gad dit ook. de ijzers lagen er niet goed onder mijn paard kon niet genoeg afrollen dus trapte hij altijt of haar ijzers eraf of de kroon rand open (tot boedes toe)

succes er mee in elk geval.

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 17:35

Kortere tak heeft hij nu dus al. En het gebeurt ook wel sneller als hij gek doet, bv met longeren, maar nu van de week ook toen er niks was gebeurt.

Een andere hoefsmid? Nou deze hebben we al heel lang en we zijn ook wel tevreden over hem verder. Eerst was er ook nooit wat aan de hand. Dit is eigenlijk iets van het laatste half jaar dat het vaak is gebeurt

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 17:37

Inderdaad zou ik eens een andere hoefsmid proberen zoals hier geopperd wordt! Dat wil soms nog een heel verschil maken!
Springschoenen zou ik zeker proberen. Wel een grote maat (zoals je zelf al aangeeft) zodat ze tot aan het ijzer komen. Mijn haflinger heeft met springen en buitenritten ALTIJD springschoenen maat "L" om. Scheelt zoveel! Als ik ze een keer vergeet kan ik er op wedden dat er een voorijzer vanaf valt...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 18:01

kapje schreef:
Kortere tak heeft hij nu dus al. En het gebeurt ook wel sneller als hij gek doet, bv met longeren, maar nu van de week ook toen er niks was gebeurt.

Een andere hoefsmid? Nou deze hebben we al heel lang en we zijn ook wel tevreden over hem verder. Eerst was er ook nooit wat aan de hand. Dit is eigenlijk iets van het laatste half jaar dat het vaak is gebeurt

Ik was ook tevreden, maar het is toch wel erg fijn om te weten dat ik nu mijn paard op de wei kan zetten, en niet bang hoef te zijn dat zijn ijzers er weer afliggen.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 18:10

Springschoenen; grote maat zodat ze net op de grond komen aan de achterkant wil wel helpen. Ik heb zelf die van Harry's Horse de goedkope uitvoering (rond de 11-12 euro). In het uiterste geval kan je denken aan die beschermers van Kavalkade die gaan om de hoefballen en met een hard ijzertje (?) onder de voet. Een paard dat heel vaak ijzers aftrapt houdt ze hiermee wel onder. Maar ik zou eerst gewone springschoenen proberen.

Chantal173

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 18:21

Dit probleemje heb ik dus ook gehad bij mijn paardje.Hij heeft het altijd gehad,bij diverse hoefsmeden,verschillende ijzers(kortere takken enz enz),niks hielp.Ik had toen besloten hem van de ijzers te zetten omdat ik toch niet vaak buiten reed en hij goede sterke hoeven had.
De nieuwe eigenaren hebben besloten hem weer onder de ijzers te zetten,ik heb ze wel even verteld wat mijn ervaringen ermee waren en dat het verstandiger is om hem springschoenen om te doen.
Dit paard is dus ook zo eentje die rare bokkesprongen maakt in het weiland of tijdens het longeren.
En idd je moet ze groter kopen dan wanneer je ze alleen gebruikt voor het springen,die zijn dan namelijk tekort en trapt ie ze er nog vanaf.
Maar ik zou eerst eens een andere smid proberen zoals meerderen al aangeraden hebben.Het is het proberen waard,omdat jezelf al zei dat hij het nog niet zolang heeft.De mijne heeft het vanaf het begin al gehad toen hij voor het eerst onder de ijzers al ging.

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 18:21

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 18:28

Mijn paard veloor ook steeds haar ijzer als ik haar longeerde. Toen heb ik springschoenen gekocht en dat werkte toen wel. Ik gebruik mijn springschoenen nou niet meer en ze veliest ook geen voor ijzers meer.
Misschien is dat van die smid wel een goede oplossing voor haar.