zadel zonder boom, goed voor de rug?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

zadel zonder boom, goed voor de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-02 12:10

Hey!
In de bit van februari 2002 staat bij het onderdeel "Bit stalt uit" (pagina 89) een fotootje van een zadel dat een beetje lijkt op een heel eenvoudig westernzadel en een kinderzadeltje tegelijk.

Het is een zadel dat door enduranceruiters gebruikt wordt omdat het vriendelijk voor het paard is. Bovendien past het op bijna ieder paard omdat het geen boom heeft en je voelt je paard zijn bewegingen heel goed aan.

Nu is mijn vraag: een zadel zonder boom, is dat goed voor de paardenrug?

Ik dacht altijd dat de functie van een boom was, de druk van de schoft en ruggegraat afhouden, omdat die druk de beweging stoort?
Als een zadel zonder boom paardvriendelijk is, dan zou de boom er dus zijn voor de ruiter? Verward
Zoals je wel ziet, kom ik er niet uit.


En eigenlijk lijkt het zadel op de foto precies wel iets of wat boom te hebben... Verward Verward Verward


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-02 12:03

Euh... hebben jullie echt geen idee? Verward

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 13:46

Ik denk dat je een Bare back pad bedoelt. Deze zijn inderdaad fijn voor het paard, maar alleen met een ruiter die niet hobbelt e.d. Voor de ruiter is het een stuk 'lastiger' om er netjes mee te rijden, maar de ruiter ontwikkeld er wel een enorm goede zit mee en veel gevoel.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 17:02

carola schreef:
Ik denk dat je een Bare back pad bedoelt. Deze zijn inderdaad fijn voor het paard, maar alleen met een ruiter die niet hobbelt e.d. Voor de ruiter is het een stuk 'lastiger' om er netjes mee te rijden, maar de ruiter ontwikkeld er wel een enorm goede zit mee en veel gevoel.


Ja een bare back pad is dus totaal niet te vergelijken met een zadel. Een zadel zonder boom bestaat niet Haha! Zadels zijn vaak best wel zwaar, en hebben niet de vorm van de rug, vandaar de boom, die houdt het zadel van de ruggengraat af, en zo wordt het paard dus niet belemmerd in zijn bewegingen. Een zadel zit vaak lekkerder voor de ruiter, dan een barebackpad, omdat je minder houvast hebt...dat lijkt tenminste. Een bare back pad, schuift nagenoeg niet, en je hebt sommige nog met beugels ook. Het is voor het paard fijner, en je zit wordt er erg goed van. Je gaat wat onafhankelijker leren rijden, en klampt je niet vast aan het zadel. Je rijdt dus zonder zadel, maar de pad geeft je wel een soort van houvast.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-02 17:23

Mmmm... het was geen echte Bare Back Pad, maar het kwam min of meer in de buurt. Het leek wel nog meer op een zadel dan een BBP.

Maar ik kan me wel voorstellen dat een Bare Back, of het 'zadel' dat ik gezien heb, de druk van de ruiter minder verdeelt dan een gewoon zadel, omwille van die boom (die er niet is Knipoog ), of heb ik het daar mis? Verward

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 17:28

visje schreef:
Maar ik kan me wel voorstellen dat een Bare Back, of het 'zadel' dat ik gezien heb, de druk van de ruiter minder verdeelt dan een gewoon zadel, omwille van die boom (die er niet is Knipoog ), of heb ik het daar mis? Verward


Nee, dat heb je wel goed, maar dat maakt niet zo goed uit. Het paard voelt de druk van de ruiter dan wel veel beter. Zoals druk van de benen e.d.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 18:24

dit is denk ik het zadel dat visje bedoeld.

Afbeelding

sunshine

Berichten: 12056
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 18:29

Kweet niet of het slecht is voor de rug ik denk het niet hoor.

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-02 19:01

dimmelim schreef:
dit is denk ik het zadel dat visje bedoelt.



Yep, dat is hem. Alleen was ie in lederen uitvoering als ik me niet vergis.
Maar ze zit toch wel meer vorm in dan een bare back pad?

DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 20:23

Er bestaan verschillende zadels zonder boom. Onder het mom van 'beter geen boom dan een slechtpassende boom' hebben diverse zadelmakers/firma's zich geworpen op een boomloos concept.

O.A.:

Circle Y Treeless Bob Marchell
Westernzadel: Hier zijn ze snel mee gestopt, vanwege de slechte kritiek

Ammerman
Dressuurzadel, heeft goede kritieken

Portugese herderszadels
De enige echte zijn gevuld met stro. Niet te verwarren met de spaanse dressuurzadels. Een herder is dagelijks afhankelijk van zijn paard, dus reken maar dat hij zuinig is op zijn paarderug.

De onderste 2 zijn goede zadels, maar hier niet bekend.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 12:28

heel interessante benadering. is die boom er nu voor het zitcomfort van het ruiter of ontlast het de rug van het paard. wie het weet mag het zeggen

EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 12:43

Ik heb altijd geleerd dat de boom er is om de ruggegraat van het paard te beschermen. Daarom was ik ook best verbaasd over het positieve stukje in de Bit (of zou dat puur 'betaalde reclame' zijn?).

Ik denk dat het ook erg uitmaakt hoe je paard in elkaar zit. Mijn paard (is al wat ouder) heeft een zeer duidelijk zichtbare ruggegraat. Zonder zadel rijden is dan ook geen pretje (zeker voor mijn vriend niet Haha! )! En ik denk dat een boomloos zadel voor haar niet geschikt is.

Maar als endurance ruiters het gebruiken? Dan moet het toch op bepaalde paarden geen probleem geven! Of zouden die ruiters over een paar jaar allemaal met paarden met een kapotte rug zitten?

DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 15:08

Een boom is bedoeld om de druk van de ruiter (of vracht) te verdelen over een groter oppervlak. Hierdoor heb je minder kans op puntbelasting en kun je een groter gewicht kwijt.

Boomloze zadels drukken niet per definitie op de ruggegraat. Ook in deze zadels zit vaak een soort boom c.q. opvulling, alleen niet van een vast materiaal zoals hout, maar eerder een materiaal wat zich voegt naar de rug zoals o.a. stro. Daardoor zijn deze zadels niet geschikt voor zware voorwerpen (of mensen) omdat dan dus wel puntbelasting ontstaat.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-02 16:36

EllenR schreef:

Maar als endurance ruiters het gebruiken? Dan moet het toch op bepaalde paarden geen probleem geven! Of zouden die ruiters over een paar jaar allemaal met paarden met een kapotte rug zitten?


Dat is natuurlijk bijna uitgesloten,want als je 160 kilomter aan een stuk rijdt, zal je waarschijnlijk wel het beste voor je paard willen?

sm: wil je dan zeggen dat een 'flexibele boom' of geen boom in zekere zin "gezond" zijn voor het paard, zolang het gewicht niet zo zwaar is?
=> Want als het NIET beter is dan wél een boom, dan zou ik toch voor een boom opteren, om wille van die puntbelasting.

DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 20:12

Het hele zadelgebeuren is al honderden jaren oud. Al even oud zijn de verhalen van paarden met zere ruggen.
In alle oorlogen die vroeger te paard werden gevoerd waren het niet de oorlogen die (paarden)slachtoffers maakten, maar slechtpassende zadels.

Het probleem met een vaste zadelboom is dat wanneer het paard zijn schouders beweegt de boom niet meebeweegt en dus telkens in conflict is met het paard.

Afbeelding
Afbeelding

De boom moet dus OF breed genoeg zijn om die beweging op te vangen of flexibel zijn.

Een zadel zonder boom mag nooit zondermeer opde de ruggegraat liggen, maar moet dmv 'padding' deze vrij laten.

Afbeelding

Afbeelding


De rug van een paard is in pricipe ook niet geschikt om zware lasten te dragen, daar is de wervelkolom gewoon niet op berekend.

Dus met een boom, die de druk(belasting) verdeelt kun je meer gewicht kwijt, maar dan wel voldoende ruimte op de schouders.

Boomloos moet je dus uitkijken voor te zware belasting.

Er is veel meer onder de zon dan de standaard zadeluitvoering zoals wij die kennen. Maar onbekend maakt onbemind. Wil je meer weten en je engels is redelijk goed: doe eens via google een search naar 'treeless saddles' en er gaat een wereld voor je open.... *LOL*

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-02 21:09

Sugarmiss schreef:
Wil je meer weten en je engels is redelijk goed: doe eens via google een search naar 'treeless saddles' en er gaat een wereld voor je open.... *LOL*


Het eerste: zeker
het tweede: I'll do what I can Tong uitsteken Haha!

Erg bedankt voor je info. Ik ga zeker eens 'surfen' binnenkort en als ik een goede site tegenkom, zal ik ze jullie zeker laten weten Cool .


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 37 bezoekers